1992 e36-tracktool - Schwarz II - Spa Francorchamps
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
1992 e36-tracktool - Schwarz II - Spa Francorchamps
Hierbij stel ik graag mijn e36 even voor. Ik lees al even mee en heb recent ook enkele vragen gesteld "in de werkplaats".
• 1992 318is die werd omgekeurd tot 325i
• gemporteerd naar België
• ingeschreven als oldtimer met de nodige restricties
• wordt naar en van het circuit gereden
• motorisch helemaal origineel op de Simota-inlaat die erop zat na
• vanos gereviseerd
• al het onnodig gewicht eruit, inclusief de casette van het kanteldak maar geen polyester-onderdelen of dergelijks. Achteraf bekeken had ik de tapijt er toch liever in gelaten
• 2 Recaro Pole Positions
• Luisi-stuurtje
• X-brace
• veerpootbrug vooraan
• achteras verstevigd met 6-puntsbeugel met verbinding naar halve Wiechers-kooi. In België is een volledige kooi verboden en het moet gevezen zijn. Zulke kooi rechtstreeks op de achterste poten bleek niet te vinden voor een aanvaardbare prijs dus het beste plan B gekozen
• BBS RC304 met Nankang AR1 in 235/40
• KW Clubsport
• PU rondom
• Gele EBC's op originele remmen met stalen leidingen
De bedoeling is om er een leuk sturende e36 van te maken die betrouwbaar enkele Nurburgring tripjes en andere trackdays kan volbrengen.
Er wordt nog wekelijks aan de wagen gesleuteld. Binnenkort worden M3 3.0 stabi’s getest. Daarnaast overweeg ik nog enkele andere verbeteringen.
Groetjes
Jan
• 1992 318is die werd omgekeurd tot 325i
• gemporteerd naar België
• ingeschreven als oldtimer met de nodige restricties
• wordt naar en van het circuit gereden
• motorisch helemaal origineel op de Simota-inlaat die erop zat na
• vanos gereviseerd
• al het onnodig gewicht eruit, inclusief de casette van het kanteldak maar geen polyester-onderdelen of dergelijks. Achteraf bekeken had ik de tapijt er toch liever in gelaten
• 2 Recaro Pole Positions
• Luisi-stuurtje
• X-brace
• veerpootbrug vooraan
• achteras verstevigd met 6-puntsbeugel met verbinding naar halve Wiechers-kooi. In België is een volledige kooi verboden en het moet gevezen zijn. Zulke kooi rechtstreeks op de achterste poten bleek niet te vinden voor een aanvaardbare prijs dus het beste plan B gekozen
• BBS RC304 met Nankang AR1 in 235/40
• KW Clubsport
• PU rondom
• Gele EBC's op originele remmen met stalen leidingen
De bedoeling is om er een leuk sturende e36 van te maken die betrouwbaar enkele Nurburgring tripjes en andere trackdays kan volbrengen.
Er wordt nog wekelijks aan de wagen gesleuteld. Binnenkort worden M3 3.0 stabi’s getest. Daarnaast overweeg ik nog enkele andere verbeteringen.
Groetjes
Jan
Laatst gewijzigd door JDW op 23 mar 2023, 15:53, 3 keer totaal gewijzigd.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: 1992 e36-tracktool
Gaaf ding naamgenoot! Genoeg dffers die ook veel naar de ring gaan waaronder ikzelf. Laat maar horen wanneer je gaat!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 1992 e36-tracktool
Nette verschijning. Straalt een hoop plezier uit.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 1992 e36-tracktool
Lekkere E36! Geniet er van en houd ons op de hoogte over de auto
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 1992 e36-tracktool
Hele mooie kar! En zeer bekend, je hebt deze van mijn broertje gekocht. Leuk om deze terug te zien. Keep us posted!
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: 1992 e36-tracktool
Cool ding
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: 1992 e36-tracktool
Bedankt voor de reacties.
Ik beleef er alleszins veel plezier aan. Zal trachten af en toe een update te voorzien.
@Vliet: geweldig! Doe zeker de groeten aan je broer. Hoop dat alles goed verloopt met het nieuwe project waardoor deze vertrok.
Ik beleef er alleszins veel plezier aan. Zal trachten af en toe een update te voorzien.
@Vliet: geweldig! Doe zeker de groeten aan je broer. Hoop dat alles goed verloopt met het nieuwe project waardoor deze vertrok.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II
Het heeft eventjes op zich laten wachten maar bij dezen komt er een update van de wagen.
Vorig jaar heeft de e36 een hoop minder gereden dan gepland, namelijk 1 uurtje zolder en 1 trackday op mettet. Het was de eerste maal met de AR1's en ik had er ook een setje M3 3.0-stabi's onder geplaatst.
De e36 heeft het perfect uitgehouden en ik heb me bezig gehouden met zoeken van de juiste afstelling. Héél veel grip maar het laatste stukje onderstuur kreeg ik er niet uit.
Het zat al even in mijn hoofd (kan je lezen in de "werkplaats" van het forum) en met het aanblijvende onderstuur heb ik dan toch een roll center-correctiekit gekocht bij MRT. Bij wijze van experiment. Samen met nog enkele andere zaken die de laatste maand werden gemonteerd:
- enkelmassa-vliegwiel (3.8kg) met s38 m5-koppeling
- meteen ook de hulpkoppelingcilinder vervangen
- achterste camberstangen (met de originele camberregeling kon de wagen niet lager zonder de geometrie nadelig te beïnvloeden)
- Coolerworx-shifter
- m52-uitlaatcollectoren (lichter)
Daarna volgde een uitlijning bij PSG in Geel.
(met 80kg in bestuurderszetel + halve tank)
+- 1160 kg is zeker al niet mis maar ik zou er toch graag nog wat goedkope kilo's uit krijgen.Wat er alvast nog zal gebeuren:
- leeggemaakt kofferdeksel
- lichtere uitlaat
De huidige BMW-uitlaat heeft al een y-stuk waar 2 buizen samenkomen (om daarna raar maar waar weer te splitsen naar de cats (why?))
wat het makkelijk zou maken om van daar met 2 buis verder te gaan tot de achterste pot. De bedoeling is om met een V-band te werken waardoor ik makkelijk het originele stuk terug kan plaatsen voor de keuring, en een simpele en lichte performance-uitlaat te hebben.
Ik vermoed dat ik op de plaats van de cats ook een middendemper zal willen om het schappelijk te houden.
Iemand die ertegen is om 1 buis ipv 2 te gebruiken?
Daarbij heb ik nog een set e46 330i-klauwen liggen die er binnenkort onder moeten. Ik twijfel nog ze alle 4 te gebruiken of eerst enkel de vooras. Idealiter gebruik je 330i's vooraan en 328i'is achteraan lees ik. Gezien de huidige gewichtsverdeling lijkt het me wel nog logisch achteraan standaard te laten.
Beide ingrepen zullen dus alweer de gewichtsverdeling verder naar een zware voorkant duwen. Daarom mijn vraag: hebben jullie nog ideetjes om in de neus nog gewicht kwijt te spelen?
Alles was maar net op tijd klaar voor de eerste test van het jaar: Spa Francorchamps afgelopen zaterdag. Veel foto's werden er niet getrokken van de e36 maar hierbij toch een sfeerbeeld:
De wagen deed het heel goed. Het begon koud en nat wat de nodige voorzichtigheid vroeg op de ijskoude semi's. Naarmate de dag vorderde werd het droger en kon ik wat temperatuur in de banden krijgen, om dan in de namiddag nog stevig te kunnen knallen.
De versnelde stuur-ratio die de MRT-kit geeft in combinatie met het origineel e36-sturhuis was perfect.
Ik heb de dempers van helemaal zacht naar 2/3 hard verzet naarmate de grip toenam. Het voelde allemaal heel goed, met minder onderstuur dan vorig jaar. En toch moet dat laatste stukje onderstuur er nog uit.
Achteraf bekeken had ik nog wat meer moeten experimenteren met de demping maar ik nam tegen 16u de beslissing om op veilig te spelen, genoegen te nemen met de dag en de wagen te laten staan om zonder problemen nog naar huis te rijden.
Het is nu de bedoeling om minder te zullen sleutelen en meer te rijden. De Nordschleife heb ik in '22 niet gezien en dat hoort anders. Ook zouden we (vrienden met andere e36's) graag nog een ander circuit leren kennen. Eventueel Zandvoort of iets in Noord Frankrijk, Engeland, ... Laat maar weten.
Ik ben dus op zoek naar nog ene tikkeltje meer grip op de vooras om de balans perfect te krijgen, hopende dat het niet inherent is aan de niet meer perfecte gewichtsverdeling + manieren om nog wat gewicht kwijt te spelen en dan zeker vooraan. Alle suggesties zijn welkom.
Vorig jaar heeft de e36 een hoop minder gereden dan gepland, namelijk 1 uurtje zolder en 1 trackday op mettet. Het was de eerste maal met de AR1's en ik had er ook een setje M3 3.0-stabi's onder geplaatst.
De e36 heeft het perfect uitgehouden en ik heb me bezig gehouden met zoeken van de juiste afstelling. Héél veel grip maar het laatste stukje onderstuur kreeg ik er niet uit.
Het zat al even in mijn hoofd (kan je lezen in de "werkplaats" van het forum) en met het aanblijvende onderstuur heb ik dan toch een roll center-correctiekit gekocht bij MRT. Bij wijze van experiment. Samen met nog enkele andere zaken die de laatste maand werden gemonteerd:
- enkelmassa-vliegwiel (3.8kg) met s38 m5-koppeling
- meteen ook de hulpkoppelingcilinder vervangen
- achterste camberstangen (met de originele camberregeling kon de wagen niet lager zonder de geometrie nadelig te beïnvloeden)
- Coolerworx-shifter
- m52-uitlaatcollectoren (lichter)
Daarna volgde een uitlijning bij PSG in Geel.
(met 80kg in bestuurderszetel + halve tank)
+- 1160 kg is zeker al niet mis maar ik zou er toch graag nog wat goedkope kilo's uit krijgen.Wat er alvast nog zal gebeuren:
- leeggemaakt kofferdeksel
- lichtere uitlaat
De huidige BMW-uitlaat heeft al een y-stuk waar 2 buizen samenkomen (om daarna raar maar waar weer te splitsen naar de cats (why?))
wat het makkelijk zou maken om van daar met 2 buis verder te gaan tot de achterste pot. De bedoeling is om met een V-band te werken waardoor ik makkelijk het originele stuk terug kan plaatsen voor de keuring, en een simpele en lichte performance-uitlaat te hebben.
Ik vermoed dat ik op de plaats van de cats ook een middendemper zal willen om het schappelijk te houden.
Iemand die ertegen is om 1 buis ipv 2 te gebruiken?
Daarbij heb ik nog een set e46 330i-klauwen liggen die er binnenkort onder moeten. Ik twijfel nog ze alle 4 te gebruiken of eerst enkel de vooras. Idealiter gebruik je 330i's vooraan en 328i'is achteraan lees ik. Gezien de huidige gewichtsverdeling lijkt het me wel nog logisch achteraan standaard te laten.
Beide ingrepen zullen dus alweer de gewichtsverdeling verder naar een zware voorkant duwen. Daarom mijn vraag: hebben jullie nog ideetjes om in de neus nog gewicht kwijt te spelen?
Alles was maar net op tijd klaar voor de eerste test van het jaar: Spa Francorchamps afgelopen zaterdag. Veel foto's werden er niet getrokken van de e36 maar hierbij toch een sfeerbeeld:
De wagen deed het heel goed. Het begon koud en nat wat de nodige voorzichtigheid vroeg op de ijskoude semi's. Naarmate de dag vorderde werd het droger en kon ik wat temperatuur in de banden krijgen, om dan in de namiddag nog stevig te kunnen knallen.
De versnelde stuur-ratio die de MRT-kit geeft in combinatie met het origineel e36-sturhuis was perfect.
Ik heb de dempers van helemaal zacht naar 2/3 hard verzet naarmate de grip toenam. Het voelde allemaal heel goed, met minder onderstuur dan vorig jaar. En toch moet dat laatste stukje onderstuur er nog uit.
Achteraf bekeken had ik nog wat meer moeten experimenteren met de demping maar ik nam tegen 16u de beslissing om op veilig te spelen, genoegen te nemen met de dag en de wagen te laten staan om zonder problemen nog naar huis te rijden.
Het is nu de bedoeling om minder te zullen sleutelen en meer te rijden. De Nordschleife heb ik in '22 niet gezien en dat hoort anders. Ook zouden we (vrienden met andere e36's) graag nog een ander circuit leren kennen. Eventueel Zandvoort of iets in Noord Frankrijk, Engeland, ... Laat maar weten.
Ik ben dus op zoek naar nog ene tikkeltje meer grip op de vooras om de balans perfect te krijgen, hopende dat het niet inherent is aan de niet meer perfecte gewichtsverdeling + manieren om nog wat gewicht kwijt te spelen en dan zeker vooraan. Alle suggesties zijn welkom.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II
Leuk verhaal en mooie aanpassingen aan het onderstel. Ik vind het altijd mooi als mensen proberen het weggedrag te verbeteren. Voor vermindering van het onderstuur zou je aan de voorkant zachtere veren of een zachtere stabilisatorstang kunnen proberen, of juist stijvere veren of een stijvere stabi op de achteras.
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II
Nice, lekker sleutelen en rijden. Onderstuurde karakter herken ik niet van de E36's waar ik mee heb gereden. Mijn eigen auto staat/stond ook op 235/40/17 rondom. Misschien overheen gelezen, welke camber/caster plates?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II - Spa Francorchamps
Het lijkt alsof de voorkant wat scherpte mist wat aanvoelt als onderstuur bij het insturen. Eens in de bocht voelt het toch wat meer neutraal.
KW Clubsport
M3 3.0-stabi's
Voorkant:
camber: -3.5° (per kant)
spoor: neutraal
120N/mm
Achter:
-2.4°
Spoor: +-0.5° toe (per kant)
116N/mm (raar dat men dat opgeeft gezien het een progressieve veer gaat)
Meer en meer denk ik dat de progressieve achterste veer aan de oorzaak kan liggen. Misschien "begint" deze te zacht waardoor er grip op de voorkant mist bij het insturen. Blijkbaar wordt dit weleens vervangen door een lineaire veer als upgrade.
Een andere denkpiste is dat ik alsnog een te brede band op de velg heb gelegd. 235/40 op 8j is aan de grote kant. Je ziet firma's als Protrack etc. dezelfde band op een 9j-velg leggen.
KW Clubsport
M3 3.0-stabi's
Voorkant:
camber: -3.5° (per kant)
spoor: neutraal
120N/mm
Achter:
-2.4°
Spoor: +-0.5° toe (per kant)
116N/mm (raar dat men dat opgeeft gezien het een progressieve veer gaat)
Meer en meer denk ik dat de progressieve achterste veer aan de oorzaak kan liggen. Misschien "begint" deze te zacht waardoor er grip op de voorkant mist bij het insturen. Blijkbaar wordt dit weleens vervangen door een lineaire veer als upgrade.
Een andere denkpiste is dat ik alsnog een te brede band op de velg heb gelegd. 235/40 op 8j is aan de grote kant. Je ziet firma's als Protrack etc. dezelfde band op een 9j-velg leggen.
-
- Berichten: 2719
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II - Spa Francorchamps
zijn die KW’s true coilover aan de achterkant ? of zijn demper en veer gescheiden?? indien dat laatste lijkt me dat de achterveer aan de zachte kant is?
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
- Auto: e36 325i
Re: 1992 e36-tracktool - Schwarz II - Spa Francorchamps
Demper en veer gescheiden.
Ik heb ter vergelijking de waarden van de "competition"-versie erbij gepakt:
Front: 150 N/mm + 10 N/mm helper spring
Rear: 180 N/mm + 10 N/mm helper spring
Je kans dus wel stellen dat mijn Clubsport-versie relatief zachtere achterste veren heeft + het feit dat ze progressief zijn (en dus eerst zacht inveren) zal voelbaar zijn.
Ik heb er bewust voor gekozen omdat het nog berijdbaar moet zijn op de openbare weg. Wel opvallend dat ook de verhouding voor-achter wijzigt.
Jammer dat je de achterste anti roll bar niet kan aanpassen door er een gaatje bij te boren. Ik denk dat ik nog even doorga zoals het nu is alvorens een ander paar veren of een stijvere anti roll bar te voorzien. Eerst de achterkant nog wat lichter maken, lost het probleem misschien vanzelf op
Ik heb ter vergelijking de waarden van de "competition"-versie erbij gepakt:
Front: 150 N/mm + 10 N/mm helper spring
Rear: 180 N/mm + 10 N/mm helper spring
Je kans dus wel stellen dat mijn Clubsport-versie relatief zachtere achterste veren heeft + het feit dat ze progressief zijn (en dus eerst zacht inveren) zal voelbaar zijn.
Ik heb er bewust voor gekozen omdat het nog berijdbaar moet zijn op de openbare weg. Wel opvallend dat ook de verhouding voor-achter wijzigt.
Jammer dat je de achterste anti roll bar niet kan aanpassen door er een gaatje bij te boren. Ik denk dat ik nog even doorga zoals het nu is alvorens een ander paar veren of een stijvere anti roll bar te voorzien. Eerst de achterkant nog wat lichter maken, lost het probleem misschien vanzelf op
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 221 gasten