Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door tomgtr » 22 jan 2023, 14:57

Robin schreef: 22 jan 2023, 14:46
tomgtr schreef: 22 jan 2023, 14:44 De energieprijzen zakken nu weer maar krijgen we dan deflatie? Dacht het niet. Ja, energie is hard omhoog gegaan maar je geeft niet alleen geld uit aan energie. Wanneer mag de rente dan wel omhoog? Nooit dan toch?
Energie is ongeveer de kern van de westerse economie lijkt 't wel?
De rente is ook verlaagd om de economie te stimuleren door diezelfde bankenboel toch?
En nu is de wereld door Ukraine in crisis en het volk wacht af en wacht af en wacht af.

Wat te denken van rente omhoog als Ukraine geneuzel voorbij is?
Wellicht of waarschijnlijk leef ik in een ietwat onrealistische omgeving en is DF ook niet echt een juiste afspiegeling van de maatschappij maar ik zie mensen nog niet echt hard de hand op knip houden. Restaurants zitten vol, vakanties finaal volgeboekt etc etc. Ik geloof echt wel dat bepaalde sectoren harder geraakt worden zoals doe het zelf, meubelwinkels, wit/bruingoed. Echter hebben die het zo druk gehad dat een hoop mensen ook niet meer veel te kopen hebben op het moment. De groep modaal of sub modaal heeft het heel erg zwaar en mag van mij gesteund worden maar verder is het niet zo heel erg als de totale gekte de markt uit gaat. Renteverhoging te laat? Ja. Maar beter laat dan nooit.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 15:02

Restaurants zitten vol klopt. En vakanties etc ook. Maar er is meer dan dat:)

Ik wil koopkrachtbehoud(wie niet? i voor de middenklasse voorál die altijd vaak 'het meest betaalt' relatief(want grootste groep).

Ben al 'blij' dat energie zakt en dat loonsverhoging* er is(is koopkracht), wat TomGTR zegt : het benedenmodaal gebeuren en ook het modaal gebeuren (die krijgen de klappen).

Ik doelde op renteverhoging NA Ukraine geneuzel.....



*loonsverhoging betalen wij met elkaar weer.

CWATR
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door CWATR » 22 jan 2023, 16:53

[quote=

dan kún je niet de rente verhogen in dit verwrongen Europa, en Lagarde doet 't toch.
[/quote]

Lagarde had de rente nooit onder de +2% moeten laten zakken.Maar nee, de muts moest zonodig negatieve rente invoeren.Nog nooit in de geschiedenis gedaan en voor een goeie reden.....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 jan 2023, 17:00

Robin schreef: 22 jan 2023, 14:39
Martijn_bmw schreef: 22 jan 2023, 14:30 Huizenprijzen worden niet meegenomen in de inflatie berekening, maar wat Tom bedoeld en ik mee eens ben die huizenprijzen zijn wel ontploft door de lage rente want iedereen kijkt uiteindelijk naar de betaalbaarheid in maandlasten en dus konden die sky high gaan door de lage rente. Vervolgens hadden mensen overwaarde waarmee weer vraag wordt gecreëerd met bijvoorbeeld verbouwingen etc.
Geheel mee eens hoor.

Maar wie legt mij dan uit waar die totaal idiote 10% inflatie vorig jaar aan ligt tov jaren daarvoor met rente op 'nul' en '2,5% inflatie'?
Ik zou zeggen: Retorische vraag. Maar nee, ik wil ook leren hoe 't zit.

Dus hoe hebben wij opeens in één jaar tijd 10% inflatie en de jaren daarvoor met de geldpersen al voluit draaende en rente op nul al 'jaren lang'amper inflatie?

Dit zegt 't cbs over 2021.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/02 ... nt-in-2021

Ik geef 't antwoord:Energieprijzen.

dan kún je niet de rente verhogen in dit verwrongen Europa, en Lagarde doet 't toch.


Het lig IM HO iets genuanceerder;

Door Corona kakte de vraag enorm in, mensen ontslagen, productie capaciteit ging plat.

Na Coroana ontplofte de vraag (veel sneller dan ieder econoom voor mogelijk hield), veel vraag, geen productiecapaciteit, geen produkten(supply chain) en dus >>>prijzen. Kortom; inflatie

Veel te lage rente, stijgende energie prijzen deden de rest.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 22 jan 2023, 17:29

Goed verhaal ook Robert.
Dus de inflatie is een (in)direct gevolg van het coronabeleid....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door romo » 22 jan 2023, 18:18

^Ja gedeeltelijk


Door de lage rente was er natuurlijk al heel veel geld in omloop (geld was nagenoeg gratis). Omdat het nagenoeg gratis was hebben overheden mondiaal enorme steunpakketten opgetuigd tijdens Corona.

Dat geld heeft de in eerste instantie door Corona geïmplodeerde vraag na Corona voor een ontplofte vraag gezorgd bij een volstrekt ontoereikend aanbod; Mega inflatie als gevolg.

De Oekraïne oorlog heeft dit verder aangescherpt qua energiekosten, maar niet hoofd oorzakelijk IMHO

Kortom; jaar en dag lage rente beleid door de ECB met het idee de inflatie aan te wakkeren, is pas na Corona gelukt, alleen op een oncontroleerbare wijze.

