Pascal's 135i -> F80 M3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 01 mar 2023, 10:43

Even geleden! Afgelopen najaar nog een weekje met de familie naar Valkenburg geweest. Lekker wandelen, speciaalbiertje en een stukje vlaai :D Uiteraard de M3 effe mee!

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr
AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

In de winter niet zoveel gereden met de M3, was niet echt weer ervoor. Maar het begint langzaam weer de goede kant op te gaan met het weer. Afgelopen week dus wat dingetjes aan de M3 gedaan, zoals een nieuw stuur gemonteerd en een carbon sierlijst van de versnellingspook. Dus toen ze binnen kwamen, dus direct effe ingebouwd:

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

Ik las trouwens op een M3 facebook groep in Amerika dat er een terugroepactie liep voor de bestuurders airbag. Ff gecheckt bij Dusseldorf in Groningen en ja hoor, ik was ook aan de beurt.

Dus wel heel toevallig. Net een nieuw stuurtje en twee dagen later een mooie (gratis) nieuwe stuurairbag:

AfbeeldingUntitled by pascal imbos, on Flickr
Laatst gewijzigd door Passiewassie op 01 mar 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2023, 10:46

Mooie foto die eerste! Blijft waanzinnig dik zo’n F80 :D

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MParallel » 01 mar 2023, 15:09

Inderdaad ja, dik hoor.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MartijnGizmo » 01 mar 2023, 16:26

Blijft een begerenswaardige auto zo!

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Oof » 01 mar 2023, 17:31

Passiewassie schreef: 22 aug 2022, 19:24
Al met al, met alle wijzigingen aan het onderstel is de auto echt flink verbeterd. Het scherpe randje is eraf terwijl er meer vertrouwen en controle voor terug gekomen is. Misschien klinkt dat nu alsof het oude onderstel niet goed was, dat is natuurlijk niet zo. Toch is de ombouw naar de CS schokbrekers, stabi én programmering wel een goed merkbare verbetering. Het is niet subtiel. Echt blij mee. De auto voelt minder groot aan als je rijdt.

Echt van harte aanbevolen voor de Pre-LCI M3 en M4 rijders!

Als ik wat meer kilometers heb gereden rapporteer ik nog even weer opnieuw :)
Ik was benieuwd naar je ervaringen nu we bijna een half jaar verder zijn.
Nog steeds een aanrader?

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 02 mar 2023, 15:38

Oof schreef: 01 mar 2023, 17:31
Passiewassie schreef: 22 aug 2022, 19:24
Ik was benieuwd naar je ervaringen nu we bijna een half jaar verder zijn.
Nog steeds een aanrader?
Ja absoluut! De vering is met name een stuk fijner. Het scherpe randje is er nu vanaf. Eerst was hij best wel stoterig en dat is echt beter gedempt. Favoriete setting is nu sport, die dempt in sommige situaties beter dan comfort. Stuur is prima, maar nog steeds wel wat zwaar, ondanks dat de CS programmering soepeler is. Diff echt een aanrader, een stuk losser en controleerbaarder dan origineel!

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 02 mar 2023, 16:09

Welke andere software heb jij er nu inzitten?

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 02 mar 2023, 16:27

CS Motorprogrammering origineel (460pk)
CS DCT
CS Differentieel
CS ABS
CS Stuur
CS schokdempers

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 02 mar 2023, 16:31

Ik heb ook CS diff software erop, idd wat beter voorspelbaar, volgens mij locked ie wat eerder/sneller dan voorheen.

Stuur nog origineel, vind het te zwaar bij lage snelheden en te licht op hoge snelheden.

Wil de bak ook naar CS, vind de koppeling te laat pakt met wegrijden. Veel te veel slip voordat ie pakt… aardig irritant.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 02 mar 2023, 16:43

Ik overweeg om m eruit te doen en een M340i terug te halen, vind het allemaal net niet ofzo… te hard, teveel herrie, motor vooral brute kracht maar niet echt soepel, voelt log bij lage snelheiden. En bij rustig rijden mis ik de mooie motor sound op de achtergrond...

Hard rijden is fantastisch, dan komt het allemaal samen, maar dat doe ik op de weg niet meer.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1404
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Oof » 02 mar 2023, 19:27

Passiewassie schreef: 02 mar 2023, 15:38
Oof schreef: 01 mar 2023, 17:31
Passiewassie schreef: 22 aug 2022, 19:24
Ik was benieuwd naar je ervaringen nu we bijna een half jaar verder zijn.
Nog steeds een aanrader?
Ja absoluut! De vering is met name een stuk fijner. Het scherpe randje is er nu vanaf. Eerst was hij best wel stoterig en dat is echt beter gedempt. Favoriete setting is nu sport, die dempt in sommige situaties beter dan comfort. Stuur is prima, maar nog steeds wel wat zwaar, ondanks dat de CS programmering soepeler is. Diff echt een aanrader, een stuk losser en controleerbaarder dan origineel!
Dankjewel voor de uitgebreide reactie!
Leuk om dit soort inzichten te lezen voor een toekomstige auto.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 03 mar 2023, 07:35

WillemBoer schreef: 02 mar 2023, 16:43 Ik overweeg om m eruit te doen en een M340i terug te halen, vind het allemaal net niet ofzo… te hard, teveel herrie, motor vooral brute kracht maar niet echt soepel, voelt log bij lage snelheiden. En bij rustig rijden mis ik de mooie motor sound op de achtergrond...

Hard rijden is fantastisch, dan komt het allemaal samen, maar dat doe ik op de weg niet meer.
Die afweging heeft voor mij tot nu toe ook altijd geleid tot het níet kopen van een ///M.
Die auto's zijn waanzinnig begerenswaardig maar als je dan rationeel gaat kijken doet het broertje 1 stapje onder "de koning" het voor daily werk eigenlijk op alle vlakken beter.

Pas als je hard gaat rijden, er echt voor gaat zitten op een circuit of afgelegen bergpassen komt de ware kwaliteit van een ///M naar boven.

En toch dat is allemaal rationeel maar emotioneel wil je (een keer) zo'n ///M gehad hebben :df: :crazy:

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 03 mar 2023, 10:56

Interessante discussie!

Deze F80 is mijn eerste echte "M". In vergelijking met mijn E82 135i met N55 motor en DCT bak is deze auto echt een racewagen. Totaal niet te vergelijken. De F80 is hard geveerd, zenuwachtig, niet-subtiel, aan-uit, messcherp qua sturen, je hoort de steentjes lekker door de wielkassen tikken en de banden suizen.. Op de openbare weg kan dat best wel "teveel" zijn.

Er zijn momenten dat ik met mijn 1-er coupe meer plezier had. Vooral op smalle weggetjes, waar het tempo minder hoog lag. Wanneer je op half gas rijd klinkt die N55 met performance uitlaat echt goddelijk. Op dat tempo hoor je de F80 niet eens. Zo'n kar is lekker wendbaar, je hebt goed overzicht en de vering was soepel genoeg om ook op de stelvio pas de gang erin te houden.

De F80 is echt breed, je moet meer de wegen er op uit kiezen. Ook ben je aan de beurt als je een slechte weg treft, want je moet veel meer op de weg letten, want anders vlieg je door de auto heen. Maar als je ruimte, overzicht en een redelijk goed geasfalteerde weg hebt...

Om de F80 te beleven moet je minimaal op 70% van z'n kunnen rijden. Dan begin je ineens te beseffen hoeveel verschil er tussen een F30 en een F80 zit. Er komt rust in het onderstel, je kunt hem precies mikken waar je wilt, je voelt het chassis bewegen over het asfalt en kunt echt sturen op het gas. Je voelt dan echt een enorm verschil met een standaard 3 serie of mijn 1-er coupe. Des te meer druk je op de wielen zet, des soepeler alles gaat. Ook de motor, vanaf 3000-3500 toeren kun je hem heel goed doseren, klinkt hij heel aardig en gaan je haren overeind staan als je hem tot aan de begrenzer trekt. Je kunt laat remmen en zelfs gecontroleerd insturen terwijl je de ankers hebt uitgegooid. Je moet het een keer beleefd hebben.

Instappen in de F80 is voor mij een event. Ik heb nog steeds wat gezonde spanning als ik er mee weg ga om ff te sporten.. Met mijn 1-er coupe ging ik lekker cruisen, genieten van het koppel en het uitzicht. Bij de F80 ligt de focus veel meer op het rijden.

Het is net wat je wilt! :df:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Kasteel » 03 mar 2023, 11:07

Martijn_bmw schreef: 03 mar 2023, 07:35
WillemBoer schreef: 02 mar 2023, 16:43 Ik overweeg om m eruit te doen en een M340i terug te halen, vind het allemaal net niet ofzo… te hard, teveel herrie, motor vooral brute kracht maar niet echt soepel, voelt log bij lage snelheiden. En bij rustig rijden mis ik de mooie motor sound op de achtergrond...

Hard rijden is fantastisch, dan komt het allemaal samen, maar dat doe ik op de weg niet meer.
Die afweging heeft voor mij tot nu toe ook altijd geleid tot het níet kopen van een ///M.
Die auto's zijn waanzinnig begerenswaardig maar als je dan rationeel gaat kijken doet het broertje 1 stapje onder "de koning" het voor daily werk eigenlijk op alle vlakken beter.
Ik blijf altijd aan de non-m’s altijd prutsen, terwijl de m’s voor mij het altijd net wel zijn :); gat tussen f30 340i en f80 m3 is gigantisch (ook financieel overigens), maar dat red je echt niet met een sper, chippie en wat veertjes :).

Nog even los van hoe dik ik de f80 m3 qua looks vind :)

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 03 mar 2023, 11:12

Nog even een serieuze vraag voor de S55 rijders. Ik zit al een tijdje te denken aan een andere uitlaat. Ik zoek met name een uitlaat die meer beleving geeft op half gas (zie bovenstaande verhaal). Mijn N55 klonk half gas echt heel mooi en je merkt dat de S55 pas lekker rauw klinkt als je flink gas geeft. Als je langzaam door de toeren gaat dan mis je wel wat beleving tussen de 2 en 4000 toeren.

Mijn shortlist:

- Milltek Equal Lenght - Relatief goedkoop met 2700 euro, mooie titanium eindstijl mogelijk, verwijderd de secundaire cats voor minder gewicht en meer power.

Voorbeeldje:
https://youtu.be/Hybme6Bt6vE?t=781

- M-performance uitlaat. Titanium, licht, klinkt echt super en in mijn oren beter dan een Akrapovic. Nadeel, erg duur. Meer dan 4K. Levert misschien nog wel wat op als ik de auto verkoop. Voordeel: ook mooie titanium eindstijling. Ik houd niet van Carbon eindtips.

Voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=QU1cK_R_3MQ

Ik heb laatst nog een Akrapovic gehoord en die vind ik ook bij half gas veel te stil. Ook de eindstijling in carbon en de titanium variant vind ik niet mooi. Potentieel wel de best gebouwde uitlaat.

AA middenpijp wil ik er niet onder. Paar eigenaren gesproken en de pasvorm is niet geweldig en moet regelmatig versteld worden. Ook vind ik de kronkel onder de auto niet mooi.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 03 mar 2023, 11:19

Naar mijn idee gaat er niks boven de MP! Klinkt het beste van allemaal, en je houd de kenmerkende S55 sound.

Midpipe ben ik geen fan van, klinkt niet goed en kwaliteit is niet heel best.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door JP » 03 mar 2023, 11:32

Passiewassie schreef: 01 mar 2023, 10:43 Even geleden! Afgelopen najaar nog een weekje met de familie naar Valkenburg geweest. Lekker wandelen, speciaalbiertje en een stukje vlaai :D Uiteraard de M3 effe mee!

Afbeelding(...)
Dat is Epen ! :coffee:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 03 mar 2023, 11:42

Passiewassie schreef: 03 mar 2023, 11:12

Ik heb laatst nog een Akrapovic gehoord en die vind ik ook bij half gas veel te stil. Ook de eindstijling in carbon en de titanium variant vind ik niet mooi. Potentieel wel de best gebouwde uitlaat.

AA middenpijp wil ik er niet onder. Paar eigenaren gesproken en de pasvorm is niet geweldig en moet regelmatig versteld worden. Ook vind ik de kronkel onder de auto niet mooi.
Ik vind juist de milltek equal length heel lelijk onder de auto met die ene vreemde slinger. Ik heb de titanium akrapovic eronder met carbon tips en vind dat toch wel mooi staan hoor. Vind 'm ook serieus luid (met klep open). Als ik zou mogen kiezen zou ik een akra einddemper willen met titanium equal length midpipes, maar die combi wordt ingewikkeld..

Afbeelding

vind juist die verkleurde titanium tips echt porno!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Mark 320iS » 03 mar 2023, 14:27

JP schreef: 03 mar 2023, 11:32
Passiewassie schreef: 01 mar 2023, 10:43 Even geleden! Afgelopen najaar nog een weekje met de familie naar Valkenburg geweest. Lekker wandelen, speciaalbiertje en een stukje vlaai :D Uiteraard de M3 effe mee!

Afbeelding(...)
Dat is Epen ! :coffee:
:-)
Passiewassie schreef: 03 mar 2023, 10:56 Om de F80 te beleven moet je minimaal op 70% van z'n kunnen rijden. Dan begin je ineens te beseffen hoeveel verschil er tussen een F30 en een F80 zit. Er komt rust in het onderstel, je kunt hem precies mikken waar je wilt, je voelt het chassis bewegen over het asfalt en kunt echt sturen op het gas. Je voelt dan echt een enorm verschil met een standaard 3 serie of mijn 1-er coupe. Des te meer druk je op de wielen zet, des soepeler alles gaat. Ook de motor, vanaf 3000-3500 toeren kun je hem heel goed doseren, klinkt hij heel aardig en gaan je haren overeind staan als je hem tot aan de begrenzer trekt. Je kunt laat remmen en zelfs gecontroleerd insturen terwijl je de ankers hebt uitgegooid. Je moet het een keer beleefd hebben.
Klinkt allemaal geweldig, en dat ís het natuurlijk ook, maar.... hoe hard rijd je wel niet met een auto met zóveel vermogen en zóveel grip als je op dat punt bent? En waar kun je dat nog in de nabije omgeving? Ik rijd wekelijks op de wegen waar jij bovenstaande foto gemaakt hebt en daar zitten echt hele leuke stukken tussen, maar met een M3 kun je (/kan ik) daar niet op de limiet rijden, gaat veel te snel en dat is in mijn ogen onverantwoord. Daarom heb ik juist liever een auto met minder grip en minder vermogen. Al blijven auto's zoals een M3 of Giulia Q me altijd aanspreken...

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Dimitri » 03 mar 2023, 14:40

Mark 320iS schreef: 03 mar 2023, 14:27
JP schreef: 03 mar 2023, 11:32
Passiewassie schreef: 01 mar 2023, 10:43 Even geleden! Afgelopen najaar nog een weekje met de familie naar Valkenburg geweest. Lekker wandelen, speciaalbiertje en een stukje vlaai :D Uiteraard de M3 effe mee!

Afbeelding(...)
Dat is Epen ! :coffee:
:-)
Passiewassie schreef: 03 mar 2023, 10:56 Om de F80 te beleven moet je minimaal op 70% van z'n kunnen rijden. Dan begin je ineens te beseffen hoeveel verschil er tussen een F30 en een F80 zit. Er komt rust in het onderstel, je kunt hem precies mikken waar je wilt, je voelt het chassis bewegen over het asfalt en kunt echt sturen op het gas. Je voelt dan echt een enorm verschil met een standaard 3 serie of mijn 1-er coupe. Des te meer druk je op de wielen zet, des soepeler alles gaat. Ook de motor, vanaf 3000-3500 toeren kun je hem heel goed doseren, klinkt hij heel aardig en gaan je haren overeind staan als je hem tot aan de begrenzer trekt. Je kunt laat remmen en zelfs gecontroleerd insturen terwijl je de ankers hebt uitgegooid. Je moet het een keer beleefd hebben.
Klinkt allemaal geweldig, en dat ís het natuurlijk ook, maar.... hoe hard rijd je wel niet met een auto met zóveel vermogen en zóveel grip als je op dat punt bent? En waar kun je dat nog in de nabije omgeving? Ik rijd wekelijks op de wegen waar jij bovenstaande foto gemaakt hebt en daar zitten echt hele leuke stukken tussen, maar met een M3 kun je (/kan ik) daar niet op de limiet rijden, gaat veel te snel en dat is in mijn ogen onverantwoord. Daarom heb ik juist liever een auto met minder grip en minder vermogen. Al blijven auto's zoals een M3 of Giulia Q me altijd aanspreken...
Ik dacht altijd dat het aan (het gebrek aan) mijn stuurmanskunsten lag.. Maar eens, voor mij gaat de M3 ook véél te snel veel te hard om er echt van te kunnen genieten en hem op de limiet te kunnen rijden. En dat is dan nog maar een oud modelletje met bakken minder vermogen dan de F80.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door WillemBoer » 03 mar 2023, 14:52

Idd mooi punt ter discussie.

Zo ervaar ik het dus ook, de limiet ligt zo ver weg. Vandaar dat ik opzoek ga naar iets anders. De f8x blijft gewoon een prachtige auto, dat maakt het lastig…

Wil toch ook eens bij een cayman S (2.5) gaan kijken of dat een alternatief kan zijn, wat compacter, lichter en minder vermogen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 03 mar 2023, 15:09

M3's moet je gewoon lomp over de limiet heen rijden!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 06 mar 2023, 13:28

Philipoo schreef: 03 mar 2023, 15:09 M3's moet je gewoon lomp over de limiet heen rijden!
Haha rotondes, op en afritjes etc. kan dat best zonder je rijbewijs kwijt te raken. Of dagje NBR :df:



Mark 320iS schreef: 03 mar 2023, 14:27
JP schreef: 03 mar 2023, 11:32
Passiewassie schreef: 01 mar 2023, 10:43 Even geleden! Afgelopen najaar nog een weekje met de familie naar Valkenburg geweest. Lekker wandelen, speciaalbiertje en een stukje vlaai :D Uiteraard de M3 effe mee!

Dat is Epen ! :coffee:
:-)
Passiewassie schreef: 03 mar 2023, 10:56 Om de F80 te beleven moet je minimaal op 70% van z'n kunnen rijden. Dan begin je ineens te beseffen hoeveel verschil er tussen een F30 en een F80 zit. Er komt rust in het onderstel, je kunt hem precies mikken waar je wilt, je voelt het chassis bewegen over het asfalt en kunt echt sturen op het gas. Je voelt dan echt een enorm verschil met een standaard 3 serie of mijn 1-er coupe. Des te meer druk je op de wielen zet, des soepeler alles gaat. Ook de motor, vanaf 3000-3500 toeren kun je hem heel goed doseren, klinkt hij heel aardig en gaan je haren overeind staan als je hem tot aan de begrenzer trekt. Je kunt laat remmen en zelfs gecontroleerd insturen terwijl je de ankers hebt uitgegooid. Je moet het een keer beleefd hebben.
Klinkt allemaal geweldig, en dat ís het natuurlijk ook, maar.... hoe hard rijd je wel niet met een auto met zóveel vermogen en zóveel grip als je op dat punt bent? En waar kun je dat nog in de nabije omgeving? Ik rijd wekelijks op de wegen waar jij bovenstaande foto gemaakt hebt en daar zitten echt hele leuke stukken tussen, maar met een M3 kun je (/kan ik) daar niet op de limiet rijden, gaat veel te snel en dat is in mijn ogen onverantwoord. Daarom heb ik juist liever een auto met minder grip en minder vermogen. Al blijven auto's zoals een M3 of Giulia Q me altijd aanspreken...
Helemaal eens. Een kleinere auto, met minder power kun je dan veel meer uitwringen. Neemt niet weg dat ik met de M3 wel heel veel plezier heb in de heuvels van zuid-limburg. Veel wegen rondom Epen zijn ook best wel smal of slecht geasfalteerd. Daar deed mijn Cupra het beter.

Ik probeer elk jaar een rit te maken vanaf Groningen naar het Italiaanse Gardameer. Eerste dag lekker knallen over de autobahn en na een goed ontbijt met alle rust en veel omwegen de Alpen door. Daar zijn nog zat wegen die veel overzicht geven en je kunt verkennen in de eerste 2 tot 4 versnellingen :blink: Vooral de weg omhoog kun je af en toe flink doorhalen.

Je moet er met de M3 naar op zoek. Aan de andere kant, dat zal je ook met een GT3 moeten. De F80 is gewoon te hardcore aan het worden voor ons oude mannen :bag:

Maar zonder gekheid. Ik ben wel veel meer tevreden over de lage snelheid rij-ervaring nu de auto helemaal geflashed is naar CS. Mijn oude F80 zonder competition pack heeft ook soepelere veren dan de competition en kleinere wielen (de CS heeft dezelfde veren als de reguliere).

Toch heb ik een Cayman ook op mijn shortlist staan. 3.2 met PDK graag.. En dan niet met dat gekke stuur met die drukknoppen voor het schakelen :mrgreen: Ben benieuwd hoe dat rijd!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 24 mei 2023, 19:08

Korte update: Vandaag een ABS sensor gewisseld, links achter gesneuveld.

Afgelopen weekend was ik op pad met de M3 en ineens kreeg ik een hele kerstboom aan foutmeldingen. Differentieel geblokkeerd en de versnellingsbak schakelde gek. Met de foutcode scanner van MHD bleek al snel dat er weer een ABS sensor was gesneuveld. Gelukkig een easy-fix, maar wel al de tweede die ik moet vervangen in een jaar. Origineel is ATE en die zijn blijkbaar niet echt betrouwbaar. Beide vervangen door Textars, kijken of die goed blijven.

Aan de oude was niet veel te zien, alleen een beetje vettig.

Ook een mooie gelegenheid om een andere krik te bestellen. Ik had nog een klein Carpoint garagekrikje. Werkte prima de afgelopen jaren, maar een volwaardige krik voelt toch wat veiliger. Nu een Winntec. Bevalt erg goed, super ding!

Paar plaatjes:

AfbeeldingUntitled by pascal , on Flickr

AfbeeldingUntitled by pascal, on Flickr

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Godspeed » 24 mei 2023, 21:20

Een goede krik is goud waard! Zo’n garagekrik werkt erg prettig. Ik heb zelf een Bahco aluminium garagekrik die wat lichter is, zowel in gewicht als werkbereik maar dat is veel fijner werken dan zo’n Carpoint krikje die je benoemt.

Verder gewoon een dikke bak die M3!
Laatst gewijzigd door Godspeed op 26 mei 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, beske, Joost H., Mark 320iS, Peter-Paul, Ti-Tourist (Erik), Tomj en 45 gasten