BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Zo luitjes, weer een dagje bezig geweest aan de 340Ci
Laatste paar keer dat ik de auto heb gestart om te verplaatsen hoorde ik een tik in de kop van het blok. Ik heb geen idee wat het is, wanneer en hoe het is ontstaan. Het klinkt als een klepstoter die niet lekker gaat of iets. Om zeker te zijn dat ik wel de juiste oliedruk heb (aangezien ik alles aan de pomp heb veranderd) wil ik naast de oliedruk schakelaar, ook een oliedrukmeter maken. Just to be shure...
Vorige week heb ik een VDO oliedruk sensor, VDO gauge en 3d-gepint rooster voor aan de rechterkant van het stuurwiel aangekocht, waarbij de VDO-sensor zowel schakelt als een analoog signaal uitstuurt. Op deze manier kan je het oliedruklampje gebruiken als indicatie (alles boven de 0,5 bar) en het analoge signaal om alles af te lezen van 0-6 bar.
Ik ben dus begonnen om de sensor te verwisselen, en daar begonnen de uitdagingen al: De nieuwe sensor is groter en dikker, en past dus niet. De motorsteun zit in de weg om hem uberhaubt in het gat te krijgen. En zoals je ziet is er vrij weinig ruimte...
Laatste paar keer dat ik de auto heb gestart om te verplaatsen hoorde ik een tik in de kop van het blok. Ik heb geen idee wat het is, wanneer en hoe het is ontstaan. Het klinkt als een klepstoter die niet lekker gaat of iets. Om zeker te zijn dat ik wel de juiste oliedruk heb (aangezien ik alles aan de pomp heb veranderd) wil ik naast de oliedruk schakelaar, ook een oliedrukmeter maken. Just to be shure...
Vorige week heb ik een VDO oliedruk sensor, VDO gauge en 3d-gepint rooster voor aan de rechterkant van het stuurwiel aangekocht, waarbij de VDO-sensor zowel schakelt als een analoog signaal uitstuurt. Op deze manier kan je het oliedruklampje gebruiken als indicatie (alles boven de 0,5 bar) en het analoge signaal om alles af te lezen van 0-6 bar.
Ik ben dus begonnen om de sensor te verwisselen, en daar begonnen de uitdagingen al: De nieuwe sensor is groter en dikker, en past dus niet. De motorsteun zit in de weg om hem uberhaubt in het gat te krijgen. En zoals je ziet is er vrij weinig ruimte...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Om dit alsnog werkend te krijgen ga ik de sensor verplaatsen. Het idee is dus om een PTFE oliebestendig en drukbestendige slang te monteren aan de adapterplaat en deze te koppelen aan de sensor die op een andere plek gemonteerd zit.
Ik dacht dat ik onderaan de bocht wel zou halen met de slang gebogen om het filter heen, maar besefte me dat een 45 garden Dash-bocht toch beter zou passen wegens het koppelstuk dat het geheel langer maakt, en de bocht korter. De slang zou dan tegen de stuurhoes aankomen. Helaas had ik maar 1 45-graden bocht gekocht en 1 rechte aansluiting voor de slang. Want ja, die koppelingen zijn ook makkelijk €30,- per stuk, die koop je niet voor de lol.
Vanavond dus nog een extra koppeling besteld, hopelijk dinsdag of woensdag binnen.
Ik dacht dat ik onderaan de bocht wel zou halen met de slang gebogen om het filter heen, maar besefte me dat een 45 garden Dash-bocht toch beter zou passen wegens het koppelstuk dat het geheel langer maakt, en de bocht korter. De slang zou dan tegen de stuurhoes aankomen. Helaas had ik maar 1 45-graden bocht gekocht en 1 rechte aansluiting voor de slang. Want ja, die koppelingen zijn ook makkelijk €30,- per stuk, die koop je niet voor de lol.
Vanavond dus nog een extra koppeling besteld, hopelijk dinsdag of woensdag binnen.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Toen ik toch in die drukke plek bezig was, zag ik dat de voedingskabel van de dynamo tegen het boutje van de stuurpen aan kwam tijdens het sturen. Dit moet ik ten alle tijden voorkomen omdat je dan grote kans op kortsluiting kan krijgen met brand als gevolg.
