EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Opa » 25 nov 2022, 16:46

Ik ben totaal geen fan van EV's, verre van dat en ik hoop dat ik er ook nooit 1 hoef aan te schaffen......als ik in 2035 de laatste benzine auto aanschaf dan moet ik het denk wel kunnen redden. :mrgreen:
Maar een vriendin van m'n vrouw is pas met haar man naar het zuidelijkste puntje van Italië gereden, daar nog wat uitstapjes gemaakt en met een soort van omweg terug gereden....ze hadden in ieder geval 8000 km in 4 weken gereden met een Tesla en geen tot weinig problemen ondervonden om het ding telkens op te laden.
Dat valt mij dus mee, ik zou het nu denk nog niet aandurven om zo'n eind te rijden met een elektrisch hok.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 25 nov 2022, 16:55

Bij Tesla is het anders. Die hebben het onder controle omdat ze de hele keten beheren en niet afhankelijk zijn van derden. Kwestie van je navi aanzetten en de navi weet exact welke laders beschikbaar zijn. Zo ben ik dit jaar ook gewoon naar Italië gereden.

Dit is ook openbaar voor andere merken, maar ach.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door MParallel » 25 nov 2022, 18:46

Zed240 schreef: 25 nov 2022, 16:02 Dat hadden vrienden van mij recent ook, eveneens naar Parijs. Vanaf de grensovergang BE/FR elke Aire gestopt, maar overal waren ze buiten gebruik. Na 5 stuks was er toevallig een lokale agent die ze naar een werkende heeft begeleid, aangezien ze <10km bereik hadden. Dat was zweten, want een volgende Aire aan de autoroute hadden ze niet meer gered.
Nou precies dat.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door EvdP » 25 nov 2022, 20:36

Wimo schreef: 25 nov 2022, 16:55 Bij Tesla is het anders. Die hebben het onder controle omdat ze de hele keten beheren en niet afhankelijk zijn van derden. Kwestie van je navi aanzetten en de navi weet exact welke laders beschikbaar zijn. Zo ben ik dit jaar ook gewoon naar Italië gereden.

Dit is ook openbaar voor andere merken, maar ach.
En daar wringt nu de schoen. Andere merken auto's hebben de laadpunten op een andere plaats zitten. Die staan dus anders bij het laadpunt van Tesla en blokkeren de volgende laadplek. In theorie is er dan nog wel plaats maar in praktijk niet. Is mijn zus al twee keer overkomen. Auto zegt "laadplek" maar geen ruimte om te laden.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 26 nov 2022, 06:55

Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.

Maar dat was geen reclame voor Electrisch rijden kan ik je zeggen. Je moet geen haast hebben als er nog geladen moet worden.... Even 1,2 uur staan wachten bij Fastned terwijl de auto van 15km range weer naar 80% range gaat.

Ik denk prima voor veel mensen met hun dagelijks vervoer. Maar even iets anders doen lukt dan maar moeizaam.
Laat staan met een sleurhut/ dakkoffer of vouwwagen.

Dan blijft er niks meer over van de range.

zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 26 nov 2022, 11:03

We gaan het meemaken. Mijn E-tron GT staat bij de dealer, al even gaan kijken en zalige bak om te zien. Privé gekocht dus niet omdat het moet van m’n baas of zo. En sinds de M2 eerste auto waar ik echt heel erg naar uitkijk. Weet namelijk dat het ding beter rijdt dan mijn 5-serie (driving fun!). En ja, ben wel beetje benieuwd naar rit naar Oostenrijk tijdens carnaval vakantie, maar komen vast wel aan.

Verrassing van de week was dat mijn vader van 76 een E-Tron S SUV heeft gekocht. Ook uit vrije wil. Ter vervanging van z’n Cayenne. Volgens hem voor het eerst sinds een lange tijd dat het een beetje avontuur bij auto rijden gaat brengen. Spannend om weer na te denken over een lange reis. Wel een S want die heeft bijna 1.000nm koppel wat meer is dan mijn GT (alles zijn woorden, lol).

