APEX ARC8 - 18” 5*120

Velgen, luchtfilters, rolkooien en andere onderdelen aanbieden? Hier kun je al je autogerelateerde spulletjes kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Dimitri » 27 nov 2022, 16:49

Omdat mijn M3 steeds meer OEM wordt mogen deze parels een andere auto gaan verfraaien.

Apex ARC8
ET 35 9,5J 18"
5*120
265/35/18

2 banden zijn zo goed als kaal
2 banden kunnen nog een seizoen mee.
Incl. studs & spacers.
VERKOCHT
Van de Apex website:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dimitri op 29 mar 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Dimitri » 20 dec 2022, 13:13

Morgen is de kortste dag van het jaar, dus de zomer komt er alweer aan!

Iemand op zoek naar een mooie zomerset?
Prijs kunnen we het wel over hebben.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Dimitri » 03 mar 2023, 14:03

Ze staan nu ook op Marktplaats. Iemand op DF die me er vanaf helpt voordat ik een tia krijg van alle Marktplaats idioten?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Arthur » 03 mar 2023, 15:19

Maar ff serieuze vraag, dus geen (prijs) afzeiken :) Is het merk Apex veel waard? Want beschadigde velgen met 2 kale banden voor 1750,-, ook nog eens in 18”, vind ik erg veel geld. Zeg maar ‘ categorie doorklikken’ ;)

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Dimitri » 03 mar 2023, 15:57

Arthur schreef: 03 mar 2023, 15:19 Maar ff serieuze vraag, dus geen (prijs) afzeiken :) Is het merk Apex veel waard? Want beschadigde velgen met 2 kale banden voor 1750,-, ook nog eens in 18”, vind ik erg veel geld. Zeg maar ‘ categorie doorklikken’ ;)
Geen probleem hoor!
Apex maakt mega lichte en sterke velgen. Deze velgen wegen slechts 7kg per stuk. Erg populaire keuze in de race wereld.

Bij baan velgen kost 1 velg (18”, 9,5j, ET35) nieuw €650,-
https://baanvelgen.com/products/apex-wheels-arc-8

Er staat 1 ander setje te koop op Marktplaats, 17” voor meer geld.

Het zijn velgen voor de liefhebber, zeg maar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39597
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Arthur » 03 mar 2023, 15:59

Oké, thnx voor de uitleg :thumbup: Zal vast wel een koper voor komen dan, die zoiets speciaals zoekt :thumbup:

Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 128
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Bjeffindividual » 03 mar 2023, 23:09

De prijs is zo hoog omdat ze in Europa nauwelijks te verkrijgen zijn en je vanuit usa mega import / transport erbovenop krijgt. Er zijn daar regelmatig group buys voor rond de 1100 dollar / 4 velgen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2023, 09:18

Bjeffindividual schreef: 03 mar 2023, 23:09 De prijs is zo hoog omdat ze in Europa nauwelijks te verkrijgen zijn en je vanuit usa mega import / transport erbovenop krijgt. Er zijn daar regelmatig group buys voor rond de 1100 dollar / 4 velgen.
Dit vooral.

Het zijn ontzettend mooie wielen om te zien, vooral op de E36-E46 tijdperk auto's. Maar qua kosten onbetaalbaar vooral in relatie tot de waarde van de auto's waar ze meestal op zitten. Het helpt wel dat sommige 'concurrenten' uit productie zijn. Bijvoorbeeld Team Dynamics Pro Race 1.2 is niet meer te krijgen.

Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.

Is trouwens niet negatief wbt prijs die is namelijk wel gewoon markt conform. Het is alleen een relatief kleine markt waar je in vist. En als ik iets geleerd heb bij amateur autoracen is dat de ene helft vooral koopjes zoekt en de andere helft met een dikke portemonee gewoon nieuwe koopt.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Mark 320iS » 04 mar 2023, 09:42

En wat niet meehelpt is dat je tegenwoordig Pro-track velgen koopt in Duitsland die dezelfde productiemethode hebben en daardoor net zo licht en sterk zijn, alleen die koop je in deze afmetingen voor een dikke €300. Die zien er dan wel heel anders uit (zeker niet minder mooi imo), maar voor de ‘racer’ is dat dan weer van ondergeschikt belang.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Philipoo » 04 mar 2023, 21:20

Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18
Bjeffindividual schreef: 03 mar 2023, 23:09

Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.

Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Bert ///M3 » 06 mar 2023, 10:26

Philipoo schreef: 04 mar 2023, 21:20
Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18
Bjeffindividual schreef: 03 mar 2023, 23:09

Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.

Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!
Komt door de afstelling van je onderstel.

Bij een RWD met motor voorin heb je altijd een spoor onderstuur. De reden dat het zo gedaan word is omdat je anders bij gas geven op de apex in de rondte zou tollen. Subjectief neutraal voelen betekend niet 100% neutraal. (omgekeerd is FWD altijd iets overstuurd trouwens)

BMW heeft op de limiet vaak veel onderstuur doordat de voorophanging positief camber genereert. Is omdat ze niet ontworpen zijn als race auto maar als een sportieve daily. Dat kan je oplossen met camberplates etc.

Belangrijker is veerbalans. Als je veren selecteert dan kies je ratio voor / acher aan de hand van de gewichtsverdeling V/A, vermogen van de auto en bandenmaten. Zitten berekeningen aan maar even oversimpel gesteld. Stel je hebt 100 N/mm voorveren en 50 N/mm achterveren, dan heb je bij overhellen 100 / (100+50) = 0.66 = 66% gewichtsverplaatsing op de vooras. De reden dat je meer gewicht op de vooras zet is zodat je bij uitkomen tractie over houd om te accelereren. Als je nu bredere banden achter gebruikt dan kan je die balans verder naar achteren schuiven bijvoorbeeld 55%. Dat betekend dat je auto vlakker rolt ipv achterkant die uitveert richting apex en zijn voorwiel optilt onder acceleratie, iets wat je bij veel BMW's ziet. Ook moet je vering voor relatief veel harder zijn terwijl het niet nodig is en op de weg uit zich dat in een relatief oncomfortabele auto. Daar zit meer achter bijvoorbeeld ook relatie tussen veren en stabi's maar dat is de korte versie.

Een standaard E36 M3 3,2 heeft een veerbalans met 56% front roll couple ofwel 56% verplaatsing op de vooras. Geen 1 after market onderstel wat daar dicht bij komt ze zitten allemaal in de 63-68% range.

Meeste bedrijven die aftermarket vering ontwerpen voor bijvoorbeeld BMW's doen dat op een gewone standaard koets met gelijke maat rondom. Vervolgens kwakken ze dat op een M3 met misschien een tandje hardere veren en that's it. Daar komt de internet wijsheid vandaan dat dezelfde maat rondom beter zou zijn.

Auto afstellen op dezelfde maat rondom is niet per definitie fout omdat het bijvoorbeeld praktisch kan zijn om dezelfde maat aan te houden. Of bijvoorbeeld voor een E36 cup waarin de regels simpelweg de bandenmaat voorschrijven. Alleen als geld geen probleem zou zijn dan is bredere banden achter op een RWD front engine platform met veel vermogen altijd wenselijk. Fabrikanten zoals BMW enz doen dat ook niet voor niks.

Ik heb op mijn eigen M3 ook met verschillende setups gereden, square en staggered en ben terug gekomen van de square setup.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: APEX ARC8 - 18” 5*120

Bericht door Martijn_bmw » 06 mar 2023, 10:51

Bert ///M3 schreef: 06 mar 2023, 10:26
Philipoo schreef: 04 mar 2023, 21:20
Bert ///M3 schreef: 04 mar 2023, 09:18


Je probleem is ook nog dat het een square setup is. Ik zou nooit een square setup op een straatauto met veel vermogen zetten. Op een race auto RWD 350+ PK eigenlijk ook niet maar daar is het meer een praktische keuze in de zin dat je rondom dezelfde bandenmaat gebruiken kan en dus kan wisselen, en bulk tweedehands slicks zijn vaak beter te krijgen. Ik had zelf ook square op mijn E36 M3 om die reden, alleen als geld geen issue is dan zou ik staggered kopen.

Hoezo dit? De wielen komen van mijn oude E46 M3 af, ik vond 'm veel fijner op een square setup dan op een breedset, dus ben benieuwd naar jouw beweegredenen!
Komt door de afstelling van je onderstel.

Bij een RWD met motor voorin heb je altijd een spoor onderstuur. De reden dat het zo gedaan word is omdat je anders bij gas geven op de apex in de rondte zou tollen. Subjectief neutraal voelen betekend niet 100% neutraal. (omgekeerd is FWD altijd iets overstuurd trouwens)

BMW heeft op de limiet vaak veel onderstuur doordat de voorophanging positief camber genereert. Is omdat ze niet ontworpen zijn als race auto maar als een sportieve daily. Dat kan je oplossen met camberplates etc.

Belangrijker is veerbalans. Als je veren selecteert dan kies je ratio voor / acher aan de hand van de gewichtsverdeling V/A, vermogen van de auto en bandenmaten. Zitten berekeningen aan maar even oversimpel gesteld. Stel je hebt 100 N/mm voorveren en 50 N/mm achterveren, dan heb je bij overhellen 100 / (100+50) = 0.66 = 66% gewichtsverplaatsing op de vooras. De reden dat je meer gewicht op de vooras zet is zodat je bij uitkomen tractie over houd om te accelereren. Als je nu bredere banden achter gebruikt dan kan je die balans verder naar achteren schuiven bijvoorbeeld 55%. Dat betekend dat je auto vlakker rolt ipv achterkant die uitveert richting apex en zijn voorwiel optilt onder acceleratie, iets wat je bij veel BMW's ziet. Ook moet je vering voor relatief veel harder zijn terwijl het niet nodig is en op de weg uit zich dat in een relatief oncomfortabele auto. Daar zit meer achter bijvoorbeeld ook relatie tussen veren en stabi's maar dat is de korte versie.

Een standaard E36 M3 3,2 heeft een veerbalans met 56% front roll couple ofwel 56% verplaatsing op de vooras. Geen 1 after market onderstel wat daar dicht bij komt ze zitten allemaal in de 63-68% range.

Meeste bedrijven die aftermarket vering ontwerpen voor bijvoorbeeld BMW's doen dat op een gewone standaard koets met gelijke maat rondom. Vervolgens kwakken ze dat op een M3 met misschien een tandje hardere veren en that's it. Daar komt de internet wijsheid vandaan dat dezelfde maat rondom beter zou zijn.

Auto afstellen op dezelfde maat rondom is niet per definitie fout omdat het bijvoorbeeld praktisch kan zijn om dezelfde maat aan te houden. Of bijvoorbeeld voor een E36 cup waarin de regels simpelweg de bandenmaat voorschrijven. Alleen als geld geen probleem zou zijn dan is bredere banden achter op een RWD front engine platform met veel vermogen altijd wenselijk. Fabrikanten zoals BMW enz doen dat ook niet voor niks.

Ik heb op mijn eigen M3 ook met verschillende setups gereden, square en staggered en ben terug gekomen van de square setup.
Gaaf Bert, altijd mooi om jou kennis te lezen over dit soort dingen :thumbup: :thumbup:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], HarryC, Martijn M, Sabberjoch en 29 gasten