CWATR
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 sep 2022, 14:46
Auto: Pulsar GT, Accord R, A110

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door CWATR » 22 jan 2023, 18:50

De belachelijk lage rente is grotendeels verantwoordelijk imho.Geld gratis weggeven is vragen om problemen.Als de bestuurders van een centrale bank dat niet snappen dan zitten ze op de verkeerde plek.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 22 jan 2023, 18:52

Wederom mooi falend beleid van de overheid, gelijk de kredietcrisis.
In plaats van problemen aanpakken doen ze aan symptoombestrijding. Ongeacht welk onderwerp als het over gaat, ze lopen altijd achter de feiten aan en komen altijd met de verkeerde oplossing.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ErikS » 30 jan 2023, 20:53

Vraagje aan de 'beleggers' hier.
In welke vorm beleggen jullie? Doen jullie het lekker zelf in een app, of laten jullie het doen door een 'vermogens beheerder'?

Qua app, welke app?
En nog tips om in te stappen?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Paskal » 30 jan 2023, 21:38

Grootste deel zelf via de Rabo in drie NT-fondsen: gaat automatisch maandelijks een x-bedrag naartoe met vaste percentages verdeeld over World, EM en Small. Simpel breed beleggen, je hebt er geen omkijken naar en je houdt de kosten laag.
Daarnaast nog wat "speelgeld" bij deGiro waar ik zo nu en dan wat koop/verkoop maar da's meestal voor de lol. Uiteindelijk is eigenlijk een breed indexfonds als VWRL of genoemde NT bij een grootbank het verstandigste voor een leek, maar spelen is soms leuk en kan lonend zijn :D

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door e30touring1990 » 31 jan 2023, 10:00

Goede spreiding @Paskal

@Erik:
deel indexbeleggen (Meesman) i.v.m. geen omkijken naar en mijns inziens een safe bet met een DCA of EDCA strategie. wel allemaal lange termijn (zeg min 20jr). Nadeel vind ik wel dat het allemaal heel erg toekomstgericht is (wat voor sommige mensen juist een voordeel is natuurlijk). Als je zelf nog wilt spelen kan het natuurlijk via iets als deGiro wat Paskal al aanhaalt hierboven, zelf geen tijd voor en geen zin in en te weinig kennis/ervaring.

verder nog een deel in hypothecaire lening verstrekking met looptijden van 2-5jr met gemiddeld 6,3-6,7% op jaarbasis. Niet gigantisch rendement maar wel veilig en 0 omkijken naar (voor mij fijn/belangrijk). Daarbij de centen met meerdere projecten verspreid weer terug na enkele jaren waardoor ik het weer beschikbaar heb voor evt andere investeringen.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door KoenM » 31 jan 2023, 10:04

Hoe kom je nu aan hypotheken waar je 6% rente op ontvangt?

Inderdaad goed om het meest in indexen te stoppen en dan elke maand automatisch bijkopen. Tenzij je denkt dat je beter bent in timen dan de experts / markt.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door e30touring1990 » 31 jan 2023, 10:30

KoenM schreef: 31 jan 2023, 10:04 Hoe kom je nu aan hypotheken waar je 6% rente op ontvangt?

Inderdaad goed om het meest in indexen te stoppen en dan elke maand automatisch bijkopen. Tenzij je denkt dat je beter bent in timen dan de experts / markt.
Verhuurhypotheek verstrekking

Precies dat wat je noemt met indexbeleggen is ook mijn visie. Zijn maar weinigen die consequent de markt verslaan.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Hitz » 31 jan 2023, 11:03

Time in the market beats timing the market

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ErikS » 31 jan 2023, 11:21

KoenM schreef: 31 jan 2023, 10:04 Hoe kom je nu aan hypotheken waar je 6% rente op ontvangt?

Inderdaad goed om het meest in indexen te stoppen en dan elke maand automatisch bijkopen. Tenzij je denkt dat je beter bent in timen dan de experts / markt.
Gezien mijn avonturen in de Crypto, wil ik gewoon geld weg gaan zetten & er niet teveel naar omkijken.
Lange termijn visie is dus belangrijk.
Uiteraard vind ik het wel leuk om wat te spelen, te lezen over bedrijven & links & rechts een gokje in te zetten.
Philips bijvoorbeeld, zou ik nu misschien kopen voor bijvoorbeeld een jaartje.

Staat historisch laag, qua cijfers staan ze er toch goed voor. Alleen is er toch wat veel onrust over mensen eruit ed.
Dat zou voor mij een 'leuke gok' zijn naast de S&P ed.

Het zal niet snel zo volatiel als Crypto worden & 99% verlies ben ik ook gewend :tooth: :lol: .

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door ErikS » 31 jan 2023, 11:23

Hitz schreef: 31 jan 2023, 11:03 Time in the market beats timing the market
Als ik dat nou gewoon had gedaan met crypto, had ik niet meer hoeven werken. :tooth:
Crypto was een leuke speelschool, hier kies ik voor termijn & pensioen.
Dan kan je beter maar gewoon beginnen. :tooth: :lol:

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Baboulah » 31 jan 2023, 12:21

ErikS schreef: 30 jan 2023, 20:53 Vraagje aan de 'beleggers' hier.
In welke vorm beleggen jullie? Doen jullie het lekker zelf in een app, of laten jullie het doen door een 'vermogens beheerder'?

Qua app, welke app?
En nog tips om in te stappen?
Ik gebruik zelf SaxoInvestor, maar als ik nu zou beginnen, zou ik bij "De Giro" doen, hun transactie kosten liggen veeeeel lager dan die van Saxo (ik ben de dag dat ik 18 werd gelijk begonnen bij Alex, en die zijn in de loop dr tijd meermaals overgenomen wat nu dus saxo is, alles behalve beter op geworden kwa systemen)

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Elise » 31 jan 2023, 13:20

KoenM schreef: 31 jan 2023, 10:04 Tenzij je denkt dat je beter bent in timen dan de experts / markt.
Neem een bepaald fonds en zie hoe de experts elkaar volop tegenspreken (kopen/verkopen/houden). :coffee:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2023, 13:29

Baboulah schreef: 31 jan 2023, 12:21
ErikS schreef: 30 jan 2023, 20:53 Vraagje aan de 'beleggers' hier.
In welke vorm beleggen jullie? Doen jullie het lekker zelf in een app, of laten jullie het doen door een 'vermogens beheerder'?

Qua app, welke app?
En nog tips om in te stappen?
Ik gebruik zelf SaxoInvestor, maar als ik nu zou beginnen, zou ik bij "De Giro" doen, hun transactie kosten liggen veeeeel lager dan die van Saxo (ik ben de dag dat ik 18 werd gelijk begonnen bij Alex, en die zijn in de loop dr tijd meermaals overgenomen wat nu dus saxo is, alles behalve beter op geworden kwa systemen)
DeGiro gebruikt Payment For Order Flow, maw de market maker geeft je gewoon een slechtere executie / grotere spread en dat verschil in kosten zit dus in je aankoop koers inbegrepen.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Tom » 20 mar 2023, 14:45

Het gaat lekker in de bankensector...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4496
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 20 mar 2023, 15:48

En op de beurzen ook.. heb vorige week al 5.000 euro zien verdampen en vrees dat dit nog maar het begin was (te laat met verpatsen ivm andere drukte aan m’n hoofd helaas). Balen..

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door KoenM » 14 jun 2023, 22:26

Heeft het aanhouden uiteindelijk toch weer aardig goed uitgepakt Eeuwe ;)

Ik kreeg vandaag bericht dat bij Leaseplanbank de depositorente voor 1 jaar naar 2,50% gaat. Met een netto vermogensbelasting van zeg 2% op beleggingen (die je nu niet hebt) is dat toch weer interessant.

De markt blijft toch wat fragiel voor mijn gevoel.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4496
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Eeuwe » 14 jun 2023, 23:07

KoenM schreef: 14 jun 2023, 22:26 Heeft het aanhouden uiteindelijk toch weer aardig goed uitgepakt Eeuwe ;)
Heb op advies van mijn oud dorpsgenoot, een bekende Nederlander die ‘s zondags bij Harry Mens op TV altijd aan tafel zit, her en der zelfs nog wat bijgekocht geheel tegen mijn eigen gevoel in. En dat heeft al met al echt mega goed uitgepakt. Een lekker gelukje want bij mijn vorige post zag ik ‘t allemaal maar sober in :peace:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door JdBn » 15 jun 2023, 10:44

$TMC, Deep Dea Mining. Dat heb je gewoon nodig voor het bouwen van electrische auto's, en ze zijn op dit moment de enige die er serieus mee bezig zijn. Staat alleen nog wel een beetje in de kinderschoenen.

Potentieel enorme stijging mogelijk, denk dat als je goed bent in daytraden er ook veel uit te halen is aangezien het nogal rond stuitert tussen onder de $1. Even geleden nog $0.52 en gisteren iets van $1.20, ondertussen weer $1 en misschien morgen weer $1.30... of $0.75 :P

Ik verwacht dat ie uiteindelijk wel naar dubbele cijfers gaat, dus probeer tot die tijd mondjesmaat bij te kopen, het liefst zo laag mogelijk natuurlijk :tooth:

Berrie
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:19
Auto: Volkswagen Golf

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Berrie » 15 jun 2023, 13:32

JdBn schreef: 15 jun 2023, 10:44 $TMC, Deep Dea Mining.
Afgelopen 5 dagen gestegen met 42%... Dan voelt het toch weer wat minder goed om nú te kopen. Riekt ook een beetje naar koersmanipulatie. Zie je vaker bij kleine fondsen met weinig marktkapitalisatie, zie ook Golden Minerals Co (afgelopen maand 48% van de koers af) en Celyad (Belgisch biofarma bedrijf, dat soms in 1 dag met 40% stijgt of 25% daalt). Dat soort grote koersuitslagen wekt bij mij weinig vertrouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Joost H., jos_br, k33z, Peter-Paul, R728i, RJK en 161 gasten