
Het grote 'elektrische fietsen' topic
- JP
- Berichten: 33691
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
-
OnlineStefan R
- Berichten: 2246
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Lees vooral even de reviews over de service van Stella

-
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
https://www.canyon.com/de-de/e-bikes/ci ... enfarbe=GY
Ik vind dit ding voor een e-bike altijd wel prima ogen. Verder geen ervaring mee, en vering is in de stad misschien ook wel lekker?
Ik vind dit ding voor een e-bike altijd wel prima ogen. Verder geen ervaring mee, en vering is in de stad misschien ook wel lekker?
- JP
- Berichten: 33691
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Wel wat reviews gezien van Himiway. Dat ding trekt het asfalt uit de grond.....
Prijstechnisch wat leuker dan al die €4-5k modellen.
https://nl.himiwaybike.com/products/all ... ctric-bike

https://nl.himiwaybike.com/products/all ... ctric-bike
-
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ik zou je adviseren om eens eens te gaan fietsen en te ervaren/voelen hoe de verschillende soorten aandrijving bevallen.
Wellicht zou ik er eens €100 ofzo tegenaan gooien en de fiets van je keuze huren voor een paar dagen.
Ik heb een Koga PACE B10 Ltd, wel dikke banden geen voorvork vering, riemaandrijving met enviolo naaf en 500wh accu en die vind ik persoonlijk al aan de krappe kant. Fiets is wel erg prettig en lekker onderhoudsvrij.
Heb er een speedchip op zitten, waarmee de ondersteuning van 25kmh naar 35kmh gaat en bij die laatste is die 500wh erg snel leeg. Reden voor de speedchip was overigens niet zozeer de snelheid als wel dat de ondersteuning er ook is als je 27 ofzo rijdt. Want boven de 25 valt anders de volledige ondersteuning weg, best irritant. Zeker als al die ebikes max 25 rijden dus vanaf een stoplicht is het al snel dat ze in een treintje achter elkaar hangen.

Wellicht zou ik er eens €100 ofzo tegenaan gooien en de fiets van je keuze huren voor een paar dagen.
Ik heb een Koga PACE B10 Ltd, wel dikke banden geen voorvork vering, riemaandrijving met enviolo naaf en 500wh accu en die vind ik persoonlijk al aan de krappe kant. Fiets is wel erg prettig en lekker onderhoudsvrij.
Heb er een speedchip op zitten, waarmee de ondersteuning van 25kmh naar 35kmh gaat en bij die laatste is die 500wh erg snel leeg. Reden voor de speedchip was overigens niet zozeer de snelheid als wel dat de ondersteuning er ook is als je 27 ofzo rijdt. Want boven de 25 valt anders de volledige ondersteuning weg, best irritant. Zeker als al die ebikes max 25 rijden dus vanaf een stoplicht is het al snel dat ze in een treintje achter elkaar hangen.

- EmielS60
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ik heb een Specialized Turbo Vado. Gelukkig in de all in lease.
5200km en aan de vijfde set ketting/tandwielen bezig, niet gemaakt voor jaar in jaar uit dagelijks verkeer. Motor is vorige week vervangen.
Als je iets van een speed pedelec overweegt; altijd belt drive nemen.
5200km en aan de vijfde set ketting/tandwielen bezig, niet gemaakt voor jaar in jaar uit dagelijks verkeer. Motor is vorige week vervangen.
Als je iets van een speed pedelec overweegt; altijd belt drive nemen.
-
- Berichten: 5007
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Collega van mij ook. 22km enkele reis woon werk. Binnen 9k de riem en tanden gaar. Ok hij was niet zo netjes riem zandvrij houden. Maar toch setje vervangen was 440 euro totaal. Kan je verdomde veel kettingen en cassettes voor gewoon de instap versies neemt ipv de lichtere (duurdere) varianten.EmielS60 schreef: ↑18 mar 2023, 17:36 Ik heb een Specialized Turbo Vado. Gelukkig in de all in lease.
5200km en aan de vijfde set ketting/tandwielen bezig, niet gemaakt voor jaar in jaar uit dagelijks verkeer. Motor is vorige week vervangen.
Als je iets van een speed pedelec overweegt; altijd belt drive nemen.
Ik heb een relatief simpele ww fiets. Cassette 9 speed 24 euro, ketting KMC 9 speeds 15,-. Dat is 1/10 van die belt drive. Ik vervang setje rond de 4k km.
Nu snap ik dat elektrische ondersteuning de boel sneller laat slijten maar niet 10x zo snel ketting vs riem.
-
- Berichten: 5413
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Zijn die nog niet failliet?
- EmielS60
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
5100 km en begin met de vijfde set tandwielen en ketting. Kom maar door met die riem.Kadett schreef: ↑18 mar 2023, 20:08Collega van mij ook. 22km enkele reis woon werk. Binnen 9k de riem en tanden gaar. Ok hij was niet zo netjes riem zandvrij houden. Maar toch setje vervangen was 440 euro totaal. Kan je verdomde veel kettingen en cassettes voor gewoon de instap versies neemt ipv de lichtere (duurdere) varianten.EmielS60 schreef: ↑18 mar 2023, 17:36 Ik heb een Specialized Turbo Vado. Gelukkig in de all in lease.
5200km en aan de vijfde set ketting/tandwielen bezig, niet gemaakt voor jaar in jaar uit dagelijks verkeer. Motor is vorige week vervangen.
Als je iets van een speed pedelec overweegt; altijd belt drive nemen.
Ik heb een relatief simpele ww fiets. Cassette 9 speed 24 euro, ketting KMC 9 speeds 15,-. Dat is 1/10 van die belt drive. Ik vervang setje rond de 4k km.
Nu snap ik dat elektrische ondersteuning de boel sneller laat slijten maar niet 10x zo snel ketting vs riem.
-
- Berichten: 5007
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Smeer je helemaal niet tussendoor? WD40 is geen smeermiddel he 

- EmielS60
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
WD40

Ik verzorg hem goed maar woon/werk is bij mij door weer en wind, landwegen, bijna geen fietspad. Kan je de ketting pamperen wat je wilt, de ketting pakt alles wat er langs komt (laag dus). Leuk voor de zomerdag.
Heb een Idworx staan met 10k km, ketting en Rohloff, allemaal gehard spul erop en die ketting is nog origineel. Hoe minder erop zit hoe beter.
Het is niet allemaal negatief, als ie het goed doet dan is het een dijk van een fiets, stijf, stabiel, geeft veel vertrouwen in de bochten.
Ik verzorg hem goed maar woon/werk is bij mij door weer en wind, landwegen, bijna geen fietspad. Kan je de ketting pamperen wat je wilt, de ketting pakt alles wat er langs komt (laag dus). Leuk voor de zomerdag.
Heb een Idworx staan met 10k km, ketting en Rohloff, allemaal gehard spul erop en die ketting is nog origineel. Hoe minder erop zit hoe beter.
Het is niet allemaal negatief, als ie het goed doet dan is het een dijk van een fiets, stijf, stabiel, geeft veel vertrouwen in de bochten.
-
- Berichten: 4226
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Nee, blijkbaar nog niet. Net als Specialized moeten ze wel reorganiseren door een veranderende vraag naar (elektrische) fietsen: https://www.velonews.com/news/road/spec ... in-the-us/
- RS-Ron
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Dank voor de input, ik kwam deze fiets nog tegen, riem, 2 versnellingen Bafang motor achterwiel, schijfremmen. Alleen nog optioneel een bagagedrager voor de zijtas, dan vind ik het prima. Zit in Ede, maar eens een keer een proefrit maken als nieuwe werkplek doorgaat.

Gr Ron

Gr Ron
-
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Mooie fiets Ron.
Motor in achterwiel rijdt wel anders dan een Bosch middenmotor, ik zou niet alleen op specificaties afgaan maar met beide eens fietsen voor de verschillen.
Ik verbaas me wel over het aantal nieuwe fietsmerken de laatste jaren, van imove had ik ook nog nooit gehoord.
Hoe zit het met onderhoud/garantie? Moet je daarvoor dan naar Ede of kun je daarvoor ook bij de lokale fietsenmaker terecht?
Motor in achterwiel rijdt wel anders dan een Bosch middenmotor, ik zou niet alleen op specificaties afgaan maar met beide eens fietsen voor de verschillen.
Ik verbaas me wel over het aantal nieuwe fietsmerken de laatste jaren, van imove had ik ook nog nooit gehoord.
Hoe zit het met onderhoud/garantie? Moet je daarvoor dan naar Ede of kun je daarvoor ook bij de lokale fietsenmaker terecht?
- Arthur
- Berichten: 42446
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Racefiets met spatbordjes… Kom je alsnog met pijn in je reet en je ballen niet meer voelende aan op je werkRS-Ron schreef: ↑18 mar 2023, 23:19 Dank voor de input, ik kwam deze fiets nog tegen, riem, 2 versnellingen Bafang motor achterwiel, schijfremmen. Alleen nog optioneel een bagagedrager voor de zijtas, dan vind ik het prima. Zit in Ede, maar eens een keer een proefrit maken als nieuwe werkplek doorgaat.
Gr Ron

- RS-Ron
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ik ga voor het optionele gel-zadelArthur schreef: ↑19 mar 2023, 09:53Racefiets met spatbordjes… Kom je alsnog met pijn in je reet en je ballen niet meer voelende aan op je werkRS-Ron schreef: ↑18 mar 2023, 23:19 Dank voor de input, ik kwam deze fiets nog tegen, riem, 2 versnellingen Bafang motor achterwiel, schijfremmen. Alleen nog optioneel een bagagedrager voor de zijtas, dan vind ik het prima. Zit in Ede, maar eens een keer een proefrit maken als nieuwe werkplek doorgaat.
Gr Ron![]()

Gr Ron
- JP
- Berichten: 33691
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
- RS-Ron
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ik ga zeker een aantal proefritjes maken, ik heb geen idee hoe dat fietst met zo'n hulpmotor. Ik heb wel een fiets met een krat voorop, die is voor de ritjes naar de voetbal en die heeft, naast het feit dat ik hem een keer vergeten ben onder de brug vandaan te halen toen ik die liet zakken, erg veel meegemaakt na de 3e helft........... kan ik me niet precies meer herinneren, maar wel veel..... ding weegt een kilo of 25 denk ik.Elise schreef: ↑19 mar 2023, 09:22 Mooie fiets Ron.
Motor in achterwiel rijdt wel anders dan een Bosch middenmotor, ik zou niet alleen op specificaties afgaan maar met beide eens fietsen voor de verschillen.
Ik verbaas me wel over het aantal nieuwe fietsmerken de laatste jaren, van imove had ik ook nog nooit gehoord.
Hoe zit het met onderhoud/garantie? Moet je daarvoor dan naar Ede of kun je daarvoor ook bij de lokale fietsenmaker terecht?
Er zijn veel, relatief kleine, bedrijfjes in Nederland en ook daarbuiten, die zoiets als Imove maken. Voordeel van ned bedrijf is dat ze wat grotere frames maken voor de wat langere fietser. Veelal gaan er dezelfde componenten op de fiets. De onderdelen daarvoor zijn relatief eenvoudig te verkrijgen en veel kan je zelf aan fiets vervangen. Ik kijk wel naar bijv. een Gates riem en welk type. De CDX gaat 30dkm mee de CDN (zit op de Cowboy) 9dkm. De fietsenmaker in het dorp is geen bekende van me, ben ik al 25 jaar niet meer geweest, zal eens vragen of hij zo'n ding ook een beurt kan geven.
Gr Ron
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Dat is mooi spul, maar niet goedkoop. Nadeel is dat je officieel op de rijbaan moet met de fiets. Voor de wet wordt je gezien als bromfiets. Je hebt dan ook een geel plaatje achterop de fiets. Je bent wel lekker snel op je werk.
https://www.stromerbike.com/nl
-
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Zo'n achterwielmotor geeft de ondersteuning iets bruter dan een middenmotor waarbij gemeten wordt hoeveel inspanning je zelf levert op de pedalen. Vooral als je van stilstand optrekt of als je een U bochtje maakt vind ik dat zo'n achterwielmotor best tricky kan zijn en verbaast het mij ook niet dat oudere mensen met e-bikes veel ongelukken hebben.
Wellicht ook slim om eens, ter voorbereiding, je een beetje te verdiepen in de verschillende motoren en het koppel dat ze leveren.
Bij Bosch van 40Nm ~ 85Nm
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit
-
- Berichten: 4226
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Geen idee hoe de route eruitziet die je gaat nemen maar is een (elektrische) scooter of bromfiets niet beter of handiger eigenlijk? Fietsen kan altijd nog op de kratfiets naar de kroeg/voetbalkantine.
- RS-Ron
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Tx, ga ik eens uitproberen die uitbrekende achterkant
de motor van de Cowboy levert 45Nm, die van de Imove 35Nm. Maar die fiets is redelijk licht en schakelt (niet voelbaar) met 20km/u naar de tweede versnelling. Door twee verschillende aandrijfverhoudingen rijdt ie makkelijker weg uit stilstand en daardoor blijft het pedaalritme met 25 km/u nog een beetje normaal. Ik vind dat wel een bruikbare upgrade. De Imove is de enige fiets met deze dual gear naaf/motor lees ik. De rest is 1 versnelling.
Gr Ron

Gr Ron
-
- Berichten: 5007
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Ik zou Van Moof echt niet in mijn keuze lijst hebben. Hebben eigen ontworpen onderdelen (en gereedschap) waardoor je niet bij elke LBS terecht kan. Ook slijtage delen zijn beperkt beschikbaar en de kwaliteit is de prijs niet waard.
- RS-Ron
- Berichten: 3806
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Het grote 'elektrische fietsen' topic
Van Moof is een Amsterdamse veel blablablabla weinig kwaliteit yupfiets……… daar gaat ik me niet mee kunnen en willen vertonen in Rotterdam.
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 8437
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03