Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Van een Lada Niva in de grote stad tot Parijs-Dakar. Op veler verzoek is er dan eindelijk ook een echt off road forum!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Joker » 14 sep 2022, 00:39

Toen ik nog jong was, was mijn droomauto direct een Defender. Het heeft iets grootst en patserig van brute kracht. Grappig genoeg en tot in het absurde contrast was de Panda 4x4 ook een model waar ik mij aan kon ver zwijmelen, een underdog die in zijn klasse toch een evenwichtig tegenstander kon zijn op zijn grote broers. Naast de Defender heeft een Laplander ook nog altijd een speciaal plekje in mijn hart.

In mijn leven ben ik níét benadeelt als het om mooi auto rijden gaat, ik heb best wel met leuk speelgoed mogen rijden; het spelen was leuk, maar het bleven toch een soort 'Matchbox' dingetjes die ik vroeger tussen het kozijn van de deur plette omdat ik graag een schroothoop wou met de wrange smaak van het pletten van kleine sportauto's (niet denigrerend bedoelt). Ik zou mij ook echt prima vermaken op een autokerkhof om lompe wagens die tig jaren stilstaan weer aan de loop te krijgen (mits het maar oud genoeg is zonder technische onzin). Een Garbage run zou voor mij geweldig zijn en zou het dan ook dolgraag doen! Maar ik ben alleen zonder kennis en moet dus een extreme inhaalslag doen op mijn leeftijd van 40 jaar. Nu kan ik een heel leven dromen over van alles, - maar ik heb die tijd niet om te denken dat het ooit wel komt.

Wat het lastig maakt voor mij: vrijwel geen forum voor Dakar 4x4 wagens, geen ombouw van wagens die buiten de reguliere wagens om gaan van off road, uitgestorven forums die hier een beetje mee te maken hebben. Ik beweer niet dat er niets is, wellicht zijn er in andere landen meer dan genoeg opties, maar mogelijk zijn er fanaten die dit soort onderwerpen ook aanschouwen als een geweldige vorm van sport/hobby/leven binnen Nederland (het is voor mij meer dan slechts een rondje rijden in de toekomst, dit is het afwerken van een bucketlist).

Wanneer mensen alles veilig hebben gesteld blijven ze de rest van hun leven dromen over dingen die ze willen doen. Ik ga niet dood binnen een paar jaar maar heb degenererende epilepsie en zit vrijwel tegen de max aan van medicatie en elk jaar gaat het slechter. Er komt een punt waarop ik niet meer kan functioneren en daarom leef ik maar voor iedereen als een grapje om het te verbergen, gelukkig geeft het mij ook kansen waar een ander nooit en ten immer in terecht zou komen omdat ik alle grenzen heb verlegd van veiligheid en mij volledig heb voorgedaan als zwakbegaafd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Jan Terwolde » 14 sep 2022, 09:16

Het is na je verhaal mij nog niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil maar ik neem aan dat je off road wil rijden.

Een forum is geen vereiste is om iets te gaan doen. Koop gewoon een goedkope 4x4 panda, jimny of ander off road hok en ga het doen. Wanneer je bij een off road dag bent leer je vanzelf mensen kennen, en zelfs een doodnormale peugeot 205 komt veel verder als je zou verwachten.
Laatst gewijzigd door Jan Terwolde op 14 sep 2022, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4097
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Philipoo » 14 sep 2022, 09:17

Jan Terwolde schreef: 14 sep 2022, 09:16 Het is na je verhaal mij nog niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil maar ik neem aan dat je off road wil rijden.
:lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Arthur » 14 sep 2022, 10:37

Allen kan wel meepraten hier, die snappen elkaar wel ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31196
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door JP » 14 sep 2022, 11:25

Een Defender. Het heeft iets grootst en patserig van brute kracht
Het enige aan brute kracht moet je hebben als je de schroeven wil loshalen die nog niet doorgeroest zijn..... :coffee:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Ferdi » 14 sep 2022, 22:09

Daar hebben we een accuboormachine voor :tooth:

Tja een Defender blijft gaaf, volledig mee eens maar zou toch steeds minder graag m'n Pajero ervoor inruilen.
Tijdje terug stond er hier een Defender van een dierenarts op de oprit en die had ook duidelijk z'n plek gemarkeerd :bag:

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Dwarsligger » 14 sep 2022, 22:40

Ik pak ook nog niet helemaal op waar je op doelt of waar je naar op zoek bent. :D

Zelf vindt ik offroad ook geweldig. Offroad is een enorme wereld op zich, met allerlei aparte takken van sport. Erg populair zijn afgelopen jaren de SSV's, zoals de Can Am Maverick X3 of Polaris RZR Pto XP.
Zelf heb ik een aantal keer met zo'n ding mogen rijdem, is geweldig. De snelheidsbeleving is enorm, en met die veerweg is het onvoorstelbaar hoe hard je over ruw terrein kunt. Gezien hun lage gewicht winen ze dit altijd, ze zijn sneller dan enig andere auto.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door SlowCo » 14 sep 2022, 22:46

Dwarsligger schreef: 14 sep 2022, 22:40 Ik pak ook nog niet helemaal op waar je op doelt of waar je naar op zoek bent. :D

Zelf vindt ik offroad ook geweldig. Offroad is een enorme wereld op zich, met allerlei aparte takken van sport. Erg populair zijn afgelopen jaren de SSV's, zoals de Can Am Maverick X3 of Polaris RZR Pto XP.
Zelf heb ik een aantal keer met zo'n ding mogen rijdem, is geweldig. De snelheidsbeleving is enorm, en met die veerweg is het onvoorstelbaar hoe hard je over ruw terrein kunt. Gezien hun lage gewicht winen ze dit altijd, ze zijn sneller dan enig andere auto.
Waar kun je legaal met die SSV's rijden in NL?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Jan Terwolde » 15 sep 2022, 08:52

