Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 23 feb 2023, 14:40

TLRS schreef: 23 feb 2023, 13:34 wil je een oplossing voor het probleem?
Ik geef een oplossing voor het probleem :tong:

JP

Bericht door JP » 23 feb 2023, 16:07

Elise schreef: 23 feb 2023, 11:45
tomgtr schreef: 23 feb 2023, 11:08 Maar of je daarmee de werklozen aan het werk krijgt durf ik toch te betwijfelen.
Ik denk dat er voor de rasechte tokkie werkweigeraars maar 1 oplossing is, verplicht werken.
Dus iets van werkkampen/sociale werkplaats (geef het een naam) waar die mensen verplicht moeten werken van 9 tot 5 (schappelijke tijd toch?). Ophalen met een busje en aan het werk. Uiteraard passende maatregelen voor wie niet wenst deel te nemen aan werkzaamheden (feitelijk komt dat neer op afvoeren en een tijdje op water en brood), want wel meevreten uit de ruif en niets bijdragen, dat moet rap afgelopen zijn.
+1, al stonden ze alleen maar onkruid te schoffelen :coffee:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 23 feb 2023, 16:08

JP schreef: 23 feb 2023, 10:11 Waarom hebben we zoveel vacatures? Door de gecreëerde baantjes ? Of het nu de zorg is of een productielokatie. Op de vloer hebben ze een tekort, maar wel tig mensen die "op kantoor" werken. Mijns inziens teveel managers, administraties, adviesbureautjes, tussenpersonen.
Vroeger hadden we toch niet zoveel administratie? Dat deed 1 secretaresse met 2 vingers in de neus.
Ook in logistiek, overal van die opslag en overslagdozen (mega-gebouwen) Voor dat een pallet van de fabriek bij de klant is, staat die nog eerst in 3 vrachtwagens, 4 magazijnen en is die al 2x omgevallen...... :coffee:

Vwb chauffeurs, een gemiddelde chauffeur zit in loonschaal D5. Bij mijn weten is dat brutoloon de laatste jaren van €15,** naar nu €17,- gegaan. Ik zag een looneis van de vakbonden voorbij komen van €21,50. Hoe werk je jezelf uit de markt. Ik vind €17 al niet slecht, als ze alle uren betalen en niet pauzestaffels gebruiken. Een chauffeur maakt graag uren, maar bij meer dan 13.5u mag de baas je 2u inhouden. Vaak omdat je ergens hebt moeten wachten, maar dat weet je toch als werkgever. Wil je met containers werken en van terminal naar terminal rijden, dan sta je meer te wachten dan wat. Moet de chauffeur daar maar uren voor inleveren? Ik ken bedrijven die 10jaar geleden al een chauffeur maximaal 1.5u gaven voor een laad of losadres. Duurde het langer was het eigen tijd.
Helemaal eens met al die zogenaamde managers en zo, Nederland komt om in bureaucratie. :?

En ook dat van die goederen die te vaak overgeladen moeten worden, gaat soms helemaal nergens over, is ook te danken aan al die bureaucratie.
Zelf ook regelmatig meegemaakt, als voorbeeld.....ik moest als de wiederweerga op de veiling bij Barendrecht 2 pallets afleveren, die ik eerst op moest halen bij Rainbow in De Lier en dat bedrijf ligt zo ongeveer langs de A20.
De chauffeur die de pallets moest hebben stond al ruim een uur te wachten, dus er was wat haast bij.
Zo gezegd, zo gedaan en toen ik in Barendrecht aan kwam stond die chauffeur onderhand al bijna 3 uur te wachten, dus ik vraag waar ie met die pallets heen moest....zegt ie doodleuk dat die ermee naar het ABC-terrein in Poeldijk moet. :lol:
Als ie naar Poeldijk had gereden via de A20 had ie maar een heel klein stukje om moeten rijden en De Lier en Poeldijk is ongeveer een kwartier rijden, dus ze hadden ook nog veel beter mij die pallets direct naar Poeldijk kunnen laten brengen, had die chauffeur geen 3 uur hoeven te wachten en had ik ook een uur minder tijd nodig gehad......hoe komt het toch dat sommige producten zo duur zijn. :x :tooth:

En dat chauffeurs zelf op moeten draaien voor die wachttijden dat gaat al helemaal nergens over, ik had altijd een grote bloedhekel eraan als ik ergens moest wachten en zeker als je niet weet hoelang dat gaat duren.....ik zat liever gewoon op de weg dan dat wachten, gelukkig kreeg ik die wachttijden wel gewoon doorbetaald, maar dan nog vond ik het niks.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 18:58

Elise schreef: 23 feb 2023, 11:45
tomgtr schreef: 23 feb 2023, 11:08 Maar of je daarmee de werklozen aan het werk krijgt durf ik toch te betwijfelen.
Ik denk dat er voor de rasechte tokkie werkweigeraars maar 1 oplossing is, verplicht werken.
Dus iets van werkkampen/sociale werkplaats (geef het een naam) waar die mensen verplicht moeten werken van 9 tot 5 (schappelijke tijd toch?). Ophalen met een busje en aan het werk. Uiteraard passende maatregelen voor wie niet wenst deel te nemen aan werkzaamheden (feitelijk komt dat neer op afvoeren en een tijdje op water en brood), want wel meevreten uit de ruif en niets bijdragen, dat moet rap afgelopen zijn.
Dat is net zo populistisch gelul als eh sommige partijen zeg maar. Ben ik het met je eens? Volledig. Uitvoerbaar in een (nogal linkse) rechtsstaat ? No way. Punt 1 busje etc handje vasthouden, aan het werk houden kost meer dan het oplevert. Punt 2 rugpijn ziek overspannen hebben ook rechten bla bla bla. Uiteindelijk krijgen ze gelijk van die linkse knurften bij uwv, rechtbank etc.

Hadden die knurften namelijk een iets andere (zeg minder linkse) gedachtengang en waren ze wat sneller en commerciëler, dan hadden ze niet bij rechtbank, uwv etc etc gezeten.

Elise

Bericht door Elise » 23 feb 2023, 19:22

Als we een regering hebben bestaande uit zachte links boomknuffellaars is het inderdaad niet uitvoerbaar, maar als het aan de Elise partij is, is het in notime geregeld.
En dat het meer kost dan dat het oplevert? Een gat graven en later dicht laten gooien is ook economie om mensen aan het werk te houden.

Alles kan, als je maar wilt en daar wringt hem de schoen.
Want helemaal eens, je zult ook onderliggend wel e.e.a. iets moeten veranderen aan luilekkerland, waar iedereen exact weet wat zijn rechten zijn en niks om plichten geeft, wil je iets gedaan en uitgevoerd krijgen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 19:53

Dan moet die partij of gelijkdenkenden 2/3 van de meerderheid halen in de eerste en tweede kamer en dat 2 regerengsperiodes volhouden. Kans op loterij winnen is groter. Heb je ook een plan B?

Elise

Bericht door Elise » 23 feb 2023, 20:19

Plan B = Partij Tom :angel:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 20:22

Even heel cru maar dit soort oplossingen heb je een dictatuur voor nodig, maar de ervaringen daarmee zijn ook niet louter positief…

Elise

Bericht door Elise » 23 feb 2023, 20:35

Een dictatuur kan voor korte termijn heel goed werken. Helaas is het meestal een langdurig "probleem".

Maar zover hoeft het helemaal niet te komen, ik denk dat het zonder dictatuur ook prima mogelijk is om veranderingen door te voeren, maar je moet wel willen.
Mooi voorbeeld is het interview gisteren met Rutte.
Ja, ik ga met Italië praten en wij nemen ons aandeel asielzoekers op. Leuk verhaal, maar Hongarije (om er maar eentje te noemen) gaat echt niet z'n fair share opnemen (ze lopen al een beetje achter zeg maar), dus draagvlak is 0,0.
Echt dat soort slappe Harrie praat gaan we het echt niet mee redden, dan is en blijft het dweilen met de kraan open.
Feitelijk zegt hij dat ook dat we gewoon 15k~20k asielzoekers per jaar er makkelijk bij kunnen hebben, de horror.
Wat dat betreft zie ik nog liever Kaag in plaats van die gladjanus van een Rutte met z'n nietszeggende praatjes :kotsen:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 20:43

Nou……

Wimo

Bericht door Wimo » 23 feb 2023, 21:42

Al die lof voor de Asml expats is ook niet helemaal fair.. vergis je niet, het zal Asml een worst wezen dat wijken ontwrichten door goedkope arbeid uit India e.o.

Tijd dat we die 30 procent regeling eens op de schop doen.. de economie draait ook gewoon door met wat minder Asml. Ze beginnen veel te groot te worden voor een Nederlands dorp.

jos_br

Bericht door jos_br » 23 feb 2023, 22:10

Dit is echt waarom ik na jaren AD lezen tijdens de corona periode deze Staatscourant opgezegd heb,

Jos.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 23:01

Wimo schreef: 23 feb 2023, 21:42 Al die lof voor de Asml expats is ook niet helemaal fair.. vergis je niet, het zal Asml een worst wezen dat wijken ontwrichten door goedkope arbeid uit India e.o.

Tijd dat we die 30 procent regeling eens op de schop doen.. de economie draait ook gewoon door met wat minder Asml. Ze beginnen veel te groot te worden voor een Nederlands dorp.
Wat een onzin. Die 30 pct regeling is zo onterecht? De eerste jaren dat expats hier werken weten ze nog niets hier, huren duur, kids naar dure school en even aankijken hoe het bevalt. Van sociale voorzieningen maken ze geen gebruik, sociaal vangnet hebben ze niet of nauwelijks en voor toeslagen komen ze niet in aanmerking. Hypotheekrenteaftrek is ook niet relevant aangezien 99 pct de eerste jaren huurt. Als het leven hier bevalt verandert dat allemaal en valt die 30 pct regeling ook weg. Het is niet hun schuld toch dat wij zo’n idioot systeem hebben wat aan elkaar hangt van toeslagen en kortingen?

Wimo

Bericht door Wimo » 23 feb 2023, 23:34

Hoe kom je bij de wijsheid dat ze geen sociaal vangnet hebben, naar prive scholen gaan en allemaal duur huren? Ik zie hier juist het tegenovergestelde?!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 feb 2023, 23:43

Omdat ik in een bedrijf heb gewerkt waar ik gok zo’n 25 pct van het personeel expat was. Een deel verloor baan en was meteen weg, sommigen vertrokken omdat ze niet aarden en vertrokken binnen een paar jaar en sommigen bleven, kochten een huis etc. Maar nog nooit heeft er 1 een uitkering aangevraagd en een huis kopen? Meestal na een jaar of 4-5. De regeling van 8 jaar is terug gebracht naar 5 jaar en dat lis in mijn ervaring ook de sweet spot waar mensen besluiten te blijven.

Wimo

Bericht door Wimo » 23 feb 2023, 23:50

Goed, mijn ervaring dan waar de Asml expats daadwerkelijk landen. Hier in de wijk.

Meer dan driekwart van de huizen die hier verkocht worden, gaan naar expats, met absurde overbiedingen.

De huizen die worden verhuurd zijn veelal eigendom van expats, zo zijn mijn vorige twee huizen op dit moment eigendom en verhuurd aan... Expats.
Sterker nog. De makelaars focussen erop.

Mijn kinderen zitten in een klas waar 5 tot 6 van de 28 kinderen Nederlands zijn. De rest van de klasgenoten zijn expat kinderen uit alle werelddelen.
Should I stay or should I go?
Met deze cijfers mag het geen verrassing zijn: 97 procent van de expats die in Brabant wonen, wil voorlopig niet meer weg. Het merendeel (40 procent) wil zelfs altijd in Brabant blijven. 3 procent is van plan om in de komende twee maanden te vertrekken.
Het zullen wel hele bijzondere expats zijn hier vergeleken met jouw ervaringen...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 feb 2023, 00:05

Wellicht. De expats die wij in ons bedrijf hadden kwamen allen uit goed betaalde banen en zouden er waarschijnlijk niet eens over piekeren de overstap te maken tegen de reguliere belastingtarieven.

350 Z

Bericht door 350 Z » 24 feb 2023, 00:11

Klopt wat Wimo zegt, goede vriend van mij is hypotheekadviseur in Eindhoven bij een hypotheekkantoor. ASML is een groot deel van hun klantenbestand, ze bieden gigantisch over op huizen. Kantoor is dolblij met ASML. Gewone man in de wijken niet die ook graag een huis willen kopen.

Wimo

Bericht door Wimo » 24 feb 2023, 00:46

Voorheen was er ook een regeling waarbij Asml garant stond voor enig waardeverlies van een woning. In de praktijk niet nodig in deze tijd...maar het helpt wel mee t.o.v. de gewone loonslaaf... Banken doen ook graag zaken want de inkomsten zijn zo goed als gegarandeerd. Huishoudens waar beide gezinsleden voor Asml werken is hier ook vrij standaard. Dan heb je het over gezinnen met monsterlijke leenpotenties.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 24 feb 2023, 01:33

Ik heb een nieuwe buurman. Expat!

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 24 feb 2023, 08:01

Huishoudens waar beide gezinsleden voor Asml werken is hier ook vrij standaard. Dan heb je het over gezinnen met monsterlijke leenpotenties.
Daar zit hem de crux, dan is er inderdaad heel veel mogelijk.

Ik ken asml een beetje ... de groei is de laatste jaren echt absurd.
Al die niet te vinden mensen moeten ergens vandaan komen en gehuisvest worden.
Natuurlijk barst de omgeving dan op een gegeven moment uit zijn voegen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 feb 2023, 08:14

Snap ik ook nog. Dat het voor Veldhoven en omstreken ontwrichtend is zal zeker zo zijn. Mochten mensen weg willen lijkt het me in elk geval geen probleem om je huis te verkopen.

De aardbevingen in Groningen zijn ook ontwrichtend. En de huizen daardoor lastig verkoopbaar. Wil niet zeggen dat ik vind dat we moeten stoppen met gas winnen.

Wellicht zou de 30 pct rekening moeten vervallen na 5 jaar of als mensen een huis kopen.

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2023, 08:17

tomgtr schreef: 23 feb 2023, 20:43Nou……
Rutte veranderd de regels niet tijdens het spel, Rutte is de man die de regels veranderd nadat het spel gespeeld is..... onbetrouwbaarder kán niet en is evenredig aan een dictator.
U weet wel, inlegvelletje associatie overeenkomst Oekraïne.....

Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat als al die vrijerij tussen EU en Oekraïne er niet was geweest, ze nooit een inval van de russen hadden gehad (maar die discussie hoort niet in dit draadje thuis) :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 24 feb 2023, 08:20

tomgtr schreef: 24 feb 2023, 08:14 Mochten mensen weg willen lijkt het me in elk geval geen probleem om je huis te verkopen.
Ik lees dat ASML het dubbele van de vraagprijs wil betalen.....
Eigenlijk wil niemand weg uit zijn huis, maar het techbedrijf zou bereid zijn veel geld te betalen om de bewoners uit te kopen. "Bijna het dubbele van de vraagprijs", zegt Frans Hendriks, een van de bewoners, tegen Omroep Brabant. "Alsof je de loterij hebt gewonnen."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -veldhoven

Wimo

Bericht door Wimo » 24 feb 2023, 09:14

Dat zijn de 'lucky few' die op een locatie wonen waar Asml wil uitbreiden. De andere omwonenden kunnen namens de gemeente
in samenwerking met asml de tering krijgen:

https://www.ed.nl/veldhoven/nieuwbouwpl ... a295904b1/
We garanderen voor dit gebied een maximale bouwhoogte van 20 meter, tenzij het echt niet anders kan. Maar dan moeten we weer met de buurt in gesprek.
Versie 1, even slijmen en 'garanties' geven.

Versie 2:
‘We gaan uit van 20 meter, misschien ietsje meer’, beweert Teun Wartenbergh, hoofd vastgoed van ASML, op een speciale inspraakavond voor de gemeenteraad.
‘En als ASML over de bouwhoogte zegt: het is technisch niet haalbaar, dan moeten we ze vertrouwen, want we hebben zelf daarover geen technische kennis.’
Toch is het vrijwel ondenkbaar dat de gemeenteraad van Veldhoven (45 duizend inwoners) het uitbreidingsplan zal dwarsbomen. Daarvoor lijkt ASML − wereldwijde omzet 19 miljard euro, 32 duizend werknemers (waarvan ongeveer de helft in Veldhoven) − simpelweg te groot en te machtig.
:roll:

Als bonus:
Chipmachinefabrikant ASML uit Veldhoven verdubbelt van 17 duizend werknemers eind vorig jaar naar 35 duizend werknemers in 2030. Op deze manier moet de groei van Brainport Eindhoven in goede banen geleid worden.

Plaats reactie