Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

IJs, sneeuw, asfalt, gravel of zand, als het met rally's te maken heeft kom je het hier tegen.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 851
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door Str8Six » 13 jan 2023, 12:18

Wist niet of dit het beste onder Racing, Rallying of Offroad kon, beetje een mix van alle 3.

Hi mede df’ers,
Ben nu enige tijd werkzaam bij Yamaha, op de afdeling waar ook de ROV/Side-by-sides worden ingekocht en worden verdeeld over Europa.
In die hoedanigheid zijdelings betrokken bij een projectje, dat misschien ook mede-auto/techniek liefhebbers interesseert.

(Disclaimer: lang verhaal, foto’s en linkjes onderaan).
De meeste side-by-side modellen zijn gericht op outdoor/vrije-tijd, wat vooral in Amerika erg populair is. Daar is het relatief populair om bijvoorbeeld een weekend de bossen en heuvels in te trekken met een clubje, zoals men dat in Europa wel eens met offroad-jeeps doet.
Enige jaren geleden is Yamaha begonnen met ontwikkeling en (nadien) verkoop van de YXZ1000, dit is een side-by-side meer gericht op snelheid en racing op veelal afgesloten circuits.
De YXZ is uniek in zijn soort door de versnellingsbak (5/6-bak) en de ontbrekende riem aandrijving. De meeste concurrenten hebben namelijk een CVT en een riem, wat als minder sportief en meer onderhoudsgevoelig wordt ervaren door de kopers.

Het nadeel van de YXZ in grotere evenementen (Baja’s of rally’s) was de motor die wat power mist t.o.v. concurrenten, en kleinere wielbasis. Voor een hobbyist of amateur racer voldoende en leuker (door de versnellingsbak), maar geen race-winnaar op lange afstanden.
Om ook op internationaal niveau mee te kunnen, is een Europees project gestart, de YXZ1000R. Dit is een YXZ1000 ontwikkeld in samenwerking met X-raid, een bekende race-ontwikkelaar in Duitsland voor o.a. Dakar. De verschillen zijn legio, de belangrijkste zijn:
Turbo i.p.v. atmosferisch, breder en langer frame, carbon body en interieur, Reiger suspension ipv Öhlins, sequentiële 6-bak met quickshifter( ipv 5-bak).
Afbeelding
YXZ1000R Prototype onder doek op paddock in Portalegre

Omdat het een Europees project betreft, ben ik in die hoedanigheid in Oktober bij de prototype test geweest in Portugal. Daar werd de Baja Portalegre gehouden, een ‘normale’ Side-by-side race onderdeel van een Europese cup, maar ook een goede plek om het prototype te testen en te presenteren.

Erg leuk om te zien hoe dit leeft in de zuidelijke landen, waar Yamaha dan ook een YXZ cup heeft opgezet. Lokale dealers en/of raceteams die YXZ’s voor klanten onderhouden en jaarlijks meerdere races rijden op gave plekken, zonder extreem veel regelgeving. De race in Portugal liep bijvoorbeeld kleine stukjes over de openbare (afgezette) weg, en besloeg meer dan 410km op 1 dag! De coureurs zijn deels oudere race en/of rally coureurs die een leuk weekend willen hebben en eens zo’n apparaat huren. Lang gesproken met een Duitser die normaal VLN rijdt in een Porsche GT3, en dit een leuke (en in verhouding goedkope) afwisseling vind. Aan de andere kant ook jonge rijders die gesponsord worden door familie en/of de lokale dealer/raceteam. Jongste rijder was bijvoorbeeld 17 jaar, en deed het erg aardig. Het idee is eigenlijk dat bijna alle landen zo'n cup hebben en/of ondersteunen, maar regelgeving is vaak lastig (hoe noordelijker je komt).
Afbeelding
Standaard YXZ1000 op de paddock in Portalegre
Afbeelding
Standaard YXZ1000 in actie bij Baja Portalegre

Terug naar het prototype. Deze is ter plekke gepresenteerd, waar er gelijk veel interesse bleek. Ook het plan onthuld om dit jaar mee te doen aan Dakar met deze turbo versie van de YXZ. Daarna in het veld (afgesloten terrein verderop) is het prototype rondjes gaan rijden met engineers van X-raid. Heb zelf ook nog stuk mee kunnen rijden vanaf het terrein naar de paddock, weliswaar over de openbare weg. Onderweg natuurlijk nog even getankt en wasboxje gepakt (geen Macdrive):
Afbeelding
Afgelopen maand (31 December) is de Dakar gestart in Saudi-Arabië, waar 6 van deze protypes meerijden in de T3 klasse. Tot nu toe zijn de verwachtingen ver overtroffen, met een dagwinst en eergisteren zelfs een 1-2-3 podium. Belangrijkste take-away is echter de betrouwbaarheid, welke tot nu toe erg goed blijkt. Het is toch afwachten na enkele kleinere testjes of meerdere 1000-en kilometers door de woestijn dan ook goed gaan, maar tot nu toe erg positieve signalen.
Enkele foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer info en plaatjes:
https://www.yamaha-racing.com/dakar/new ... 1-podium-/

Filmpje Portalegre:
Laatst gewijzigd door Str8Six op 13 jan 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterB
Berichten: 3107
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door PeterB » 13 jan 2023, 12:33

Mooi man, om daar bij betrokken te zijn .


(Denk nog wel eens terug naar het racen met quads eind jaren 80, begin 90.
Banshee met een RD500 LC blok en een Suzuki Quadzilla. Andere tijden)

Eric Z
Berichten: 3856
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door Eric Z » 13 jan 2023, 12:40

Mooi om van dichtbij mee te maken!

Afzet in NL zal wel minimaal zijn. Amerikanen zijn volgens mij wel aardig gek op dit spul, sneller alternatief voor die can am’s. Of is de doelgroep meer de competatieve ritten?

SlowCo
Berichten: 3033
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door SlowCo » 13 jan 2023, 13:32

Str8Six schreef: 13 jan 2023, 12:18 Hi mede df’ers,
Ben nu enige tijd werkzaam bij Yamaha, op de afdeling waar ook de ROV/Side-by-sides worden ingekocht en worden verdeeld over Europa.
In die hoedanigheid zijdelings betrokken bij een projectje, dat misschien ook mede-auto/techniek liefhebbers interesseert.
Erg gaaf! :df:
In welke hoedanigheid werk je aan dit project mee?
Zo jammer dat je dit soort spul niet legaal op kenteken kunt krijgen. Zelf jaren met een Raptor 700R rondgereden/gecrost.

Str8Six
Berichten: 851
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door Str8Six » 13 jan 2023, 14:36

Eric Z schreef: 13 jan 2023, 12:40 Mooi om van dichtbij mee te maken!

Afzet in NL zal wel minimaal zijn. Amerikanen zijn volgens mij wel aardig gek op dit spul, sneller alternatief voor die can am’s. Of is de doelgroep meer de competatieve ritten?
Afzet in NL is inderdaad niet heel veel, maar toch nog wel plukjes hier en daar. En in Zuid-Europa (Spanje, Portugal, Italië) is er wel behoorlijk markt voor met die rally's and Baja's.
Amerikanen zijn inderdaad wel gek op dit soort producten, maar vaak niet per se voor racing. En voor een weekendje weg/trials zijn er andere geschiktere producten, Yamaha R-max 1000 bijvoorbeeld. Die kan 90% wat een YXZ ook kan, maar met meer comfort en wat minder snelheid.
Erg gaaf! :df:
In welke hoedanigheid werk je aan dit project mee?
Zo jammer dat je dit soort spul niet legaal op kenteken kunt krijgen. Zelf jaren met een Raptor 700R rondgereden/gecrost.
Ik werk niet actief aan het ontwikkelings-project mee, maar ik doe op dit moment inkoop/supply chain van de producgroep waar de YXZ onderdeel van is (ATV's en ROV's). En ben niet te beroerd om er af en toe een rondje mee te rijden als het zo uitkomt natuurlijk :blink:
Laatst ook met een Raptor 450R en 700R gereden, erg fijne machines inderdaad. Zeer capabel in het terrein, en na enkele rondjes voelt het al erg natuurlijk aan. Met het schakelen kun je echt mooi door het terrein sturen zonder extreem veel te remmen

NAS
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:12

Re: Yamaha YXZ1000(R) - Dakar

Bericht door NAS » 16 jan 2023, 13:47

Str8Six schreef: 13 jan 2023, 14:36 Ik werk niet actief aan het ontwikkelings-project mee, maar ik doe op dit moment inkoop/supply chain van de producgroep waar de YXZ onderdeel van is (ATV's en ROV's).
Leuk man. Heb 15 jaar terug ook bij YME gezeten maar dan bij PTW. Leuke tent om te werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast