BMW X3 e83
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
BMW X3 e83
Ik zat te scrollen maar zag geen topic hierover (?)
Ik zit te loensen tbv een nwe gezinscontainer.
Wat ik zo hoor en lees:
- t.a.v de USA build X5 is deze X3 wèl goed gebouwd (door Steyr Graz AT)
- geen onderstel issues zoals X5 die wel heeft
- kleiner èn lichter dan de X5 maar bijna dezelfde laadruimte
- leuke blokkies die ik zelf nog kan servicen (m54 blokkies pfl series)
Ik kon weinig negatiefs vinden over deze kar (niet anders dan std BMW drama). Is ie echt zo goed gebouwd? (Bij de ANWB de grote onbekende bij pechhulp)
Graag jullie bevindingen / ervaringen
Ik zit te loensen tbv een nwe gezinscontainer.
Wat ik zo hoor en lees:
- t.a.v de USA build X5 is deze X3 wèl goed gebouwd (door Steyr Graz AT)
- geen onderstel issues zoals X5 die wel heeft
- kleiner èn lichter dan de X5 maar bijna dezelfde laadruimte
- leuke blokkies die ik zelf nog kan servicen (m54 blokkies pfl series)
Ik kon weinig negatiefs vinden over deze kar (niet anders dan std BMW drama). Is ie echt zo goed gebouwd? (Bij de ANWB de grote onbekende bij pechhulp)
Graag jullie bevindingen / ervaringen
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW X3 e83
Bombadil had er een zo uit m’n hoofd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW X3 e83
Volgens mij zijn ze idd prima qua bouwkwaliteit.
Wat veel mensen destijds stoorde was het harde onderstel tov de x5 maar verder ken ik ook geen klachten.
Wat veel mensen destijds stoorde was het harde onderstel tov de x5 maar verder ken ik ook geen klachten.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: BMW X3 e83
Jarenlang met een 3.0 handbak gereden, uiteindelijk omgewisseld naar een e65 na iets van 75k met de X gereden te hebben.
Grootste probleempunt behalve de gewone M54 punten (disa,vanos e.d) is de tussenbak.
Deze loopt gegarandeerd een keer stuk, is prima zelf te reviseren (eenvoudige techniek).
Echt nog een old skool bmw beetje een normale 3-serie maar dan met een andere verpakking met iets meer ruimte, prima gezinsbak.
Grootste probleempunt behalve de gewone M54 punten (disa,vanos e.d) is de tussenbak.
Deze loopt gegarandeerd een keer stuk, is prima zelf te reviseren (eenvoudige techniek).
Echt nog een old skool bmw beetje een normale 3-serie maar dan met een andere verpakking met iets meer ruimte, prima gezinsbak.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Hi Pimini,
Thnx voor je ervaring. Ik stond er van te kijken dat elke x3 4x4 is. En idd die tussenbak heb ik ook al gespot in ETK. Wat gaat er precies kapot in die tussenbak? Lager, tandwielen?
Thnx voor je ervaring. Ik stond er van te kijken dat elke x3 4x4 is. En idd die tussenbak heb ik ook al gespot in ETK. Wat gaat er precies kapot in die tussenbak? Lager, tandwielen?
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW X3 e83
Zal de ketting wel zijn die erin zit die oprekt en problemen geeft. Neem aan beetje zelfde als bij de eerste X5.
Revisie onderdeel is 800 euro meen ik.
Revisie onderdeel is 800 euro meen ik.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Aha. Maar ketting makkelijk zelf te fixen eenmaal op de werkbank?
Thnx voor de feedback
Thnx voor de feedback
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Revisietussenbakken zijn toch wel 1500-2000.- wat ik zo google.
Wat versta je onder revisieonderdeel Emiel?
Wat versta je onder revisieonderdeel Emiel?
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: BMW X3 e83
En kun je hem ook makkelijk ombouwen tot alleen achterwielaandrijving? Voor wat minder massa en verbruik?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Das trouwens wel een goede Jesse.. alleen weet ik niet hoe je dat aan de voorzijde gaat cheffen. Evt met fuseestukken van een ander model oid.
Maar goed, als zon tussenbal makkelijk te reviseren valt, draai ik mn hand er niet voor om
Maar goed, als zon tussenbal makkelijk te reviseren valt, draai ik mn hand er niet voor om
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Ziet er in ETK wel heel e38-ish uit qua subframe, draagarmen en schokbreker ophanging
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW X3 e83
Aantal jaar geleden kwam ik gereviseerde tussenbakken bij een revisie bedrijf (marktplaats) tegen voor de e53 c5 a 800 euro.
En er is natuurlijk revisie en revisie. Dit was een versnellingsbak/automaatbak revisie bedrijf. Ik zou eens moeten terug zoeken wie dat was destijds.
Denk dat het prima zelf te doen is als je de onderdelen kan krijgen. Setje tandwielen en ketting moet wel te doen zijn ergens nieuw.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW X3 e83
Is een X1 niet interessant?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Hmm, echt zon prostaatbak, en qua ruimte houdt ook niet over.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Gisteren testrit gehad met een x3. Bij het openen van de portier kreeg ik gelijk een glimlach, van dichtbij is de X3 qua lijnenspel wel echt in proporties icm M pakket. De laadruimte is serieus en vooral qua hoogte kan je flink stapelen. Ik ben de Kodiaq gewend en daar verbleekt het qua ruimte natuurlijk gelijk. Echter, dat is een leasecontainer, dit is 1 die je naar eigen smaak kan opbouwen.
Proefrit gemaakt en de zit is redelijk des BMW met contour achtige e38 stoelen erin. Het rijden is uiteraard suv achtig alleen werd ik niet heel blij van de 4x4 aandrijving. Jammer dat BMW daar niet met rwd optie destijds is gekomen. Desondanks rijdt de x3 op rails. Het verhaal dat het een hard onderstel is, was niet mijn ervaring.
Helaas voor de eigenaar kwam ik erachter dat de kvs slangen knetterhard waren en oliedop met mayo verraadde een lekke koppakking. Verder was er weinig onderhoud op te merken (dempers 1e montage, remmerij op, en lekke koppakking ).
Wellicht koop ik m op om m klaar te maken maar dan moet er heel wat vd prijs af.
TBC
Proefrit gemaakt en de zit is redelijk des BMW met contour achtige e38 stoelen erin. Het rijden is uiteraard suv achtig alleen werd ik niet heel blij van de 4x4 aandrijving. Jammer dat BMW daar niet met rwd optie destijds is gekomen. Desondanks rijdt de x3 op rails. Het verhaal dat het een hard onderstel is, was niet mijn ervaring.
Helaas voor de eigenaar kwam ik erachter dat de kvs slangen knetterhard waren en oliedop met mayo verraadde een lekke koppakking. Verder was er weinig onderhoud op te merken (dempers 1e montage, remmerij op, en lekke koppakking ).
Wellicht koop ik m op om m klaar te maken maar dan moet er heel wat vd prijs af.
TBC
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW X3 e83
Ben benieuwd Jans!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW X3 e83
Dat is niet meteen gegarandeerd een lekke koppakking natuurlijk. Er staat tijdens warm bedrijf 2 bar op het koelsysteem (meen ik op mijn dop gelezen te hebben). Mayo kan ook komen van korte stukjes.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW X3 e83
Zodra het koelsysteem niet onderhouden is gaat ie gegarandeerd een keer stuk. Alleen jammer dat het bij zo’n aankoop gelijk veel werk is. Gelukkig zijn er wel veel losse m54 motoren te koop.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW X3 e83
Het koelsysteem van een M54 is snel 20 jaar oud dus idd moet je dat opfrissen. Mits geen tegenslagen valt dat wel mee om te doen. Liever dan een M54 wisselen…
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW X3 e83
Ja eens, als er wat nieuwe onderdelen op moeten en een bus motor flush het daar mee opgelost is…
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW X3 e83
Uitgangspunt bij mij was ook een weinig issue auto. Al viel dat door de matige automaat wat tegen (revisie) maar verder geen bijzonderheden. Geen rammels, geen gekke issues gehad, fijne techniek zonder de gekkigheid die BMW vlak erna bij de E65 introduceerde. Garage was er ook wel positief over terwijl ze voor de X5 waarschuwen. Vond het door de diesel en de demping een onthaastende auto itt de E60 die ik ervoor had.
Idd het 'BMW-gevoel' bij instappen wat men kent van eind jaren 90 BMWs.
Minpunten:
- Ongelooflijk knetterharde demping (vele malen oncomfortabeler dan een Clio RS of mijn verlaagde E39 M5). Ik ging mij er steeds meer aan ergeren. FL schijnt iets zachter te zijn, of investeren in aftermarket.
- Milieuzones België (en Nederland bij diesel)
- Standaard stoelen geen zijdelingse steun
- Onoverzichtelijke carrosserie voor lage obstakels en dus veel bumperschades
- Onbetrouwbare GM automaat bij diverse versies ipv de degelijke ZF
- Stoelverwarming niet standaard
- Verbruik is pittig door zwaar, hoog en AWD
- Lekkages schuifdak (computers uiteraard onderin de kofferbak)
- Vanos
- velen bereden op wijze niet liefhebber
- Import, tellerstanden etc
- Verziekte markt door youngtimerhandelaren die oude meuk voor goud verkopen
- Als gezinshok toch nog te overwegen item: botsveiligheid is natuurlijk niet te vergelijken met moderner opgezette auto`s (al zijn gewicht en zichtbaarheid wel in je voordeel)
Als je graag 2WD wil; is het niet mogelijk om wat assen los te koppelen? Heb ik bij LaRo`s wel eens gezien.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Hmmm, mijn ervaring is dat de slangen wel heet mogen zijn maar niet hard (deze waren beide echt knetterhard) en icm mayo… tja. Kan dit veroorzaakt worden door die e-thermostaat?
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW X3 e83
Hi Bombadil, thnx for the feedback. Alle opties zitten wel op behalve schuif/kantel al hoor ik daar idd meer negatieve verhalen over. Dit is een pfl met 5 bak. Is dat geen 5hp18/19 van ZF?Bombadil schreef: ↑13 mar 2023, 21:59Uitgangspunt bij mij was ook een weinig issue auto. Al viel dat door de matige automaat wat tegen (revisie) maar verder geen bijzonderheden. Geen rammels, geen gekke issues gehad, fijne techniek zonder de gekkigheid die BMW vlak erna bij de E65 introduceerde. Garage was er ook wel positief over terwijl ze voor de X5 waarschuwen. Vond het door de diesel en de demping een onthaastende auto itt de E60 die ik ervoor had.
Idd het 'BMW-gevoel' bij instappen wat men kent van eind jaren 90 BMWs.
Minpunten:
- Ongelooflijk knetterharde demping (vele malen oncomfortabeler dan een Clio RS of mijn verlaagde E39 M5). Ik ging mij er steeds meer aan ergeren. FL schijnt iets zachter te zijn, of investeren in aftermarket.
- Milieuzones België (en Nederland bij diesel)
- Standaard stoelen geen zijdelingse steun
- Onoverzichtelijke carrosserie voor lage obstakels en dus veel bumperschades
- Onbetrouwbare GM automaat bij diverse versies ipv de degelijke ZF
- Stoelverwarming niet standaard
Voorts standaard BMW zaken als:
- Verbruik is pittig door zwaar, hoog en AWD
- Lekkages schuifdak (computers uiteraard onderin de kofferbak)
- Vanos
- velen bereden op wijze niet liefhebber
- Import, tellerstanden etc
- Verziekte markt door youngtimerhandelaren die oude meuk voor goud verkopen
- Als gezinshok toch nog te overwegen item: botsveiligheid is natuurlijk niet te vergelijken met moderner opgezette auto`s (al zijn gewicht en zichtbaarheid wel in je voordeel)
Als je graag 2WD wil; is het niet mogelijk om wat assen los te koppelen? Heb ik bij LaRo`s wel eens gezien.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW X3 e83
Ik heb radiateurs, pomp, thermostaat, expansie vat en wat slangen vervangen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: dave van marion, Kasteel, Mark 320iS en 403 gasten