Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Zandvoort 03-10 ]

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Rick's E46 330ci (verkocht) & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool

Bericht door Marc Sierra » 27 jan 2023, 13:37

Blijft een super mooie auto vind ik!

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci (verkocht) & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 17 mar 2023, 15:58

Woensdag de eerste Trackday van dit jaar gehad op Zolder.

Echt heerlijk om de Megane weer de sporen te kunnen geven.
Het had dinsdag nacht nog wat geregend dus 's ochtends was het wat nat op de baan maar dat droogde snel op toen het zonnetje om de hoek kwam kijken.
Verder een fantastisch mooie dag gehad. Droog asfalt, zonnetje erbij en een mooie hoeveelheid auto's op het circuit.
Op wat rode vlaggen na door C1's die in de vangrail / op hun dak in de grindbak lagen ongestoord rondjes kunnen maken en het tempo zat er lekker in.
Remmen krijgen het wel zwaar te verduren, en worden na wat snelle ronden echt te warm.
Het is wel algemeen bekend dat Zolder killing is voor de remmen dus ik wacht even af hoe het op Zandvoort en op de Ring gaat, anders kijken of remkoeling een verschil gaat maken.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door R.Wiggel op 14 apr 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Rick's E46 330ci (verkocht) & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool

Bericht door Martijn M » 20 mar 2023, 14:20

Remkoeling is sowieso geen gek idee bij een circuit auto. Je schijven en blokken gaan langer mee als ze niet elke keer heet heet worden!

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's E46 330ci (verkocht) & Golf Mk1 + Megane RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 20 mar 2023, 16:53

(een deel van) het probleem is al achterhaald, tijdens het wassen viel me op dat de remblokken achter verkleurd zijn, en er pad transfer zichtbaar was op de schijven, das gek want de remmen voor zouden in theorie warmer moeten worden dan achter.
Maar… ik rij in sport mode en dan grijpt ASR nog in om de auto stabiel te houden, ik was in de veronderstelling dat alleen het ESP dan nog in grijpt bij (te veel) wielspin en ASR dan uitgeschakeld is. Daarmee is ook te verklaren waarom de remmen achter dus bloedheet worden omdat hij telkens ingrijpt en achter bij remt.

Volgende keer gaat het hij dus mooi in Sport mode / ESP off en ik verwacht dat het dan stukken beter gaat.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 19 apr 2023, 17:57

Vorige week dinsdag en gisteren op Circuit Zandvoort gereden.
Het probleem met de oververhitte remmen is over met het Esp uit dus dat probleem is gelukkig verholpen.

Weer lekker de tijd genomen om flink wat ronden te maken en begin nu echt vertrouwd te raken met de auto.
Wat een heerlijke balans, dat merk je op Zandvoort ook goed met name op het scheivlak en met hard aannemen voor de Tarzan.
De 9J brede Protrack wielen (tov de 8J Autec's) maken hem ook nog wat stabieler, en ben nu ook wel benieuwd hoeveel verschil een 255 brede band nog gaat maken tov de 235 waar ik nu op rij.

Snelste gemeten ronde tot nu toe is een 2:02

Afbeelding

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door vester86 » 19 apr 2023, 18:22

Toffe plaat!

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door tuurgtt » 19 apr 2023, 22:24

2.02 is behoorlijk snel. Op naar de <2min. Heel gave kar. :df:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door sitechris » 20 apr 2023, 06:42

Prachtige platen en wat een goddelijke auto is de Megane 3 RS toch. Ook anno 2023 nog steeds bloedmooi!

Online
bleu_dust
Berichten: 160
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door bleu_dust » 20 apr 2023, 15:15

Blijft gaaf, zo'n RS. Ondanks de FWD lijkt het mij als tracktool een leuk ding.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door StefanW » 22 apr 2023, 12:22

Je gaat al aardig rap. Leuk dat je hem al zo goed gebruikt.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Roy RS » 25 apr 2023, 22:20

Was een leuke dag op zandvoort! Leuk speelgoed ook. De Megane ziet er mooi uit op de baan, ligt mooi vlak👌🏻

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 26 apr 2023, 10:55

Ja onder de 2 minuten zou toch haalbaar moeten zijn, al ben ik eerlijk gezegd niet zo met rondetijden bezig.
De leukste laps zijn als je samen met een gelijkwaardige auto/rijder achter elkaar aan kunt worstelen :df:
Met Christoph van Protrack, een leverancier die ook toevallig aanwezig was met zijn GT86 heel wat van zulke rondes gereden en dat is echt leerzaam.

Voor de volgende Trackday op de Nordschleife gaat de RS eerst langs bij Kirfel om alles even te checken, olie en remvloeistof te wisselen en de setup aan te passen.
Ik merk nu het allemaal wat sneller gaat dat er meer camber op de vooras mag.
Op deze foto goed te zien:
Afbeelding

Paar plaatjes nog dan:
Afbeelding
Afbeelding

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Richardt. » 26 apr 2023, 10:58

Ik heb niet zoveel met Renault, eigenlijk ook niet met de RS modellen maar op de een of andere manier vind ik een Clio RS of Megane RS zoals deze gewoon echt een perfect tracktool om te zien.
Rijden doen ze natuurlijk ook goed, daar staan de RS modellen wel om bekend.

Tof apparaat en toffe foto's :thumbup:

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Hsp » 26 apr 2023, 11:15

Blijven gave auto's. Mis mijne altijd wel een beetje als ik weer een serie foto's van zo'n ding op circuit voorbij zien komen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Martijn M » 26 apr 2023, 11:22

R.Wiggel schreef: 26 apr 2023, 10:55 Ja onder de 2 minuten zou toch haalbaar moeten zijn, al ben ik eerlijk gezegd niet zo met rondetijden bezig.
De leukste laps zijn als je samen met een gelijkwaardige auto/rijder achter elkaar aan kunt worstelen :df:
Met Christoph van Protrack, een leverancier die ook toevallig aanwezig was met zijn GT86 heel wat van zulke rondes gereden en dat is echt leerzaam.

Voor de volgende Trackday op de Nordschleife gaat de RS eerst langs bij Kirfel om alles even te checken, olie en remvloeistof te wisselen en de setup aan te passen.
Ik merk nu het allemaal wat sneller gaat dat er meer camber op de vooras mag.
Op deze foto goed te zien:
Afbeelding
Je rijdt ook helemaal op de sidewall lijkt het? Meer camber mag wel ja, maar is de bandenspanning ook in orde?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Paskal » 26 apr 2023, 11:24

Just my idea.... extra camber kan geen kwaad maar vraag me af of je daar onderstaande mee oplost. Te zachte wang / bandenspanning wel op orde lijkt me ook wel een aandachtspuntje.

bandje.JPG
bandje.JPG (61.21 KiB) 6936 keer bekeken

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Hsp » 26 apr 2023, 11:55

AR1 heeft wel een vrij stijve wang, dus aan de band zelf zal het niet liggen. Ik had het ook, en opgelost met meer camber. Ben dezelfde bandenspanning blijven rijden. Dat was wel vanaf standaard camber in 1 keer naar 2,3 graad uit m'n hoofd, volgens mij rijd Rick al wel met redelijk wat camber, dus weet niet of deze vlieger hier ook opgaat.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 26 apr 2023, 12:51

Martijn M schreef: 26 apr 2023, 11:22
R.Wiggel schreef: 26 apr 2023, 10:55 Ja onder de 2 minuten zou toch haalbaar moeten zijn, al ben ik eerlijk gezegd niet zo met rondetijden bezig.
De leukste laps zijn als je samen met een gelijkwaardige auto/rijder achter elkaar aan kunt worstelen :df:
Met Christoph van Protrack, een leverancier die ook toevallig aanwezig was met zijn GT86 heel wat van zulke rondes gereden en dat is echt leerzaam.

Voor de volgende Trackday op de Nordschleife gaat de RS eerst langs bij Kirfel om alles even te checken, olie en remvloeistof te wisselen en de setup aan te passen.
Ik merk nu het allemaal wat sneller gaat dat er meer camber op de vooras mag.
Op deze foto goed te zien:
Afbeelding
Je rijdt ook helemaal op de sidewall lijkt het? Meer camber mag wel ja, maar is de bandenspanning ook in orde?
Bandenspanning 2.3 bar voor, dus dat zou niet het probleem moeten zijn lijkt me.
Ideale bandenspanning voor Megane op AR-1's is 2.2 bar volgens Kirfel (die de auto gebouwd heeft)

Camber voor staat nu op 2.2 graden

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door R.Wiggel » 10 jun 2023, 15:10

Over 2 weken is het zover en staat er een Trackday op de Nordschleife gepland.
Maar voor we gaan rijden gaat de Megane eerst langs bij Kirfel voor een aantal aanpassingen, check en om alle vloeistoffen te wisselen.

In de tussentijd is er nog een 2e Megane bij gekomen met vrijwel identieke setup, die gaat ook mee :df:
Daarmee heb ik ook mooi de kans gehad om beide auto's te vergelijken en zodoende voor beide nog wat verbeterpunten te vinden die Kirfel (hopelijk) gaat fixen.
Ook worden de auto's beide opnieuw afgesteld met meer camber op de vooras.

Ik ben erg benieuwd hoe de auto's en wij zelf het er vanaf gaan brengen op de Ring.
Er gaat een klant met ons mee die 13 jaar een jaarkaart heeft gehad en de nodige rondjes in de toenmalige M5 E60 ringtaxi's heeft gereden.
Deze gaat ons instructie geven en vooral veel kennis over het circuit, lijnen, hoogteverschillen, verschil in asfalt bijbrengen.
Zelf heb ik nog nooit op de NS gereden, de enige ervaring zijn een paar honderd rondjes op de sim maar het is altijd maar de vraag hoeveel je daar in de praktijk aan hebt.


Wordt vervolgd..

Afbeelding

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool

Bericht door Rnd » 10 jun 2023, 19:54

Nordschleife is voor mij het ultieme circuit. Ik heb 5 jaar een jaarkaart voor Touristen Fahrten gehad en er mooie tijden beleefd. Het werd wel steeds drukker en duurder. Ook heb ik er veel ernstige ongelukken gezien. Zelf gelukkig nooit iets ernstigs meegemaakt. Wel een keer rond gegaan op een oliespoor, maar niets geraakt. Veel plezier daar, je gaat het zeker leuk vinden. Het duurt wel een paar ronden voordat je het circuit kent.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door R.Wiggel » 05 jul 2023, 14:26

Vorige week dinsdag vertrokken naar de Ring en bij aankomst direct de auto's bij Kirfel neergezet zodat er genoeg tijd was om de auto's klaar te krijgen voor de trackday van donderdag.

Bij de gele Megane had ik het gevoel dat de flow niet optimaal was en de auto niet zijn volledige vermogen leverde.
Dit gevoel bleek te kloppen want de sensor van de inlaat temperatuur was kapot en gaf een waarde van -40 graden aan.
Hierdoor liep de auto in een soort noodloop en leverde dus bij lange na zijn vermogen niet.
Gelukkig een makkelijk te verhelpen probleem, de sensor is vernieuwd en de auto rijdt nu weer zoals het hoort en is veel sneller. Benieuwd wat hij nu op Zandvoort doet aangezien ik daar de vorige keer dus de hele dag met beperkt vermogen heb gereden :lol:

Verder oliewissel gedaan, remvloeistof vervangen en de voorbanden vervangen.
Ook is de afstelling van het onderstel van beide RS'en aangepast, voor hebben de auto's nu bijna 3 graden camber, dat was 2.2 graden en het verschil is dan ook goed merkbaar.
Woensdag aan het einde van de dag stonden beide auto's weer klaar en daarom besloten we om alvast een aantal rondjes TF te doen zodat we niet helemaal als leek de baan op zouden gaan donderdag.

