Hi mede df’ers,
Ben nu enige tijd werkzaam bij Yamaha, op de afdeling waar ook de ROV/Side-by-sides worden ingekocht en worden verdeeld over Europa.
In die hoedanigheid zijdelings betrokken bij een projectje, dat misschien ook mede-auto/techniek liefhebbers interesseert.
(Disclaimer: lang verhaal, foto’s en linkjes onderaan).
De meeste side-by-side modellen zijn gericht op outdoor/vrije-tijd, wat vooral in Amerika erg populair is. Daar is het relatief populair om bijvoorbeeld een weekend de bossen en heuvels in te trekken met een clubje, zoals men dat in Europa wel eens met offroad-jeeps doet.
Enige jaren geleden is Yamaha begonnen met ontwikkeling en (nadien) verkoop van de YXZ1000, dit is een side-by-side meer gericht op snelheid en racing op veelal afgesloten circuits.
De YXZ is uniek in zijn soort door de versnellingsbak (5/6-bak) en de ontbrekende riem aandrijving. De meeste concurrenten hebben namelijk een CVT en een riem, wat als minder sportief en meer onderhoudsgevoelig wordt ervaren door de kopers.
Het nadeel van de YXZ in grotere evenementen (Baja’s of rally’s) was de motor die wat power mist t.o.v. concurrenten, en kleinere wielbasis. Voor een hobbyist of amateur racer voldoende en leuker (door de versnellingsbak), maar geen race-winnaar op lange afstanden.
Om ook op internationaal niveau mee te kunnen, is een Europees project gestart, de YXZ1000R. Dit is een YXZ1000 ontwikkeld in samenwerking met X-raid, een bekende race-ontwikkelaar in Duitsland voor o.a. Dakar. De verschillen zijn legio, de belangrijkste zijn:
Turbo i.p.v. atmosferisch, breder en langer frame, carbon body en interieur, Reiger suspension ipv Öhlins, sequentiële 6-bak met quickshifter( ipv 5-bak).

YXZ1000R Prototype onder doek op paddock in Portalegre
Omdat het een Europees project betreft, ben ik in die hoedanigheid in Oktober bij de prototype test geweest in Portugal. Daar werd de Baja Portalegre gehouden, een ‘normale’ Side-by-side race onderdeel van een Europese cup, maar ook een goede plek om het prototype te testen en te presenteren.
Erg leuk om te zien hoe dit leeft in de zuidelijke landen, waar Yamaha dan ook een YXZ cup heeft opgezet. Lokale dealers en/of raceteams die YXZ’s voor klanten onderhouden en jaarlijks meerdere races rijden op gave plekken, zonder extreem veel regelgeving. De race in Portugal liep bijvoorbeeld kleine stukjes over de openbare (afgezette) weg, en besloeg meer dan 410km op 1 dag! De coureurs zijn deels oudere race en/of rally coureurs die een leuk weekend willen hebben en eens zo’n apparaat huren. Lang gesproken met een Duitser die normaal VLN rijdt in een Porsche GT3, en dit een leuke (en in verhouding goedkope) afwisseling vind. Aan de andere kant ook jonge rijders die gesponsord worden door familie en/of de lokale dealer/raceteam. Jongste rijder was bijvoorbeeld 17 jaar, en deed het erg aardig. Het idee is eigenlijk dat bijna alle landen zo'n cup hebben en/of ondersteunen, maar regelgeving is vaak lastig (hoe noordelijker je komt).

Standaard YXZ1000 op de paddock in Portalegre

Standaard YXZ1000 in actie bij Baja Portalegre
Terug naar het prototype. Deze is ter plekke gepresenteerd, waar er gelijk veel interesse bleek. Ook het plan onthuld om dit jaar mee te doen aan Dakar met deze turbo versie van de YXZ. Daarna in het veld (afgesloten terrein verderop) is het prototype rondjes gaan rijden met engineers van X-raid. Heb zelf ook nog stuk mee kunnen rijden vanaf het terrein naar de paddock, weliswaar over de openbare weg. Onderweg natuurlijk nog even getankt en wasboxje gepakt (geen Macdrive):

Afgelopen maand (31 December) is de Dakar gestart in Saudi-Arabië, waar 6 van deze protypes meerijden in de T3 klasse. Tot nu toe zijn de verwachtingen ver overtroffen, met een dagwinst en eergisteren zelfs een 1-2-3 podium. Belangrijkste take-away is echter de betrouwbaarheid, welke tot nu toe erg goed blijkt. Het is toch afwachten na enkele kleinere testjes of meerdere 1000-en kilometers door de woestijn dan ook goed gaan, maar tot nu toe erg positieve signalen.
Enkele foto’s:




Meer info en plaatjes:
https://www.yamaha-racing.com/dakar/new ... 1-podium-/
Filmpje Portalegre: