Gas, de prijzen.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Gas, de prijzen.

Bericht door Robin » 19 sep 2022, 10:32

Jan Terwolde schreef: 19 sep 2022, 10:11 mensen die vrolijk 1500 kuub wegknallen worden nu als misdadigers weggezet? Hoe verwacht je dan dat iemand de keet warm houd? Als Nederland eens zorgt dat ze de zaakjes op orde zouden hebben zou er helemaal geen probleem zijn.
Exact. Dit is een politiek steekspel, meer niet.

JP

Bericht door JP » 19 sep 2022, 10:36

736AAB71-0C78-4B15-A5C5-F3445FF9F305.jpeg
736AAB71-0C78-4B15-A5C5-F3445FF9F305.jpeg (558.18 KiB) 1047 keer bekeken

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 sep 2022, 10:40

"Vrolijk 1500 kuub wegstoken". Ik weet niet of het hoog of laag is, het hangt erg van het type woning af, leefsituatie en hoeveel je thuis bent.

De bejaarden in hun oude, slecht geïsoleerde huurwoning, die veel thuis zijn en minder bewegen zullen inderdaad makkelijk 1500 kuub wegstoken. De jonge medemens die elke dag werkt en buiten het werk om ook nog wat activiteiten heeft is een stuk minder thuis en zal in hetzelfde huis een klap minder verbruiken, laat staan als het ook nog een jonger/beter geïsoleerde woning is.

Nu is de herinnering aan mijn opa en oma ook vooral dat het er altijd net een graad of 3 te warm was in huis daartegenover staat dat als ik 1,5 uur voordat ik naar bed ga thuis ben, dan zet ik de kachel ook niet meer aan.

Hoe dan ook wordt dit weer een regeling waarbij de overheid het op geen enkele manier goed kan doen, er zijn domweg teveel verschillende leef/woon/huis situaties.

Het moet ook nog eens met stoom en kokend water bedacht én uitgevoerd gaan worden, corona heeft uitgewezen dat dat achteraf gezien ook niet altijd de beste oplossing is. Gaat de overheid wél doordacht te werk dan duurt weer te lang voordat er wat gebeurt en is het ook niet goed. etc etc etc

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2022, 10:46

Het woord misdadiger heb ik niet in de mond genomen maar met 1500 kuub moet je een heel eind kunnen komen lijkt me, er zijn tekorten dus moet iedereen het een beetje rustiger aan doen, of als je toch je butienzwembad in de winter op 28C wil hebben in ieder geval geen financieele hulp verstrekken.

Als je 1000 kuub hebt kun je ook in een wat ouder huis met kinderen overleven lijkt me, waar een wil is is een weg, ook bij/voor oudere mensen. Dat het 20C moet zijn is puur gewenning, elke auto staat de clima ook op 20C of 20.5C, terwijl je echt niet dood gaat als dit 18C is. Het is grotendeels de luxe en het gemak waar we niet vanaf willen stappen.
Laatst gewijzigd door Knot op 19 sep 2022, 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 19 sep 2022, 10:48

Ik zit in mijn niet geïsoleerd hoekhuis uit 1960 niet te wachten een gasrekening van 7000+ € per jaar. Dus in februari begonnen met het zoeken naar een aannemer die de keet kan en wil verbouwen. Nou......... das best een uitdaging kan ik jullie melden. Maar over twee weken gaat het project beginnen. Alles voorzien van HR++ met geïsoleerde kunstof kozijnen, vloerisolatie hele woning beneden, spouwisolatie hele huis, dak aanbouw isoleren en pelletkachel als hoofdverwarming. Ook nieuwe keuken want die was wel op. Inductie koken en twee EV's als daily. Zonnepanelen liggen er al op en dan kan ik ongeveer 6500-7000 kw/u gebruiken om quite te spelen (zolang er gesaldeerd wordt) als ik zo de begroting bekijk kan ik me voorstellen dat niet iedereen dat ff uit zijn/haar mouw schud. Ik had er een mooie CSL voor kunnen rijden. Pannendak van de woning is al vervangen 9 jaar geleden met meteen goede isolatie. Dan ben ik wel een beetje door de mogelijkheden heen na deze verbouwing om te besparen op energieverbruik denk ik zo. Als ik weer wat gespaard heb kijk ik naar de opties om de CV te vervangen. Nu kijk ik eerst eens een jaartje waar ik op uit kom met de huidige CV om te douchen. Verder weiger ik om in de kou te gaan zitten, dus vanochtend lekker de cv aan.

Het zou alleen gewoon prettig zijn als de investeringen die je doet ook enigzins terugverdiend kunnen worden en dat niet elke 3 maanden de regels veranderen.

Gr Ron

Philipoo

Bericht door Philipoo » 19 sep 2022, 10:53

2200 kuub hier afgelopen jaar. Verwarming staat echt niet achterlijk hoog, sterker nog, voor gemiddeld Nederland is het best koud hier thuis. Wel een baby gekregen, dus vriendin & baby veel thuis en dan wil je toch wel dat het in ieder geval boven de 18 graden is binnen.

Best groot huis, 2 onder 1 kap, behalve dak alles goed geïsoleerd, voor zover dat kan in een huis van 90 jaar oud, zolderdeur blijft in principe al dicht in de winter.. Toch maar aan de warmtepomp dan want anders ben ik een klimaatmisdadiger volgens de overheid

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2022, 11:03

Hier ook een hoekhuis (stadsvilla :lol: ) met redelijk grote inhoud van 1995. Conform geïsoleerd, B-label. Eerste jaar verstookte ik iets van 2500 kuub. Toen beneden nieuwe ramen laten plaatsen en met deze zachte winter afgelopen jaar 1800 kuub verstookt. 3-4 persoons huishouden en de verwarming staat max 21 graden, meestal 20-20,5. Maar ja met 3 vrouwen die hun maandelijkse periode hebben, en dus koud, moet ‘ie wel eens hoger :tooth: Ook alle 3 lang (dik) haar, dus douchen duurt ook iets langer dan gemiddeld. Ik zie m’n verbruik daardoor echt niet onder de 1500 kuub komen.

JP

Bericht door JP » 19 sep 2022, 11:11

Thuiswerken, wat ze zo gestimuleerd hebben, het gaat nu in de papieren lopen voor de meeste.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 19 sep 2022, 11:12

RS-Ron schreef: 19 sep 2022, 10:48 Alles voorzien van HR++ met geïsoleerde kunstof kozijnen, vloerisolatie hele woning beneden, spouwisolatie hele huis, dak aanbouw isoleren en pelletkachel als hoofdverwarming.
Waarom geen HR+++? Met het grote subsidieverschil tov HR++ was bij mij tripleglas zelfs goedkoper dan dubbel.

Emiel

Bericht door Emiel » 19 sep 2022, 11:25

Herkenbaar de isolatie ronde.

Vrijstaand huis jaren 60. Ben van 2600k naar 1550k gegaan per jaar.
Spouwmuur isolatie incl aanbouw en garage, hr++ glas bovenverdieping, zolder en aanbouw(was enkel) en de vloer van de woonkamer geïsoleerd.

Goede investering, zeker met de subsidie. Met de huidige gas prijzen is terug verdien tijd erg kort.

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2022, 11:32

Dat HR++++++ werkt ook tegen je he, ik heb ouderwets dubbelglas en als het zonnetje schijnt fikt die ook goed naar binnen. De dikkere ramen houden dan ook alle warmte tegen.

Ons huis is van 1971, muurisolatie zal wel vergaan/weggezakt zijn maar vraag me af hoeveel je daar echt mee wint tov de kosten die je moet maken, zelfde voor rondje kozijnen, ik zou dat eerder doen zodat ik niet meer hoef te verven. Het is maar 4 maanden echt koud in het jaar.

Tuurlijk zal het onder de streep helpen maar vind het soms flinke bedragen die ik voorbij zie komen voor isolatie.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 19 sep 2022, 11:59

Ons huis is van 1971, muurisolatie zal wel vergaan/weggezakt zijn maar vraag me af hoeveel je daar echt mee wint tov de kosten die je moet maken
Qua verbruik durf ik het niet te zeggen, qua comfort kan ik wel een uitspraak doen.

Onze woning is van '78 en heeft de muurisolatie van toen. Wel dubbelglas. De aanbouw aan de achterkant van de woning is circa 10 jaar oud. Als het 's winters echt koud is en ik loop van de woonkamer (oude deel) naar de keuken (nieuwe deel), wat een en dezelfde ruimte is, dan is het aan de achterzijde een stuk aangenamer. Niet zozeer warmer, maar het voelt toch minder kil. Het is dus niet dat het in de woonkamer koud is of toch, maar toch voelt het anders. Het kan niet anders dan dat dat ook wat in het verbruik doet.

Overigens kunnen de oude muren niet (extra) geïsoleerd worden, schijnt niet te werken omdat er al oude isolatie in zit. Althans, dat is ons geadviseerd.
Als het wel had gekund hadden we het laten doen. Is volgens mij een relatief goedkope manier van isoleren en ook al verdien je het misschien niet snel terug (alhoewel met deze prijzen :hmmm: ) is het voelbare comfort ook zeker wat waard.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 sep 2022, 13:01

Knot schreef: 19 sep 2022, 11:32 Dat HR++++++ werkt ook tegen je he, ik heb ouderwets dubbelglas en als het zonnetje schijnt fikt die ook goed naar binnen. De dikkere ramen houden dan ook alle warmte tegen.

Ons huis is van 1971, muurisolatie zal wel vergaan/weggezakt zijn maar vraag me af hoeveel je daar echt mee wint tov de kosten die je moet maken, zelfde voor rondje kozijnen, ik zou dat eerder doen zodat ik niet meer hoef te verven. Het is maar 4 maanden echt koud in het jaar.

Tuurlijk zal het onder de streep helpen maar vind het soms flinke bedragen die ik voorbij zie komen voor isolatie.
Dat jij dat minder interessant vindt kan, maar ik denk niet dat iedereen er zo instaat. Een goed geïsoleerd huis zal nu veel makkelijker verkocht worden dan een kiet waar je met een wollen muts op de bank moet zitten om te voorkomen dat de ijspegels aan je oren gaan hangen tijdens het tv kijken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 sep 2022, 13:24

RS-Ron schreef: 19 sep 2022, 10:48 Ik zit in mijn niet geïsoleerd hoekhuis uit 1960 niet te wachten een gasrekening van 7000+ € per jaar. Dus in februari begonnen met het zoeken naar een aannemer die de keet kan en wil verbouwen. Nou......... das best een uitdaging kan ik jullie melden. Maar over twee weken gaat het project beginnen. Alles voorzien van HR++ met geïsoleerde kunstof kozijnen, vloerisolatie hele woning beneden, spouwisolatie hele huis, dak aanbouw isoleren en pelletkachel als hoofdverwarming. Ook nieuwe keuken want die was wel op. Inductie koken en twee EV's als daily. Zonnepanelen liggen er al op en dan kan ik ongeveer 6500-7000 kw/u gebruiken om quite te spelen (zolang er gesaldeerd wordt) als ik zo de begroting bekijk kan ik me voorstellen dat niet iedereen dat ff uit zijn/haar mouw schud. Ik had er een mooie CSL voor kunnen rijden. Pannendak van de woning is al vervangen 9 jaar geleden met meteen goede isolatie. Dan ben ik wel een beetje door de mogelijkheden heen na deze verbouwing om te besparen op energieverbruik denk ik zo. Als ik weer wat gespaard heb kijk ik naar de opties om de CV te vervangen. Nu kijk ik eerst eens een jaartje waar ik op uit kom met de huidige CV om te douchen. Verder weiger ik om in de kou te gaan zitten, dus vanochtend lekker de cv aan.

Het zou alleen gewoon prettig zijn als de investeringen die je doet ook enigzins terugverdiend kunnen worden en dat niet elke 3 maanden de regels veranderen.

Gr Ron
Eens Ron, door het zwabber beleid is investeren voor langere termijn nauwelijks te doen.
Daarom zou ik wel voorstander zijn van gestaffeld prijsplafond anders is alle stimulans op investeren in verduurzaming verdwenen.
En dan ook zuur voor de mensen die daar net een bak geld in hebben gepompt.

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 19 sep 2022, 13:56

Philipoo schreef: 19 sep 2022, 10:53 2200 kuub hier afgelopen jaar. Verwarming staat echt niet achterlijk hoog, sterker nog, voor gemiddeld Nederland is het best koud hier thuis. Wel een baby gekregen, dus vriendin & baby veel thuis en dan wil je toch wel dat het in ieder geval boven de 18 graden is binnen.

Best groot huis, 2 onder 1 kap, behalve dak alles goed geïsoleerd, voor zover dat kan in een huis van 90 jaar oud, zolderdeur blijft in principe al dicht in de winter.. Toch maar aan de warmtepomp dan want anders ben ik een klimaatmisdadiger volgens de overheid
Idd sinds de kleintjes er zijn is er 6 van de 7 dagen gewoon mensen thuis. Thermostaat op 19,5gr.
Ik zit met 1800m3 met een huis uit 1903... laatst zonnepanelen geplaatst en tochtstrips vernieuwd/geplaatst. Wij verwarmen ook alleen woonkamer en keuken. Voor dit jaar maar meer hout aangeschaft en verwarm al wat elektrisch als ik alleen thuiswerk. Zit nog wel te azen op een warmtepomp oid, maarja wellicht daalt het gas wel weer binnenkort met de maatregelen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 19 sep 2022, 14:34

Ik heb ook al een paar keer "bierviltjesberekeningen" gemaakt om te kijken of een warmtepomp kan werken voor ons zonder extra investeringen (gewoon radiatoren behouden). En of dat investeringstechnisch/financieel wat oplevert. Maar met een gasverbruik van <900 kuub per jaar gemiddeld, valt dat tegen. Zeker als ze een prijsplafond in gaan stellen op gas tot 1000 kuub/jaar. Even afwachten dus.

JP

Bericht door JP » 19 sep 2022, 14:35

Hier wordt wel een beetje afgedaan dat je dit maar had moeten zien aankomen en had moeten verduurzamen en heb je dat niet gedaan je maar die 800e (wat eerst 250 was of zo) elke maand moet slikken. Het is niet zo dat de laatste jaren het leven in NL zo goedkoop is geworden det je elke maand nog een royaal stuk aan de kant had moeten kunnen leggen om nu de steeds duurder wordende verduurzamingsmaatregelen alsnog op te kunnen hoesten.

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2022, 15:52

Ik heb ook gekeken voor een warmtepomp, zelfs zonder PV installatie waren de running costs goedkoper, nu het "iets" duurder dan 22ct per kwh is gaat de berekening al scheef.

Ook al zou ik iets goedkoper uit zijn per maand dan moet je die 6 a 7k investering ook nog terug gaan verdienen.
Zou nog eerder aan de E-CV gaan en 6 panelen bijleggen denkik.

WJ

Bericht door WJ » 19 sep 2022, 16:31

Zonnepanelen met koken op inductie, in de keuken een quooker met (kokend) 7L reservoir die niet gekoppeld is aan de CV. Dat scheelt ook wel als dat ding nooit meer aan hoeft te springen voor heet water.

Alleen douchen en verwarmen nog op gas. Vorig jaar 1163 m3, maar toen zat er nog een oudere CV in dus benieuwd wat het dit jaar word met ook de kachel 1 of 2 graden minder. (twee onder 1 kap, 460ish m3) Het is hier nu nog steeds 22graden zonder de kachel aan gehad te hebben.

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2022, 16:46

Daaraan valt ook goed de isolatiewaarde van een huis te zien nu inderdaad, hoe lang je het boven de 20C kunt houden zonder te stoken nu de temperaturen dalen.

Emiel

Bericht door Emiel » 19 sep 2022, 17:04

Knot schreef: 19 sep 2022, 11:32 Dat HR++++++ werkt ook tegen je he, ik heb ouderwets dubbelglas en als het zonnetje schijnt fikt die ook goed naar binnen. De dikkere ramen houden dan ook alle warmte tegen.

Wat betreft spouwmuur isolatie, ik heb grafiet korrels/uni pearls. Comfort is stuk beter en stook kosten zijn echt lager. Ook blijft in de zomer de warmte beter buiten (zeker in combinatie met de rolluiken)

Ik merk wel dat ik veel vaker de ramen open heb staan voor ventilatie en dat ik 3 vocht meters in huis heb geplaatst om het vocht gehalte te meten. Valt helemaal niet tegen, hoef niet extra te bevochtigen.

Het is fijn dat het langer duurt voor de zomerse warmte (30+ graden) het huis echt opwarmt, nadeel is dat het ook langer de tijd nodig heeft om het kwijt te raken.

Ik ben groot voorstander in dit huis. Ieder huis is anders natuurlijk.

Bram schreef: 19 sep 2022, 13:01

Dat jij dat minder interessant vindt kan, maar ik denk niet dat iedereen er zo instaat. Een goed geïsoleerd huis zal nu veel makkelijker verkocht worden dan een kiet waar je met een wollen muts op de bank moet zitten om te voorkomen dat de ijspegels aan je oren gaan hangen tijdens het tv kijken.
Mijn energielabel ging van helemaal k.u.t. naar middenmoot met alle maatregelen. Naast de enorme besparing nu al zal het de verkoop ook wel beter maken, was ook een reden om het te doen.

Knot

Bericht door Knot » 19 sep 2022, 17:49

Hmmz, dat de warmte in de zomer beter buiten blijft moet ik niet... laat het wel zoals het is..

Emiel

Bericht door Emiel » 19 sep 2022, 18:22

Knot schreef: 19 sep 2022, 17:49 Hmmz, dat de warmte in de zomer beter buiten blijft moet ik niet... laat het wel zoals het is..
Met tuin op het zuiden is het wel prettig. Koel huis zonder airco. Buiten 33 graden, binnen 22/23.

JP

Bericht door JP » 19 sep 2022, 18:38

Zojuist om 18u op het nieuws, radio2, hadden ze het erover dat er een overeenkomst was van het kabinet, een gemiddeld 4persoons gezin terug zou gaan naar de tarieven van voor de oorlog. Op de nieuwssites zelf nog geen link of bron hierover kunnen vinden.

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2022, 18:46

JP schreef: 19 sep 2022, 18:38 Zojuist om 18u op het nieuws, radio2, hadden ze het erover dat er een overeenkomst was van het kabinet, een gemiddeld 4persoons gezin terug zou gaan naar de tarieven van voor de oorlog. Op de nieuwssites zelf nog geen link of bron hierover kunnen vinden.
Net op het nieuws ook Jesse Klaver die staat te ratelen hoe snel dat prijsplafond er moet komen omdat gezinnen het niet meer kunnen betalen. Typisch, als linkse partij jarenlang die klimaatagenda erdoor drukken maar als het geld gaat kosten een toneelstukje 'verbaasd zijn' opvoeren. Als er twee partijen zijn die dit wilden zijn het wel Groen Links en D66.

Plaats reactie