We werden vergezeld door een goede klant die 12.5 jaar lang een jaarkaart op de NS gehad heeft en daar vroeger ook in de Ringtaxi's reed, BMW driving experiences instrueerde e.d, iemand met ervaring dus.
De Woensdag hebben we dan ook besteed om langs de baan al wat instructie te krijgen over de verschillende bochten van het circuit, rempunten, referentie punten etc, erg nuttig.
Ook zijn we door het Ahrgebirchte wezen rijden, om wat tips en feedback te krijgen over rijstijl, het rijden van lijnen en voertuigbeheersing.
Al met al heel nuttig als voorbereiding op het rijden op de Nordschleife.

Zoals gezegd dus Woensdag avond al 2 laps gereden tijdens TF, erg indrukwekkend om dan ineens op het circuit te rijden dat je kent van Asetto Corsa maar dan rijd je er ineens echt :duh:

Ik was vooraf erg benieuwd of ik wat zou hebben aan de honderden rondjes die ik op de sim heb gereden en dat viel me niet tegen.
De beleving van de hoogteverschillen heb je natuurlijk niet op de sim, maar toch wist ik wat me na elke bocht (ongeveer) te wachten stond, wat de lijnen zijn en waar de rempunten ongeveer liggen en dat geeft je toch wel wat meer vertrouwen.
Gecombineerd met de hele waardevolle instructies van onze reisgenoot was het een hele toffe eerste kennismaking met de NS.

Het zal dan ook geen verrassing zijn dat ik donderdagochtend stond te popelen om de hele dag het circuit op te gaan.
Ondanks dat het vrij druk was (zo'n 170 auto's constant op de baan) echt heerlijk kunnen rijden en flink wat progressie kunnen maken.
Donderdag heb ik vrijwel de hele dag in de grijze Cup-S gereden.
Dankzij de 255 brede voorbanden en K-brace achterin wat de gele (nog) niet heeft een nóg stabielere auto met nog wat meer grip dan de gele.
Onbeschijfelijk mooi om zo achter elkaar aan te knallen over de Ring.

Wat een waanzinnig circuit, hier kan niks tegenop :df:

Het allereerste rondje
Afbeelding

Achter elkaar aan:
Afbeelding

Afbeelding

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door _dvh » 05 jul 2023, 15:32

Had jullie woensdag avond zien rijden! Gelukkig is alles bevallen bij de Ring, pas maar op want nu ben je verslaafd😂
Verstandig om meteen een “instructeur” ervaren persoon naast je te hebben. Heb ik ook gedaan met eerste 25 rondjes en heb je zoveel profijt van!

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door Martijn M » 05 jul 2023, 16:13

Leuk verslag! Mooie eerste kennismaking. En ja, nu ben je waarschijnlijk verslaafd.
Rij al 10 jaar op de Ring en elk rondje blijft een feest :D

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door R.Wiggel » 25 sep 2023, 20:12

Volgende week 3 oktober gaan we de Megane's weer eens uitlaten op Zandvoort.
De laatste trackday van het jaar alweer, hopen op goed weer.
Nog DF'ers aanwezig?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4493
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Rick's Megane 3 RS Tracktool [ Nürburgring trip ]

Bericht door Eeuwe » 27 sep 2023, 09:14

Heel gaaf! En wat een kanonnen blijven het om te zien zo'n M3RS, zelfs na zoveel jaar smoelen ze nog enorm dik. Super gaaf! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust en 49 gasten