Mijn schoonvader (73) deze zomer een E-Tron gekocht en super blij er mee. Oudjes moeten op langere ritten toch vaak plassen en hebben minder haast, dus gaat allemaal prima aldus schoon-pa.

Kortom, kwestie van perspectief kiezen (en de juiste auto)?

zegmaarboris
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door zegmaarboris » 26 nov 2022, 11:09

Oh ja, i.p.v. bijna 700 euro benzine 100 euro stroom getankt in een maand, vond schoonpa wel prettig in vergelijking met de benzine auto die hij had.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 26 nov 2022, 11:27

Feli zmb!
Gijzert schreef: 26 nov 2022, 06:55 Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.
Zoals een kennis van mij in vloerenmontage z'n Vito 'Danny' noemt zou ik zo'n Niro 'Robert' noemen....maarja dochterlief had eerst één hondje (nu twee) die ik 'Maurice' wilde noemen. Het werd Charlie.

:coffee:

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 26 nov 2022, 12:57

Er komt nog zoveel ellende met de transitie naar EV als iedereen massaal over gaat.

We gaan het zien.

Voor mij gaat er een stuk rij emotie verloren. Het is prima als vervoer maar niet als liefhebberij van auto rijden.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10422
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door tomgtr » 26 nov 2022, 13:03

Andre schreef: 26 nov 2022, 12:57 Er komt nog zoveel ellende met de transitie naar EV als iedereen massaal over gaat.

We gaan het zien.

Voor mij gaat er een stuk rij emotie verloren. Het is prima als vervoer maar niet als liefhebberij van auto rijden.
Denk (hoop) dat iedereen dat weet. Nou ja, behalve in Den Haag dan. Volledig mee eens.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Downforce Hans » 27 nov 2022, 19:06

Gijzert schreef: 26 nov 2022, 06:55 Twee weken geleden naar België geweest in een Niro first gen Electric.

Maar dat was geen reclame voor Electrisch rijden kan ik je zeggen. Je moet geen haast hebben als er nog geladen moet worden.... Even 1,2 uur staan wachten bij Fastned terwijl de auto van 15km range weer naar 80% range gaat.

Ik denk prima voor veel mensen met hun dagelijks vervoer. Maar even iets anders doen lukt dan maar moeizaam.
Laat staan met een sleurhut/ dakkoffer of vouwwagen.

Dan blijft er niks meer over van de range.
Die sleurhut moet je ook nog eens losmaken van de auto wanneer je gaat laden bij een pompstation.

Robin
Berichten: 51405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 28 nov 2022, 07:29

https://www.ad.nl/auto/brandweer-heeft- ... ~a45dac23/
Elektrische auto's zijn niet brandgevoeliger dan auto's met een verbrandingsmotor, maar áls er brand uitbreekt, is deze in de regel wel veel feller. Dat komt doordat er een kettingreactie kan ontstaan in de lithium-ion-batterij, die lastig onder controle te krijgen is. Om de brand compleet te blussen worden de auto's soms tot een week in een container met water ondergedompeld.
En ik hoorde JdeVPolo(Jeroen) gisteren iets zeggen over hoeveel xduizenden liters gasolie er gebruikt werden om een electricteit ergens op te laden? Waanzin.....

Dan dit! Prijsje(170pk versie)
https://www.ad.nl/auto/brandweer-heeft- ... ~a45dac23/
Straffe, dynamische wegligging
We rijden met de 204-pk MG 4 in Luxury-uitvoering, die is te herkennen aan de dubbele achterspoiler. Hij heeft een straffe, dynamische afstelling meegekregen. De motor en de aandrijving zijn achterin te vinden, wat voor een flinke dosis rijdynamiek zorgt. De besturing is direct en hij voelt sportief aan. Het is bepaald geen straf om met deze EV over bochtige wegen te rijden.
Begint erop te lijken.

----> Maarja. Er is nog zoveel meer leuks in ICE land he....<----- Of valt dat tegen....

Anyway even kijken:


EDIT: filmpje gekeken, wat te verwachten van zo'n 'lage prijs' het is allemaal nét niet bijzonder. Rijdynamiek had hij 't niet over.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Rolf205 » 28 nov 2022, 08:53

tomgtr schreef: 26 nov 2022, 13:03
Andre schreef: 26 nov 2022, 12:57 Er komt nog zoveel ellende met de transitie naar EV als iedereen massaal over gaat.

We gaan het zien.

Voor mij gaat er een stuk rij emotie verloren. Het is prima als vervoer maar niet als liefhebberij van auto rijden.
Denk (hoop) dat iedereen dat weet. Nou ja, behalve in Den Haag dan. Volledig mee eens.
Idd EV is prima als 'vervoer' en als dat maakt dat we dan langer peut (peak-oil verhaal) voor ons speelgoed hebben, vind ik het prima..

Online
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 28 nov 2022, 14:53

EV's zijn te makkelijk om mee te rijden:


Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 29 nov 2022, 22:39

Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2022, 07:03

Bram schreef: 29 nov 2022, 22:39 Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?
Is heel verschillend per gemeente. De ene gedoogd het de ander doet er moeilijk over. Dus als je interesse hebt zou ik het gewoon even bij je eigen gemeente navragen :)

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Gijzert » 30 nov 2022, 08:37

Bram schreef: 29 nov 2022, 22:39 Toevallig mensen hier zonder oprit, en wel een elektrische auto? Worden ontheffingen makkelijk verleend om bijv. een kabelgoot over de stoep te leggen, zodat je toch voor je huis kunt laden?
Gemeente een openbare paal laten plaatsen een optie?
Of wil je het eigen zonnepaneel overschot gebruiken?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 30 nov 2022, 09:08

Laatste ja, en als ik geen overschot heb is thuis laden volgens mij nog steeds goedkoper dan openbaar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2022, 09:44

Bram schreef: 30 nov 2022, 09:08 Laatste ja, en als ik geen overschot heb is thuis laden volgens mij nog steeds goedkoper dan openbaar.
Momenteel even niet als je flexibel contract hebt thuis maar normaal gezien idd wel.

Openbaar rond de 35-40cnt en thuis was altijd rond de 20cnt. Of thuis wordt weer goedkoper of openbaar duurder maar die gasten moeten ook verdienen aan die paal dus kan mij niet voorstellen dat op de langer termijn openbaar laden goedkoper blijft dan thuis.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 02 dec 2022, 19:08

Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 02 dec 2022, 19:40

Dat is om contact te maken met Starlink….. :coffee:

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 02 dec 2022, 20:28

Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08 Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.

Gaat je bij mij niet lukken :mrgreen: Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt ;)
Ga dan ook aan de kant!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 02 dec 2022, 21:10

Wimo schreef: 02 dec 2022, 20:28
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08 Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.

Gaat je bij mij niet lukken :mrgreen: Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt ;)
Ga dan ook aan de kant!
:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Pica » 02 dec 2022, 23:24

Martijn_bmw schreef: 02 dec 2022, 21:10
Wimo schreef: 02 dec 2022, 20:28
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08 Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.

Gaat je bij mij niet lukken :mrgreen: Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt ;)
Ga dan ook aan de kant!
:mrgreen: :mrgreen:
Vind dat zo ie zo een groot probleem, met al die LED (wit/blauw) licht. Aangezien er (steeds) meer MINI SUV of SUV , crossover rijden, loop je daar als sedan, coupe, stationwagen rijder al heel snel tegen aan. Je binnenspiegel staat bijna continue donker van de te hoge afgestelde verlichting. Ja bij Tesla is dat helemaal erg.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 03 dec 2022, 03:18

Wimo schreef: 02 dec 2022, 20:28
Kadett schreef: 02 dec 2022, 19:08 Is er een (bekend) probleem met de afstelling van koplampen van een Model 3. Vandaag denk ik 8/10 van de Model 3 scheen 1 of beide koplampen veel te ver omhoog en verblinde mij via binnenspiegel.

Gaat je bij mij niet lukken :mrgreen: Ben niet onder de indruk van wat achter mij rijdt ;)
Ga dan ook aan de kant!
:roflol: ik reed al op de rechterbaan ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baidu [Spider], Darudevampire, EvdP, Google [Bot], RS-Ron en 356 gasten