Dwarsligger schreef: 14 sep 2022, 22:40 Ik pak ook nog niet helemaal op waar je op doelt of waar je naar op zoek bent. :D

Zelf vindt ik offroad ook geweldig. Offroad is een enorme wereld op zich, met allerlei aparte takken van sport. Erg populair zijn afgelopen jaren de SSV's, zoals de Can Am Maverick X3 of Polaris RZR Pto XP.
Zelf heb ik een aantal keer met zo'n ding mogen rijdem, is geweldig. De snelheidsbeleving is enorm, en met die veerweg is het onvoorstelbaar hoe hard je over ruw terrein kunt. Gezien hun lage gewicht winen ze dit altijd, ze zijn sneller dan enig andere auto.
Blijkbaar een Berlingo :tooth:

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Joker » 15 sep 2022, 20:55

Het is voor mij nu eerst zoveel mogelijk doen aan de Fiat om deze goed geschikt te maken voor een lange vakantie waarbij een groot deel off road zal zijn. Door het klimaat en de omgeving zal een gewone auto niet geschikt zijn voor langdurig en intens gebruik zoals mijn auto er op dit moment bij staat, en een andere auto kopen heeft nadelen voor mij zoals hoge wegenbelasting, weinig ruimte, hoog verbruik en dure onderdelen (wanneer je een stevige verbouwing doet). Nog los van dit is het ook echt het plezier willen beleven van het klussen, er is niets mooiers dan het moment dat je motorblok er weer inzit met kleine aanpassingen en je hem voor de eerste keer kunt starten. Het is dus ook echt voor de hobby bedoelt het eerste deel, en daarna ervaring opdoen met een langdurige vakantie om te ervaren wat ik later wil en wat struikelpunten zijn.

In de tijd dat ik hier mee bezig ben kan ik eens naar evenementen gaan voor kennis en goed informatie opdoen aan wat voor evenementen ik kan meedoen en welke auto dan geschikt zou kunnen zijn. Ik kan mij gaan verdiepen in kosten van leuke "wedstrijden" of wat dan ook, maar ook de keuze maken om een reis te gaan maken die wat langer is en een geheel andere auto vergt.

Voor nu ben ik ervan overtuigd dat mijn huidige klusauto een perfecte basis is om voldoende ervaring op te doen voor een paar jaar en waarbij ik in de kosten geen risico loop.


PS: Ik zou zeggen wacht tot ik mijn topic begin voor de ombouw en het gaat wel duidelijk worden, nu alles uitleggen vergt teveel tijd en brengt onnodig veel vragen. Voor mij staat vast dat dit doorgaat en het geen half gebakken werk gaat worden, ik zal dan ook duidelijk maken welke onderdelen gebruikt gaan worden en hoe ik het wil aanpakken.

Uiteraard doe ik wel blokken tussen de veren om 8cm op te hogen, gebruik ik dikke goedkope niet gecentreerde spacers, een venturi turbo filter, dikke chiptuning en nog wat dingen... :tong: - zou men doorhebben dat dit een grapje is? - .

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door allen » 15 sep 2022, 22:11

Ferdi schreef: 14 sep 2022, 22:09 Daar hebben we een accuboormachine voor :tooth:

Tja een Defender blijft gaaf, volledig mee eens maar zou toch steeds minder graag m'n Pajero ervoor inruilen.
Tijdje terug stond er hier een Defender van een dierenarts op de oprit en die had ook duidelijk z'n plek gemarkeerd :bag:
Slecht / Achterstallig onderhoud heet dat. En zo'n man laat je dan bij je huisdieren... :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Ferdi » 15 sep 2022, 22:48

Vrouw in dit geval :tooth:
Druppelde wat uit het diff en aangezien zowel zij als haar vrouw niet bijzonder technisch zijn en 80 uur per week met dieren bezig zijn te begrijpen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31196
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door JP » 15 sep 2022, 22:57

Dan zullen die goudvissen in de achterlichten wel onder dierenopvang behoren….. :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Ferdi » 16 sep 2022, 11:25

Daar zijn die lampjes wel erg klein voor hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Arthur » 16 sep 2022, 11:27

Oke, guppies dan :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Downforce Hans » 18 sep 2022, 17:48

De eerste zin van je openingstopic noemen wij ,behalve Allen, een nachtmerrie. Wanneer je een verre tocht wil maken naar bv Noorwegen, Zweden of Finland en je wil daar blijven wonen neem dan gerust een Defender. Wil je uiteindelijk ook terug, ga dan met een Japans hok. :thumbup:

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Voorliefde voor off road en aanverwanten.

Bericht door Joker » 19 sep 2022, 03:01

We gaan het zien, het gaat hoe dan ook gebeuren en als mijn auto het begeeft laat ik hem gewoon weer terugbrengen naar huis en kan ik er compleet gek mee doen (hoewel ik denk dat ik de 3ton op de teller wel ga aantikken). De originele eigenaar heeft alle beurten elke keer laten doen en voor de APK is ook niet geprutst, heb van de afgelopen 5 jaar alle bonnen erbij op de distributieriem na die ook vervangen bleek te zijn (alleen verkeerde kit of verkeerd gedaan op de waterpomp waardoor er een kleine lek zat). Zelf heb ik direct na aanschaf alle vloeistoffen gespoeld, inlaatklep gereinigd, de injectoren en wat ander klein spul. Op minimale carrosserie roest na (letterlijk 3 puntjes van minder dan een 20 cent is) alles gewoon super goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten