[25-10-2023] DF @ Le Mans deel III

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

[25-10-2023] DF @ Le Mans deel III

Bericht door Peter Tunissen » 24 mar 2023, 14:06

Afbeelding

Op woensdag 25 oktober organiseert Driving-Fun.com voor de tweede keer een circuitdag op het legendarische circuit van Le Mans. Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilig een vooral heel erg leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
07:00 - 08:00 | Inschrijven
08:00 - 08:45 | Briefing
09:00 - 18:00 | Open pitlane

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 18:00) kost €995 per auto voor leden en €1025 voor niet-leden.
Tweede rijders of bijrijders betalen €20 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Kleding met lange mouwen en lange broekspijpen is verplicht op Le Mans. Bestuurders van raceauto’s dienen een racepak te dragen.
*) Iedere rijder die de beschikking heeft over een DFTrackdays lidmaatschapskaart betaalt de ledenprijs (deze kost eenmalig €80, is geldig tot het einde van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Le Mans maximaal 98dB geproduceerd worden; hier wordt op gecontroleerd.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Le Mans, tenzij ze over een racelicentie beschikken.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf (pin of contant) te geschieden.

DF circuitdagen
Driving-Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Het Circuit de la Sarthe bij Le Mans is één van de bekendste circuits ter wereld. Sinds 1923 wordt hier de 24-uurs race gehouden, wat misschien wel de meest bekende autorensport wedstrijd ter wereld is. Het circuit maakt gebruik van de lokale wegen en is in de huidige configuratie 13,626 km lang, waardoor het meteen ook één van de langste circuits ter wereld is.
In het circuit is een kleiner circuit aangelegd dat de naam Circuit Bugatti kreeg en dat voor een deel gelijk loopt met het grote circuit. Op dit 4,18 km lange circuit werd in 1967 eenmalig een Formule 1 Grand Prix gehouden die gewonnen werd door Jack Brabham. Momenteel worden er op het circuit races gehouden uit onder meer de MotoGP en de World Series by Renault.
Op het circuit gebeurde een van de grootste rampen uit de geschiedenis van de autosport. Tijdens de 24 uur van Le Mans in 1955 werd na een aanrijding de wagen van Pierre Levegh het publiek in gekatapulteerd. De rijder en tweeëntachtig toeschouwers kwamen om het leven.

Rondje Le Mans - Circuit Bugatti
Al op het rechte stuk, kijk je je ogen uit. De torenhoge tribunes links en rechts, de wereldberoemde Rolex klok die tijdens de 24 Heures de tijd nauwgezet bijhoudt en de vele reclameborden spreken stuk voor stuk tot de verbeelding. Maar niet te lang, want er komt een bloedsnelle knik naar rechts aan. Met een sportauto of toerwagen is deze waarschijnlijk net niet vol gas, maar moet je even een tikje op de rem en een versnelling terug. Zorg dat je zo snel mogelijk je stuur weer recht hebt staan, terwijl je je auto naar rechts laat lopen in de remzone voor de volgende links-rechts chicane.
Hier offer je het eerste gedeelte naar links een beetje op voor een optimale exit. Voor de snelste tijden neem je de curbstones volledig mee, met name bij de exit aan de linkerkant, want hierna volgt een lang recht stuk, onder de befaamde Dunlop brug door. Meteen na de Dunlop brug heb je een knikje naar links dat volgas is en positioneer je je auto op 2/3e rechts van de baan om de volgende bocht naar rechts aan te remmen. Omdat de baan al een beetje naar rechts weg buigt, kom je in rechte lijn aanremmend vanzelf links uit bij je instuurpunt. Na de late apex loopt de weg steil omhoog, waardoor je al vroeg op je gas kunt gaan staan. Je steekt de weg over naar rechts en komt bij een stevig rempunt aan, waar je nog iets vroeger dan je verwacht moet gaan remmen, omdat de weg hier juist weer naar beneden loopt.
Na een vroege apex op de curbstones, opent deze bocht zich naar de exit toe steeds meer, waardoor je ook hier vroeg op je gas kunt. Steek het rechte stuk wat erna volgt over naar de linker kant van de baan en rem weer vroeg voor de langzame dubbele apex bocht naar rechts. De apexen liggen allebei op de curbstones en probeer zo vroeg mogelijk weer op je gas te gaan voor het aansluitende lange rechte stuk. Hier steek je over naar rechts voor een snelle links-rechts chicane. Probeer zo veel mogelijk snelheid mee te nemen deze chicane in, maar tegelijkertijd ook weer zo vroeg mogelijk op je gas te gaan, dit is ronde na ronde weer een uitdaging om precies goed te krijgen. Neem de curbstones in ieder geval vol mee voor de snelste rondetijd; twee wielen nog net op het asfalt is genoeg. Na het hierop volgende korte rechte stuk kom je bij een lange rechterbocht. Blijf deze bocht of helemaal rechts of maak er een dubbele apex van, zolang je aan het einde maar helemaal rechts zit voor de volgende linkerbocht. Bij het uitkomen hiervan kun je vol de curbstones en het extra asfalt meenemen voor meer exit snelheid. Na een flinke remzone volgt de laatste dubbele rechter, waarbij je de curbstones achtereenvolgend rechts, links, rechts en bij het uitkomen weer links vol mee kunt nemen om zo veel mogelijk rol in de auto te houden. Vervolgens kom je weer het lange rechte stuk op en begin je - als je hard genoeg gegaan bent met kippenvel op je armen - aan een volgende ronde van het Bugatti circuit!



Belangrijk op Le Mans
* Le Mans is als circuit even bekend als berucht. Enkele van de zwaarste crashes in de geschiedenis van de autosport gebeurden op dit circuit. De curbstones zijn vrijwel volledig bruikbaar en de ideale lijn ligt vaak (ver) over deze curbstones heen, maar dit is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor beginnende circuitrijders. De ribbels van de curbstones kunnen je auto uit balans brengen en je laten spinnen. Bouw je tempo rustig op en gebruik de curbstones pas helemaal als je je hier volledig comfortabel bij voelt.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Jan Hoflack - Alfa Romeo 4C
3. Marcel Vogelzang - BMW 325i Compact
4. Martijn Bogaard - BMW E46 M3
5. Wesley van Renselaar - Hayabusa Sprinter ?
6. Bjorn Berkers - Radical SR3
7. Bjorn Berkers - ?
8. Robert Kraaneveld - Porsche 997 GT3
9. Johan Dams - BMW E36 325i
10. Jeffrey Schirrmann - BMW 3serie Compact
11. Geert Verhagen - ? - (+tp)
12. Geert Verhagen - ?
13. Geert Verhagen - ?
14. Geert Verhagen - ?
15. Arjen Klok - ?
16. Rogier van Epen - ? - (+transport?)
17. Gilles Zaffini - Alpine A110 Cup - (+pb)
18. Gilles Zaffini - Alpine A110 GT4
19. Marion Dupre - Porsche Cayman GT4 RS - (+pb)
20. Marion Dupre - Porsche Cayman GT4 RS
21. Neill André de la Porte - DF BMW E36 325i
22. Rogier Mulhuijzen - DF BMW E36 M3
23. HWM - BMW M240i Cup
24. HWM - BMW M240i Cup
25. HWM - BMW M240i Cup
26. HWM - BMW M240i Cup
27. HWM - BMW M240i Cup
28. Florent Patinote - Alpine GT4
29. Florent Patinote - Ligier JS2R
30. Florent Patinote - Ligier JS2R
31.
32. HWM - TCR
33. HWM - Porsche 911 Cup
34.
35.

Groep BB
Groep WG
Groep GJD/DG
Groep GJK

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [25-10-2023] DF @ Le Mans deel III

Bericht door Mart » 03 jul 2023, 15:36

Aangezien we met een groep richting Le Mans gaan (8-10 personen), zijn er nog tips voor een hotel/pension in de buurt?

[update] Geregeld!

https://www.booking.com/Share-Kzo23Y

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten