Regels auto importeren uit UK

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BrianK
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 feb 2016, 17:54
Locatie: Baarn

Regels auto importeren uit UK

Bericht door BrianK » 04 dec 2022, 01:26

Hi allen,

Ik zit online te zoeken, maar heb geen eenduidig antwoord gevonden, vandaar hier de vraag..

Wat zijn tegenwoordig de regels als je een auto uit de UK haalt, voor onderdelen? Dus zonder de intentie in te schrijven of in te voeren. Gaat om een auto met een waarde van ~ €1500,-, dus boven de zogenoemde €300 vrij invoeren. Maar, welke documenten zijn benodigd? Betaal je dan hier ineens 21% belasting ofzo erover? Of ik ben enigszins kwijt hoe de gang van zaken is.

In het verleden ben ik sochtends naar engeland gescheurd, ding op de trailer, en ik was savonds weer thuis. Persoon in UK moest de pas opsturen naar hun DVLA of wat was het, hun versie van de RDW zeg maar. Ik heb de auto nooit ingevoerd - en hier dus ook nooit enige documentie gehad, hoeven tonen, of belastingen betaald.

Heb wat onderdelen nodig en een goedkope sloopauto is financieel aantrekkelijker dan alles los aanschaffen en laten verzenden..

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Djessey » 05 dec 2022, 17:08

Ik ben vorige maand naar de UK gereden voor een motorblok, je moet 21% belasting EN invoerrechten a x% betalen (doorgaans rond de 4 a 6% afhankelijk van het type goederen).

Een complete auto zullen ze wellicht wel wat lastiger over doen.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Emiel » 05 dec 2022, 20:18

Ben recent aan het kijken geweest om een auto hierheen te halen. Voorheen was het hier gewoon heen rijden, nu moet je een bedrijf inhuren ervoor. Douane laten regelen, transport etc.

lol is er wel vanaf dankzij brexit.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door PeterM » 05 dec 2022, 20:41

Emiel schreef: 05 dec 2022, 20:18 Ben recent aan het kijken geweest om een auto hierheen te halen. Voorheen was het hier gewoon heen rijden, nu moet je een bedrijf inhuren ervoor. Douane laten regelen, transport etc.

lol is er wel vanaf dankzij brexit.
Ik was er laatst ook even ingedoken, maar kwam inderdaad op bovenstaande neer. Je moet de verkoper de export laten regelen en dan een bedrijf in Nederland benaderen om de import te doen.

Er even heen vliegen/rijden en staand vrije hand een auto bij een particulier kopen en die terug rijden of op een trailer zetten is er niet meer bij helaas.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Baboulah » 06 dec 2022, 11:42

Tis idd niet echt aantrekkelijk meer, ook ik kijk er soms nog wel eens naar (stond laatst bijvoorbeeld nog een fully running LHD Gallardo tekoop voor 40K euro omgerekend), gezien LHD autos er duidelijk goedkoper vaak zijn, maar door alle belastingen die erbij komen gewoonweg absoluut niet interessant meer in mijn ogen helaas.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Martijn M » 06 dec 2022, 12:58

When do you need a Carnet?
If your car is NOT road registered and you don’t have a V5, or it is being transported by someone else – like your team or a transport company – you WILL need an ATA Carnet or temporary export note. But once you have purchased your Carnet it will last 12 months.

https://bespokerallies.com/2021/02/new- ... st-brexit/

Zoiets geen optie? Betaal je exportkosten maar geen importrechten.

Online
Gijzert
Berichten: 5002
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Gijzert » 06 dec 2022, 14:43

Martijn M schreef: 06 dec 2022, 12:58 When do you need a Carnet?
If your car is NOT road registered and you don’t have a V5, or it is being transported by someone else – like your team or a transport company – you WILL need an ATA Carnet or temporary export note. But once you have purchased your Carnet it will last 12 months.

https://bespokerallies.com/2021/02/new- ... st-brexit/

Zoiets geen optie? Betaal je exportkosten maar geen importrechten.
Nope. Die moet weer gesloten worden anders betaal je alsnog invoerrechten.
Het is gewoon exporteren en weer importeren in NL.
Invoerrechten is meestal niet het issue bij een EU geproduceerde auto. BTW a 21% nekt je.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Regels auto importeren uit UK

Bericht door Emiel » 07 dec 2022, 16:32

Voor veel auto’s is het nu leuker om ze uit Japan te halen. Al is de prijs voor veel auto’s aanzienlijk omhoog gegaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 425 gasten