Volkswagen ID.3/4/5/7
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Volkswagen ID.3
20 cent per kwh is wel heel uitzonderlijk tegenwoordig. De grote vraag is sowieso, hoeveel kwh gebruikt ie gemiddeld per 100km en kun je dan fatsoenlijk het gaspedaal intrappen of moet je gierig doen?
Met 112 km/u sukkelend rij ik met de clio 1 op 30. Toen ik hem als leaseauto had gemiddeld 1 op 19 en nu gemiddeld 1 op 25.
Met 112 km/u sukkelend rij ik met de clio 1 op 30. Toen ik hem als leaseauto had gemiddeld 1 op 19 en nu gemiddeld 1 op 25.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Volkswagen ID.3
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
iD3 18,9 gemiddeld per 100km
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Golf diesel 5,46 gemiddeld per 100km
Golf diesel met gem werkelijk verbruik 100km > 5,46 x 2,02 (tango baarn) = 11eur diesel per 100km
iD3 met gem werkelijk verbruik 100km > 18,9 x 0,20 / 0,40 (afhankelijk van stroom contract) = 3,78 - 7,50eur stroom per 100km
iD3 18,9 gemiddeld per 100km
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Golf diesel 5,46 gemiddeld per 100km
Golf diesel met gem werkelijk verbruik 100km > 5,46 x 2,02 (tango baarn) = 11eur diesel per 100km
iD3 met gem werkelijk verbruik 100km > 18,9 x 0,20 / 0,40 (afhankelijk van stroom contract) = 3,78 - 7,50eur stroom per 100km
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Omslagpunt is stroom van 60ct ongeveer dus. Toch zou ik alleen willen rijden op deze manier als ik op de zaak gratis kan laden en/of thuis met panelen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Volkswagen ID.3
Eigenlijk nog wel hoger omslagpunt, geen MRB (later een lager tarief dan diesel) en veel minder onderhoud kosten / remmen slijtage.
Of een EV “je ding” is is een eigen overweging natuurlijk.
Maar kosten technisch is het al interessant en dat wordt in de toekomst alleen maar meer.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Maar je hoeft dus niet bang te zijn voor storingen van 2020 auto's als ie maar alle updates gehad heeft?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Volkswagen ID.3
Aanschafprijzen zijn nu nog wel een ding maar als goedkoop ding toch top.Martijn_bmw schreef: ↑14 sep 2022, 12:56Eigenlijk nog wel hoger omslagpunt, geen MRB (later een lager tarief dan diesel) en veel minder onderhoud kosten / remmen slijtage.
Of een EV “je ding” is is een eigen overweging natuurlijk.
Maar kosten technisch is het al interessant en dat wordt in de toekomst alleen maar meer.
Red zo'n ding 320km met 130km/u? Anders kan ik niet in 1 streep naar de ring..
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Volkswagen ID.3
MRB meenemen in het vergelijk is wel zo eerlijk idd. Bij een gemiddelde Diesel ga je dan snel richting de 130,- per maand extra. En onderhoud met Diesel is ook hoger.
@Knot dat is een gevaarlijke vraag. Feit is wel dat ik alweer een hele tijd storingsvrij rondrij. Anders rijden we volgende week zondag ff een rondje. Heb je een beetje een indruk
@Knot dat is een gevaarlijke vraag. Feit is wel dat ik alweer een hele tijd storingsvrij rondrij. Anders rijden we volgende week zondag ff een rondje. Heb je een beetje een indruk
-
OnlineFabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Volkswagen ID.3
MRB vrijstelling duurt niet zo lang meer....benieuwd wat dat wordt dan, want ze zijn best wel zwaarder dan een benzine versie...
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Volkswagen ID.3
Die zal de overheid wel net wat lager zetten met een gelijkwaardige benzine versie. Want de elektrificatie moet door volgens hen.
Maar er mag ook niet teveel geld verloren worden (de burger moet uitgeknepen worden!), gelukkig hebben ze al een berg belasting op elektra.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Volkswagen ID.3
Ik zou persoonlijk echt nooit een gebruikte ID3 kopen. Ook al heeft ie softwareupdates gehad, ik twijfel aan de robuustheid van de auto als de software alleen al compleet buggy is opgeleverd. Wat hebben ze nog meer 'gehaast' afgeraffeld bij de auto om hem maar productieklaar te krijgen? Dat geeft iig weinig vertrouwen voor de lange termijn.
Los van mogelijke softwareproblemen die je nog gaat krijgen.
Los van mogelijke softwareproblemen die je nog gaat krijgen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Aan de andere kant, ding van Reind doet het nu goed en wordt ook flink mee gereden.
Ik doe graag ff een rondje na het karten trouwens.
Ik doe graag ff een rondje na het karten trouwens.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 dec 2019, 13:07
- Auto: BMW e36 328i & VW ID3
Re: Volkswagen ID.3
Ik heb sinds kort een ID3 als leaseauto (11-2020) en reed daarvoor altijd een BMW e36 328i coupe. Eerlijk is eerlijk, het rijdt echt lekker, is super stil en de range is te doen. Bij heel rustig rijden haal ik 14.5kWh/100k, maar gemiddeld haal ik volgens mij ongeveer 19 kWh/100km met voornamelijk snelweg (inclusief stukken 166, want harder kan hij niet...). Heb nog geen grote storingen, op het instrumentencluster wat soms 0.5 seconde flitst en een hoge piep na (zo hoog dat oudere mensen hem niet horen). Toch mis ik bij iedere tunnel en warme dag mijn bmw, want de emotie tijdens het rijden is natuurlijk van een heel ander niveau.
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Volkswagen ID.3
Ik zie een nieuwe DF-parel aankomen
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Volkswagen ID.3
Ik ga morgen rijden met de CUPRA Born. Het net even sportievere broertje van de ID.3 inc mooier interieur. Wel een auto waar ik benieuwd naar ben.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Welke uitvoering?
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ben benieuwd naar je bevindingen.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Volkswagen ID.3
Voordeel van de storingen met ID3 is dat ik van VAG weleens een Born heb meegehad. Deze heb ik toen een heel weekend gehad en best wat kilometers opgezet. In alles net iets mooier, moderne en sportiever dan de ID3. Ik vond hem wel (te) straf geveerd en daarin in de ID3 comfortabel. Is in mijn ogen helemaal niet nodig want de ID3 heeft weinig last van bodyrol. Verder is het een kwestie van smaak maar vind de BORN echt mooier
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Volkswagen ID.3
Reind schreef: ↑16 sep 2022, 09:58Voordeel van de storingen met de ID3 is dat ik van VAG weleens een Born heb meegehad. Deze heb ik toen een heel weekend gehad en best wat kilometers opgezet. In alles net iets mooier, moderne en sportiever dan de ID3. Ik vond hem wel (te) straf geveerd en daarin is de ID3 comfortabeler. Is in mijn ogen helemaal niet nodig want de ID3 heeft weinig last van bodyrol. Verder weinig tot geen verschil.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Volkswagen ID.3
Was positief verrast over de Born. Zeker in vergelijking met de ID3. De auto is goedkoper, iets mooier (subjectief) en vooral interieur is betere kwaliteit. Met name de stoelen maken een groot verschil. Die zitten fantastisch in de Born. Ook maken de koperen accentjes het net wat beter, zie je af en toe een stikseltje heb je standaard wat meer speakers etc etc. In de ID.3 heb ik altijd het idee dat ik de ultieme Scrooge auto rijd, dat gevoel geeft de Born me niet. Ook al vind je zeker wat mindere plastics her en der terug. Qua materiaalniveau is het eerder Polo dan Golf zeg maar.
Grote verschillen ook bij rijden. Born is idd iets stugger (maar niet storend), maar ook iets sportiever en vooral ook stiller (minder rijgeluiden) dan de ID.3. Ik heb ze nog even back2back gereden maar eigenlijk is de Born in ieder opzicht net even wat fijner en mooier. Scherm werkt ook beter dan in de ID.3. Net even wat groter en betere menustructuur. Nog steeds suboptimaal maar wel minder storend.
Maar al met al een prettige en comfortabele semi-sportieve daily drive voor een redelijke prijs.
Grote verschillen ook bij rijden. Born is idd iets stugger (maar niet storend), maar ook iets sportiever en vooral ook stiller (minder rijgeluiden) dan de ID.3. Ik heb ze nog even back2back gereden maar eigenlijk is de Born in ieder opzicht net even wat fijner en mooier. Scherm werkt ook beter dan in de ID.3. Net even wat groter en betere menustructuur. Nog steeds suboptimaal maar wel minder storend.
Maar al met al een prettige en comfortabele semi-sportieve daily drive voor een redelijke prijs.
- JP
- Berichten: 31240
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Volkswagen ID.3
Blijkt deze parel al een facelift gehad gehebt te hebben.......
De 58kWh doet een 427km WLTP, de 77kWh een 559km WLTP
De 58kWh doet een 427km WLTP, de 77kWh een 559km WLTP
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Hebben ze nu meteen de juiste software erin geladen of moeten de stagairs weer met het laptopje overal langs?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Volkswagen ID.3
Software issue is inmiddels echt zwaar overtroffen / kroegpraat geworden wat mij betreft.
Wij hebben hier thuis nu ook een Born (ID3) staan en het systeem werkt net zo mooi, goed en snel als het systeem in mijn EQE.
ps.: hoe de eerste exemplaren waren heb ik geen eigen ervaring mee maar met een nu nieuwe ID3/Born zie ik iig totaal geen issues meer behalve dat een iPad altijd minder fijn bediend dan fysieke knoppen maar dat hebben zo goed als alle nieuwe auto's als probleem op dit moment.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Volkswagen ID.3
Ik reed pas met de Enyaq mee van een maatje (volgens mij nog geen jaar oud), maar die software 'hikte' nogal bij de kaart. Is dat andere software?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Bij de Born vind ik het wel beter dat er 3 uitrustingsnivo's zijn, houdt het simpel. De ID3 kan je met allerlei opties weer samenstellen, pro dit, navi, safety, audio.....
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Volkswagen ID.3
De tussenbalans na 52.000 kilometer met de Volkswagen ID.3? Vooralsnog gemengde gevoelens. De software is iets stabieler, maar in basis is dit gewoon een enorme budgetauto. Dat merk je op teveel plekken.
https://driveaholic.nl/duurtest-volkswa ... gevoelens/
https://driveaholic.nl/duurtest-volkswa ... gevoelens/
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Volkswagen ID.3
Ga hem straks eens rustig lezen.
Is de Born (2022/2023) dan de betere auto?
Is de Born (2022/2023) dan de betere auto?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten