Remklauwen bmw e46

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
FlorisE46
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2022, 20:22
Auto: Bmw e46

Remklauwen bmw e46

Bericht door FlorisE46 » 14 feb 2022, 19:27

Goedenavond!

Voor mijn bmw e46 320 wil ik de remmen gaan upgraden.

Nu meen ik dat tot de 330 alles 1 op 1 over te zetten zou zijn alleen zie ik bij verschillende advertenties van remklauwen vermeld staan dat deze voor de 323 tot 328 geschikt zijn.

Is de klauw van de 323 tot 328 dezelfde of zijn hier toch verschillen in?

De schijven zullen waarschijnlijk de 300mm geperforeerde Zimmerman schijven worden welke worden gelinkt aan de 328.

Andere tips en suggesties voor een remmen upgrade zijn ook altijd welkom!

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Eric Z » 14 feb 2022, 19:38

Wat is het doel? En gaat alleen om de voorzijde?

Als je een betaalbaar setje kan vinden voor 325mm van een 330 gaan. Maar die past inderdaad niet 1 op 1, naast de klauwen moet je de brackets erbij hebben. Ben er zelf wel dik tevreden over i.c.m. met stalen remslangen en aggresieve blokken.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Crookie » 14 feb 2022, 19:45

Je kunt alles opzoeken via de onderdelen websites van bmw bij realoem bv. Heb je alle maten en modellen.

Betekent wel dat je minimaal 17 inch wielen moet rijden voortaan.

FlorisE46
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2022, 20:22
Auto: Bmw e46

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door FlorisE46 » 14 feb 2022, 19:48

Eric Z schreef: 14 feb 2022, 19:38 Wat is het doel? En gaat alleen om de voorzijde?

Als je een betaalbaar setje kan vinden voor 325mm van een 330 gaan. Maar die past inderdaad niet 1 op 1, naast de klauwen moet je de brackets erbij hebben. Ben er zelf wel dik tevreden over i.c.m. met stalen remslangen en aggresieve blokken.
De auto word gebouwd voor het hobbymatig rijden van trackdays, vrijrijden etc.

Ik wilde eerst gaan voor de Zimmerman schijven die staan voorgeschreven voor de 320. (286mm voor 276mm achter) maar twijfel of ik niet beter gelijk groter kan pakken dus rond de 300mm welke staan voorgeschreven voor de 328.

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Eric Z » 14 feb 2022, 20:28

330 klauwen, hawk hp+ blokken, ate schijven en stalen remleidingen houden het bij mijn hobbymatige gebruik prima uit. Wel veel remstof komt er af. En zit je inderdaad wel aan 17” vast. Heb alleen de voorzijde aangepast.

Weet niet wat er origineel onder de 323i zit dacht ook van 286, maar ik wilde gewoon zo makkelijk mogelijk naar een grotere diameter. Geen spijt van maar kan het niet vergelijken want ben nooit met het originele spul het circuit op geweest.

Het verschil tussen 13 in een dozijn en die Hawk blokken kan ik wel
Vergelijken en is aanzienlijk. De daily 330i remt lang zo aggresief niet.
Dus als je met 300mm ipv 325mm meer budget over hebt voor lekker agressieve blokken kun je met die 300mm wel eens beter af zijn.

Alleen het voornaamste van groter gaan is hitte kwijt raken/verdelen toch, dan klinkt 14mm meer niet als heel veel?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Crookie » 14 feb 2022, 20:45

E46 323 was de eerste 2.5 serie van de e46 en had aanzienlijk kleinere remmen dan de 2.5 en 2.8. Overigens kunnen die wel 16 inch hebben. De e46 330 setup moet minimaal 17 inch hebben. De achterzijde van 330 is qua lager ook groter dus andere naaf en lager..

De 325 heeft 300x22 dus al een leuke upgrade en je hoeft alleen de klauw houder en schijf te vervangen. Klauw is overal hetzelfde 320-328ci
Laatst gewijzigd door Crookie op 14 feb 2022, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

FlorisE46
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2022, 20:22
Auto: Bmw e46

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door FlorisE46 » 14 feb 2022, 20:57

Eric Z schreef: 14 feb 2022, 20:28 330 klauwen, hawk hp+ blokken, ate schijven en stalen remleidingen houden het bij mijn hobbymatige gebruik prima uit. Wel veel remstof komt er af. En zit je inderdaad wel aan 17” vast. Heb alleen de voorzijde aangepast.

Weet niet wat er origineel onder de 323i zit dacht ook van 286, maar ik wilde gewoon zo makkelijk mogelijk naar een grotere diameter. Geen spijt van maar kan het niet vergelijken want ben nooit met het originele spul het circuit op geweest.

Het verschil tussen 13 in een dozijn en die Hawk blokken kan ik wel
Vergelijken en is aanzienlijk. De daily 330i remt lang zo aggresief niet.
Dus als je met 300mm ipv 325mm meer budget over hebt voor lekker agressieve blokken kun je met die 300mm wel eens beter af zijn.

Alleen het voornaamste van groter gaan is hitte kwijt raken/verdelen toch, dan klinkt 14mm meer niet als heel veel?

Bedankt!
Ik werk voor de Pagid verdeler van Nederland dus kwa remblokken zit het wel goed, mijn keuze voor geperforeerde schijven was omdat deze betere rem prestaties zouden leveren vooral door het beter koelen en hierdoor ook wat slijtvaster zouden zijn, maar ook in de regen geen waterfilm kan vormen waardoor de grip op de remschijf vrijwel gelijk blijft.

Kwa grootte is het verschil inderdaad niet heel groot maar hoorde het her en der voorbijkomen waardoor ik toch eens hier wilde informeren naar ervaringen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Jesper » 14 feb 2022, 22:47

Circuit gebruik wil je liever geen geperforeerde schijven (tenzij je set zo groot is dat je er weer gewicht mee bespaart). Als je serieus remt ga je zeker scheurtjes tussen de gaatjes krijgen. Beter gewoon blank of desnoods met een groef als je dat perse wil. Dat is qua slijtage stukken beter.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door yorick » 15 feb 2022, 19:04

Grootste voordeel bij grotere schijven is de buitendiameter. Hoe verder van het hart (bij gelijkblijvende remzuigerdruk) hoe beter de vertraging.

Heb me verbaasd dat de fusee stukken anders zijn bij grotere schijf diameters bij de e46 en niet de brackets. Tenzij ik niet de beoogde delen geleverd heb gekregen destijds.

Zimmerman met ferodo ds performance is een goede combinatie vind ik. Goede bite, relatief weinig remstof en ze gaan ook best lang mee.

FlorisE46
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2022, 20:22
Auto: Bmw e46

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door FlorisE46 » 16 feb 2022, 10:35

yorick schreef: 15 feb 2022, 19:04 Grootste voordeel bij grotere schijven is de buitendiameter. Hoe verder van het hart (bij gelijkblijvende remzuigerdruk) hoe beter de vertraging.

Heb me verbaasd dat de fusee stukken anders zijn bij grotere schijf diameters bij de e46 en niet de brackets. Tenzij ik niet de beoogde delen geleverd heb gekregen destijds.

Zimmerman met ferodo ds performance is een goede combinatie vind ik. Goede bite, relatief weinig remstof en ze gaan ook best lang mee.
Heb je van Zimmerman de geperforeerde schijven of de ‘normale’ schijven?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door yorick » 16 feb 2022, 18:03

Heb geperforeerde schijven genomen, puur omdat ik het leuk vind staan.

De movit's van de ringtool zijn ook geperforeerd. Er komen idd haarscheurtjes in. Zijn wel honderden ronden NS mee gegaan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Niels » 15 feb 2023, 13:24

Weet iemand ook of het E90 (330i, 348mm) uitwisselbaar is als upgrade?

vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door vester86 » 15 feb 2023, 20:31

Niels schreef: 15 feb 2023, 13:24 Weet iemand ook of het E90 (330i, 348mm) uitwisselbaar is als upgrade?
als dat zo blijkt te zijn, dan zou ik meteen de upgrade naar 4-pots F3x performance remmen doen (340 of 370mm afhankelijk van de precieze uitvoering).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Bert ///M3 » 20 feb 2023, 14:10

Dat boren is niet voor de koeling maar vanwege het gewicht. Bij hele grote schijven scheelt dat aanmerkelijk.

Zoals Yorick al zegt, grotere diameter met dezelfde remklauw geeft meer remvertraging. Maar ook meer roterend gewicht met een hogere diamater (zelfde idee als een vliegwiel en zwaardere wielen) Als je de remmen gebruikt dan vertraag je niet alleen het gewicht van de auto maar ook de wielen/remschijven en de inertia werkt dat tegen.

Bij racewagens bijvoorbeeld BTCC TC etc worden geboorde schijven gebruikt tijdens sprint races, daar hebben ze budget genoeg om ze na elke race weg te gooien. En dat is 12 rondjes.

Qua koeling is het waarschijnlijk minder efficient. Maar dat is afhakelijk van het soort koeling welke je gebruikt. Als je met een slang direct op de schijven blaast dan helpt het misschien een beetje, maar bij het overgrote deel van de schijven pakken ze lucht aan de buitenkant rond de naaf, en de ventilatie kanalen in de schijf zijn als het ware een pompwaaier waardoor de lucht door de schijven heen gaat. Als je er dan gaten in boort dan word dat juist minder efficient, omdat de hotspots vaak in het midden van het 'loopvlak' van de schijf zitten door zuigerdruk, en aan de buitenkant omdat daar de schijf het snelst beweegt.

Voor gewoon hobby gebruik en originele schijven is gewoon blanco vaak het beste.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Remklauwen bmw e46

Bericht door Joël D. » 02 mar 2023, 14:30

Niels schreef: 15 feb 2023, 13:24 Weet iemand ook of het E90 (330i, 348mm) uitwisselbaar is als upgrade?
Niet dat ik weet.

Ik heb bij mijn E85 Z4 2.5 (die heeft dus de remmen van een E46 316i) geupgrade naar 330i spec's voor en 328i achter (=286 mm naar 325mm voor en 280 solid naar 294 vented achter). Naast de klauw heb je inderdaad ook de bracket nodig, die kunnen nog best prijzig zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Marc Sierra, Thomas H en 53 gasten