Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Barrylikeszero40
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022, 23:10
Auto: Audi A6 C7 2.8 FSI V6

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Barrylikeszero40 » 18 okt 2022, 09:13

Martijn_bmw schreef: 18 okt 2022, 08:58 Als je al aan tuning op maat begint is chiptunen niet meer nodig/mogelijk..
Bij het afstellen van je tuning op maat (turbo of SC) gaat de tuner al direct het beste potentieel opzoeken tijdens herprogrammering van je ECU
Aha. Dus wanneer een turbo of sc installeert, is deze al op maat. En hoef ik hem niet meer te tunen. Klinkt wel logisch. De pks en nm torques komen er natuurlijk bij op.

Dank je wel man. Had er niet zo over nagedacht. Ik ga even research doen naar de mogelijkheden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door JP » 18 okt 2022, 09:17

Ik sloeg je Jos voor. Die doet wel meer met VAG en transgenderautoprojecten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Martijn_bmw » 18 okt 2022, 09:24

Barrylikeszero40 schreef: 18 okt 2022, 09:13
Martijn_bmw schreef: 18 okt 2022, 08:58 Als je al aan tuning op maat begint is chiptunen niet meer nodig/mogelijk..
Bij het afstellen van je tuning op maat (turbo of SC) gaat de tuner al direct het beste potentieel opzoeken tijdens herprogrammering van je ECU
Aha. Dus wanneer een turbo of sc installeert, is deze al op maat. En hoef ik hem niet meer te tunen. Klinkt wel logisch. De pks en nm torques komen er natuurlijk bij op.

Dank je wel man. Had er niet zo over nagedacht. Ik ga even research doen naar de mogelijkheden.
Ik bedoelde meer dat bij het installeren van Turbo / SC al hoort dat je ook je brandstofvoorziening aanpast (pomp, injectoren, druk, ect) en onderdeel van die brandstof / ontsteking aanpassing is ook het herschrijven van je ECU.

Maar als ik dit zo lees blijf ik vooral bij mijn tip 1; koop een andere A6 met affabriek turbo motor en laat die chippen voor een paar honderd.
dit soort tuning trajecten kosten ettelijke duizenden euro's, wordt je auto niks meer waard van en vaak ook niet heel betrouwbaar.

Barrylikeszero40
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022, 23:10
Auto: Audi A6 C7 2.8 FSI V6

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Barrylikeszero40 » 18 okt 2022, 09:30

Martijn_bmw schreef: 18 okt 2022, 09:24
Barrylikeszero40 schreef: 18 okt 2022, 09:13
Martijn_bmw schreef: 18 okt 2022, 08:58 Als je al aan tuning op maat begint is chiptunen niet meer nodig/mogelijk..
Bij het afstellen van je tuning op maat (turbo of SC) gaat de tuner al direct het beste potentieel opzoeken tijdens herprogrammering van je ECU
Aha. Dus wanneer een turbo of sc installeert, is deze al op maat. En hoef ik hem niet meer te tunen. Klinkt wel logisch. De pks en nm torques komen er natuurlijk bij op.

Dank je wel man. Had er niet zo over nagedacht. Ik ga even research doen naar de mogelijkheden.
Ik bedoelde meer dat bij het installeren van Turbo / SC al hoort dat je ook je brandstofvoorziening aanpast (pomp, injectoren, druk, ect) en onderdeel van die brandstof / ontsteking aanpassing is ook het herschrijven van je ECU.

Maar als ik dit zo lees blijf ik vooral bij mijn tip 1; koop een andere A6 met affabriek turbo motor en laat die chippen voor een paar honderd.
dit soort tuning trajecten kosten ettelijke duizenden euro's, wordt je auto niks meer waard van en vaak ook niet heel betrouwbaar.

Duidelijk. Ik zal eens kijken wat mogelijk is. Maar als het inderdaad minder betrouwbaar wordt, dan is het ook niet waard. Op zich ook niks mis met de 2.8 fsi v6 hoor.

Ik zal eens even zoeken naar een 3.0 tfsi. Stock zijn ze volgensmij al 330 pk. Dan kan ik hem alsnog tunen, maar zit ik eigenlijk al wel op mn doel pks.

Hartelijk dank!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Knot » 18 okt 2022, 09:32

Waarom wil je persé tunen, dat zie ik meermaals voorbij komen?

Ik heb de 2.8 FSI gereden, roffelt lekker maar echt rap is het niet, daar is die instapmotor ook niet voor bedoeld. Daarna kwam de 2.0tfsi en de 45tfsi etc, die rijden eigenlijk veel fijner ondanks het 4cyl zijn.

De oudere 3.0tfsi zijn er vanaf 290pk dacht ik, en dat is een teruggetunede motor. Goed kijken of de juist bak erachter zit of die het aan kan want al die blokken naar naar 435pk, of het nu de 333pk of de 290pk is.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6136
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door EvdP » 18 okt 2022, 11:09

Barrylikeszero40 schreef: 18 okt 2022, 08:46
EvdP schreef: 18 okt 2022, 08:43 Waarom een turbo en geen supercharger? Scheelt je een aangepast uitlaatspruitstuk en olieleidingen.
Niet over nagedacht eerlijk gezegd. Turbo omdat ik hem dan kan chiptunen. Is dat met een supercharger ook mogelijk?

Bedankt voor alle reacties ook nog!
Als je een turbo wil dan heb je in ieder geval een uitlaatspruitstuk nodig waar een turbo op past, een aangepaste uitlaat waar je downpijp op aansluit, aan- en afvoer van olieleidingen voor de turbo en nog wat spul voor de intercooler.

Voor een supercharger is een bracket nodig en wat buizen voor de inlaat. Dat scheelt het uitlaatdeel. Beide keren zal de ECU moeten worden aangepast voor een zo'n goed mogelijk resultaat. De kans is groot dat er voor de 2.8 V6 wel "standaard" setjes te vinden zijn.

crnib
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jul 2019, 16:18
Auto: Lada Niva

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door crnib » 25 okt 2022, 13:32

Barrylikeszero40 schreef: 17 okt 2022, 23:22 Ik heb een vraagje. Heb sinds kort een a6 c7 2.8 fsi v6 van 2013. Ben er helemaal blij mee!

Echter zijn er weinig chiptunemogelijkheden omdat het gwen turbo heeft

Nu heb ik het idee om een turbo te installeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke turboe moet ik gebruiken. Is het uberhaupt mogelijk. Waar moet ik opletten?

Echter nog, waar moet ik beginnen?

Hoor graag als iemand hier iets over weet.

Hartelijk groeten,
Barrylikeszero40
Welkom bij de club :). Ik heb de A6 2.8 FSI inmiddels al een paar jaar in bezit en tienduizenden kilometers verder en nog steeds super tevreden mee.

Mag ik vragen waarom je in een atmosferische blok überhaupt turbo zou willen inbouwen zodat je 'm later kan chippen? Dat geeft toch alleen maar gezeur het achteraf?

Barrylikeszero40
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022, 23:10
Auto: Audi A6 C7 2.8 FSI V6

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Barrylikeszero40 » 23 jan 2023, 12:47

crnib schreef: 25 okt 2022, 13:32
Barrylikeszero40 schreef: 17 okt 2022, 23:22 Ik heb een vraagje. Heb sinds kort een a6 c7 2.8 fsi v6 van 2013. Ben er helemaal blij mee!

Echter zijn er weinig chiptunemogelijkheden omdat het gwen turbo heeft

Nu heb ik het idee om een turbo te installeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke turboe moet ik gebruiken. Is het uberhaupt mogelijk. Waar moet ik opletten?

Echter nog, waar moet ik beginnen?

Hoor graag als iemand hier iets over weet.

Hartelijk groeten,
Barrylikeszero40
Welkom bij de club :). Ik heb de A6 2.8 FSI inmiddels al een paar jaar in bezit en tienduizenden kilometers verder en nog steeds super tevreden mee.

Mag ik vragen waarom je in een atmosferische blok überhaupt turbo zou willen inbouwen zodat je 'm later kan chippen? Dat geeft toch alleen maar gezeur het achteraf?

Ik heb mijn Audi A6 c7 2.8 fsi nu al een maand of 6. Super tevreden mee. Echter wil ik hem nog een tijdje gebruiken en de auto wat sportiever maken. Denk bijv. aan stuur, splitter, diffuser en spoiler. Maar wil hem ook meer kracht geven. Stage 1 tunen levert ongv 16pk op. Wil dan toch meer kracht eruit halen. Maargoed, Het ziet ernaar uit dat het niet zo handig is.... Ik denk dat ik het stock houd en als volgende auto een stock krachtige auto neem. Waarschijnlijk een audi a6 weer.

Barrylikeszero40
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2022, 23:10
Auto: Audi A6 C7 2.8 FSI V6

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Barrylikeszero40 » 23 jan 2023, 14:22

Knot schreef: 18 okt 2022, 09:32 Waarom wil je persé tunen, dat zie ik meermaals voorbij komen?

Ik heb de 2.8 FSI gereden, roffelt lekker maar echt rap is het niet, daar is die instapmotor ook niet voor bedoeld. Daarna kwam de 2.0tfsi en de 45tfsi etc, die rijden eigenlijk veel fijner ondanks het 4cyl zijn.

De oudere 3.0tfsi zijn er vanaf 290pk dacht ik, en dat is een teruggetunede motor. Goed kijken of de juist bak erachter zit of die het aan kan want al die blokken naar naar 435pk, of het nu de 333pk of de 290pk is.
Hi Knot,

Ik vind mijn bak opzicht wel prima. de 2.8 is een prima atmosferische blok en ben van plan om hem nog een paar jaar te houden. Echter was mijn plan om het krachtiger te maken d.m.v een turbo. Want de tuning alleen levert nu ongeveer 16pk en 25 nm. Dat is niet zo heel veel. Ik wilde de auto voorzien van een sportievere exterior zoals spoiler, splitter en diffuser en een nieuwe stuur interieur. mijn plan was eigenlijk om de performance en bodyparts samen te laten gaan.

Mijn audi a6 is van 2013 en heeft een 2.8 fsi v6 met 149.000 op de teller. de tuning van dit specifiek model is niet zo populair. Bij de oudere modellen zijn wel kits voor superchargers.

Wel moet ik zeggen, dat ondanks de upgrades beperkt zijn voor mijn auto, ben ik er super blij mee. dus mij hoor je niet klagen hoor! :tong:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Knot » 23 jan 2023, 14:25

Ik zou de motor lekker zo laten, aanpassingen aan vermogen staan niet in verhouding.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31173
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door JP » 26 jan 2023, 15:30


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Audi A6 C7 - 2.8 FSI V6

Bericht door Knot » 26 jan 2023, 16:11

Zo dan... die hebben toch zo'n geavanceerde rijopleiding?

Zullen de draagarmen en wielen lekker vinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten