Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 03 mar 2023, 12:23

Ik heb het koelsysteem van de M54 (Z4 3.0) aangepakt, dus nieuwe radiateur, pomp, thermostaat, expansie vat etc. Ontluchten leek in eerste instantie goed te gaan; neus omhoog, dop los, bleed open, afvullen, kachel op heet, Uiteindelijk fan aan, geen luchtbellen meer en afgevuld op niveau. Proef gereden (25km), temperatuur blijft in het midden, kachel warm dus leek goed. Volgende ochtend nog ff een lekkage -en niveau check, allemaal goed en dus op pad. Na een minuut of 25 lampje aan van kvs niveau dus aan de kant gezet. Bleek de onderste slang richting de kachel er af te liggen, alles natuurlijk zeiknat :bag: Slang er weer op, 3 liter kvs er in (altijd leuk bij de pomp langs de snelweg :gek:), ontlucht en weer op pad. Na invoegen de snelweg op in no time een lekker wit rook gordijn achter de auto… gelukkig vrij snel een afslag kunnen pakken. Motorkap open, alles zeiknat en wederom de onderste kachel slang er af.

De meeste internet en YouTube “Techs” heb ik wel gezien maar vertellen weinig nieuws. Het enige wat ik tegen kom is dat iemand begint (na afvullen) met het primen van een elektrisch pompje a 2 minuten (op contact, kachel aan) en bij het ontluchten van de N52 kom ik tegen dat men begint met 12 (!) minuten primen.

Iemand die het weet? Waarom ik ook altijd kvs gezeik heb… :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Knot » 03 mar 2023, 13:41

Blijft ouwe meuk he.

Toch knap hoe je het hersteld krijgt onderweg, altijd een hand gereedschap mee?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Milka » 03 mar 2023, 14:06

Leef met je mee krijg mijn m52 ook maar niet goed ontlucht
Denk ik t op orde te hebben en dat de thermostaat netjes opent en de boel stabiel is.
Zojuist blokje om, weer thermostaat niet open
Na tig keer onluchten met minimaal bellen gaat ie eindelijk weer open

Morgen weer verder

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Crookie » 03 mar 2023, 14:10

Misschien de procedure nog eens doen maar gewoon doorgieten en ondertussen de slangen knijpen/masseren (motor uit). Ik hield mijn hand op het vulgat zodat de lucht er uit blijft en de vloeistof in de holtes trekt. Ja het is een vervelend proces maar met wat geduld gaat ‘t vanzelf goed. Als je boel gaat warm
rijden wat korter doen zodat er geen eventuele lucht pockets voor drukopbouw zorgen. Ontluchting schroefje weer open, druk aflaten, beetje bijgieten, en dit proces nog een keer doen.

Ik heb het het hele gedoe laatst nog een keer gedaan dus ik deel de frustraties 😂

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Eric Z » 03 mar 2023, 14:17

Neus omhoog heeft voor mij al meerdere keren prima gewerkt. Volgens mij op oprijbokken van net geen 20cm hoog. Wel lang laten draaien, zeker een kwartier.

Niet gek lang geleden lag mijn viscofan tussen de spanrollen en radiateur.
Wel een rit van een half uur kunnen maken na vervanging zonder problemen. Op de terugrit wel melding van niveau, waterpomp bleek ook stuk, overdruk iets lag er uit. Slingerde over alle riemen heen kvs de motorruimte in. De bende bij jou zal niet minder zijn :shithappens:

Slangen komt ook wel nauw kijken dacht ik, ergens op DF heeft Joost er het een en ander over geschreven in z’n 330i topic.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 03 mar 2023, 17:21

Ik heb Joost zijn topic wel door geplozen, zeker qua materiaal. Ben voor slangen ook voor origineel gegaan, de rest fatsoenlijke kwaliteit. Het slangen knijpen etc dat is wel onderdeel van het proces, in de basis snap ik echt wel hoe je moet ontluchten maar wat hierboven ook gezegd wordt...met wat pech ben je er nog niet zeg maar.
Knot schreef: 03 mar 2023, 13:41 Blijft ouwe meuk he.

Toch knap hoe je het hersteld krijgt onderweg, altijd een hand gereedschap mee?
Zeker! Behalve met een oude Toyota dan, dan is het niet nodig :tong: Met Duits premium sleep ik altijd een Snap-On trolley mee :tooth:

Zo'n slang klik je er op met een schuif klemmetje zeg maar. Daar heb je niet zoveel voor nodig alleen moet ie wel blijven zitten daarna...

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Milka » 03 mar 2023, 17:35

Ik snap het knijpen niet, dus help me even....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Martijn_bmw » 03 mar 2023, 17:58

Met dat knijpen creëer je golven in de kvs door de slang en kan je luchtbellen verplaatsen richting de ontluchting ventielen

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Milka » 03 mar 2023, 19:08

Ah ok
wat ik bij mij niet snap is dat de onderste slang bij gesloten thermostaat niet vol met kvs lijkt te zitten.
pas nadat de thermostaat opengaat, maar dan heeft ie volgens mij lucht naar binnen getrokken.
Morgen maar weer eens aan werken. Vervelende is dat ik het goed had, maar met wisselen van thermostaat het niet meer wil.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 03 mar 2023, 20:01

https://www.bimmerfest.com/threads/diy- ... nt.449008/

Aan de passagierskant schijnt er nog een bleed mogelijkheid op het blok te zitten die niet heel gemakkelijk te vinden is. Ik moet nog op zoek.

Ninjaerpel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 17:37

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Ninjaerpel » 03 mar 2023, 20:05

Heb recent mijn koelsysteem op mijn M54 330ci ook moeten ontluchten. Dacht hem ook eerst goed ontlucht te hebben totdat het onderweg eruit kwam spuiten en ik zonder koelwater zat.

Het het daarna het volgende gedaan om hem goed te ontluchten.

-Auto omhoog krikken met koelwaterresevoir als hoogste punt
-Zet hem op contact met de verwarming op zijn hoogste stand met ventilatie op minimaal zodat de kachelkleppen open gaan.
-Vul het koelwater daarna bij zodat het uit de onluchtingsnippel stroomt zonder dat er lucht uit borrelt.
-Zuig daarna het overtollige koelwater uit het resevoir zodat deze netjes op max staat. (Doe de resevoir dop en ontluchtingsschroef terug erop)
-Start de auto en jaag hem 3-4 keer op 3000-4000 toeren zodat de waterpomp al het water goed door het systeem jaagt en alle lucht eruit geperst word.
-Zet hem uit en vul het koelwaterresevoir bij
-Laat hem hierna warm draaien en check of je warme lucht uit de roosters voelt.
- Zet hem uit en check het niveau hierna als de auto weer koud is en vul bij indien nodig
-Ga een stukje rijden en parkeer hem hierna en vul het resevoir bij indien nodig.(dit zal niet veel zijn)

Tis best een ghetto oplossing maar het werkt wel goed. Ben benieuwd of het lukt

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Crookie » 03 mar 2023, 20:57

Milka schreef: 03 mar 2023, 17:35 Ik snap het knijpen niet, dus help me even....
De e30/36 radiateur heeft een overflow gedeelte dat het koelwater circuit helemaal rond maakt. Dus idd met knijpen van de 2 slangen knijp je lucht in het hoogste punt er uit, en met een beetje vacuum dus meer vloeistof er in. Het schroefje natuurlijk dicht. Met deze methode blijven de slangen uiteindelijk ’zacht’ in plaats van keihard door de luchtdruk opbouw..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 03 mar 2023, 22:12

Ninjaerpel schreef: 03 mar 2023, 20:05 Heb recent mijn koelsysteem op mijn M54 330ci ook moeten ontluchten. Dacht hem ook eerst goed ontlucht te hebben totdat het onderweg eruit kwam spuiten en ik zonder koelwater zat.

Het het daarna het volgende gedaan om hem goed te ontluchten.

-Auto omhoog krikken met koelwaterresevoir als hoogste punt
-Zet hem op contact met de verwarming op zijn hoogste stand met ventilatie op minimaal zodat de kachelkleppen open gaan.
-Vul het koelwater daarna bij zodat het uit de onluchtingsnippel stroomt zonder dat er lucht uit borrelt.
-Zuig daarna het overtollige koelwater uit het resevoir zodat deze netjes op max staat. (Doe de resevoir dop en ontluchtingsschroef terug erop)
-Start de auto en jaag hem 3-4 keer op 3000-4000 toeren zodat de waterpomp al het water goed door het systeem jaagt en alle lucht eruit geperst word.
-Zet hem uit en vul het koelwaterresevoir bij
-Laat hem hierna warm draaien en check of je warme lucht uit de roosters voelt.
- Zet hem uit en check het niveau hierna als de auto weer koud is en vul bij indien nodig
-Ga een stukje rijden en parkeer hem hierna en vul het resevoir bij indien nodig.(dit zal niet veel zijn)

Tis best een ghetto oplossing maar het werkt wel goed. Ben benieuwd of het lukt
Ik ben deze methode ook ergens op een forum tegen gekomen idd met in tussen tijd nog echte cooling down periodes. Het komt nog het meest in de richting denk ik en goed te lezen dat het werkt. :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door yorick » 03 mar 2023, 23:10

Zodra de thermostaat open gaat is hij ontlucht. Als er lucht bij de thermostaat zit, gaat hij niet open. Dus als de onderste koelslang dezelfde temp heeft als de bovenste is de missie geslaagd. Soms lukt het in een keer, soms loopt de temp. meter voorbij het midden, dan moet je even wachten en opnieuw. Slangen kneden en reservoir goed vol gooien en eventueel achteraf op juiste niveau brengen. Als het echt niet lukt, de voorkant omhoog.

Stationair duurt het vrij lang voordat er warmte in komt. Beetje toeren maken, goed voor de oliedruk en toerental waterpomp.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2023, 09:29

Paar keer flink toeren maken helpt zeker, heb je meer flow door je koelsysteem en dus meer turbulentie, op die manier krijg je achtergebleven lucht makkelijker uit het systeem.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Milka » 04 mar 2023, 10:56

Vanmorgen nog weer een blokje om geweest, maar blijft toch een raadsel voor mij.
Kachel geeft al vrij snel de eerste warmte. Temperatuur loopt gestaag verder op.
Tot net onder 100 graden en dan stop ik.
Ventiel open, direct vloeistof.
Onderste slang hard.
Voorzichtig vuldop voorzichtig open gedraaid, redelijk wat lucht dat ontsnapt.

Auto starten en direct loopt de temperatuur weer naar beneden naar 92 graden. Mooi.
Om vervolgens weer langzaam op te lopen. Heb afwisselend zowel in toeren als in snelheid [80-100km/h] doorgereden.
Loopt weer op richting de 100 graden.
Zet em uit.
Ventiel, direct water.
Vuldop, beetje lucht.
Starten, temperatuur begint direct weer n beneden te lopen.
Loopt terug n 92/93 graden en begint dan weer op te lopen.
Uit, Vuldop open, Starten, temp n beneden.
etc.
Onderste slang is dan al wel weer zacht geworden.

Fan met thermokoppeling slaat niet aan, eerder wel gedaan.
Thermokoppeling voelt ook maar lauw warm aan.
Zit er aan te denken om de koudere thermostaat terug te zetten, daar had ik dit probleem niet mee en die had niet een permanent gaatje in de rand maar is volledig gesloten. Maar dat zou het probleem niet mogen zijn.
Dus ik vermoed dat de flow in de radiator niet meer top is.

Hopelijk is het voldoende om de auto maandag door de RDW keuring te krijgen en daarna toch maar nieuwe radiator steken.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Crookie » 04 mar 2023, 11:16

Als je de auto met stationair hebt lopen, dop er af om te kijken of het kvs retour gaatje stroomt.. links van de vuldop opening zit dat. Die zorgt er voor dat alle lucht en te veel aan vloeistof overloopt. Dat wil je dus hebben bij een goed ontlucht syteem.
03C0A7D4-D656-49D1-9FAD-D44E992BB771.jpeg
03C0A7D4-D656-49D1-9FAD-D44E992BB771.jpeg (158.62 KiB) 2822 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 mar 2023, 21:30

Vullen en ontluchten idd bij stilstaande motor. Contact aan en kachel op warm. Dat zou voldoende moeten zijn.

Blij met de N52. Daar zit een elek. Waterpomp op. Contact aan, gaspedaal intrappen en dan gaat de pomp lopen. 10 minuten later ben je klaar.

Streamline
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Streamline » 05 mar 2023, 12:31

Ik heb destijds op mijn 325i met M54 de radiateur/waterpomp etc. vervangen.
Dat ontluchten ging bijzonder makkelijk op de ''ghetto'' manier zoals beschreven. En dan had ik de auto op een brug hangen dus die hing vlak.

Ps mocht iemand gaan verversen, onder het spruitstuk zit ook nog een stop waarmee je een halve liter KVS weg laat lopen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 05 mar 2023, 13:16

Heb nu ook de “ghetto” manier ontlucht na nog een slang te hebben vervangen. Toen de kachel echt warm werd nadat de temperatuur meter rond het midden iets bewoog de auto afgezet om af te laten koelen. Ben benieuwd, ik moet er wel weer ff vertrouwen in krijgen…

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Crookie » 05 mar 2023, 15:25

Als de motor op temperatuur is geweest, elke keer weer lucht aflaten en wat kvs bij gieten. Uiteindelijk krijg je alle lucht er wel uit..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ontluchten M54 wie weet hoe het ECHT moet?

Bericht door Niels » 05 mar 2023, 19:52

Nou dat is niet zo'n probleem zolang je maar weer thuis komt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc Sierra en 44 gasten