[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Ferdi » 21 mar 2023, 14:48

Nice!
Maak je ook nog een schakeling dat je de lier van binnenuit op het dashboard met een schakelaar kan bedienen of puur de afstandsbediening?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Martijn M » 21 mar 2023, 15:02

Estoque schreef: 21 mar 2023, 13:09
Novawinch 5460kg lier (of 12.500 pounds per bald eagle free miles and a diet coke-eenheid)
Nice. A lot of horsetorques!

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Estoque » 21 mar 2023, 15:11

Ferdi schreef: 21 mar 2023, 14:48 Nice!
Maak je ook nog een schakeling dat je de lier van binnenuit op het dashboard met een schakelaar kan bedienen of puur de afstandsbediening?
In de TJ hebben we enkel de afstandsbediening, hiermee kun je de lier ook aan/uit zetten. De handschakelaar met draad is enkel ter back-up.

Heb er nog niet over nagedacht eigenlijk, vind het niet eens een gek idee. Maar dan wil ik het wel mooi weggewerkt hebben in het dashboard. En even kijken of het mooi weg te werken is op de lier zelf, Vind de stekker van de afstandsbediening nogal belemmerend, lomp en lelijk. Als dat mooi op te lossen is, dan ben ik er zeker wel voor.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Ferdi » 21 mar 2023, 15:38

Bij een aantal aangepaste Pajero's hebben mensen het met een nette schakelaar in het dashboard weten te integreren.
Schakelaar voor aan/uit en een andere voor in/uit.

Zal eens zoeken of ik nog ergens een voorbeeld tegen kom.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Ferdi » 23 mar 2023, 12:07

Afbeelding

Niet helemaal het voorbeeld dat ik zocht, maar de rechter schakelaar wordt door veel mensen gebruikt.
Al dan niet met een aparte schakelaar ernaast om de lier aan en uit te kunnen zetten.

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Arstey » 23 mar 2023, 15:12

Ik heb zo een schakelaar onderaan de cubby box in mijn defender. En een aparte batterijsleutel voor de winch onder mijn stoel tussen mijn benen. Altijd doen een Winch die doordraait of op hol slaat moet je asap kunnen uitschakelen.

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Arstey » 23 mar 2023, 15:18

Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Estoque » 24 mar 2023, 09:07

Gisteravond even snel een begin gemaakt voor het plaatsen van de Lier. Had de bevestigingsplaat er nog niet op zitten omdat ik de lier nog niet had, maar inmiddels is die binnen en kunnen we beginnen.

Afbeelding
Even vastpikken voor de maatvoering en testen.

Afbeelding
Altijd fijn dat de 3D-tekening net niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid. Ik had alles goed opgemeten, alleen geen rekening gehouden met de grille die nog in het front komt. Deze steekt 10mm verder uit naar voren dan het front, dus even wat drastische maatregelen om de lier toch te kunnen plaatsen.

Gelukkig heb ik een vaste hand met een slijptol en is het resultaat ook nog mooi ook. Mis nu alleen wel het mooie omgezette randje, maar dat is niet anders.

Afbeelding
Voila! Oke, het geel/zwart vloekt wel een heel erg. Maar ook dat gaan we niet veranderen. De auto van de kleur nog wel:P

Vanavond de bumper weer opschuren en spuiten en hopelijk morgen definitief monteren en aansluiten.
Ferdi schreef: 23 mar 2023, 12:07 Afbeelding

Niet helemaal het voorbeeld dat ik zocht, maar de rechter schakelaar wordt door veel mensen gebruikt.
Al dan niet met een aparte schakelaar ernaast om de lier aan en uit te kunnen zetten.
Ik vind het best een goed idee, weet alleen niet hoe het werkt in combinatie met een draadloze afstandsbediening die ik ook wil gebruiken.
Want dat is weer makkelijker voor de bijrijder als die buiten de auto staat. (m'n zus :P)

Maar als ik ze naast elkaar kan gebruiken, dan is het fantastisch en wil ik het zeker hebben. Heb namelijk nog wel een schakelaar over in de middenconsole.
Arstey schreef: 23 mar 2023, 15:18 Afbeelding
Afbeelding
Heel erg netjes weggewerkt! Zelf nog nooit gehoord van, of ervaring met een een op hol geslagen lier. Maar gek is het idee niet.
Thanks voor de tip!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Ferdi » 24 mar 2023, 09:38

Mooi werk weer!

Volgens mij blijft de afstandsbediening gewoon werken.
Stroom op de lier en dan is het net welke bediening je pakt volgens mij.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Opa » 24 mar 2023, 10:43

Lijkt mij ook dat die gewoon blijft werken, bijv. een tv kun je ook met afstandbedining bedienen en op het toestel zelf ook.

Ziet er goed uit zo. :thumbup:

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.4 - Und jetzt weiter!

Bericht door Arstey » 24 mar 2023, 13:31

Ik zou nooit als bestuurder de lier laten bedienen door iemand buiten de auto. Al paar keer in een tricky situatie gewincht tegen het kantelen aan en dan wil je gewoon zelf controle over de winch. Met instructie's van iemand buitenaf is natuurlijk het best.

Lier die blijft doordraaien is meestal een relais die blijft plakken, lange tijd niet gewincht en dan moet je hem eens gebruiken kan dit wel gebeuren...

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Estoque » 27 mar 2023, 17:37

Weekend weer achter ons, dus weer een paar dagen geklust aan dit verhoogde hoopje roest.

Allereerst begonnen met het schuren en spuiten van de bumper.
ik had het geweldige idee om hem vast zwart te maken, alvorens ik de lierplaat er in kon lassen (in verband met de hoogte van de lier). Prachtig plan, maar vooral niet heel erg slim in verband met de hitte die lassen met zich mee brengt.

Resultaat? een fanatisch strakke bumper aan de uiteinden, maar een verschrikkelijk ding om te zien in het midden.
Vervolg: 2 uurtjes schuren, primeren en spuiten om vervolgens op het zelfde punt te staan als dat we die dag ervoor waren begonnen. Maar dan met mooie middenplaat.

Uit frustratie heb ik daar geen foto's van gemaakt. Maar als ik binnen Google Foto's ook kon zoeken met spreektaal, dan zat er weinig Frans en Duits bij om die foto's te vinden.

In de tussentijd dat de verf aan het drogen was, een begin gemaakt aan het andere ambitieuze project. Een andere uitlaat!
Binnenkort gaat de XJ weg om de bodem te laten lassen, dus dan is de uitlaat sowieso niet overbodig luxe om uit de weg te halen. Daarbij komt het feit dat het een heel erg zielig hoopje roest in buisvorm is, dat gewoon niet past bij een dikke jeep.

Dus Cherokee omhoog, flex in de hand en roppen maar met dat zaagblad!

Afbeelding
*insert middelvinger emoticon hier*

Vervolgens beginnen met het maken van een uitlaatflens. Aan het originele spruitstuk (wat nog wel in goede staat is) zit een bol-vormige flens waar je een dus weer wat aan moet maken. Dus daar heb ik de eerste 2 uur maar mee verprutst van de zaterdag.

Allereerst begon ik met een RVS schijf.
Afbeelding

Daar sleep ik de originele vorm in.
Afbeelding

Pakje Blueband erbij en lekker bakken en braden:
Afbeelding

Nog even 2 gaatjes maken:
Afbeelding

Rest van de downpipe erbij en voila!
Afbeelding

[New Kids imitatie-stem AAN]
"EEN DIKKE DOWNPIPE - KUT!"
[New Kids imitatie-stem UIT]

Omdat de UPS zonder tussenkomst van mijzelf had besloten dat ze op zaterdagen niet naar bedrijventerreinen gingen om te bezorgen en ik dus geen uitlaatdelen had, kon ik na de downpipe niet verder naar achteren. omdat daar de V-Band, flexibel stuk en de demper moeten komen.

Dus als ik niet verder naar achteren kan, dan maar van achteren naar voren! HEUJ! HUTS! HOPPA!
Gatzaag in de boormasjien, ongeveer de locatie bepaald en rammen met dat ding!

Afbeelding

Stukje maar voor de netheid even afgetaped, want je wil niet dat je cherokee begint te roesten (op een andere plek waar hij nog niet roest).

Afbeelding

Na het gat gelijk maar even een stukje uitlaatbuis er in gehouden, zodat we zeker weten dat we het plan voor de hoge uitlaat doorzetten.
Niet dat er nog een weg terug is, maar het gaat om het idee van een democratisch besluit door mij alleen die ik voor mij en mijn zus neem. Gelukkig was ze het er mee eens :P

Afbeelding
De hond heeft er beduidend meer vraagtekens bij.

Na het constateren dat de gatzaag goed scherp is, maar besloten deze test te herhalen op 3 willekeurige andere plekken in de carrosserie.
Afbeelding
Afbeelding

Gaten #2, 3 en 4 waren ook een feit.

Toen de ijzer-afvalbak even doorgezocht, en een stuk rond 74mm gevonden.
Wat lassputters en een halve lamellenschijf verder waren 4 gaten er nog maar 3.

Afbeelding

Vervolgens een heel aantal uren bezig geweest met het achterste deel van de uitlaat. heb er maar weinig foto's van, maar eigenlijk is het achterste gedeelte klaar op het mondstuk na. Maar omdat ik de V-Band klemmen nog op wat logische plekken moet plaatsen etc, heb ik het allemaal nog niet aan elkaar zitten.

Afbeelding
Ja-ja, Pie-cuts en al om de bocht te maken zonder de wielkast in te komen. Echte prof hiero!
Voor de oplettende kijker, ik tig niks. RVS Mig werkt veel sneller en scheelt liters aan backing-gas.

Vervolgens bezig gegaan met de voorbumper. Deze was inmiddels droog!
Ik maak mij er even af met een paar foto's, want hij heeft er al een paar keer voor gezeten.

Afbeelding
Afbeelding

Hele front er ook weer op. Ook dit hebben we gespoten zodat het allemaal wat netter staat.
RVS Roosters zitten er nu ook voor het eerst in. Ook een gaaf detail wat mij betreft. (wij van WC eend.....)
Erg goed gelukt wat mij betreft.

Afbeelding
Afbeelding
Lier er definitief op! Goede passing <3

Afbeelding
Vervolgens bij het laatste zonlicht van de zondag de XJ in de hoek gedrukt en huiswaarts gegaan.
Al met al veel gedaan en zeer tevreden met de voorzijde.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Opa » 27 mar 2023, 18:31

Lekker bezig weer. :thumbup:

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door SlowCo » 27 mar 2023, 19:53

Keigaaf jonguh!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Martijn_bmw » 27 mar 2023, 20:29

Gave update weer! :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Arthur » 28 mar 2023, 03:48

Leuk man!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Ferdi » 28 mar 2023, 10:35

Gave update weer!
Waar ga je nu heen met de kentekenplaat? Voorop het dakrek?

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Estoque » 28 mar 2023, 11:51

Ferdi schreef: 28 mar 2023, 10:35 Gave update weer!
Waar ga je nu heen met de kentekenplaat? Voorop het dakrek?
Geen idee. ik denk sticker op de motorkap en een oplossing voor de echte kentekenplaat als we naar het buitenland gaan.
Wil hem niet op de bumper hebben, dus misschien voor de lier. Daar dat staat ook een beetje dom.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door EvdP » 28 mar 2023, 12:51

Kenteken op je roofrack? Dat zie ik hier in de buurt wel vaker bij de off road hobby mannetjes

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Estoque » 28 mar 2023, 14:52

EvdP schreef: 28 mar 2023, 12:51 Kenteken op je roofrack? Dat zie ik hier in de buurt wel vaker bij de off road hobby mannetjes
Is afhankelijk van een aantal zaken of dat gaat passen.

- Ik heb vandaag een snorkel besteld voor de XJ. De standaard lucht-inlaat voor een snorkel is zo onwijs lelijk dat we die absoluut moeten vervangen voor een mooi exemplaar. het idee is om deze in het dakrek te integreren.

- De verstralers die we voor de carbagerun gemonteerd hebben kunnen niet naast de lier op bumper. We moeten dus extra verlichting gaan plaatsen op het dak(rek). Dan wil ik eigenlijk naar een zo plat mogelijk dakrek / verlichting, komende in de vorm van een lightbar(s). Die nemen in de breedte aardig wat ruimte in. Daar ben ik nog mee aan het kijken wat we kwijt kunnen boven op het dak in combinatie met de luchtinlaat en eventueel de kentekenplaat.

wordt vervolgt

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Ferdi » 28 mar 2023, 15:36

Dat is wat ik bedoelde inderdaad :)
Je zou ook nog voor een US kentekenplaat kunnen gaan als dit wat scheelt.

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Estoque » 28 mar 2023, 16:06

Ferdi schreef: 28 mar 2023, 15:36 Dat is wat ik bedoelde inderdaad :)
Je zou ook nog voor een US kentekenplaat kunnen gaan als dit wat scheelt.
Officieel mag dat dus niet, want ik heb niet de aantekening dat het een import auto is vanuit de VS. Dus dan is het al illegaal.
En dan is een sticker net zo illegaal en een heel stuk makkelijker.

Originele plaat achterin, grote blauwe ogen opzetten als je staande wordt gehouden en hopen op het beste dan maar.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Oof » 28 mar 2023, 16:28

Dit is zo vreselijk uit de hand aan het lopen, ik keur het goed :)

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - Lier-isch enthousiast!

Bericht door Godspeed » 28 mar 2023, 22:36

Oof schreef: 28 mar 2023, 16:28 Dit is zo vreselijk uit de hand aan het lopen, ik keur het goed :)
Dit! Prachtig om te zien.

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.5 - CAD-Huiswerk maken

Bericht door Estoque » 03 apr 2023, 11:22

Oof schreef: 28 mar 2023, 16:28 Dit is zo vreselijk uit de hand aan het lopen, ik keur het goed :)
Afbeelding

- Kleine update -

Afbeelding

Afgelopen donderdag de XJ weggebracht om te laten lassen. Nog niet helemaal helder wanneer ik hem kan ophalen, omdat het in de beunhaas-tijd gebeurd, maar dat maakt mij in feite ook weinig uit. Heel april heb ik toch in de weekenden geen tijd om te klussen, dus verwacht ook niet teveel updates de komende tijd.

Verder kan ik de avonden mooi spenderen aan het afwerken van verschillende kleine CAD-projectjes die nog wil afmaken voor de XJ.
Naast het dakrek wat hierboven staat ben ik o.a bezig met:

Afbeelding
Afbeelding

Aanzuigbuis voor de snorkel, die op het dak gemonteerd kan worden. Ik vind de standaard "luchthapper" van een snorkel echt heel lelijk, vandaar dat ik eerst een "Cowl induction kit" wou. (de lucht inlaat naar binnen werken, achter het dashboard). Maar toen kwam mijn zus onderstaande XJ tegen, en toen moest het alsnog een snorkel worden :P

Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik ervoor kan zorgen dat de 3" snorkel voldoende lucht krijgt. Ik wil geen enorme restrictie bouwen op het dak. Daarvoor zit er teveel werk in het bouwen van zo'n snorkelinlaat.

Snorkel is wel binnen gekomen, echter is het de verkeerde. Mijn luchtinlaat zit aan de bestuurderszijde. Daar past deze niet. (is van een TJ / YJ)

Afbeelding

Verder bezig met een nieuwe achterbumper en reservewielhouder die open kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij lijkt al best ver, maar ik moet nog bezig met het verstevigen van de bumper zelf. Zodat het reservewiel-houder-rek niet doorzakt. Hele gevaarte weegt inclusief de band/velg nu zo'n 35kg. En dat wordt bij het openen allemaal op 1 punt belast. Dus daar ben ik nog mee bezig. En met het oog op de toekomst wil ik er eigenlijk ook voor zorgen dat ik grotere banden etc kan monteren en dat ik dan niet gelijk alles weer aan moet passen.

En om het geheel af te maken, ben ik ook bezig met de laatste panelen bezig voor de deuren en zijkant.
Afbeelding

Ben nog aan het nadenken welke spatbord-verbreders we op de XJ willen hebben. Eigenlijk wil ik Buschwackers (zoals op die oranje hierboven), maar die kosten in Nederland een godsvermogen en die zijn van kunststof. één keer een verkeerde tak raken en je mag weer een nieuw setje spatborden kopen a 1000,-. Want los verkopen doet niemand ze.

Als ik ze uit plaat laat snijden, een deel laat zetten en wat ronde lijnen laat laseren. Denk ik het metaal er zo overheen te kunnen vouwen, dan hebben we een soortgelijke vorm maar dan wel helemaal van 2mm staal.


Kortom, genoeg te doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, ParaChris, SvB en 67 gasten