Noorderlicht auto.

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 23 sep 2022, 00:42

Als niets vaststaat hoe het exact gaat verlopen, vergt het geen deftige introductie met allemaal plannen voor de ombouw die ik nu nog niet weet. Het enige wat voor mij vaststaat is zorgen dat ik alleen op een plek beland om het Noorderlicht te aanschouwen met behulp van mijn eigen omgebouwde auto.

Afbeelding

Mijn project is een twee jaar geleden begonnen met zoeken naar mogelijkheden die binnen mijn budget liggen, kijken waar ik expertise vandaan kon halen, met de ogen afkijken en daarmee snel informatie vergaren (Pfff en ik heb dingen gezien). Je begint dan ook met een grootse droom die je telkens gaat bijstellen tot het punt dat je weet dat het haalbaar is geworden en je door kunt zetten met een realistisch beeld vanwaar jezelf achter kunt staan; Ik ben nu op het punt dat ik het waar kan maken.


Ik ben gaan investeren in gereedschap (momentsleutels, meetapparatuur en etc. Dit zit dan ook goed opgeborgen zodat het niet off set raakt) zodat ik kon klussen aan de auto, en ook wetende dat ik een garage zou gaan maken:
Afbeelding


Ik was een auto nodig die kon voldoen aan een paar eisen: Goedkoop (dus veel problemen), onderdelen in overvloed zodat het goedkoop is, maximale ruimte voor een mini camper, weinig elektronica, minimale roest en etc. Ik heb de auto gevonden die ik nodig was:
Afbeelding


Ik wist wat ik wou doen en ben gaan wachten tot het punt dat ik een garage kon krijgen (wachtte op de dood van de buurman die je zag aankomen), maakte het voorstel om hem weg te halen in ruil dat ik de achtertuin kaal zou opleveren. Zo gedacht en gedaan:
Afbeelding


Ik heb veel plezier gehad in een jaar tijd aan het klussen van de auto. Diverse dingen gedaan van elektronica, gasklephuis reinigen, injectoren reinigen en etc. Maar je bent op een punt wel klaar dat er weinig meer valt te doen zonder garage en daar is waar ik nu sta. Ik ben dus nu begonnen met mijn werkplaats en de eerste hoek staat om verder aan te werken:
Afbeelding


Ik weet niet hoe mijn avontuur verloopt, maar met de best mogelijke techniek voorhanden zal ik er komen.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Rolf205 » 23 sep 2022, 11:00

Waarom maak je er weer een topic over je auto/garage aan? Dit kan toch best als reply bij je andere topic?

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 23 sep 2022, 15:28

Voorstellen, remmenvraag, algemene vragen... Dít is een ombouw topic/verslag die niet bij de rest hoort en waar ik niet inga op allerlei zaken die er verder niets mee te doen hebben. Het geeft een snelle introductie zonder heel veel poespas en is compleet zonder verspreide flarden van het hele proces over het forum heen.

Volgende week reageer ik wel weer ergens als ik weer een stukje verder ben met mijn avontuur, en de rest van het forum ben ik niet meer nodig voor mijn verslag.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door allen » 24 sep 2022, 08:01

Als dat een droom is dan eh… Pak je elke willekeurige auto en rijdt je over het asfalt naar het Noorden. Zo simpel kan het leven soms zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Martijn_bmw » 24 sep 2022, 08:25

Eens voor het noorderlicht kan je makkelijk op meerdere willekeurige asfalt wegen naar de poolcirkel en verder rijden.

Ook zijn daar nog zat asfalt of gravel zijwegen van de hoofdwegen af om echt volledig alleen te zijn indien je dat graag wil :) die met elke willekeurige auto te doen zijn. (maar ook op de hoofdwegen kan je zo noordelijke uren rijden zonder iemand tegen te komen)

Zelf heb ik de rit gemaakt met een VW Sharan en later een bmw 318i (e46) beide nooit 1 seconde problemen mee gehad

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door JP » 24 sep 2022, 10:29

Schijn het (noorder)licht eens op je apk…..dat is al 7 weken verlopen :coffee:

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door TLRS » 24 sep 2022, 14:03

allen schreef: 24 sep 2022, 08:01 Als dat een droom is dan eh… Pak je elke willekeurige auto en rijdt je over het asfalt naar het Noorden. Zo simpel kan het leven soms zijn.
Ik heb levensechte foto's bekeken van het fenomeen en hoef er niet meer heen :roll:

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 24 sep 2022, 23:13

JP schreef: 24 sep 2022, 10:29 Schijn het (noorder)licht eens op je apk…..dat is al 7 weken verlopen :coffee:
Bewust, ik ben hem nu niet meer nodig en ga hem toch ombouwen voor mijn plezier. Wat een ander denkt heb ik niet zoveel meer aan en volg mijn eigen weg naar mijn eigen doel en smaak, men kan het met plezier lezen en als er geen interesse in is dan stop ik gewoon met het verslag. Ik ga mij er wel om redden en heb geen haast met alles, het gaat voor mijn plezier en zonder dit forum ga ik mijn plezier en avontuur ook wel beleven. Het is niet zo ingewikkeld voor mij om lekker te knutselen aan iets leuks met wat ik voor ogen heb.

Laat nog een x aantal mensen met onzin komen en ik stop wel met mijn verslag en kom gewoon niet meer terug, het irriteert mij nu omdat de realiteit blijkbaar niet overkomt. Laat een MOD er dan maar een slotje op zetten want hier heb ik gewoon geen zin in. En anders doe ik wel het standaard spel met dikke onzin zodat men mij er wel uitgooit met een ban. Ik ben er echt heel makkelijk in geworden en ga niet verantwoorden hoe ik financieel alles behap of meer info: Ik hoef maar te zeggen dat ik een eigen bedrijf heb wat in totaal contrast staat met mijn uitkering, even zeggen dat het aangeschaft is als jongtimer met een dagwaarde van nul in overleg met de belastingdienst voor mijn eigen voordeel.

Ik kan ook de shit uitbraken van achterlijke onzin om op een x auto een seconde te laten winnen als amateurs wat duizend + euro kost en feitelijk kansloos is omdat ze nooit een coureur gaan worden. Een rondje op een track vergeleken met mijn 12.000km TeT is wat anders.

Zeg maar dat ik weg moet gaan en ga gewoon weg.



TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door TLRS » 25 sep 2022, 21:13

Snap het ook niet zo waarom jou invulling van jouw avontuur bekritiseerd zou moeten worden..

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Rolf205 » 26 sep 2022, 10:25

Misschien heb je ook wel een beetje lange tenen?
Mijn kritiek was puur op de vorm, niet op de inhoud van je verhaal?
Ik vind het overzichtelijker en boeiender als alle aspecten van je verhaal chronologisch in 1 topic staan...

That's all... Of bijna all... Als iedereen 5 topics aanmaakt over zn verhaal/auto, wordt het ook wel een beetje een onoverzichtelijk op het forum.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Philipoo » 26 sep 2022, 12:58

jezus man, als je weg wil, ga dan :lol:

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door TLRS » 26 sep 2022, 14:17

Sommige opmerkingen zijn bijdehand en dragen bij aan een onwelkome ondertoon. Denk dat ieder voor zich maar uit moet maken of en hoe groot hun aandeel hier in is.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 26 sep 2022, 19:40

Ik hou het gewoon simpel, beetje misvatting en slecht communiceren van mij door ASS en wat gevoelig/gefrustreerd reageren daardoor. Verder begrijp ik wel dat men het overzichtelijk wil houden dus pas mij daar wel op aan. Wat mij betreft is de lucht geklaard en schijnt de zon weer zodat het gezellig blijft. :peace:

---

Vandaag even lekker bezig geweest en zoveel mogelijk lopen puzzelen/sorteren om het oude hout weer te gebruiken en het gaat er echt om spannen. 1 ding waar ik een beetje van baal is dat twee balken een centimeter tekort zijn om over de garage deur te spannen, het is niet dat het gewicht moet houden of iets... maar het is gewoon jammer dat ik daar met een extra klosje moet werken; komt wel goed. Later moet ik nog 5 bestaande panelen slopen om daar weer balken uit te halen voor extra stevigheid (omdat het kan), uit de panelen zelf kan ik wellicht ook nog veel rabatdelen halen, ik heb ook nog allemaal rabatdelen van een blokhut die op maat moeten, zijn er nog een x aantal schuttingen die ik moet verwerken en blijft er niet veel meer over van alles wat ik dan nog heb. Het is een hoop creatief meten en bedenken, maar het grootste deel is gratis dus mag ook niet klagen.

