Werking standkachel BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Werking standkachel BMW

Bericht door EG » 29 sep 2022, 13:55

Weet iemand hoe een standkachel van BMW precies werkt, volgens mij is het gewoon een Webasto maar dan met BMW sleutel, right?

Wat mij opviel vandaag is dit: ik heb de standkachel ongeveer 15-20 minuten aangehad (was +5 graden buiten), de auto was gewoon goed warm van binnen, maar via het geheime menu zag ik dat de kvs temperatuur maar 11 graden was... (ging wel snel naar 30-40-50 graden etc, uiteindelijk rond de 84 graden zonder snelweg gebruik dus dat zal wel snor zijn).

Ik dacht namelijk dat een standkachel, via een extra warmtepomp het koelwater warm maakt en daarmee je warme lucht binnen krijgt? Dan hoort die geen 11 graden te zijn toch? Of wordt dat vanaf een punt gemeten wat niet circuleert door de kachel oid?

Gaat om een E70 X5 2011 (N57 3.0d 245 pk). Optie 536 zit erop met afstandsbediening (standheizung).

Online
Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door Crookie » 29 sep 2022, 14:02

Ja de standkachel verwarmt + pompt het koelwater rond. Behalve de thermostaat, die blijft dicht als het niet hoger dan de openingstemperatuur is. Zou mij kunnen inbeelden dat de kachelklep in het kvs leidingwerk dicht blijft en het warme water alleen het interieur er mee verwarmt. Was de 11 graden met de motor uit of lopend? Een diesel loopt wel koeler vanwege de aard van ontbranding dus die 84 graden kan zeer goed.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39710
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door Arthur » 29 sep 2022, 14:16

Doet de mijne ook (G21), ik vermoed dat het een kleiner systeem is wat rondpompt.

Online
Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door Kadett » 29 sep 2022, 18:54

Bij Mercedes heb je een speciale optie (voor diesels) 228 zusatzheizung wat zelfs tijdens het rijden de KVS verwarmt als deze te koud is/blijft.

Ik vroeg mij altijd al af hoe het bij BMW geregeld is. Kennelijk bij jouw X5 is het enkel het verwarmings circuit van interieur. Toch is er wel een voordeel dat de motor verder alle warmte die vrijkomt direct in koelsysteem kan stoppen en sneller opwarmt dan wanneer die gelijktijdig het interieur moet verwarmen.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door EG » 29 sep 2022, 22:53

Crookie schreef: 29 sep 2022, 14:02 Ja de standkachel verwarmt + pompt het koelwater rond. Behalve de thermostaat, die blijft dicht als het niet hoger dan de openingstemperatuur is. Zou mij kunnen inbeelden dat de kachelklep in het kvs leidingwerk dicht blijft en het warme water alleen het interieur er mee verwarmt. Was de 11 graden met de motor uit of lopend? Een diesel loopt wel koeler vanwege de aard van ontbranding dus die 84 graden kan zeer goed.
11 graden motor uit.

Achteraf gezien denk ik dat het normaal is: na 4-5 km stond de KVS temp op 84 graden. En dat was met rijdend stadsverkeer onder de 50 km/u (veel start stop).

Ik had juist de temperatuur veel hoger verwacht (rond de 40-50 graden ofzo). Maar goed. Interieur word iig echt goed warm. En daar gaat het om denk ik.

@ Kadett, volgens mij hebben de BMW 6 cilinder diesels dat vanaf de E39 al: de e39 530d had altijd al een standkachel: was een optie maar hij was softwarematig geblokkeerd zeg maar, als je dat eraf kon halen had je een standkachel die op door jou bepaalde tijden aan ging (enig verschil als je de optie had was dat je een afstandsbediening had).

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door Turbo » 01 nov 2022, 01:15

Heb een 1999? E46 320d (100KW) gehad en daar zat ook een Webasto in , die schakelde in van zodra je de bestuurdersdeur opende bij lage temperatuur .

Bij latere versies en de LCI zat er geen Webasto meer in maar elektrische verwarmingsweerstanden die het koelwater opwarmden (productiekosten lager en naar verluidt waren er bij de Webasto ook onwetende klanten die bij dealers kloegen over mazoutkachelgeur en rook aan passagierskant want daar zat uitlaat vd Webasto .... )

noblekeon
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2023, 10:15

Re: Werking standkachel BMW

Bericht door noblekeon » 30 aug 2023, 10:17

Crookie schreef: 29 sep 2022, 14:02 Ja de standkachel verwarmt + pompt het koelwater rond. Behalve de thermostaat, die blijft dicht als het niet hoger dan de openingstemperatuur is. Zou mij kunnen inbeelden dat de kachelklep in het kvs leidingwerk dicht blijft en het warme water alleen het interieur er mee verwarmt. Was de 11 graden met de motor uit of lopend? Een diesel loopt wel koeler vanwege de aard van ontbranding dus die 84 graden kan zeer goed. geometry dash
Eerlijk gezegd verwachtte ik temperaturen in de jaren 40 en 50. Hoe dan ook. De binnenkant wordt erg heet. En dat is wat mij betreft de kern van de zaak.

Tav: Kadett De E39 530d had altijd een standkachel; het was een optie, maar werd als het ware softwarematig verhinderd; als je die kon verwijderen, had je een standkachel die aan kon. Ik geloof dat deze functie standaard is op BMW 6-cilinder diesels vanaf de E39. automatisch ingeschakeld op vooraf bepaalde intervallen (met de mogelijkheid om het schema via een afstandsbediening te wijzigen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 175 gasten