Remschijf keuze

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Remschijf keuze

Bericht door Joker » 15 sep 2022, 22:27

Beste leden,

Ik ben nu al een poosje aan het kijken naar nieuwe remschijven en blokken om rondom alles te vervangen (achter nu nog trommelremmen die ik kwijt wil i.v.m. vervuiling en ze zijn al compleet af). Doordat ik met mijn auto in de toekomst richting Scandinavische landen ga in de herfst/winter en veelal op landwegen en/of op off road wegen ga komen, valt mijn voorkeur al snel op gegroefde remschijven; De gedachte is hierbij dat deze goed water afvoeren en zelfreinigend zijn. Het nadeel is het sneller slijten van remblokken wat mij op de volgende vraag brengt:

Een flink aantal maanden geleden heb ik een stuk gelezen over verschillende types remblokken, maar ik kan niet meer achterhalen waar je rekening mee moet houden als je gegroefde remschijven hebt, gezien je wel de juiste combinatie moet hebben om het ook goed te laten functioneren. Weet iemand waar ik de juiste informatie kan vinden of hoe dit verhaal in elkaar zit?

PS: Ik sta open voor eventuele suggesties dat gegroefde remschijven totaal geen nut hebben als het gaat om sneeuw, regen, modder en stof.


Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Remschijf keuze

Bericht door JP » 15 sep 2022, 22:55

Heb je ook al een (topic voor) een bullbar ? Ook onmisbaar als je de ongerepte natuur van Scandinavië gaat Columbussen ?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Remschijf keuze

Bericht door Eeuwe » 15 sep 2022, 23:05

Lijkt mij juist kut als er in de groeven zand etc komt?

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 15 sep 2022, 23:27

JP schreef: 15 sep 2022, 22:55 Heb je ook al een (topic voor) een bullbar ? Ook onmisbaar als je de ongerepte natuur van Scandinavië gaat Columbussen ?
Dat komt nog, met een mooie foto als jij er met je snuffert aan hangt :tong: Maar wellicht zien we ook gewoon de achterkant van je auto met een deukje omdat ik je met mijn barrel uit de shit moest drukken. :lol:

Eeuwe schreef: 15 sep 2022, 23:05 Lijkt mij juist kut als er in de groeven zand etc komt?
Ik durf het niet te zeggen of het echt een voordeel geeft, de meningen zijn verdeelt, en als ik kijk naar het prijsverschil is het wellicht de moeite waard. Het is interessant omdat ik in slecht weer kom, gezien ik speciaal voor het poollicht in die periode ga en dus ook de meest donkere plekken ga zoeken.

Dat de blokken dan iets sneller slijten doet er niet toe gezien de lage kosten over het algemeen, maar de juiste blokken zijn meer van belang in dit geval voor wat ik heb begrepen.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Remschijf keuze

Bericht door Eric Z » 15 sep 2022, 23:34

Ik zou eerder kijken of de abs uit kan tijdens off-road dan me zorgen maken over het type remschijf. Steile daling kan anders nog wel eens spannend worden.
Goede remvloeistof, fatsoenlijk merk blokken/schijven en gaan met die handel.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 15 sep 2022, 23:44

Ik heb geen ABS en moet toch pompen dan. Remvloeistof moet gewoon jaarlijks en ga niet besparen op dit soort zaken. Mooi premium setje compleet zit ook maar rond de 150 tot 200 euro wat prima is (los van revisie), achter ombouwen ongeveer een 400 euro.

Het gaat dan dus blijkbaar echt de vraag worden of het wel voordeel geeft om naar gegroefd te gaan en die ervaring heb ik niet (los van geschikte blokken).

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Remschijf keuze

Bericht door smiley » 16 sep 2022, 00:47

Ik durf wel te stellen dat 90% van de performance in de blokken gaat zitten, en niet de schijven.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Remschijf keuze

Bericht door JP » 16 sep 2022, 07:39

Joker schreef: 15 sep 2022, 23:27
JP schreef: 15 sep 2022, 22:55 Heb je ook al een (topic voor) een bullbar ? Ook onmisbaar als je de ongerepte natuur van Scandinavië gaat Columbussen ?
Dat komt nog, met een mooie foto als jij er met je snuffert aan hangt :tong: Maar wellicht zien we ook gewoon de achterkant van je auto met een deukje omdat ik je met mijn barrel uit de shit moest drukken. :lol:
(…)
Ja als je remmen niet werken is een bullbar de best next thing. Mij zul je echter niet in Scandinavie zien. Is mij veel te ver en ik heb altijd maar voor max. 3 dagen Methylfenidaat bij me…. :coffee:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Remschijf keuze

Bericht door matthyssie » 16 sep 2022, 12:30

Gewoon zorgen dat de boel fris is. En dan met name zorgen dat je klauw perfect gangbaar is. Verder gewoon frisse schijven en blokken van een prima merk, Bosch of Brembo of iets. Je wil geen raceblokken in lapland want die vriezen eerder vast en vernielen je schijven met lage temp.

Meest belangrijke is tractie; zorg dat je met nordic winterbanden rijdt, liefst met spikes. Bijv Nokian Hakkapeliitta of vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 16 sep 2022, 21:13

JP schreef: 15 sep 2022, 22:55 Ja als je remmen niet werken is een bullbar de best next thing. Mij zul je echter niet in Scandinavie zien. Is mij veel te ver en ik heb altijd maar voor max. 3 dagen Methylfenidaat bij me…. :coffee:
Persoonlijk vind ik een bullbar verschrikkelijk lelijk bij de gemiddelde auto en veel te duur. Een mooie aangepaste stalen onder bumper ben ik niet op tegen, mits het niet extreem opzichtig is.

matthyssie schreef: 16 sep 2022, 12:30 Gewoon zorgen dat de boel fris is. En dan met name zorgen dat je klauw perfect gangbaar is. Verder gewoon frisse schijven en blokken van een prima merk, Bosch of Brembo of iets. Je wil geen raceblokken in lapland want die vriezen eerder vast en vernielen je schijven met lage temp.

Meest belangrijke is tractie; zorg dat je met nordic winterbanden rijdt, liefst met spikes. Bijv Nokian Hakkapeliitta of vergelijkbaar.
Ik ben eens door gaan zoeken op 4x4 forums voor de wat meer sneeuw en slechtweer omstandigheden, het is dus blijkbaar een vervloeking die gegroefde schijven terwijl ze soms worden aangeprezen als perfect voor ijsvrij houden en etc. Het is dus ook gewoon voor kwaltiet gaan met een set standaard schijven en organische blokken van Bosch, verder wou ikzelf al de klauwen en dergelijke reviseren en even een lak laagje geven voor extra bescherming - Neon geel is wel leuk :crazy: -

Voor de banden moet ik even kijken, heb nu een setje R14 en R15 stalen met all season die nog een jaartje of twee meekunnen voor hier. Ik had eerst nog gedacht om mijn stalen velgen op te knappen, maar nieuwe kopen is voordeliger (alu hoeft van mij niet en is onnodig duur). Spikes gaan hem niet worden omdat ik niet consequent in sneeuw of op ijs rij. Het zal 75% weg zijn en de rest van alles en nog wat is mijn vermoeden.

NOKIAN HAKKAPELIITTA 9 zien er echt geweldig uit, maar niet beschikbaar voor R15 voor zover ik kan zien. Anderzijds wil ik daar nu nog niet op vooruit lopen omdat ik toch nog wat met verhoging wil gaan doen en er dan meer bij komt kijken; wie weet kan ik namelijk al een beetje pakken met de bandenmaat omdat ik niet extreem ver wil gaan.

Moraal van het verhaal: Standaard schijven, blokken, vervolgens reviseren en alles van kwaliteit. Ben ik ook nog goedkoop uit.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Remschijf keuze

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2022, 09:55

Kom veel in Scandinavië en die auto's daar hebben niks speciaals qua schijven ;)

Wel veel gebruik van spijkerbanden enz.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 16:15

Het gaat Brembo worden alles, heeft namelijk ook alles voor de revisie en een de totale set aan de voorkant komt dan slechts uit op 150 euro (los van verf en dat soort dingen) wat een lachertje is.

Voor achter moet ik nog maar uitzoeken omdat daar nu trommelremmen op zitten en ook geheel gereviseerd moeten worden (zijn feitelijk volledig aan vervanging toe), en mij nu nog afvraag of schijfremmen niet een betere optie is omdat ik mijn bladveren ook wel kwijt wil mits het Überhaupt realistisch haalbaar is (bladveren zijn af omdat de auto met een beetje lading van 400 kilo ver doorzakt, en daarbij zijn de banken en etc allemaal al verwijdert).

---

Spijkerbanden had ik de verkeerde indruk bij, ik dacht aan motoren die op het ijs wedstrijden doen met echte spijkers door de banden van een dikke cm... Inmiddels wel even wat opties bekeken en zie wel diverse mogelijkheden voor in de toekomst.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 19:18

Wat vinden jullie: Trommelremmen behouden of schijfremmen aan de achterkant? Prijstechnisch doet het elkaar niet veel (100 euro voor ombouw), en vraagt het geen vreemde aanpassingen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Remschijf keuze

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2022, 19:48

Trommel behouden, is degelijker (geen kans op vuil tussen) en voor jou auto / vermogen prima systeem.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 19:59

Prima, ga ik niet moeilijk doen en maakt het weer 100 euro goedkoper zonder ombouw. Mijn twijfel zat er in dat ik op vage onduidelijke buitenlandse forums (en de super Google vertaler) nadelen las ivm bevriezing en het moeilijk ontdooien.

Duidelijk dat voor vuil en water het over het algemeen beter is en al helemaal bij off road.

Bedankt en bij deze de twijfel voor mij weggenomen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Remschijf keuze

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2022, 20:08

Bevriezen alleen bij gebruik handrem in de nacht.
Gewoon niet op de handrem en alleen in de versnelling parkeren.

Gebruikersavatar
Joker
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2022, 06:00

Re: Remschijf keuze

Bericht door Joker » 17 sep 2022, 20:47

Ben ik bekend mee en altijd ook gedaan. Ook bij een langere periode wegzetten zoals ik heb gedaan wil de trommelrem een beetje vast gaan zitten, maar maakt niet uit nu alles vervangen gaat worden; Remleidingen komen ook wel aan de beurt om lekker op te frissen in mijn geval. Voor de vakantie gebruik ik gewoon mijn wielblokken als extra beveiliging.

Afijn, niet gek dat ik alles van Brembo kan gebruiken en dan 400 euro kwijt ben (uitgaande van een extra lipje, nippeltje, schroefje vervangen of iets). Valt mij echt reuze mee en had zelf een bedrag van rond de 750 euro in gedachte. Wat remslangen en dergelijke kosten heb ik geen benul van en is voor later, kan dat pas beoordelen als alles er af is. Ik weet dat de remkabel vorig jaar is vervangen en iets aan remleiding, maar wil het liever gewoon goed hebben en het is dan weer een mooi stuk om te leren/hobbyen met de remleidingen zelf.

Bedankt voor het advies allen.
:thnx:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, bleu_dust, Google [Bot], jvb, maurizio en 41 gasten