EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 31 mar 2023, 07:50

Martijn_bmw schreef: 31 mar 2023, 07:10
Robin schreef: 31 mar 2023, 07:03 Centenkwestie:)
Maar goed laad maar.

De koffie wordt ook duurder terwijl de inflatie afneemt.
:coffee: :D

Ik zeg ook niet dat ik een EV fan ben alleen probeer wel objectief de voor en nadelen te benoemen en ben ook zeker eens met de beperkingen die Ron noemt alleen niet dat EV (op de lange termijn) duur is in gebruik alleen afgelopen winter met extreem hoge kWh prijs op variabel contract was het ff duur met 16eur per 100km

Nu ook maar aan de koffie en het werk om de centen weer te verdienen :coffee: :lol:
Als 'iedereen' aan de EV zit en niemand meer aan de ICE, minder/geen accijnsinkomsten meer op fossiele brandstoffen...en dus de verhoogde electriciteitsvraag (nu al) zal dan zeker niet resulteren in een hogere kWh prijs dmv accijnzen. Zo is de overheid niet inderdaad.....

En ja iedereen heeft zonnepanelen, iedereen heeft een windmolen in de tuin/driehoogachter en z'n eigen laadpaal. Alle 18 miljoen NL ers:)

Nog meer koffie....

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 31 mar 2023, 08:05

Martijn_bmw schreef: 31 mar 2023, 07:10 Ik zeg ook niet dat ik een EV fan ben alleen probeer wel objectief de voor en nadelen te benoemen
Wat ik veel mis zijn de kosten voor een nieuwe batterij in een EV.
Fabian gaf enkele maanden geleden al aan dat die kosten tussen de 12k en 25k liggen, afhankelijk van merk en grote accu pakket.

Nu is mijn eigen ervaring dat batterijen van mijn laptop, telefoon, fiets etc. na een aantal jaar zover zijn gedegradeerd dat ze voor normaal gebruik niet meer voldoen en dus vervangen moeten worden. Als het over EV accu's gaat dan mis ik eigenlijk altijd deze kostenpost en nadeel......

Als de gemiddelde prijs van een accu pakket €18.500 is, waarmee je 5 jaar á 12.000km per jaar hebt gereden, dan kost die accu je 30 cent per km.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 31 mar 2023, 08:19

Elise schreef: 31 mar 2023, 08:05
Martijn_bmw schreef: 31 mar 2023, 07:10 Ik zeg ook niet dat ik een EV fan ben alleen probeer wel objectief de voor en nadelen te benoemen
Wat ik veel mis zijn de kosten voor een nieuwe batterij in een EV.
Fabian gaf enkele maanden al aan dat die kosten tussen de 12k en 25k liggen, afhankelijk van merk en grote accu pakket.

Nu is mijn eigen ervaring dat batterijen van mijn laptop, telefoon, fiets etc. na een aantal jaar zover zijn gedegradeerd dat ze voor normaal gebruik niet meer voldoen en dus vervangen moeten worden. Als het over EV accu's gaat dan mis ik eigenlijk altijd deze kostenpost en nadeel......

Als de gemiddelde prijs van een accu pakket €18.500 is, waarmee je 5 jaar á 12.000km per jaar hebt gereden, dan kost die accu je 30 cent per km.
Er zijn nog niet heel veel echt langjarige ervaringen maar bijv de Tesla Model S rijdt al wel 10jr rond met vele taxi voorbeelden van 500.000km en meer. Nou ben ik totaal geen Tesla fan en gaat zo'n beetje alles kapot aan die auto's maar (bijna) geen motoren en accu's. Dus jou voorbeeld van 5jr / 12k km nieuwe accu is sowieso niet aan de orde.

Daarnaast zie je nu al accu revisie bedrijven opstaan die alleen de slechte cellen kunnen vervangen, daar ontstaat een markt en gaan uiteraard bedrijven inspringen net zoals die bestaan voor revisie van ICE motoren. En naast de accu zijn de overige onderhoudkosten juist veel lager dan van een ICE daar hebben wij al wel ervaringen mee en voor de eerste 150k km is de gemiddelde ICE dubbel zo duur in onderhoud als de gemiddelde EV daarna houdt de lease ervaring een beetje op maar zal het verschil vast niet beter worden ICE gaat dan koppelingen, distributieriem, versnellingsbak etc etc krijgen wat allemaal niet op een EV zit.

Vergelijk met fiets / telefoon en laptop gaat niet op qua degradatie omdat die accu's veel zwaarder worden belast altijd naar 100% opladen is slecht voor een Accu. In auto's wordt niet die maximale capaciteit gebruikt om dit te voorkomen, bijvoorbeeld in mijn EQE zit een 100kwh accu waarvan maar 89kwh beschikbaar is dus 100% opladen is eigenlijk maar 89% opladen daarnaast zit er een heel koel en verwarm systeem in de auto accu om altijd de optimale werktempratuur te behouden dat heeft je fiets / telefoon en laptop ook niet.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 31 mar 2023, 08:26

Ik moet het allemaal nog maar zien Martijn, de boormachines (© Fabian) hebben gaan schijnbaar ook rap kapot bij sommige merken.....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 31 mar 2023, 09:43

Ik zeg ook niet dat het een zekerheid is, deel alleen de ervaringen tot nu toe ;)

En ja van een bepaald type gaan de electro motoren veel stuk maar 1.6thp / eerste generatie 1.4tsi / bmw n20 motoren ? ;)

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EmielS60 » 31 mar 2023, 12:09

Polestar2 had ik een paar maanden geleden opgezocht na het artikel op autoblog dat ie 60k? zou kosten maar voor een 8000 euro heb je een nieuwe (ruil)accu.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2023, 17:09

Ergens in de garage heb ik nog een ICE staan, gelukkig, want de beleving is 0,0 in een EV. De EVroemer is verlaagd en nu voorzien van een set fatsoenlijke banden en velgen. Daar heb ik nog een beetje lol mee als ik wat bochtjes aan kan snijden. Maar dat is het dan ook. Net aangekomen op vakantieadres voor een weekendje weg. Enyaq hangt aan de omastekker, die pakt wel 3kw p/u nu. Maakt niet uit, hij zal maandagochtend wel vol zijn. En je kan er op rekenen dat je gewoon de hoofdprijs gaat betalen in de toekomst, ook voor de EV ben ik bang

Gr Ron

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 31 mar 2023, 20:44

Ik heb toch aardig wat plezier aan de Taycan. Afwerking is het allemaal net niet , het blijft een Porsche. Maar het gaat toch redelijk goed de bocht om :hangloose:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 31 mar 2023, 22:56

Laden met 3kwh aan het stopcontact, staat de brandblusser klaar bij de meterkast? 🤠

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door RS-Ron » 31 mar 2023, 23:39

Geen zorgen, is inmiddels 1.5Kwh..........

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2023, 07:21

RS-Ron schreef:31 mar 2023, 23:39 Geen zorgen, is inmiddels 1.5Kwh..........

Gr Ron
:mrgreen:

ik heb ook zo’n 220v / 10a lader erbij zitten voor zulke gevallen. Ben benieuwd in mei ga ik naar de Ardennen verwacht ik hem wel nodig te hebben daar staat echt geen laadpaal in 20km omtrek van het huisje

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Knot » 01 apr 2023, 07:49

10A trek je nooit die 3kw natuurlijk zit je sowieso safe

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 01 apr 2023, 08:30

Nee klopt zal zo’n 2kwh zijn dus 48u voor die vol is :lol:

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Daan » 01 apr 2023, 08:48

Wimo schreef: 31 mar 2023, 20:44 Ik heb toch aardig wat plezier aan de Taycan. Afwerking is het allemaal net niet , het blijft een Porsche. Maar het gaat toch redelijk goed de bocht om :hangloose:
Oprechte vraag, wat is er ‘net niet’ aan de afwerking in een Taycan? Ik ken de Taycan zelf niet extreem goed, maar vind moderne Porsches toch wel top als het om afwerking gaat. Materialen, kiertjes, schakelaars, deur panelen etc etc, Beter/mooier dan mijn laatste BMW’s bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door De fiscalist » 01 apr 2023, 09:43

EmielS60 schreef: 31 mar 2023, 12:09 Polestar2 had ik een paar maanden geleden opgezocht na het artikel op autoblog dat ie 60k? zou kosten maar voor een 8000 euro heb je een nieuwe (ruil)accu.
Dat is dan weer een prettig vooruitzicht…. Tenminste als die ruil accu echt nieuw is en niet opgedoken uit een schadeauto…
Dan kan ie wellicht nog wat goedkoper zijn.

Verder bevalt ie prima als daily gezinsvervoerder. Driving fun haalt het niet bij de BMW 2002 en de spyder, maar het is ook wel eens fijn om iets te rijden wat minder geluid maakt en niet stinkt …;)

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 03 apr 2023, 14:29

Daan schreef: 01 apr 2023, 08:48
Wimo schreef: 31 mar 2023, 20:44 Ik heb toch aardig wat plezier aan de Taycan. Afwerking is het allemaal net niet , het blijft een Porsche. Maar het gaat toch redelijk goed de bocht om :hangloose:
Oprechte vraag, wat is er ‘net niet’ aan de afwerking in een Taycan? Ik ken de Taycan zelf niet extreem goed, maar vind moderne Porsches toch wel top als het om afwerking gaat. Materialen, kiertjes, schakelaars, deur panelen etc etc, Beter/mooier dan mijn laatste BMW’s bijvoorbeeld.
Taycan heeft de volgende issues:

- Krakende speakers/deurpanelen als je de radio harder zet dan standje 3 (Burmester). Dit is echt schandalig.. oplossing van de dealer was de bass op 0 te zetten :gek:
- 2 bak 'beukt' soms bij schakelen. Die hele 2 bak is sowieso een kutoplossing voor een probleem wat Tesla niet heeft.. als je ~110 gaat rijden in de sportstand blijft ie 'janken' in toeren. In normal schakelt ie dan naar z'n 2.
- Stoel kraakt
- Voor 'premium' lederpakket vind ik het eeuwig zonde dat simpele dingen als deurhendels van kunststof zijn terwijl de 992 wel alu heeft..
- Onstabiele software, en dat is knap, want het stelt vergeleken met de concurrentie geen ruk voor.

Op dit moment is het de 'beste' EV maar zodra er alternatieven zijn stamp ik het ding er meteen uit :)
De 992 is overigens ook niet foutloos :roll:

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Daan » 03 apr 2023, 19:30

Tja puntjes 1, 3 en 4 mogen natuurlijk echt niet inderdaad. Interessant van die 2-bak Maar dat is het concept nu eenmaal. Wellicht dat deze drivetrain opzet voor toekomstige modellen herzien wordt. Maar het had volgens mij ook voordelen in bepaalde situaties?

Onstabiele software mag ook niet uiteraard, maar dat is een probleem bij vele merken. Hoor ook klachten van Audi en Mercedes rijders. En in mijn BMW is mijn ‘account registratie’ ook stuk sinds de laatste update.

