Auto #52 de 20e BMW.....

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door JP » 05 okt 2022, 06:31

Als je ipv €3k overhoudt op het eind van de maand, nu opeens nog maar €2.4k hebt. Ik begrijp de zorgen…. :coffee:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Shakes » 05 okt 2022, 07:36

Als je tonnetje nog maar op je rekening staat. 😄

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Sabberjoch » 05 okt 2022, 08:10

Knot schreef: 04 okt 2022, 20:45 Vrees dat het uiteindelijk gewoon een saai ding wordt met kleinste motor en einde van een tijdperk... het is gewoon niet leuk en verantwoord meer te betalen.
Valt allemaal wel mee toch? Een dikkere motor betaal je in Nederland fors extra voor, maar zit ook wel meer restwaarde in.
Snellere spul is tegenwoordig ook allemaal een stuk zuiniger dan 10 jaar terug.

Ik denk dat het niet leuk en verantwoord is om jezelf met een saai ding op te zadelen, terwijl je voor een beetje hogere maandlasten jezelf wat leuks gunt om dagelijks mee te sturen. Mentale gezondheid is belangrijker dan financiële gezondheid :df: .

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Emiel » 05 okt 2022, 08:25

Bezit van de zaak is einde van vermaak.

Gewoon zuinig bakkie kopen voor dagelijks gebruik. Hobby mag geld kosten maar met een 3 liter in de file gaan staan is een zeldzame hobby. Ik pas ervoor als daily.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Shakes » 05 okt 2022, 08:35

Dat dus.

Liever iets gaafs op twee wielen. Heb je minder last van de files ook

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 09:03

Het is meestal school/woon/werk. De avondjes in de zomer heb ik de F900R en bij lekker weer tussen de file door de SH350i.

Heb t gezien met de Z4, die een klein jaartje gereden maar ook weer verkocht omdat ik hem niet heel veel pakte, ja de eerste maanden omdat niet nieuw was maar daarna dacht ik, eigenlijk zonde van de 50k die in de garage staat.

Maar idd, een M140i woon/werk/file rijden is ook twijfelachtig.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Henk Jan » 05 okt 2022, 09:06

Het zal de leeftijd wel zijn, maar denk er tegenwoordig ook zo over.

Vorige week nog een stukkie gestuurd in een Lexus GS300h en wat loopt zo'n ding relaxed, zuinig, comfortabel en zit boordevol luxe. Top van 'maar' 190km/u, maar tussenacceleraties gewoon vlot te noemen en CVT hoor je veel minder door isolatie, maar wel instant power. Zou er waarschijnlijk zo mijn 528i voor weg doen als het de juiste kleur/uitvoering geweest was (en misschien doe ik het alsnog wel). :hmmm:

Dingen zijn er ook als GS450h en dan gewoon retesnel en nog altijd relatief zuinig.

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Sabberjoch » 05 okt 2022, 09:08

Afhankelijk van veel zaken natuurlijk, files kennen we hier in de omgeving niet. Tevens doet een daily bij mij maximaal 10k kilometer per jaar.
Motor is alleen leuk met mooi weer. Vind juist een fijne daily die flinke stappen kan zetten, leuk stuurt en praktisch is wel erg fijn. Helaas kan mijn huidige daily alleen maar leuk sturen.

Omgeving Randstad, dagelijks filerijden zou ik ook liever gaan voor iets zuinigs met ACC. Elke situatie is anders, zowel wens als budget.
Voor filerijden zijn er handigere auto's dan een M140i, een CT200h bijvoorbeeld :tooth:

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Tom » 05 okt 2022, 09:17

Shakes schreef: 05 okt 2022, 07:36 Als je tonnetje nog maar op je rekening staat. 😄
Met deze inflatie blijft daar ook steeds minder van over.

En die 3 liters van BMW vind ik nog best zuinig en goed dagelijks mee te rijden. Met een beetje normaal doen doet dat toch ook een 1 op 12? Maar goed, als je telkens met een rekenmachine in je achterhoofd beslissingen maakt (niet alleen aanschaf maar ook ga ik ermee rijden) is alles al snel te duur. In plaats van 50 BMW's afstrepen waar een groot deel flink afschrijft kun je beter iets speciaals aanschaffen en daar af en toe van genieten. Had het geld destijds in een GT3 gestoken en koester dat.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 09:35

Arthur schreef: 05 okt 2022, 02:17 Je zit weer in een winterdip, Knot? Wat een negativiteit weer. Zoveel duurder zijn die leuke auto's nu ook weer niet. Het is toch niet zo dat jij nu aan de armoedegrens zit, toch? Dan kijk je sowieso niet naar (zulke) auto's.
Tuurlijk is de restwaarde hoger etc maar ik vind dat je echt een smak geld neer moet leggen, 50k voor een beetje frisse 320i dat gaat bij mij gewoon tegen het zere been.

Vind het mooi spul maar al een paar keer gehad dat ik een duur ding snel weer wegdeed met duizenden euro's door het riool in een paar maandjes. Het is het leven maar ook weer een paar maanden voor niks gewerkt/gespaard dan op die manier.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 09:39

Tom schreef: 05 okt 2022, 09:17
Shakes schreef: 05 okt 2022, 07:36 Als je tonnetje nog maar op je rekening staat. 😄
Met deze inflatie blijft daar ook steeds minder van over.

En die 3 liters van BMW vind ik nog best zuinig en goed dagelijks mee te rijden. Met een beetje normaal doen doet dat toch ook een 1 op 12? Maar goed, als je telkens met een rekenmachine in je achterhoofd beslissingen maakt (niet alleen aanschaf maar ook ga ik ermee rijden) is alles al snel te duur. In plaats van 50 BMW's afstrepen waar een groot deel flink afschrijft kun je beter iets speciaals aanschaffen en daar af en toe van genieten. Had het geld destijds in een GT3 gestoken en koester dat.
Dat blijft met nogsteeds bij, 47.500 voor die 996 MK1 GT3 bij Vlasblom, had ik meteen moeten doen toen.

Probleem is idd het excel/calc gebeuren. Zelfs met die 1 op 20 mobielen die ik heb fik je elke dag bijna 10 euro brandstof weg, vriendin fikt ook nog wat weg met andere auto of scooter en elke dag opnieuw. Ga je 1 op 12 (of nog onzuiniger) rijden gaat het richting 20 euro puur brandstof en echt lol tussen al die stumpers heb je niet in de ochtend en middag.

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door R.Wiggel » 05 okt 2022, 09:45

Tjonge, wordt allemaal wel heel rationeel beredeneerd hier. De charme van neem nou een BMW 6-inlijn is wat mij betreft juist dat zo'n motor niet alleen lekker is als je aan op de limiet aan het sturen bent, maar juist ook als je gewoon rustig aan het cruisen bent met 6 cilinder brom op de achtergrond, genoeg koppel voorhanden, soepele vermogensopbouw, soepel schakelende bak en het karakteristieke geluid. Dit gaat tegenwoordig zelfs hand ik hand met een verbruik van 1 op 14 (als je rustig cruist) en daarom beter geschikt als daily dan ooit.
Kijk, als je niks met auto's hebt begrijp ik dat dit voor jou geen meerwaarde heeft en je net zo lief in een Polo 1.0 TSI rijdt maar als autoliefhebber is dat toch juist waarom je wel hitsig wordt van een 6/8/10/12/16 cilinder?
En dat je daarvoor maandelijks wat meer betaald dan een Kia EV6 neem je dan op de koop toe.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Emiel » 05 okt 2022, 09:57

Na 6 weken ben je ook aan die 6 cylinder, die de meeste hier al gehad hebben, gewoon weer gewend en is het niks anders dan een voertuig. Geen auto maar een voertuig, verplaatsing middel.

Wel allemaal moderne voertuigen met dure aanschaf prijzen en bijzonder veel kinderziektes. Ergens neerzetten ter overgave aan iedereen die het kan aanraken en beschadigen met hun jas, winkelwagen, kinderfiets, etc.

In mijn ogen zijn auto’s aan het uitsterven en worden vervangen door voertuigen. Daarom is de GR yaris een fijne afwisseling en zie je rijders auto’s allemaal gekoesterd worden. Ook de 130i.
En in mijn ogen zijn het tegenwoordig allemaal 2e auto’s. Voor de liefhebbers.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door JP » 05 okt 2022, 10:08

Als Knot toch al met een schuin wantrouwend oog naar VAG kijkt, waarom dan niet een 7.5 GTI kopen voor een jaartje? Dat schrijft ook niet heel veel af, kan zuinig bereden worden, maar ook leuk om eens uitgelaten te worden.......:hmmm:

Ok....en dan nu de rwd fans in 3-2-1..... :coffee:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 10:11

Ik vrees dat dat ook een beetje in mijn hoofd zit, het auto's worden voertuigen. Heb al genoeg leuks gehad maar is ook zo wat om het bijltje er maar bij neer te gooien.

Golf 7 GTI niet eens verkeerd misschien die EA888 was wel een goed blok toch? Kom maar met wat suggesties, org NL, DSG, liefst panodakje (barsten die echt zo snel?).

Is die 7.5 echt zoveel beter? En tegenhanger is dan de S3 met ook het EA888 blok alleen omdat er ringen op zitten is die een paar k duurder?

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Rnd » 05 okt 2022, 10:15

Voor dagelijks gebruik is er geen lol meer aan om in een auto met dikke motor te rijden hier in de Randstad. Dat is mijn mening tenminste. Alleen maar filerijden en als je een keer de mogelijkheid hebt om flink gas te geven, dan is er altijd wel een moraalridder die vindt dat je veel te hard rijdt en het nodig vindt om dit met grootlicht aan je door te geven. Plus dat je continue in de berm moet kijken of oom agent niet staat te flitsen.

Ik ga ooit weer voor een tracktool en lekker losgaan op het circuit. Dat geeft mij nog wel plezier.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door JP » 05 okt 2022, 10:23

Knot schreef: 05 okt 2022, 10:11 Golf 7 GTI niet eens verkeerd misschien die EA888 was wel een goed blok toch? Kom maar met wat suggesties, org NL, DSG, liefst panodakje (barsten die echt zo snel?).

Is die 7.5 echt zoveel beter? En tegenhanger is dan de S3 met ook het EA888 blok alleen omdat er ringen op zitten is die een paar k duurder?
Er zullen wel gevallen zijn van mensen die de EA888 kapot rijden, maar dat is ook met dsg. Lompe mensen krijgen alles kapot, maar ik ken ze niet....(klopt met een stuk hout)
De 7.5 ziet er iets lekkerder uit, of je moet al een Clubsport zoeken, maar die zijn duur, en al helemaal origineel NL. Panodak, ik zou het niet riskeren. Op diverse fora zag ik ze in de winter uitscheuren, sommige wel al de 2e keer, en daar lees je in duitsland vaak nog wel over coulance, maar misschien dat PON daar anders over denkt. Zeker als er maar 1 dealer of onderhoudsbeurt tussen zit die niet VW is/was.
7.5 heeft ook virtual cockpit. Vind ik mooier uitzien dan die klokken die ook al in de Golf V zaten.
Zoek je bij een VW dealer een originele NL'se dan zit je voor een 2019 zo rond de €32k

https://www.autoscout24.nl/lst/volkswag ... z5kl28vzqk

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 05 okt 2022, 10:49

Emiel schreef: 05 okt 2022, 09:57 Na 6 weken ben je ook aan die 6 cylinder, die de meeste hier al gehad hebben, gewoon weer gewend en is het niks anders dan een voertuig. Geen auto maar een voertuig, verplaatsing middel.

Wel allemaal moderne voertuigen met dure aanschaf prijzen en bijzonder veel kinderziektes. Ergens neerzetten ter overgave aan iedereen die het kan aanraken en beschadigen met hun jas, winkelwagen, kinderfiets, etc.

In mijn ogen zijn auto’s aan het uitsterven en worden vervangen door voertuigen. Daarom is de GR yaris een fijne afwisseling en zie je rijders auto’s allemaal gekoesterd worden. Ook de 130i.
En in mijn ogen zijn het tegenwoordig allemaal 2e auto’s. Voor de liefhebbers.
Rnd schreef: 05 okt 2022, 10:15 Voor dagelijks gebruik is er geen lol meer aan om in een auto met dikke motor te rijden hier in de Randstad. Dat is mijn mening tenminste. Alleen maar filerijden en als je een keer de mogelijkheid hebt om flink gas te geven, dan is er altijd wel een moraalridder die vindt dat je veel te hard rijdt en het nodig vindt om dit met grootlicht aan je door te geven. Plus dat je continue in de berm moet kijken of oom agent niet staat te flitsen.

Ik ga ooit weer voor een tracktool en lekker losgaan op het circuit. Dat geeft mij nog wel plezier.
Knot schreef: 05 okt 2022, 10:11 Ik vrees dat dat ook een beetje in mijn hoofd zit, het auto's worden voertuigen. Heb al genoeg leuks gehad maar is ook zo wat om het bijltje er maar bij neer te gooien.

Ook hier hetzelfde gevoel en daarom ook de reden dat ik voor heb gekozen mijn zakelijke auto bij te tellen en als privé daily ook te gebruiken. (Ipv niet bijtellen en de Alpina niet te hebben gekocht maar een F80 voor de daily+fun privé ritten)

Afgelopen ruim 20jr is er veel veranderd.
- moderne auto’s met stumperhulpjes en enorme filtering zijn niet zo leuk meer, meeste plezier heb ik gehad aan de 6 cilinder e30’s en daarna e46’s
- de moraalridders op de weg wordt je gek van
- alle leuke stuurwegen hier in de regio zijn omgebouwd tot 60km zone met een enorme berg drempels, vernauwingen en flitsers
- zelf loop ik (ook) tegen de 40jr dus ook wel een beetje “been there done that”
- enorm veel drukker geworden op de weg
- minder tijd voor de auto ivm opgroeiende kinderen / gezinsleven

Denk dat bovenstaande voor veel DF’ers (in de randstad) geld en daarom dan de keuze rationeel wordt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Arthur » 05 okt 2022, 10:51

Hier ook geen last van files. En maak een 20kkm per jaar met de auto. Ik rijd dan liever in een auto die ik graag wil dan een zuinigheidswonder. De 330i rijdt fijner tijdens woon-werk dan de Up. En woon-werk doet de 330i ook nog eens 1:16/17 momenteel. Saai? Ja. Up? Nog saaier. 3e auto ook wel gehad maar wordt toch weinig gebruikt in de praktijk. Dan maar een leuke(re) daily.
Zit wel eens met een schuin oog naar nog eens een 6 cilinder te kijken, 540i touring of M340i touring. Gewoon ‘voor de leuk’. Aan de andere kant ‘verslaan’ die ook niet zomaar de 4 cil uit de 330i. Daarom besloten toch nog half jaartje door te rijden en volgend jaar maar eens kijken. Ook geholpen door de verlengde garantie en het onderhoudscontract :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 10:52

Zoiets dan? 34k vrpr uit 2019

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... e78788ea43?

Vanaf 2018 geleverd? En die 245pk performance moet je hebben? Was toch ook een 230pk, wat in feite dezelfde motor is?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 05 okt 2022, 10:53

Knot schreef: 05 okt 2022, 10:52 Zoiets dan? 34k vrpr uit 2019

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... e78788ea43?

Vanaf 2018 geleverd? En die 245pk performance moet je hebben? Was toch ook een 230pk, wat in feite dezelfde motor is?
Gaaf gelukkig ook de stoffen bekleding ipv leder.
GTI blijft een topper als allround alleskunner.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 10:57

Herkenbaar lijstje Martijn maar wat ik al zei, ook al heb ik een hoop gehad van Aygo, M3/M5/M235i tot Forester het is aan de andere kant zonde om het bijltje neer te gooien.

Wat ik wel meer moet doen is op een driftdag gewoon auto huren voor die 500/600 piek om dan even los te gaan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Martijn_bmw » 05 okt 2022, 11:01

Knot schreef: 05 okt 2022, 10:57 Herkenbaar lijstje Martijn maar wat ik al zei, ook al heb ik een hoop gehad van Aygo, M3/M5/M235i tot Forester het is aan de andere kant zonde om het bijltje neer te gooien.

Wat ik wel meer moet doen is op een driftdag gewoon auto huren voor die 500/600 piek om dan even los te gaan.
Je moet toch iets rijden dus ik zou het zoeken in een goede middenweg zoals bijv de GTI.
Heb je een leuke daily zonder dat de kosten uit de klauwen lopen tov een saaie daily.


Als ik nu geen lease auto zou hebben voor daily dan had ik denk ik (weer) een 420i / 430i GC genomen.
Vind ik zelf een heel mooi ontwerp, is praktisch genoeg voor daily en met B48 motor een goede middenweg van performance en kosten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31236
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door JP » 05 okt 2022, 11:03

Knot schreef: 05 okt 2022, 10:52 Zoiets dan? 34k vrpr uit 2019

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... e78788ea43?

Vanaf 2018 geleverd? En die 245pk performance moet je hebben? Was toch ook een 230pk, wat in feite dezelfde motor is?
Ja bijvoorbeeld, al vind ik die duur en mis dan nog de navi pro, dynaudio, kessy, en inklapbare spiegels maar dan vergelijk ik ‘m met de mijne. De 245pk is een 7 traps met soort sper. Ik heb de 230pk met 6traps dsg.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Auto #51 driften of comfort? liefst jong, niet extreem duur en 4d/5d

Bericht door Knot » 05 okt 2022, 11:03

En zoiets, die 40TFSI 190pk is dat ook de EA888 motor?

https://www.autowereld.nl/audi/a3-sport ... tails.html

Afgezien van bedrijf, import en geen virtual cockpit vind ik dit ook niet onaardig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 156 gasten