BMW Z4 35i E89 N54 DCT
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Zo wat slecht zeg. Ik bedoelde met mijn vraag de poelie maar was in m’n gedachten al bij het vliegwiel.
Maar de poelie past dus 1:1, dat is mooi
Maar de poelie past dus 1:1, dat is mooi
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Helaas heeft carrosserie stijfheid een prijs...Nurdt schreef: ↑04 jan 2022, 22:16Las idd bij Hardemann voor stijfheid, maar gewicht is natuurlijk een leukigheidje om te weten.Vanreijmersdal schreef: ↑04 jan 2022, 18:31 Die brace voelt lichter als je ze in de hand hebt. Ik heb ze niet op de wegschaal gelegd, maar ga ik nog wel doen.
De gedachte achter de brace volgens hardeman is denk dat bmw zelf met de laatste M modellen hier op overgestapt is. Dus gok ik dat er meer stijfheid in zit.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Edit: het bovenstaande vanuit MCS gaat om een M52 en geen M54. Daardoor de verwarring over het dan wel of niet aanlopen van de poelie.Nurdt schreef: ↑04 jan 2022, 18:01 Mooi werk Ruben!
Als gevolg van jou aanpassing met de trillingsdemper heb ik deze ook vanmiddag besteld. Iemand benoemde dit dat ik dacht das easy weight gain!
Audi ziet er zo toch al wat leuker uit! Met name bij de VAG groep die DSG bakken met andere software geeft veel verbetering.
Die nieuwe brace voor je uitlaat, is die plaat lichter aan gewicht dan die andere 2 die er nu van af komen?
Desalniettemin ga ik het wel proberen. De M52 en M54 zijn beide ontworpen als koppel blok. Dus als het bij een M52 helpt, zou het in mijn ogen ook bij een M54 moeten helpen.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Edit: het bovenstaande vanuit MCS gaat om een M52 en geen M54. Daardoor de verwarring over het dan wel of niet aanlopen van de poelie.
Desalniettemin ga ik het wel proberen. De M52 en M54 zijn beide ontworpen als koppel blok. Dus als het bij een M52 helpt, zou het in mijn ogen ook bij een M54 moeten helpen.
Maar het past bij mij op de M54 1 op 1.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Zo, weer een stapje verder met de winterklus.
Ik had al een tijdje verstevingingsplaten voor het voorste subframe liggen, dus werd het tijd dat ze gebruiken zouden worden.
Zelf de voorbereidingen gedaan en een forumlid was zo aardig om ze samen te lassen.
Dus deze taak kan van het lijstje af.
Mijn aliexpress oil catchcan werkte voor geen meter, dus heb ik er een van Mishimoto met bijpassende beugel gekocht.
Er zit een 50 micron filter in dat er voor moet zorgen dat de carterdamp gefilterd wordt.
Zo begint er weer ergens op te lijken.
Ondertussen zijn ook alle spullen binnen voor de onderzijde van het blok. Dus binnerkort kan het monteren van de oliesproeiers, de lagerschalen, de aangepaste oliepomp en de aangepaste carterpan beginnen.
Daarna nog kleine details aan de binnenzijde van de auto aanpassen en dan zijn we gereed voor de eerste meters.
Ik had al een tijdje verstevingingsplaten voor het voorste subframe liggen, dus werd het tijd dat ze gebruiken zouden worden.
Zelf de voorbereidingen gedaan en een forumlid was zo aardig om ze samen te lassen.
Dus deze taak kan van het lijstje af.
Mijn aliexpress oil catchcan werkte voor geen meter, dus heb ik er een van Mishimoto met bijpassende beugel gekocht.
Er zit een 50 micron filter in dat er voor moet zorgen dat de carterdamp gefilterd wordt.
Zo begint er weer ergens op te lijken.
Ondertussen zijn ook alle spullen binnen voor de onderzijde van het blok. Dus binnerkort kan het monteren van de oliesproeiers, de lagerschalen, de aangepaste oliepomp en de aangepaste carterpan beginnen.
Daarna nog kleine details aan de binnenzijde van de auto aanpassen en dan zijn we gereed voor de eerste meters.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Lekker bezig, weer een stapje verder. Ik heb mijn subframe op dezelfde manier versterkt.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Na de winter werkzaamheden heb ik vorige maand weer eens een avondje op Zandvoort kunnen vrijrijden.
Met alles dat in de winter los geweest is aan het onderstel en ophanging, moest ik eerst nog de boel laten uitlijnen.
Ik heb een heerlijk avondje kunnen rijden en ik werd niet eens van de baan gestuurd ivm te veel geluid. Dus dat was ook wel lekker.
De aanpassingen die ik in de winter gedaan heb, hebben als resultaat dat ik 1,3 seconde sneller in de rondte ging. Dus dat is best aanzienlijk.
Ik heb in het diff een LSD CONVERSION SET van Racing diffs. Deze upgrade ten opzichte van een open diff, was als een experiment ingesteld. Na 1,5 jaar zijn de platen op en is het effect van het systeem aan het verdwijnen. Nogmaals, leuk om eens te ervaren en het werkt ook echt wel, maar het slijt op de een circuit auto ook goed snel.
Het was ook de eerste keer met een trailer achter de Audi A4 AR. Dat was toch wel weer een verbetering ten opzichte van de Insignia.
Iets stugger onderstel geeft meer rust. Het Quattro systeem zorgt altijd voor tractie bij het verkeerslicht en de extra pk's maken het een kinderspel. Dus erg blij met de ervaring.
Waar ik niet blij mee ben is de ACC (active cruise control), deze is veel te voorzichtig. Zelfs de kortste afstand is voor mijn rijgedrag te lang/te ver. Daardoor gebruikte ik de CC ook helemaal niet.
Via Audiwereld heb ik het active stukje laten uitschrijven en heb ik alleen nog maar cc. Super blij mee dat ik de CC weer kan gebruiken.
Verder ben ik ondertussen 10k aan kilometers verder met de AR en het bevalt ontzettend goed.
Via marktplaats kon ik voor niet al te veel een setje sonniboys kopen en dit is al een verbetering, maar toch ga ik denk ik overstappen op het tinten van de ramen.
Verder heb ik de topsnelheid in Duitsland geprobeerd, maar ik kwam van een koude kermis thuis omdat de begrenzer er nog op zit.
Dus bij 251 hield het op.
Met alles dat in de winter los geweest is aan het onderstel en ophanging, moest ik eerst nog de boel laten uitlijnen.
Ik heb een heerlijk avondje kunnen rijden en ik werd niet eens van de baan gestuurd ivm te veel geluid. Dus dat was ook wel lekker.
De aanpassingen die ik in de winter gedaan heb, hebben als resultaat dat ik 1,3 seconde sneller in de rondte ging. Dus dat is best aanzienlijk.
Ik heb in het diff een LSD CONVERSION SET van Racing diffs. Deze upgrade ten opzichte van een open diff, was als een experiment ingesteld. Na 1,5 jaar zijn de platen op en is het effect van het systeem aan het verdwijnen. Nogmaals, leuk om eens te ervaren en het werkt ook echt wel, maar het slijt op de een circuit auto ook goed snel.
Het was ook de eerste keer met een trailer achter de Audi A4 AR. Dat was toch wel weer een verbetering ten opzichte van de Insignia.
Iets stugger onderstel geeft meer rust. Het Quattro systeem zorgt altijd voor tractie bij het verkeerslicht en de extra pk's maken het een kinderspel. Dus erg blij met de ervaring.
Waar ik niet blij mee ben is de ACC (active cruise control), deze is veel te voorzichtig. Zelfs de kortste afstand is voor mijn rijgedrag te lang/te ver. Daardoor gebruikte ik de CC ook helemaal niet.
Via Audiwereld heb ik het active stukje laten uitschrijven en heb ik alleen nog maar cc. Super blij mee dat ik de CC weer kan gebruiken.
Verder ben ik ondertussen 10k aan kilometers verder met de AR en het bevalt ontzettend goed.
Via marktplaats kon ik voor niet al te veel een setje sonniboys kopen en dit is al een verbetering, maar toch ga ik denk ik overstappen op het tinten van de ramen.
Verder heb ik de topsnelheid in Duitsland geprobeerd, maar ik kwam van een koude kermis thuis omdat de begrenzer er nog op zit.
Dus bij 251 hield het op.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 01 jun 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Dikke combi zo! Leuk dat je weer kan rijden en goed om te weten van de racings diffs conversie set.
V.w.b. het tinten zou ik gaan voor tinten+sunniboys. Ik heb alleen getinte ramen bij twee auto's maar eigenlijk is dat nog niet genoeg.
Wat voor blok zit er in die audi dan?
V.w.b. het tinten zou ik gaan voor tinten+sunniboys. Ik heb alleen getinte ramen bij twee auto's maar eigenlijk is dat nog niet genoeg.
Wat voor blok zit er in die audi dan?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Hmmm tinten en sunniboys. Maar zou je met de juiste tint niet het gewenste resultaat kunnen behalen? Ik heb al eens gekeken en de 20% variant lijkt de juiste te zijn.
Qua blok ligt er een gechipte 2.0 tfsi in.
Qua blok ligt er een gechipte 2.0 tfsi in.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Misschien wel die van mij zijn af fabriek getint dus geen flauw idee hoeveel %.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Veel merken hebben af fabriek idd niet een hele donkere tint, dan kan ik de combi wel snappen.
-
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
Beviel rijden met een sper wel goed en komt er een solidere optie, of laat je het voorlopig voor wat het is?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad
toen het setje er net inzat beviel het meteen. Het heeft zeker voordelen ten opzichte van een open sper. Waar voor mij het voordeel in moest hebben is tractie tijdens acceleratie zonder dat het binnenste wiel stond te spinnen.
Om de sperr werking te laten werken is er acceleratie kracht nodig. Daarom is driften met deze set niet echt aan te bevelen. Omdat je tijdens het driften last wissel hebt, waardoor bij gaslos het in eens weer een open diff wordt.
ja ik ga kijken naar een echt sperr idd. Wordt misschien wel van de winter pas.
Om de sperr werking te laten werken is er acceleratie kracht nodig. Daarom is driften met deze set niet echt aan te bevelen. Omdat je tijdens het driften last wissel hebt, waardoor bij gaslos het in eens weer een open diff wordt.
ja ik ga kijken naar een echt sperr idd. Wordt misschien wel van de winter pas.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Enkele van jullie zullen het ondertussen wel doorgehad hebben met de advertenties in het verkoop stukje van dit forum, ja inderdaad de E46 tracktool is er niet meer.
Was je vorige zomer nog lekker op het circuit aan het rijden, moest de E46 na de zomer er in eens vandoor? What happend?
2022 was een roerig jaar voor mij, wat zich uiteindelijk vertaalde dat in 2022 veel dingen in mijn leven die geen of te weinig energie opleverde de deur uit gingen.
Waarbij enkele van ons op het forum juist van kenteken auto's, naar auto's op trailers gaan, ga ik weer terug. Na 14 jaar een tracktool gehad te hebben die alleen op het circuit te gebruiken is, wilde ik graag meer fun momenten uit de hobby halen.
Neem bijvoorbeeld mijn motorfiets, deze gebruik ik in het seizoen gemiddeld wel 1 keer per week, maar de E46 gebruikte ik maar 4 keer per jaar. Dat moest anders, ik ga weer terug naar een sportieve auto met kenteken voor zon-, feest- en vakantiedagen en niet meer voor de laatste seconde op het circuit. Dat betekend trouwens niet dat ik niet af en toe een rondje op Zandvoort ga rijden hoor
De nieuwe fun auto is sindskort in het bezit en zal binnenkort aan jullie voorgesteld worden.
Tipje van de sluier: het is nog steeds een BMW en het heeft nog steeds 6 cilinders
En het onderste wordt de eerste modificatie.
Was je vorige zomer nog lekker op het circuit aan het rijden, moest de E46 na de zomer er in eens vandoor? What happend?
2022 was een roerig jaar voor mij, wat zich uiteindelijk vertaalde dat in 2022 veel dingen in mijn leven die geen of te weinig energie opleverde de deur uit gingen.
Waarbij enkele van ons op het forum juist van kenteken auto's, naar auto's op trailers gaan, ga ik weer terug. Na 14 jaar een tracktool gehad te hebben die alleen op het circuit te gebruiken is, wilde ik graag meer fun momenten uit de hobby halen.
Neem bijvoorbeeld mijn motorfiets, deze gebruik ik in het seizoen gemiddeld wel 1 keer per week, maar de E46 gebruikte ik maar 4 keer per jaar. Dat moest anders, ik ga weer terug naar een sportieve auto met kenteken voor zon-, feest- en vakantiedagen en niet meer voor de laatste seconde op het circuit. Dat betekend trouwens niet dat ik niet af en toe een rondje op Zandvoort ga rijden hoor
De nieuwe fun auto is sindskort in het bezit en zal binnenkort aan jullie voorgesteld worden.
Tipje van de sluier: het is nog steeds een BMW en het heeft nog steeds 6 cilinders
En het onderste wordt de eerste modificatie.
- yorick
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Ben benieuwd. Wilde gok n55 thermostaat?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Ben benieuwd! En idd ik verwacht een N55 thermostaat, M135i met wat peper als opvolger?
- Dimitri
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Of voor een N54?
-
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Of een N52 met extra oliekoeler?
Al past deze ook op de S55. Dus ik gok een M4 GTS
Al past deze ook op de S55. Dus ik gok een M4 GTS
- Dimitri
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Martijn_bmw schreef: ↑15 mar 2023, 07:04 Ben benieuwd! En idd ik verwacht een N55 thermostaat, M135i met wat peper als opvolger?
Deze thermostaat past alleen op de N54 en N55.
Een S55 M4 GTS zou wel vet zijn, maar wel iets buiten budget
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Zelfs de verpakking is al een lust voor het oog.
- yorick
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Dan zal het een 135 worden. Hand of ZF 8
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Bestaat er een 135i coupe met een ZF8? M135i is er wel met een ZF8, maar 135i is dan volgens mij een DCT7.
- 328Ti
- Berichten: 3032
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Gave shit, ook het werkblad trouwens
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!
Maar volgend weekend staat de 6 cilinder bij mij in de garage, dus dan zal ik wat foto's maken en een introductie doen.
Terwijl jullie nog even verder blijven gaan met raden, zal ik in de tussentijd ook nog een update doen van mijn daily de A4 Allroad.
afgelopen januari was de Allroad alweer een jaartje in het bezit, 20.000km verder en ik ben er nog steeds blij mee.
Ondanks dat er in de prive situatie wat zaken veranderd zijn (waardoor ik eigenlijk een allroad niet echt meer nodig heb), toch besloten om hem aan te houden.
Ik waardeer de ruimte, het tempo, het comfort en de tractie. Je rijd met gemak over alle drempels, stoepranden en iedere ondergrond...
Dus toen de allroad bijna een jaartje ouder was, moet dat natuurlijk gevierd worden en vieren doe je met cadeautjes...
- Aangezien de originele velgen een beetje oxidatie en stroeprand schade sinds de aankoop hadden, was het herstellen of een andere set. Het werd een ander setje van een A5.
- Facelift achterlichten stond ook op het wensen lijstje.
- En het tinten van de ramen geeft de auto net ff een andere look.
- Als laatste heb ik de voorremmen een upgrade gegeven. Voor dagelijks verkeer is er niks mis mee, maar als je het tempo gaat opvoeren, is er weinig overtuiging.
In het verleden heb ik op mijn Bmw een upgrade toegepast waar bij ik van 325mm schijven met 1 potsklauwen naar 345mm schijven met 4 potsklauwen ben gegaan. Naast extra remkracht, is vooral het pedaalgevoel en de feedback daarin een belangrijk argument om iets vergelijkbaars op de allroad toe te passen.
Dus na wat struinen op het internet, ben ik gekomen op een 345mm schijf en een 4 potsklauw van een Q5. Dit zou plug and play moeten zijn.
Voordeel in mijn ogen is dat het een originele setup is en ook de Q5 heeft de zelfde hoofdremcilinder. Het wil wel eens problemen geven als hoofdremcilinder en klauw niet op elkaar afgestemd zijn. Tevens heeft deze setup een originele/oem uitstraling. Sportieve gekleurde 6 of 8 pots klauw vind ik echt geen gezicht op 2.0 allroad.
Met remmen ben ik extra voorzichtig, dus wilde ik graag alles nieuw hebben. Na wat extra onderzoek blijkt dat de porsche macan de zelfde setup als een Q5 heeft, maar vooral goedkoper is. Dus de exact de zelfde klauw, alleen bij porsche is de kleur zwart, maar wel 35% goedkoper.
Al een tijdje loop ik met de gedachte voor walnutblasting van de inlaat.
Ik heb de Allroad bij vagtechniek achtergelaten voor waltnublasting en nog wat andere zaken.
Merk ik verschil, ja zeker! In het toeren gebied tot 3.000tpm merk ik veel verschil. Blok is veel alerter, dus de response van het gas pedaal naar bewegende voortgang is echt veel beter.
Ik merk ook echt dat de motor mooier rond loopt.
Nou denk ik dat vooral ook het schoonmaken van de injectoren hier ook een groot aandeel in heeft. Wat ook wel een groot aandeel heeft is dat er in de cilinderkop plaatjes miste die vooral in lagere toerentallen voordeel hebben.
Bij demontage viel de monteur op dat deze er dus niet in zaten. Die zijn dus met montage er weer in geplaatst.
De auto heeft 155k gelopen en heeft bij 75k de terugroepactie op de zuiger/olie schraap veren gehad. Ik weet niet of ze dan ook meteen de inlaat reinigen.
Ondertussen 5.000km verder en nog steeds blij met het reinigen van het inlaattraject.
Bijkomend voordeel is dat hij ook aanzienlijk zuiniger is.
Waarbij voorheen de actieradius op z'n 570/580 zat, zit deze na de reiniging op 640/650.
Er werd al aangegeven dat de blasting ook een voordeel op het verbruik kan hebben, maar z'n groot verschil had ik niet verwacht.
Al sinds de aanschaf van de auto heb ik zwarte hemel delen liggen.
Dit is een complete set voor een non panodak.
Een zwarte hemel voor een panodak is gebruikt lastig te vinden, daardoor had ik al eens de beschikbare zwarte delen zonder zwarte hemel gemonteerd en dan krijg je een soort duo penotti look. Dit ziet er natuurlijk niet uit, dus na een paar maanden heb ik alles weer teruggebouwd.
Echter vorige maand heb ik dan toch een losse zwarte hemel voor een panodak kunnen bemachtigen, ondertussen zit alles er in en ik ben super blij met de swap.
Als laatste heb ik de interieurlijsten nu definitief aangepakt. Eerder dit jaar heb ik al eens met wrapfolie wat geexperimenteerd.
Los van de kwaliteit van het plakken was ik wel blij met de mat zwarte look.
2 scenarios kwamen naar voren; 1. de bestaande set aanpassen of 2. ze compleet vervangen voor een andere set.
In eerste instantie ben ik opzoek gegaan naar een carbon set van een rs4. Carbon vind ik super mooi, maar ze zijn bijna niet te vinden en als ze te vinden zijn, zijn echt kostbaar. En carbon vind ik eigenlijk ook niet helemaal passen bij een NON sportieve A4, voor een R(S)4 helemaal prima, maar voor een Allroad niet echt.
Aangezien ik aan de huidige set de subtiele aluminium rand super mooi vind, (dit ten opzichte van de compleet aluminium varianten) besloten om de huidige set aan te passen.
Dus we plakken wat af, we schuren een beetje en schilderen de boel mat zwart. Ik ben blij met het resultaat.
Op naar de volgende 20k.
Terwijl jullie nog even verder blijven gaan met raden, zal ik in de tussentijd ook nog een update doen van mijn daily de A4 Allroad.
afgelopen januari was de Allroad alweer een jaartje in het bezit, 20.000km verder en ik ben er nog steeds blij mee.
Ondanks dat er in de prive situatie wat zaken veranderd zijn (waardoor ik eigenlijk een allroad niet echt meer nodig heb), toch besloten om hem aan te houden.
Ik waardeer de ruimte, het tempo, het comfort en de tractie. Je rijd met gemak over alle drempels, stoepranden en iedere ondergrond...
Dus toen de allroad bijna een jaartje ouder was, moet dat natuurlijk gevierd worden en vieren doe je met cadeautjes...
- Aangezien de originele velgen een beetje oxidatie en stroeprand schade sinds de aankoop hadden, was het herstellen of een andere set. Het werd een ander setje van een A5.
- Facelift achterlichten stond ook op het wensen lijstje.
- En het tinten van de ramen geeft de auto net ff een andere look.
- Als laatste heb ik de voorremmen een upgrade gegeven. Voor dagelijks verkeer is er niks mis mee, maar als je het tempo gaat opvoeren, is er weinig overtuiging.
In het verleden heb ik op mijn Bmw een upgrade toegepast waar bij ik van 325mm schijven met 1 potsklauwen naar 345mm schijven met 4 potsklauwen ben gegaan. Naast extra remkracht, is vooral het pedaalgevoel en de feedback daarin een belangrijk argument om iets vergelijkbaars op de allroad toe te passen.
Dus na wat struinen op het internet, ben ik gekomen op een 345mm schijf en een 4 potsklauw van een Q5. Dit zou plug and play moeten zijn.
Voordeel in mijn ogen is dat het een originele setup is en ook de Q5 heeft de zelfde hoofdremcilinder. Het wil wel eens problemen geven als hoofdremcilinder en klauw niet op elkaar afgestemd zijn. Tevens heeft deze setup een originele/oem uitstraling. Sportieve gekleurde 6 of 8 pots klauw vind ik echt geen gezicht op 2.0 allroad.
Met remmen ben ik extra voorzichtig, dus wilde ik graag alles nieuw hebben. Na wat extra onderzoek blijkt dat de porsche macan de zelfde setup als een Q5 heeft, maar vooral goedkoper is. Dus de exact de zelfde klauw, alleen bij porsche is de kleur zwart, maar wel 35% goedkoper.
Al een tijdje loop ik met de gedachte voor walnutblasting van de inlaat.
Ik heb de Allroad bij vagtechniek achtergelaten voor waltnublasting en nog wat andere zaken.
Merk ik verschil, ja zeker! In het toeren gebied tot 3.000tpm merk ik veel verschil. Blok is veel alerter, dus de response van het gas pedaal naar bewegende voortgang is echt veel beter.
Ik merk ook echt dat de motor mooier rond loopt.
Nou denk ik dat vooral ook het schoonmaken van de injectoren hier ook een groot aandeel in heeft. Wat ook wel een groot aandeel heeft is dat er in de cilinderkop plaatjes miste die vooral in lagere toerentallen voordeel hebben.
Bij demontage viel de monteur op dat deze er dus niet in zaten. Die zijn dus met montage er weer in geplaatst.
De auto heeft 155k gelopen en heeft bij 75k de terugroepactie op de zuiger/olie schraap veren gehad. Ik weet niet of ze dan ook meteen de inlaat reinigen.
Ondertussen 5.000km verder en nog steeds blij met het reinigen van het inlaattraject.
Bijkomend voordeel is dat hij ook aanzienlijk zuiniger is.
Waarbij voorheen de actieradius op z'n 570/580 zat, zit deze na de reiniging op 640/650.
Er werd al aangegeven dat de blasting ook een voordeel op het verbruik kan hebben, maar z'n groot verschil had ik niet verwacht.
Al sinds de aanschaf van de auto heb ik zwarte hemel delen liggen.
Dit is een complete set voor een non panodak.
Een zwarte hemel voor een panodak is gebruikt lastig te vinden, daardoor had ik al eens de beschikbare zwarte delen zonder zwarte hemel gemonteerd en dan krijg je een soort duo penotti look. Dit ziet er natuurlijk niet uit, dus na een paar maanden heb ik alles weer teruggebouwd.
Echter vorige maand heb ik dan toch een losse zwarte hemel voor een panodak kunnen bemachtigen, ondertussen zit alles er in en ik ben super blij met de swap.
Als laatste heb ik de interieurlijsten nu definitief aangepakt. Eerder dit jaar heb ik al eens met wrapfolie wat geexperimenteerd.
Los van de kwaliteit van het plakken was ik wel blij met de mat zwarte look.
2 scenarios kwamen naar voren; 1. de bestaande set aanpassen of 2. ze compleet vervangen voor een andere set.
In eerste instantie ben ik opzoek gegaan naar een carbon set van een rs4. Carbon vind ik super mooi, maar ze zijn bijna niet te vinden en als ze te vinden zijn, zijn echt kostbaar. En carbon vind ik eigenlijk ook niet helemaal passen bij een NON sportieve A4, voor een R(S)4 helemaal prima, maar voor een Allroad niet echt.
Aangezien ik aan de huidige set de subtiele aluminium rand super mooi vind, (dit ten opzichte van de compleet aluminium varianten) besloten om de huidige set aan te passen.
Dus we plakken wat af, we schuren een beetje en schilderen de boel mat zwart. Ik ben blij met het resultaat.
Op naar de volgende 20k.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MHJVS en 10 gasten