----------Wat merkt u van ADHD?
- U heeft moeite om uw aandacht ergens bij te houden.
Verder kunt u deze dingen merken:
- U vindt het moeilijk om de dag goed te plannen en dingen te regelen.
U bent snel boos als iets niet lukt.
U praat veel en druk.
U heeft problemen bij omgaan met geld.
Bij deze alvast m'n excuus gevonden voor komende situaties.
Omdat m'n vorige topic/idee weer snel gestorven was, nu maar weer een nieuwe!
----------
Oke, tijd voor een introductielesje. Want slechte keuzes worden ook weloverwogen gemaakt.
Situatieschets:
Het is begin 2022. Ik ben een topic aan het lezen hier op DF waarin iemand met z'n 3-serie compact mee heeft gedaan aan de Carbagerun in het noorden. Hele topic in 1 ruk uitgelezen, website van de Carbagerun na 7 jaar weer eens bezocht (5x meegedaan, 4x zomer - 1x winter) en de inschrijfdatum voor wintereditie 2023 in de agenda gezet. Broer en zus voorgelegd om mee te doen, akkoord doen we!
Plan gemaakt:
V8 + RWD + Handbak = Ultieme Carbagerunner
Verschillende marktplaats/autoscout/ebay-kleinanzeigen filters aangemaakt en gewacht.
Diverse auto's bekeken, telkens een afknapper, niets gekocht.
Eind Oktober samen met m'n zus naar een Crossbaan gereden met de geprepareerde Jeep TJ van m'n vader voor een dagje ouderwets offroaden. Als kind met het gehele gezin vanaf de achterbank (ik met m'n broer en zus dan) heel Europa gezien in een Jeep Wrangler en verschillende offroad evenementen gedaan, maar vanaf 2008 de interesse erin verloren en sinds toen geen Jeep meer aangeraakt.
Niet een foto van die dag, dus je kunt al min of meer raden waar dit in uitmondt.
Die dag is het vuurtje toch wel weer redelijk gaan branden voor offroaden en die zelfde middag hadden m'n zus en ik nog een dagje geboekt in Loon op Zand, voor 3 weken later. En toen die dag weer vervlogen was, ook maar een dag geboekt in December (waar die foto is gemaakt).
Maar even terug naar die dag op de crossbaan. M'n zus maakte de opmerking dat een Jeep voor de Carbagerun ook wel tof zou zijn. Maar dat voldoet niet aan het plan: V8 + RWD + Handbak (het kan wel, maar niet in de budget categorieën die wij hanteren).
Onderweg naar de crossbaan vooral geërgerd aan het geklapper van een linnen kap bij snelheden van 100+ km/h. Dus ik was nog niet heel erg enthousiast over het idee. Maar m'n zus had de oplossing: Jeep Cherokee XJ voor de carbagerun en vervolgens houden voor extra offroad fun. TJ + XJ = Meer Jeep = Meer Mensen = Meer fun
Pro's:
- Geen linnen kap
- Simpele techniek
- RWD + AWD
Con's:
- Geen V8 (de opvolger wel, een XJ niet)
- Ik dacht nog steeds dat het 500,- euro auto's waren. Nou, dat had ik dus heel erg mis.
- Bijna alle 4.0's zijn automaatbakken
Na de eerste schrikreactie na het vaststellen dat Jeep XJ's dus geen 500 euro auto's meer waren, het budget naar boven gesteld en heel Nederland doorkruist om XJ's te bekijken. Een 4-tal XJ's bekeken, allemaal rond de 8k - 9k in euro's, maar hadden eigenlijk allemaal wel wat onderliggend lijden wat een reis naar Noorwegen/Zweden in de weg zou staan.
De ene was al te offroad gefocust (4,5" verhoging, deathwobble bij 120km/h)
De andere was te ruw (Interieur er half uit, geen hemelbekleding etc)
Andere weer nat bij de vloermatten
En de laatste liep alleen op LPG (terwijl dat niet vermeld was bij de advertentie)
En toen, op een donkere maandag avond verscheen een XJ als geen andere.
- Geen elektrische opties
- Nieuwe winterbanden
- Geen verhoging of offroad spullen erop
- 16 jaar van de zelfde eigenaar
- Verse APK
- Deuk in de deur
- Stukje goedkoper dan de andere die we bekeken hebben.
Telefoon gepakt, afspraak om te bezichtigen gemaakt (net op de dag dat je met de Porsche van je vader moet rijden, want hij is jouw auto nodig, wat je onderhandelingspositie dusdanig verslechterd..... insert suffering from succes meme hier) en de auto op een koude decemberavond bekeken met een grote ledlamp.
Roest? : Ja
Olielekkage: JA
Lak in slechte staat?: JA
Auto steenkoud onder de kap bij aankomst: Ja
Start hij in 1x zonder gesputter bij -5: JA!
Lekke schrokbrekers en gebroken bladveer?: Ja
Hebben we een significant bedrag van de prijs af gepraat: JA!
Is dit de auto die ons probleemloos naar Noorwegen en Zweden gaat brengen: .......... Misschien
Wat een parel is het ook <3
Hoezo misschien? Nou, blijkbaar is mijn rechtervoet anders dan die van de vorige eigenaar. Want na het ophalen op zaterdag, reed ik er maandag's mee naar het werk (want ik wil testen alvorens we 6000km gaan rijden) en op de terugweg had ik de auto aan de kook.
Afijn, het is niet anders. We hadden een week vrij tussen kerst en oud en nieuw, nog een brug over en geen specifieke plannen. Dus tijd voor een reparatie/inspectie. En gelijk een heel zwikkie onderdelen besteld die we sowieso wilden servicen. Want na de Carbagerun houden we hem, dus kun je er ook iets gemakkelijker geld tegenaan gooien.
Nou, omhoog met de geit!
Eerste onderdelen zijn binnen (bleken niet de laatste te zijn )
Omdat de schokbrekers en bladveren helemaal naar de tyftaffes waren, moesten we al op zoek naar nieuwe. Maar toen vond m'n zus een gebruikte 3" verhoging op Marktplaats inclusief stuurdemper en complete bladveren voor minder geld als een nieuw setje schokbrekers/bladveren met originele afmetingen.
En wie goed spot, ziet ook al een paar bumpersteunen liggen
Nou, oke. Aan het werk dan maar! Eerste tekenen water verlies ook gelijk gevonden:
En later werd dat bevestigd:
Tot zover de claims van de vorige eigenaar(hele vriendelijke en eerlijke man hoor, no hard feelings van mijn kant over deze aankoop) dat hij er altijd probleemloos mee naar Italië was gereden. Ik geloof hem, maar die man had vast meer stalen zenuwen dan ik.
En toen kwamen we bij het volgende, indrukwekkende lijstje van afgelopen APK's.
Nou, hoe erg is overmatig olielekkage sinds 2016?
Na 1 rondje diadeem:
En toen zijn de werkzaamheden gestart en een sloot aan foto's gemaakt
Wat hebben we in de afgelopen week gedaan:
- Nieuwe koeler
- Nieuwe multiriem
- Nieuwe remschijven
- Nieuwe remblokken
- Nieuwe remklauwen
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe bougies
- Nieuwe differentieel olie voor + achter
- Nieuwe sloten in de deuren rondom
- Nieuwe Olie op blok
- Nieuwe filters (Olie, lucht en brandstof)
- Nieuwe klepdekselpakking
- Nieuwe carterpanpakking
- Nieuwe Krukaskeering voor
- Nieuwe krukaskeering achter (2x, omdat ik de eerste kapot drukte)
- 3" veren
- 3" dempers
- Accuklemmen vervangen
- Compressie getest (108, 110, 109, 108, 108, 110 bar - niet gek voor 289.000km
En toen stond hij weer op de wielen.
Het is nu nog wachten op een aantal onderdelen, waarna we hopelijk weer kunnen beginnen met afmonteren en test-rijden.
Wat moeten we nog:
- KVS erop
- Nieuwe ATF op de bak
- Tussenbak afstellen
- onderstel doorsmeren
- onderstel nog vastzetten in rijstand
- Bumper afmaken (is getekend, wordt nog gelaserd / gezet worden)
- Nieuwe oliedruksensor monteren
- zijruit fixen
En dan hebben we nog wensen, die vooral na de Carbagerun zullen plaatsvinden:
- Lier monteren
- Dakrek
- Externe bescherming rondom
- (extra) Led verlichting
- Spuiten in een andere kleur
- Grotere banden en andere velgen
Kortom, werk zat!
Doeg!