Maar wat een document zeg, die tabellen.... hoe verzinnen ze het.

Ben wel benieuwd voor welk merk/type WP je gekozen hebt.maurizio schreef: 19 dec 2022, 08:30 Hybride warmtepomp (SCOP 4.1), jaarverbruik dekkende zonnepanelen (met salderen) en met twee volwassenen gem ~200 [m3] gas (over de laatste 3 jaar) aan warm water en ondersteuning warmtepomp.
Nu in de winter tot ~0 [*C] trekt de warmtepomp het nog alleen. Maar gebruiken we 25-26 kWh/dag aan stroom.
Ik heb nu 3 jaar een Elga (nog de oudere 5 [kW] versie) in hybride opstelling. Over de jaren heen een echt gemeten seizoens-COP van 4.1 (Kamstrup-meter en stroom-meter). Maar daar is veel zelf tweaken bij komen kijken om het echt goed te laten werken.Elise schreef: 19 dec 2022, 11:42 Ben wel benieuwd voor welk merk/type WP je gekozen hebt.
Heb je enig idee hoeveel kuub gas je zou hebben verstookt op een vergelijkbare dag zonder de WP?
Dank voor je uitgebreide reactiemaurizio schreef: 20 dec 2022, 08:36Ik heb nu 3 jaar een Elga (nog de oudere 5 [kW] versie) in hybride opstelling. Over de jaren heen een echt gemeten seizoens-COP van 4.1 (Kamstrup-meter en stroom-meter). Maar daar is veel zelf tweaken bij komen kijken om het echt goed te laten werken.Elise schreef: 19 dec 2022, 11:42 Ben wel benieuwd voor welk merk/type WP je gekozen hebt.
Heb je enig idee hoeveel kuub gas je zou hebben verstookt op een vergelijkbare dag zonder de WP?
Bij de lage temperaturen van de vorige week zakt de COP flink in, bij "0" [*C] is die nog maar 2.9, maar nog steeds rendabel met het huidige variabel contract.
Het sommetje is makkelijk 1 [m3] gas is 8.8 [kW]
Vorige week maandag trok de warmtepomp het niet meer en heeft de CV het volledig overgenomen.
Maandag was bij een daggemiddelde van -2 [*C], het gebruik van de CV 9.13 [m3] en dinsdag bij een daggemiddelde van -4 [*C], 11.12 [m3]
Ok Martijn, de tekst heb je verkeerd begrepen, een betere uitleg:Martijn_bmw schreef: 20 dec 2022, 10:10 als daadwerkelijk !m3 gas gelijk is aan 8,8kw in je warmtepomp kan het toch nooit uit tenzij je overschot hebt van zonnepanelen
1m3 variabel is ongeveer 3EUR en 1kwh is 0,90 cent of mis ik iets?
Dan betaal je je in de wintermaanden blauw en in de zomermaanden heb je niks aan je zonnepanelen en zorg je alleen dat de rest van Nederland goedkope stroom heeft. Ik houd m'n gasgestookte cv ketel nog wel evenKnot schreef: 20 dec 2022, 10:34 En wat dan als salderen er straks niet meer is, of dermate afgebouwd dat het niet zoveel meer voorsteld, dan schiet je er nog niks mee op in de wintermaanden.
Ah zo! thanks, leerzaam zo.maurizio schreef: 20 dec 2022, 10:45Ok Martijn, de tekst heb je verkeerd begrepen, een betere uitleg:Martijn_bmw schreef: 20 dec 2022, 10:10 als daadwerkelijk !m3 gas gelijk is aan 8,8kw in je warmtepomp kan het toch nooit uit tenzij je overschot hebt van zonnepanelen
1m3 variabel is ongeveer 3EUR en 1kwh is 0,90 cent of mis ik iets?
1 [m3] aan gas is gelijk aan 8.8 [kW] aan energie.
Met COP (coefficiency of performance) van 2.9 wordt er 1 [kW] aan stroom gevoed en levert de WP 2.9 [kW] aan warmte.
Dan is het rendabele COP sommetje: COP > (Prijs [kW] elektra) * 8.8 / (Prijs [m3] gas)
Voorbeeldje met het prijs plafond ==> E0.40 * 8.8 / E1.45 ==> COP > 2.43
Om het te verduidelijken, alles wat je minder dan COP 2,43 haalt is verlies alles wat je beter draait is de winst van waaruit je de investering moet betalen.maurizio schreef: 20 dec 2022, 10:45 Voorbeeldje met het prijs plafond ==> E0.40 * 8.8 / E1.45 ==> COP > 2.43
Inderdaad, een snelle som geeft bij ons een terugverdientijd van 7a8 jaar. (voor zover energieprijzen te voorspellen zijn) en dan tel ik eigen opbrengst vd zonnepanelen niet mee. Ik tel daan aan de "oude verhouding gasprijs vs elektra" 3.3:1.Elise schreef: 20 dec 2022, 11:47Om het te verduidelijken, alles wat je minder dan COP 2,43 haalt is verlies alles wat je beter draait is de winst van waaruit je de investering moet betalen.maurizio schreef: 20 dec 2022, 10:45 Voorbeeldje met het prijs plafond ==> E0.40 * 8.8 / E1.45 ==> COP > 2.43
Gebruikers op dit forum: Darudevampire, EvdP, Nico e39 en 3 gasten