BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 nov 2022, 21:03

Zo luitjes, weer een dagje bezig geweest aan de 340Ci :blink:

Laatste paar keer dat ik de auto heb gestart om te verplaatsen hoorde ik een tik in de kop van het blok. Ik heb geen idee wat het is, wanneer en hoe het is ontstaan. Het klinkt als een klepstoter die niet lekker gaat of iets. Om zeker te zijn dat ik wel de juiste oliedruk heb (aangezien ik alles aan de pomp heb veranderd) wil ik naast de oliedruk schakelaar, ook een oliedrukmeter maken. Just to be shure...

Vorige week heb ik een VDO oliedruk sensor, VDO gauge en 3d-gepint rooster voor aan de rechterkant van het stuurwiel aangekocht, waarbij de VDO-sensor zowel schakelt als een analoog signaal uitstuurt. Op deze manier kan je het oliedruklampje gebruiken als indicatie (alles boven de 0,5 bar) en het analoge signaal om alles af te lezen van 0-6 bar.

Ik ben dus begonnen om de sensor te verwisselen, en daar begonnen de uitdagingen al: De nieuwe sensor is groter en dikker, en past dus niet. De motorsteun zit in de weg om hem uberhaubt in het gat te krijgen. En zoals je ziet is er vrij weinig ruimte...
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (4).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (4).jpg (975.85 KiB) 4268 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24.jpeg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24.jpeg (281.76 KiB) 4268 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (1).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (1).jpg (854.92 KiB) 4268 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 nov 2022, 21:09

Om dit alsnog werkend te krijgen ga ik de sensor verplaatsen. Het idee is dus om een PTFE oliebestendig en drukbestendige slang te monteren aan de adapterplaat en deze te koppelen aan de sensor die op een andere plek gemonteerd zit.
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (5).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (5).jpg (249.11 KiB) 4261 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (2).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.24 (2).jpg (320.91 KiB) 4261 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25.jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25.jpg (335.79 KiB) 4261 keer bekeken
Ik dacht dat ik onderaan de bocht wel zou halen met de slang gebogen om het filter heen, maar besefte me dat een 45 garden Dash-bocht toch beter zou passen wegens het koppelstuk dat het geheel langer maakt, en de bocht korter. De slang zou dan tegen de stuurhoes aankomen. Helaas had ik maar 1 45-graden bocht gekocht en 1 rechte aansluiting voor de slang. Want ja, die koppelingen zijn ook makkelijk €30,- per stuk, die koop je niet voor de lol.

Vanavond dus nog een extra koppeling besteld, hopelijk dinsdag of woensdag binnen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 nov 2022, 21:13

Toen ik toch in die drukke plek bezig was, zag ik dat de voedingskabel van de dynamo tegen het boutje van de stuurpen aan kwam tijdens het sturen. Dit moet ik ten alle tijden voorkomen omdat je dan grote kans op kortsluiting kan krijgen met brand als gevolg.

Het idee is dan ook om een pijpenbeugel met rubberen inleg te kopen en deze aan de bout te monteren van de motorsteun. Hiermee kan de kabel weg worden gehouden van de stuurpen, en toch niet tegen het blok aan.
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25 (1).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25 (1).jpg (284.82 KiB) 4256 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25 (2).jpg
WhatsApp Image 2022-11-13 at 20.45.25 (2).jpg (246.29 KiB) 4256 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Niels » 13 nov 2022, 23:07

Dat zijn wel goede details om op te letten bij zo’n build idd

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 16 nov 2022, 23:15

Koppelingetje was binnen gekomen en kon niet wachten om deze te monteren, dus bij deze het resultaat van de verplaatste oliedruksensor. Nu aan de slag met het vastzetten van de voedingskabel en het maken/uitbreiden van de kabelboom.
WhatsApp Image 2022-11-16 at 23.06.30.jpg
WhatsApp Image 2022-11-16 at 23.06.30.jpg (256.04 KiB) 4014 keer bekeken
WhatsApp Image 2022-11-16 at 23.06.30 (1).jpg
WhatsApp Image 2022-11-16 at 23.06.30 (1).jpg (333.3 KiB) 4014 keer bekeken

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 17 nov 2022, 07:22

Gaaf dat je zo blijft doorgaan. Je rijdt er inmiddels al mee toch?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 17 nov 2022, 20:21

328Ti schreef: 17 nov 2022, 07:22 Gaaf dat je zo blijft doorgaan. Je rijdt er inmiddels al mee toch?
Nee helaas niet, de APK is ook net verlopen :( Beetje bij beetje komen we er wel, maar wil hem dan ook door RDW gekeurd op de weg hebben om gezeik te voorkomen, + dat het goed verzekerd kan worden.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 17 nov 2022, 23:04

Alpina heeft toch ooit een dergelijke setup op de weg gezet of was dat in de e36?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 18 nov 2022, 06:49

328Ti schreef: 17 nov 2022, 23:04 Alpina heeft toch ooit een dergelijke setup op de weg gezet of was dat in de e36?
Was idd een e36 B8 waanzinnig gaaf en inmiddels onbetaalbaar geworden.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 18 nov 2022, 07:53

Dat lijkt me idd nog eens gaaf om te doen, wel met een M60 welteverstaan :hosanna:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 nov 2022, 20:40

Er is wel degelijk een BMe e46 met V8 op de markt gebracht, maar weinig mensen hebben er van gehoord: De BMW e46 Hartge H50 V8.

Deze auto is mede de inspiratie voor deze build. Meer info in de link: :eatpaper:

[url]https://www.autoevolution.com/news/the- ... 89469.html

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door JP » 19 nov 2022, 23:12


Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Crookie » 19 nov 2022, 23:25

Ja

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Knot » 20 nov 2022, 09:15

Het blijft wel een aardig klusje dit project maar je houdt het lekker vol zeg!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 mar 2023, 23:02

Goedeavond allemaal! Afgelopen weekend de garage weer eens aan kant gemaakt en gekeken waar ik gebleven was: De VDO-koelwatertemperatuur verplaatsen, de cluster temperatuursensor werkend krijgen en de fan-aansturing aanpassen. Hierbij moet ik uiteraard weer de kabelboom open gaan gooien, dus kan ik deze ook gelijk netter maken. Zo heb ik de bekabeling naar de fan dikker gemaakt en voorzien van tekst zodat dit makkelijker is met storingen zoeken mocht dat ooit nodig zijn.
20230225_181347.jpg
20230225_181347.jpg (337.63 KiB) 2739 keer bekeken
Daarna ben ik weer eens gaan rondvragen en het internet gaan uitkammen op het gebied van de sensoren. Op de achterkant van de V8 zit een koelwaterbrug. Hierin zitten 2 koelwater sensoren:
koelwaterbrug1.jpg
koelwaterbrug1.jpg (68.01 KiB) 2739 keer bekeken
koelwaterbrug2.jpg
koelwaterbrug2.jpg (29.03 KiB) 2739 keer bekeken
1 van deze sensoren is dus voor de DME (ECU) en de andere sensor voor de cluster. Dit betekend dus dat ik de CANbus niet per sé nodig ga hebben als dit echt werkt!

Nu heb ik gehoord dat voor een M60b40 naar BMW e30 niet dezelfde sensor kan worden gebruikt, maar moet er een M20 sensor in gedraaid worden in plaats van de M60 die er nu in zit. De waardes komen niet overeen waardoor het bereik ook anders is. Ik weet niet hoe anders een e46 sensor is, maar deze vervangen gaat eigenlijk niet. De standaard e46 koelwatersensor zit weer met een bagger-plastic-klik-systeem in het plastic koelwaterslangetje...
e46 koelwatersensor positie.jpg
e46 koelwatersensor positie.jpg (323.7 KiB) 2739 keer bekeken
Aangezien het stekkertje en aansluiting exact hetzelfde is ga ik het in ieder geval proberen met de huidige M60 sensor en hopen dat de waarden overeenkomen. Op de foto heb ik de rechter stekker nu dus los hangen en die van de e46 van voor de motor bij de radiateur weggehaald en hier op aangesloten.
20230306_221401.jpg
20230306_221401.jpg (336.16 KiB) 2739 keer bekeken
Om heel zeker te zijn of alles klopt ga ik de VDO sensor er ook bij zetten. Deze zit nu op de verkeerde positie, namelijk op de radiateur. Meer in de volgende reactie...

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 mar 2023, 23:07

Om de VDO sensor er bij te plaatsen om de exacte temperatuur in de gaten te kunnen houden en te vergelijken met wat ik op de cluster zie heb ik de koelwaterbrug gedemonteerd en er een gat bijgeboord op een positie waar er ruimte genoeg is voor de lange sensor, en waar ik niet voor boutgaten zit voor de bevestiging op het blok.
De sensor zit ook niet exact in het midden net als de andere sensoren iets dichter bij de wand. Ik vermoed om de flow minder op te breken. Op deze positie kan ik er ook nog goed bij als alles weer op het blok gemonteerd zit, zie laatste foto.
20230306_211247.jpg
20230306_211247.jpg (235.36 KiB) 2737 keer bekeken
20230306_211326.jpg
20230306_211326.jpg (255.6 KiB) 2737 keer bekeken
20230306_211340.jpg
20230306_211340.jpg (253.74 KiB) 2737 keer bekeken
20230306_221351.jpg
20230306_221351.jpg (336.07 KiB) 2737 keer bekeken
Volgende keer koelwater vullen en dan de bedrading (tijdelijk) aansluiten en testen of alles werkt zoals het bedacht is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door MartijnGizmo » 07 mar 2023, 09:54

Sideways schreef: 13 nov 2022, 21:09 Om dit alsnog werkend te krijgen ga ik de sensor verplaatsen. Het idee is dus om een PTFE oliebestendig en drukbestendige slang te monteren aan de adapterplaat en deze te koppelen aan de sensor die op een andere plek gemonteerd zit.
Dit heb ik uiteindelijk ook bij mijn MINI gedaan, hoewel de sensor daar wel gewoon paste op de plek die ik verzonnen had. De grotere/zwaardere VDO-sensor zou door trillingen van de motor sneller kunnen gaan lekker op de aansluiting, stuk slang ertussen dempt dit mooi.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 mar 2023, 20:39

Ik ben verder gegaan aan de andere kant van de bedrading nu de sensoren op zijn plek zitten. Ik had natuurlijk al 1 gauge geinstalleerd, maar nu ik de andere gauge ook ging installaleren vond ik mijn vorige werk niet goed genoeg. Daarom heb ik besloten een nieuwe kabelboom te maken en daarmee dus ook de vorige die ik heb gemaakt te vervangen. Met het maken van de nieuwe boom wilde ik ook een nieuwe techniek uitproberen waar ik mij laatst in heb verdiept. Door deze techniek toe te passen komt er minder stress op de kabels bij het buigen, en blijft de kabelboom meer flexibel.
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.49.jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.49.jpg (662.73 KiB) 2222 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.50.jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.50.jpg (201.47 KiB) 2222 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.49 (2).jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.49 (2).jpg (312.21 KiB) 2222 keer bekeken
Aangezien ik nu dus 4 custom roosters heb met gauge-holes heb ik de kabelboom hier ook op voorbereid. Ik wil er voor nu maar 3 gebruiken, al heb ik nog maar 2 meters. De meest rechter ga ik er nog niet in zetten, hier zie ik het nut nog niet van in.
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.50 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.50 (1).jpg (289.17 KiB) 2222 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 mar 2023, 20:44

Na het maken heb ik de kabelboom achter het dashboard verwerkt waarbij de stekker precies goed uitkomen. Daarnaast ben ik nog vergeten te vermelden dat ik voor deze 4-polige stekkers heb gekozen zodat ik altijd nog andere meters op deze posities kan zetten. Ongeacht welke, of welke positie. Ik zou dan alleen de signaaldraden moeten wisselen.
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.51.jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.51.jpg (283.49 KiB) 2215 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.51 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.51 (1).jpg (987.13 KiB) 2215 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52 (1).jpg (260.3 KiB) 2215 keer bekeken
De meest rechter laat ik in de buurt van het rooster achter het dashboard, voor het geval ik deze ooit nodig ga hebben.
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52.jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52.jpg (987.04 KiB) 2215 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52 (2).jpg
WhatsApp Image 2023-03-19 at 20.28.52 (2).jpg (272.36 KiB) 2215 keer bekeken
Volgende keer de kabels door het schutbord heen voeren en de kabelboompjes van de sensoren fabriceren.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door yorick » 19 mar 2023, 20:46

Vorige keer kon hij helaas niet gestart worden toen ik er was. Ben wel zeer benieuwd hoe hij klinkt!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 19 mar 2023, 21:24

Mooi gemaakte kabelbomen!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 27 mar 2023, 21:26

yorick schreef: 19 mar 2023, 20:46 Vorige keer kon hij helaas niet gestart worden toen ik er was. Ben wel zeer benieuwd hoe hij klinkt!
Ik zal je sowieso een seintje geven als het weer zover is. Koelsysteem is inmiddels weer gevuld, nu de rest van de bedrading nog om opnieuw te kunnen testen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 27 mar 2023, 21:26

Martijn_bmw schreef: 19 mar 2023, 21:24 Mooi gemaakte kabelbomen!
Thanks! :tooth:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 27 mar 2023, 21:44

Afgelopen zaterdag nog even de kabel door het schutbord heen gefietst. Eind deze week is proberen de kabelbende uit te zoeken bij de ECU.
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.24.jpg
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.24.jpg (298.16 KiB) 1873 keer bekeken
Ik wilde vandaag de oliedruksensor gaan aansluiten, en terwijl ik aan het verzinnen was hoe ik de kabels zou laten lopen zag ik dat ik nog een luchtkoeling aansluiting moest fabriceren tussen de dynamo en de bumper. Dus heb ik de bakken met 'overige' onderdelen nog eens open getrokken en de plastic ducts van de e46 en de E38 gevonden! Na wat knip en zaagwerk heb ik ze nog passend gerkegen ook! Daarna alsnog het kabeltje voor de sensor gemaakt en alvast bij de sensor aangesloten. Het kabeltje vind ik niet echt mooi weggewerkt met die 2 tywrapjes, maar ik zag geen andere keuze... de andere kant op vliegt ie namelijk de multiriem in. :hmmm:
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.24 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.24 (1).jpg (346.35 KiB) 1873 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.25.jpg
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.25.jpg (321.08 KiB) 1873 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.25 (1).jpg
WhatsApp Image 2023-03-27 at 21.32.25 (1).jpg (313.42 KiB) 1873 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 apr 2023, 22:58

Dit weekend weer verder kunnen gaan aan de 340Ci. Nu de sensoren op zijn plek zitten ga ik de beginnen met de carterbeschermplaat. De Carter ligt toch best laag, en zeker vanwege de vorm ben ik bang dat ik wel eens een schilpadrug (drempel) kan gaan raken. Daarom heb ik gekeken onder welke hoeken en afmetingen ik een carterbeschermplaat zou kunnen maken en waar ik deze aan kan bevestigen.

Gelukkig heb ik ook nog een flinke plaat 2mm RVS liggen, wat mij mooi lijkt om voor deze toepassing te gebruiken. Ik heb de hoeken in graden en afmetingen opgemeten en in Fusion gemaakt, zodat ik dadelijk weet in hoeveel graden elke hoek gekant moet worden.
20230425_222653.jpg
20230425_222653.jpg (255.43 KiB) 734 keer bekeken
Daarna zat ik te kijken naar bevestigingspunten. Achter de carter heb ik er genoeg, maar voor de carter niet. Hier ga ik zelf beugels voor maken die een klap kunnen opvangen. Aangezien de stabilisatorstang verplaatst is, kan ik de originele bevestigingspunten hiervoor hergebruiken.
20230424_205704.jpg
20230424_205704.jpg (321.72 KiB) 734 keer bekeken
20230424_210309.jpg
20230424_210309.jpg (206.69 KiB) 734 keer bekeken
Ik heb de 'armen' onder 2x een hoek van 45 graden geplaatst aangezien ik dichter naar de carter toe wilde gaan en ook rekening moest houden met de luchtinlaat voor de dynamo.
20230430_115311.jpg
20230430_115311.jpg (314.49 KiB) 734 keer bekeken
20230430_123608.jpg
20230430_123608.jpg (309.22 KiB) 734 keer bekeken
(verder in volgende post)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bokkepoot, Godspeed, MarcH, Rogerb, SlowCo, Stefan R en 54 gasten