Dinsdag avond de auto opgehaald bij Textline h'wijk, net op tijd waarvoor alle credits naar het team van Textline die hun uiterste best hebben gedaan en zonder pardon tot 19 uur s avonds doorgingen om de auto toch nog op tijd af te krijgen.
Ik was erg benieuwd hoe het ontwerp uit zou pakken in de praktijk maar toen we binnenliepen zag ik al gelijk, dit is top.
Niet ieders smaak wellicht, het ontwerp is bestwel in your face maar voor een tracktool helemaal de 'race car look' zoals ik voor ogen had, en de auto is zo ook een mooi reclameobject voor ons bedrijf.
Het ontwerp hebben we trouwens afgekeken van de Megane RS Trophy V6, zoals je hem ook in Gran Turismo vindt.
De reden dat 'ie écht af moest zijn dinsdag was omdat we die avond naar Zolder in België zijn vertrokken waar we woensdag met de RS het circuit op zijn geweest voor de eerste keer.
's ochtends hebben we een cursus gevolgd die gegeven werdt door een hele prettige instructeur.
Aangezien wij nog nooit trackdays hebben gereden wel nuttig om de basis te leren over hoe je te gedragen, en om een professional te laten analyseren hoe je rijdt en wat daar allemaal te leren valt.
Na de briefing en theorieles over lijnen rijden, zitpositie, techniek etc. begonnen met pace car laps te rijden om de rijlijnen door te krijgen, en wat een gaaf circuit is Zolder ik had me er veel minder bij voorgesteld.
Na de pace car laps was het tijd voor de instructor laps, rijden met instructeur naast je.
Toen was het wel over met rustig rondjes maken en werden we flink aan het werk gezet.
Michel (de insrtructeur) had naar mijn idee al binnen 2 bochten door waar de rempunten lagen en wat de potentie van de auto was want het klonk vooral gas, gas gas, nog lang niet remmen, NU remmen, harder remmen, insturen, gas, VOL GAS
Hij was ook erg te spreken over de auto, 'voel dan hoe goed de balans van die auto is' klonk het als we met 160 de kanaalbocht uit kwamen, ja dat voel ik
Erg veel geleerd in een ochtendje over de potentie van de auto en van mezelf en vooral heel veel schik gehad.
Als we weer een strakke, snelle ronde reden zat Michel juichend naast me in de auto, echt gaaf en motiverend.
's middags ook nog van 14-16 uur een sessie gereden, dus al met al veel rijtijd gehad.
En dan over de auto, niet normaal wat gaat dat hard...
Balans is echt prachtig, auto is zo enorm stabiel.
De Nankang AR-1's zijn in no time op temperatuur en de grip is super, bandenspanning liep wel flink op, begonnen op 2.1 bar en na een aantal snelle laps stonden ze op 2.6. Uiteindelijk voor op 2.2 gehouden en achter op den duur nog iets verhoogt naar 2.4 om de achterkant wat levendiger te maken.
CAE shifter komt op het circuit pas echt tot z'n recht, super lekker mechanisch gevoel met schakelen, doet ook veel voor de beleving.
Totaalpakket van de auto klopt nu gewoon en je merkt dat hij nu capabel is voor dit soort dingen.
Remmen ook erg over te spreken, remkracht is mega en ook goed doseerbaar.
1 keer had ik het idee dat ze te warm werden, nu staat Zolder er ook wel bekend om erg zwaar te zijn voor de remmen.
Daarom wellicht gelijk maar nadenken over remkoeling, al kan ik de flapjes onder de bumper eerst eens weghalen om te kijken of dat iets oplevert.
Ook merkte ik dat Pole Positions echt geen overbodige luxe zijn, je schuift in de originele kuipstoelen nog te veel.
Ook van mederijders veel positieve reacties op de auto gehad, veel die je even aanspreken en vragen over de auto, wat die stickers allemaal betekenen op de zijkant etc.
Al met al een zeer positieve eerste ervaring met Trackday rijden en de Megane RS zoals hij nu is, kan niet wachten om de 21e weer het circuit op te gaan