Het valt mij wel tegen omdat het gewoon erg onhandig is om alleen te werken en op een zeer krappe ruimte.


Beetje saaie foto omdat je weinig verschil ziet en er veel tijd in heeft gezeten met uitwerken, wel geeft het een beetje indruk van de ruimte om straks in te klussen:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Martijn_bmw » 26 sep 2022, 19:48

Het weer zit momenteel ook niet mee lijkt mij voor deze klus. Succes met de bouw!

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 26 sep 2022, 20:58

Lekker tussen de buien door werken en met een beetje spetters maak het niet veel uit. Gereedschap staat onder een afdakje of in het schuurtje, alleen de boormachine moet ik in de miezerregen gebruiken (zo minimaal mogelijk) omdat ik de schroeven anders niet in de balken krijg met de accuboormachine (is maar 45Nm... of iets minder en komt er bij lange na niet).

Voor de frame delen en tijdelijk scharen is het gewoon gebruik maken van goede griphandschoenen omdat ze je anders uit de handen glippen, verder goedkope klemmen van de action doen hun werk wel redelijk. Uiteindelijk werkt het natuurlijk nog steeds waardeloos omdat je alles tegelijk moet vasthouden en dat is prutswerk als je alleen bent, maar tot nu toe lukt het nog redelijk en staat het allemaal waterpas.

Bedankt voor de aanmoediging, kan ik wel gebruiken :)


----

PS: De zonnepanelen gaan niet door, ze blijken niet zo goed te zijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door JP » 27 sep 2022, 11:32

Jammer van de zonnepanelen.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 27 sep 2022, 22:18

Tja, kan mij niet druk maken om de panelen nu en er komt wel iets anders vroeg of laat .

---

Veel regen vandaag maar kon tussentijds wel wat doen. De hardhouten balken die ik wil gebruiken voor scharen zijn echt hard, maar dat is dan maar even pech en goed opletten met zagen en vastschroeven wat een beetje extra tijd kost. Vervolgens toch maar aan de ellende van het garageframe begonnen te zeulen op mijn teentjes en alles wiebelt als een gek, het was een leuke act voor in het circus geweest. Vraag mij niet hoe en hoelang het heeft geduurd, maar het staat vast en mooi waterpas aan/op alle kanten. Later ben ik het nog even wat beter gaan afwerken maar dat staat niet op de foto en is niet interessant voor nu. Wat ik morgen doe is een beetje afhankelijk van het weer en of ik hulp kan vinden om de garagedeur te verplaatsen, die staat nu echt in de weg. Anders gaat het eerst een kwestie worden van veel scharen en extra vastzetten van alles.


Wel lekker en morgen kijken waar de staander komt i.v.m. draagbalk (aan de andere kant komt een deur), maar er zullen vast nog wel een paar tussen komen omdat ik nog genoeg heb. Let er op dat er nog van alles scheef staat omdat ik dus niets definitief vast heb gezet omdat het eerst waterpas moet zijn, daarna gaat de boel vast op de banden.
Afbeelding


Het vervloekte wiebelframe (niet slecht dat het alleen is gelukt):
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Hitz » 26 jan 2023, 13:11

Zijn hier nog updates?

Afbeelding

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door TLRS » 26 jan 2023, 15:00

Fiat Doblo dombo edition, yeehaa!

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1807
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Jules » 05 apr 2023, 14:56

Hitz schreef: 26 jan 2023, 13:11 Zijn hier nog updates?

Afbeelding
Hij is met de noorderzon vertrokken denk ik... of was het nou noorderlicht? :gek:

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 27 apr 2023, 21:15

Auto staat sinds een paar dagen geleden weer opnieuw achter het huis en dacht, laat ik hier weer eens kijken (mooi toeval dat er dus net een poosje geleden is gereageerd, of ik lees nog steeds mee en op de achtergrond leer ik bij... Hmm wat zal het zijn?).

Schuur kon niet doorgaan omdat de woning verbouwt gaat worden en het bestaande schuurtje er ook afgaat. Ik had een zonnepanelen project lopen, maar deze is dus ook tot een halt gekomen. Ondertussen sterk verdiept in elektronica voor aanpassingen en ondertussen geld lopen sparen: niet meer in de APK, belasting en verzekering. Dit project is dus nog niet afgelopen (heeft ook geen haast omdat het niet mijn dagelijkse auto is), maar 4x4 gaat het nooit worden.

Voor het astronomieproject ben ik wel verder gegaan en een paar stevige investeringen gedaan en ben druk bezig met een RPi project om straks over te zetten in de auto.



PS: Ik heb nog geoefend met rijden op de rem voor weerstand zodat ik geen lock nodig ben! Iemand gaf deze tip en dat werkt dus i.d.d. Vast lopen in modder gebeurt wel, maar daar kom ik niet echt als het goed is. Voor de banden ben ik nog aan het zoeken (Mud), maar merk dat ik telkens kijk naar iets wat gewoon mooi is en niet echt bruikbaar. Dat stukje moet ik nog even leren loslaten en het is ook gewoon erg duur.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 27 apr 2023, 21:43

O ja, voor de APK kom ik er gewoon door als ik even de nieuwe (2e hands) spiegel, achterglas licht en voorbanden vervang. Maar dit is allemaal in huis en is voor nu niet nodig. Ik wou de gehele remmerij vervangen, maar dat blijkt niet echt nodig te zijn voor nu dus zet ik even op de achtergrond, hoewel de kosten echt gering zijn. Het enige wat ik heb, is een beetje plakkende remmen door stilstaan en oude remvloeistof, maar revisie setje kost maar een 25 euro en komt op het laatst.

Achter het huis is alles weer leeg (dat stond echt totaal vol) en zie wel of ik ergens de aankomende dagen de auto daar weer parkeer, daarna ga ik aan de slag met het motorcompartiment en wil ik wat scheren waar kan en nuttig is voor mij.

Puin 3.JPG
Puin 3.JPG (207.71 KiB) 2861 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 27 apr 2023, 22:17

Ik heb nog wel even wat geknutseld met de inlaat, schamend blokje 1.2 en uitlaat... Het klinkt alleen heel erg dom alsof je een kettingzaag hebt met versnellingen en pam pam pam... De auto wiebelt dan ook best wel veel... Alsof het wat scheef trekt... wellicht dat de oefeningen met lassen voor een kooi gaan helpen in de toekomst. Uiteraard heb ik ook een vette led PSI meter er op gezet, maar die doet raar en gaat direct al heel hoog...? In het begin werkte het ook niet lekker totdat je meer toeren maakt en de motor een beetje gang op de ketting heeft. Het was net alsof de toeren onderlaag gingen door meer lucht in het begin. Maar tijdens het terugschakelen doet mijn 3 euro fluitje het niet echt goed en is het alsof de extra lucht er niet uitgaat. :kikker:

Grapje natuurlijk, anders doe ik de naam Joker geen eer. :tooth:




Maar haar naam blijft Lullaby en koester haar steeds meer. Maar vrouwen zijn wel duur ben ik achter gekomen inmiddels. Maar dat ze wankelt en hard gilt, vind ik wel sexy. :lollerdelol: maar de originele Db meter kon niet zover op mijn teller. Het is uiteraard wel een nieuwe vriendin, maar haar uiterlijk is identiek! Nadeel is wel dat ze niet echt gromt of iets. Het is even gillen en weer heel snel voorbij... Toeren vallen heel snel terug en het geluid blijft niet rustig zakken.

https://www.youtube.com/watch?v=nA0fXQDKyho

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Joker » 28 apr 2023, 00:49

TLRS schreef: 26 jan 2023, 15:00 Fiat Doblo dombo edition, yeehaa!
Wanneer iemand je probeert uit te dagen en je weet dat het geen zin heeft....
https://www.youtube.com/watch?v=Uq9gPaIzbe8

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Noorderlicht auto.

Bericht door Philipoo » 28 apr 2023, 11:20

Ik snap hier nog steeds geen kut van, maar blij dat je je vermaakt!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten