Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling / 1e batch besteld

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 14 sep 2022, 11:21

Van het monteren door een bedrijf als Madeno zie ik geen toegevoegde waarde, het is niet veel anders dan standaard schokdempers en veren monteren. Verder zijn er 2 dingen die afgesteld moeten worden, de rijhoogte en de demping. Voor de rijhoogte is het wat mij betreft gewoon zelf even uitproberen wat je mooi en/of praktisch vind en wat je goed vind rijden. Voor de demping geeft Ohlins zelf al basis settings af voor verschillend gebruik. Dus dat lijkt me dan prima om mee te beginnen.

Een bedrijf als Madeno kan natuurlijk wel de set aanpassen dmv andere veren en de demping intern aan te passen. Maar waarom zou dat direct nodig zijn? Ik verwacht dat Ohlins zelf een goede setting gekozen heeft en daarnaast heeft elke rijder zijn eigen voorkeur. Zonder met de standaard set gereden te hebben kan je m.i. ook niet aangeven wat je anders zou willen hebben. Qua onderstel is het naar mijn mening ook verschrikkelijk subjectief, wat de ene comfortabel vindt vindt de ander al knetterhard.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2022, 11:49

Die afstellerij door bedrijven is voor een groot deel smoke & mirrors.

Uitwegen is voor straatauto's eigenlijk al onzin omdat er te veel flex in de carrosserie zit en de veren vaak te zacht zijn. Enige reden dat je schroefsets hebt is dat je rijhoogte afstellen kan. Maar word wel gedaan omdat ze dan nog een paar honderd extra op de factuur kunnen zetten.

Voor uitlijnen word er ook vaak gewoon een standaard waarde uit de computer gehaald.

Qua veren en demping kan je heel snel uitrekenen wat je ongeveer hebben moet. Maar iets afstellen voor 100 verschillende typen banden enz lukt sowieso niet. Dat is ook precies waarom bijvoorbeeld een Road & Track en een B16 een afstelling hebben die door de bank genomen gemiddeld wel in de buurt komt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Martijn M » 14 sep 2022, 12:29

Uitwegen op een straatauto is geen onzin, heb het bij mijn Megane laten doen en merk wel degelijk verschil. Aanremmen is veel stabieler en auto roteert beter.

Uitlijning kun je uiteraard gewoon op gewenste specificatie laten doen. Ben toen bij Intrax geweest en daar om advies gevraagd voor mijn gebruik, en daarop is de uitlijnen gebaseerd. Niet vol op camber (-1.8 ipv -2.5) en iets toe out, maar niet teveel ivm daily snelweggebruik.

BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door BartMS » 14 sep 2022, 12:43

Bert ///M3 schreef: 14 sep 2022, 11:49 Die afstellerij door bedrijven is voor een groot deel smoke & mirrors.

Uitwegen is voor straatauto's eigenlijk al onzin omdat er te veel flex in de carrosserie zit en de veren vaak te zacht zijn. Enige reden dat je schroefsets hebt is dat je rijhoogte afstellen kan. Maar word wel gedaan omdat ze dan nog een paar honderd extra op de factuur kunnen zetten.

Voor uitlijnen word er ook vaak gewoon een standaard waarde uit de computer gehaald.

Qua veren en demping kan je heel snel uitrekenen wat je ongeveer hebben moet. Maar iets afstellen voor 100 verschillende typen banden enz lukt sowieso niet. Dat is ook precies waarom bijvoorbeeld een Road & Track en een B16 een afstelling hebben die door de bank genomen gemiddeld wel in de buurt komt.
Hoe bereken je die waardes dan precies, ik ben wel benieuwd?

Een beetje uitlijner overigens doet het niet met standaard waarde uit de computer, ik verwacht dat een partij als madeno ook een wat meer eigen idee heeft over uitlijnen en je wellicht aan kan geven wat voor gedrag je zoekt en ze daar de uitlijning ook op aanpassen?

Qua uitwegen geloof ik je wel dat het minder uitmaakt op een straat auto vanwege de flex.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Marc Sierra » 14 sep 2022, 13:12

BartMS schreef: 14 sep 2022, 12:43 Hoe bereken je die waardes dan precies, ik ben wel benieuwd?
Afhankelijk van het gebruik van de auto (straat/circuit) kan je de ride frequency bepalen die je wil. Vervolgens kan je met het gewicht van de auto uitrekenen wat de wheel rates moeten zijn. Als je ook de motion ratios van de auto weet kan je berekenen wat voor veren je nodig hebt. De demping die daar vervolgens bijhoort is lastiger. Bilstein geeft getallen voor de demping op, maar voor zover ik weet zijn ze daar zo goed als de enige in.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2022, 13:28

Die getallen die ze opgeven zijn weerstand tegen snelheid van de zuigerstang.

Als je dus een ride frequency weet en de veerweg van de auto dan kan je daar dus een range bij zoeken.

Verder is het voor je handling van belang dat je tijdens overhellen een bepaalde verdeling hebt tussen voor / achter, bij RWD heb je meer gewichtverplaatsing nodig op de vooras en bij FWD meer op de achteras, AWD vrij neutraal. Die verdeling daar kan je dan nog wat mee schuiven afhankelijk van het vermogen van de auto en bijvoorbeeld of een RWD auto bredere achterbanden heeft. Berekening is heel simpel, wheelrate V / Wheelrate V+A geeft je een percentage.

Maar om bijvoorbeeld een voorbeeldje uit de kast te halen. Een B16 kit op een E36 316i en die voor een M3 3.2 staan op exact dezelfde veren terwijl een M3 voor zwaarder is en achter bredere banden heeft + 200 PK extra en dus eigenlijk een andere veerbalans nodig heeft. Als je naar een bedrijf als Intrax gaat dan is dat ook niet anders, die pakken een standaard setup uit het rek en als de klant klachten heeft dan zetten ze er misschien een keer een ander veertje op maar dan houd het meestal wel op. En dan is het al iemand die er verstand van heeft, 99% komt er nooit meer mee terug.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling

Bericht door Corsa_GSi » 23 sep 2022, 10:43

Ik heb even op de Öhlins site gekeken, maar voor geen van mijn auto's is er een set beschikbaar.

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Eerste batch besteld

Bericht door DFJEF » 02 okt 2022, 17:59

De eerste Öhlins Road & Track sets zijn besteld. :thumbup:

Mocht er nog interesse zijn, stuur mij een pb of contacteer TVM Works direct. :D

BartMS
Berichten: 506
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling / 1e batch besteld

Bericht door BartMS » 02 okt 2022, 21:33

Nog veel korting gefixed met de group buy ?

DFJEF
Berichten: 852
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Öhlins Road & Track - Group-buy interesse peiling / 1e batch besteld

Bericht door DFJEF » 03 okt 2022, 08:13

BartMS schreef: 02 okt 2022, 21:33 Nog veel korting gefixed met de group buy ?
Ik heb je even een pb gestuurd. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Ferdi, Pfhmulder, Sabberjoch en 111 gasten