Het idee is dan ook om een pijpenbeugel met rubberen inleg te kopen en deze aan de bout te monteren van de motorsteun. Hiermee kan de kabel weg worden gehouden van de stuurpen, en toch niet tegen het blok aan.
Het idee is dan ook om een pijpenbeugel met rubberen inleg te kopen en deze aan de bout te monteren van de motorsteun. Hiermee kan de kabel weg worden gehouden van de stuurpen, en toch niet tegen het blok aan.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat zijn wel goede details om op te letten bij zo’n build idd
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Koppelingetje was binnen gekomen en kon niet wachten om deze te monteren, dus bij deze het resultaat van de verplaatste oliedruksensor. Nu aan de slag met het vastzetten van de voedingskabel en het maken/uitbreiden van de kabelboom.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Gaaf dat je zo blijft doorgaan. Je rijdt er inmiddels al mee toch?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Alpina heeft toch ooit een dergelijke setup op de weg gezet of was dat in de e36?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat lijkt me idd nog eens gaaf om te doen, wel met een M60 welteverstaan
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Er is wel degelijk een BMe e46 met V8 op de markt gebracht, maar weinig mensen hebben er van gehoord: De BMW e46 Hartge H50 V8.
Deze auto is mede de inspiratie voor deze build. Meer info in de link:
[url]https://www.autoevolution.com/news/the- ... 89469.html
Deze auto is mede de inspiratie voor deze build. Meer info in de link:
[url]https://www.autoevolution.com/news/the- ... 89469.html
- JP
- Berichten: 31257
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Het blijft wel een aardig klusje dit project maar je houdt het lekker vol zeg!
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Goedeavond allemaal! Afgelopen weekend de garage weer eens aan kant gemaakt en gekeken waar ik gebleven was: De VDO-koelwatertemperatuur verplaatsen, de cluster temperatuursensor werkend krijgen en de fan-aansturing aanpassen. Hierbij moet ik uiteraard weer de kabelboom open gaan gooien, dus kan ik deze ook gelijk netter maken. Zo heb ik de bekabeling naar de fan dikker gemaakt en voorzien van tekst zodat dit makkelijker is met storingen zoeken mocht dat ooit nodig zijn.
Daarna ben ik weer eens gaan rondvragen en het internet gaan uitkammen op het gebied van de sensoren. Op de achterkant van de V8 zit een koelwaterbrug. Hierin zitten 2 koelwater sensoren:
1 van deze sensoren is dus voor de DME (ECU) en de andere sensor voor de cluster. Dit betekend dus dat ik de CANbus niet per sé nodig ga hebben als dit echt werkt!
Nu heb ik gehoord dat voor een M60b40 naar BMW e30 niet dezelfde sensor kan worden gebruikt, maar moet er een M20 sensor in gedraaid worden in plaats van de M60 die er nu in zit. De waardes komen niet overeen waardoor het bereik ook anders is. Ik weet niet hoe anders een e46 sensor is, maar deze vervangen gaat eigenlijk niet. De standaard e46 koelwatersensor zit weer met een bagger-plastic-klik-systeem in het plastic koelwaterslangetje...
Aangezien het stekkertje en aansluiting exact hetzelfde is ga ik het in ieder geval proberen met de huidige M60 sensor en hopen dat de waarden overeenkomen. Op de foto heb ik de rechter stekker nu dus los hangen en die van de e46 van voor de motor bij de radiateur weggehaald en hier op aangesloten.
Om heel zeker te zijn of alles klopt ga ik de VDO sensor er ook bij zetten. Deze zit nu op de verkeerde positie, namelijk op de radiateur. Meer in de volgende reactie...
Daarna ben ik weer eens gaan rondvragen en het internet gaan uitkammen op het gebied van de sensoren. Op de achterkant van de V8 zit een koelwaterbrug. Hierin zitten 2 koelwater sensoren:
1 van deze sensoren is dus voor de DME (ECU) en de andere sensor voor de cluster. Dit betekend dus dat ik de CANbus niet per sé nodig ga hebben als dit echt werkt!
Nu heb ik gehoord dat voor een M60b40 naar BMW e30 niet dezelfde sensor kan worden gebruikt, maar moet er een M20 sensor in gedraaid worden in plaats van de M60 die er nu in zit. De waardes komen niet overeen waardoor het bereik ook anders is. Ik weet niet hoe anders een e46 sensor is, maar deze vervangen gaat eigenlijk niet. De standaard e46 koelwatersensor zit weer met een bagger-plastic-klik-systeem in het plastic koelwaterslangetje...
Aangezien het stekkertje en aansluiting exact hetzelfde is ga ik het in ieder geval proberen met de huidige M60 sensor en hopen dat de waarden overeenkomen. Op de foto heb ik de rechter stekker nu dus los hangen en die van de e46 van voor de motor bij de radiateur weggehaald en hier op aangesloten.
Om heel zeker te zijn of alles klopt ga ik de VDO sensor er ook bij zetten. Deze zit nu op de verkeerde positie, namelijk op de radiateur. Meer in de volgende reactie...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Om de VDO sensor er bij te plaatsen om de exacte temperatuur in de gaten te kunnen houden en te vergelijken met wat ik op de cluster zie heb ik de koelwaterbrug gedemonteerd en er een gat bijgeboord op een positie waar er ruimte genoeg is voor de lange sensor, en waar ik niet voor boutgaten zit voor de bevestiging op het blok.
De sensor zit ook niet exact in het midden net als de andere sensoren iets dichter bij de wand. Ik vermoed om de flow minder op te breken. Op deze positie kan ik er ook nog goed bij als alles weer op het blok gemonteerd zit, zie laatste foto.
Volgende keer koelwater vullen en dan de bedrading (tijdelijk) aansluiten en testen of alles werkt zoals het bedacht is.
De sensor zit ook niet exact in het midden net als de andere sensoren iets dichter bij de wand. Ik vermoed om de flow minder op te breken. Op deze positie kan ik er ook nog goed bij als alles weer op het blok gemonteerd zit, zie laatste foto.
Volgende keer koelwater vullen en dan de bedrading (tijdelijk) aansluiten en testen of alles werkt zoals het bedacht is.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dit heb ik uiteindelijk ook bij mijn MINI gedaan, hoewel de sensor daar wel gewoon paste op de plek die ik verzonnen had. De grotere/zwaardere VDO-sensor zou door trillingen van de motor sneller kunnen gaan lekker op de aansluiting, stuk slang ertussen dempt dit mooi.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik ben verder gegaan aan de andere kant van de bedrading nu de sensoren op zijn plek zitten. Ik had natuurlijk al 1 gauge geinstalleerd, maar nu ik de andere gauge ook ging installaleren vond ik mijn vorige werk niet goed genoeg. Daarom heb ik besloten een nieuwe kabelboom te maken en daarmee dus ook de vorige die ik heb gemaakt te vervangen. Met het maken van de nieuwe boom wilde ik ook een nieuwe techniek uitproberen waar ik mij laatst in heb verdiept. Door deze techniek toe te passen komt er minder stress op de kabels bij het buigen, en blijft de kabelboom meer flexibel.
Aangezien ik nu dus 4 custom roosters heb met gauge-holes heb ik de kabelboom hier ook op voorbereid. Ik wil er voor nu maar 3 gebruiken, al heb ik nog maar 2 meters. De meest rechter ga ik er nog niet in zetten, hier zie ik het nut nog niet van in.
Aangezien ik nu dus 4 custom roosters heb met gauge-holes heb ik de kabelboom hier ook op voorbereid. Ik wil er voor nu maar 3 gebruiken, al heb ik nog maar 2 meters. De meest rechter ga ik er nog niet in zetten, hier zie ik het nut nog niet van in.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Na het maken heb ik de kabelboom achter het dashboard verwerkt waarbij de stekker precies goed uitkomen. Daarnaast ben ik nog vergeten te vermelden dat ik voor deze 4-polige stekkers heb gekozen zodat ik altijd nog andere meters op deze posities kan zetten. Ongeacht welke, of welke positie. Ik zou dan alleen de signaaldraden moeten wisselen.
De meest rechter laat ik in de buurt van het rooster achter het dashboard, voor het geval ik deze ooit nodig ga hebben.
Volgende keer de kabels door het schutbord heen voeren en de kabelboompjes van de sensoren fabriceren.
De meest rechter laat ik in de buurt van het rooster achter het dashboard, voor het geval ik deze ooit nodig ga hebben.
Volgende keer de kabels door het schutbord heen voeren en de kabelboompjes van de sensoren fabriceren.
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Vorige keer kon hij helaas niet gestart worden toen ik er was. Ben wel zeer benieuwd hoe hij klinkt!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi gemaakte kabelbomen!
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Afgelopen zaterdag nog even de kabel door het schutbord heen gefietst. Eind deze week is proberen de kabelbende uit te zoeken bij de ECU.
Ik wilde vandaag de oliedruksensor gaan aansluiten, en terwijl ik aan het verzinnen was hoe ik de kabels zou laten lopen zag ik dat ik nog een luchtkoeling aansluiting moest fabriceren tussen de dynamo en de bumper. Dus heb ik de bakken met 'overige' onderdelen nog eens open getrokken en de plastic ducts van de e46 en de E38 gevonden! Na wat knip en zaagwerk heb ik ze nog passend gerkegen ook! Daarna alsnog het kabeltje voor de sensor gemaakt en alvast bij de sensor aangesloten. Het kabeltje vind ik niet echt mooi weggewerkt met die 2 tywrapjes, maar ik zag geen andere keuze... de andere kant op vliegt ie namelijk de multiriem in.
Ik wilde vandaag de oliedruksensor gaan aansluiten, en terwijl ik aan het verzinnen was hoe ik de kabels zou laten lopen zag ik dat ik nog een luchtkoeling aansluiting moest fabriceren tussen de dynamo en de bumper. Dus heb ik de bakken met 'overige' onderdelen nog eens open getrokken en de plastic ducts van de e46 en de E38 gevonden! Na wat knip en zaagwerk heb ik ze nog passend gerkegen ook! Daarna alsnog het kabeltje voor de sensor gemaakt en alvast bij de sensor aangesloten. Het kabeltje vind ik niet echt mooi weggewerkt met die 2 tywrapjes, maar ik zag geen andere keuze... de andere kant op vliegt ie namelijk de multiriem in.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dit weekend weer verder kunnen gaan aan de 340Ci. Nu de sensoren op zijn plek zitten ga ik de beginnen met de carterbeschermplaat. De Carter ligt toch best laag, en zeker vanwege de vorm ben ik bang dat ik wel eens een schilpadrug (drempel) kan gaan raken. Daarom heb ik gekeken onder welke hoeken en afmetingen ik een carterbeschermplaat zou kunnen maken en waar ik deze aan kan bevestigen.
Gelukkig heb ik ook nog een flinke plaat 2mm RVS liggen, wat mij mooi lijkt om voor deze toepassing te gebruiken. Ik heb de hoeken in graden en afmetingen opgemeten en in Fusion gemaakt, zodat ik dadelijk weet in hoeveel graden elke hoek gekant moet worden.
Daarna zat ik te kijken naar bevestigingspunten. Achter de carter heb ik er genoeg, maar voor de carter niet. Hier ga ik zelf beugels voor maken die een klap kunnen opvangen. Aangezien de stabilisatorstang verplaatst is, kan ik de originele bevestigingspunten hiervoor hergebruiken.
Ik heb de 'armen' onder 2x een hoek van 45 graden geplaatst aangezien ik dichter naar de carter toe wilde gaan en ook rekening moest houden met de luchtinlaat voor de dynamo.
(verder in volgende post)
Gelukkig heb ik ook nog een flinke plaat 2mm RVS liggen, wat mij mooi lijkt om voor deze toepassing te gebruiken. Ik heb de hoeken in graden en afmetingen opgemeten en in Fusion gemaakt, zodat ik dadelijk weet in hoeveel graden elke hoek gekant moet worden.
Daarna zat ik te kijken naar bevestigingspunten. Achter de carter heb ik er genoeg, maar voor de carter niet. Hier ga ik zelf beugels voor maken die een klap kunnen opvangen. Aangezien de stabilisatorstang verplaatst is, kan ik de originele bevestigingspunten hiervoor hergebruiken.
Ik heb de 'armen' onder 2x een hoek van 45 graden geplaatst aangezien ik dichter naar de carter toe wilde gaan en ook rekening moest houden met de luchtinlaat voor de dynamo.
(verder in volgende post)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Kadett en 208 gasten