Blijft altijd wat te wensen over :wink:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Philipoo » 03 apr 2023, 20:52

RS-Ron schreef: 31 mar 2023, 17:09 Ergens in de garage heb ik nog een ICE staan, gelukkig, want de beleving is 0,0 in een EV. De EVroemer is verlaagd en nu voorzien van een set fatsoenlijke banden en velgen. Daar heb ik nog een beetje lol mee als ik wat bochtjes aan kan snijden. Maar dat is het dan ook. Net aangekomen op vakantieadres voor een weekendje weg. Enyaq hangt aan de omastekker, die pakt wel 3kw p/u nu. Maakt niet uit, hij zal maandagochtend wel vol zijn. En je kan er op rekenen dat je gewoon de hoofdprijs gaat betalen in de toekomst, ook voor de EV ben ik bang

Gr Ron
Nou, haal die alfa van stal, dan ga ik wel mee een rondje maken met dat oude hok van mij :zwijntje:

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 03 apr 2023, 22:38

Daan schreef: 03 apr 2023, 19:30 Tja puntjes 1, 3 en 4 mogen natuurlijk echt niet inderdaad. Interessant van die 2-bak Maar dat is het concept nu eenmaal. Wellicht dat deze drivetrain opzet voor toekomstige modellen herzien wordt. Maar het had volgens mij ook voordelen in bepaalde situaties?

Onstabiele software mag ook niet uiteraard, maar dat is een probleem bij vele merken. Hoor ook klachten van Audi en Mercedes rijders. En in mijn BMW is mijn ‘account registratie’ ook stuk sinds de laatste update.

Blijft altijd wat te wensen over
Idee van de twee bak is meer adem op hogere snelheid. De wagen is overigens op veel punten erg goed..maar voor dit geld moet het beter.

Online
zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 04 apr 2023, 13:06

Herkenbaar lijstje van mij met de E-Tron GT @Wimo. Alleen niet het versnellingsbak issue (maar de Audi is in alles milder in Dynamic dan de Porsche in Sport), al zie ik de meerwaarde er ook niet van.

Verbaas me wel hoeveel beter BMW de digitale kant voor elkaar heeft, zowel qua stabiliteit als bediening. Het is dat het beter zit en stuurt dan een BMW. Zelfs de I-Pace van MdV is stabieler en gebruiksvriendelijker (en paar jaar eerder uitgebracht).

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 04 apr 2023, 13:25

Valt mij toch tegen dat een Taycan of E-Tron GT dat soort issues heeft. Dat zijn voor mij toch twee begeerlijke EV's, die ik enigszins als de top zie en ook prima ogen.

Ja Tesla Plaid en Lucid Air is leuk qua vermogen, maar had gedacht dat een Duits merk het in elk geval voor de rest tiptop voor elkaar zou hebben. Plus dat ik ze gewoon een klap minder mooi vind dan de Duitsers.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2023, 14:05

Moet zeggen dat MB de digitale kant wel echt goed voor elkaar heeft.
mooi grafisch, snel en stabiel.

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 04 apr 2023, 15:08

Dat kraken van de deuren tijdens muziek afspelen is wel echt een premium vag dingetje .. de 992 heeft dat ook heel erg. Er zijn zelfs kant en klare dempingspakketen om het definitief op te lossen. Schandalig ...

Software is overigens ook hopeloos in de 992 :roll:

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Richardt. » 04 apr 2023, 15:25

Martijn_bmw schreef: 04 apr 2023, 14:05 Moet zeggen dat MB de digitale kant wel echt goed voor elkaar heeft.
mooi grafisch, snel en stabiel.
Nu is mijn BMW ook weer niet zo digitaal, maar daar werkt het ook heerlijk.

Doet VAG, wat Porsche grotendeels ook is, dat dan zoveel slechter? Kan het mij eigenlijk niet zo goed voorstellen. Heb altijd het idee dat de Duitse 3 (MB, BMW, Audi) aardig aan elkaar gewaagd zijn.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 04 apr 2023, 15:35

Rammeltjes en kraakjes in Taycan en 992? Da's wel 't laatste wat ik van die auto's verwacht....ongelovelijk.

Ik ben anti kraak avant la lettre zegmaar, als er iets is waar ik een hekel aan heb. Ook bij stugge auto's. Mag niet kraken en rammelen als we 't over kwalitatief goed spul hebben. 'Nooit'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 379 gasten