130i Ringtool + 535D individual

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Update 130i

Bericht door bleu_dust » 11 aug 2022, 21:44

Ook maar eens afstoffen...

130i nog steeds in bezit en nog steeds erg blij mee. In de tussentijd ook wel een aantal zaken aangepast. Eerst begonnen om het onderhoud op pijl te krijgen om met een basis mee te beginnen. Bougies, vloeistoffen, koelslangen, pakkingen, disa kleppen... the usual N52 stuff dus....
Afbeelding
Afbeelding

Auto netjes gemaakt door m te polijsten en goed in de wax te zetten.

Afbeelding

Aantal keer naar de ring geweest vorig jaar
Afbeelding

In de winter begonnen de aanpassingen, te beginnen met het zwart maken van de hemel. Op marktplaats of ebay gezocht naar een zwarte hemel maar bleek toch redelijk prijzig voor wat het is... Paar spuitbussen als probeersel, en voor mijn doen een succes!
Afbeelding
Afbeelding

In september 2021 de rolbeugel bij Wiechers besteld en na een levertijd van een halfjaar in december gemonteerd. Gekozen voor de Chromoly versie met gordelbuis en zwarte coating.
Afbeelding

Daarna werd het tijd om de vooras aan te pakken. Ik merkte een zoekerig gevoel tijdens het hard aanremmen, auto ging van recht naar links.. Complete vooras gedemonteerd, maar bijna alles op het fusee bleek allemaal muur en muur vast te zitten. Veel bussen kruipolie en geduld zijn uiteindelijk de oplossing.
Afbeelding

Nu alles los ligt, gelijk maar even de kans pakken om het goed schoon te maken.
Afbeelding

Nieuwe wiellagers studs
Afbeelding

Alle draagarmen vervangen voor de M3 versie + stuurstangen.
Afbeelding

De dempers weggebracht voor revisie en met dit als resultaat.
Afbeelding

Uiteindelijk net optijd afgekregen voor de eerste ringtrip van het jaar, totdat ik een lekke band had rechtsvoor. Bleek een scheur in de OZ velg... maar ook de rechtachter velg had precies hetzelfde. Waarschijnlijk iets te hard de curbs gepakt en velgen die al 7 jaar oud zijn. Uiteindelijk met de velgen van de daily gegaan op straatbanden, maar dan mis je wel gelijk een bult grip. Vooral zonder sper, breidscheid omhoog een spinnend binnenwieltje.
Afbeelding

Inmiddels had ik ook een sper van een mede 130i rijder overgenomen. Van 'de portugees' en die ook gelijk maar even opgeknapt door een likje verf. Gelijk nieuwe olie en hij kan er weer tegen aan!
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe set OZ velgen gekocht en gelijk maar een trackday gedaan op Zandvoort. Auto en het sper werken perfect en hopelijk in september weer richting de ring en nog een trackday op assen + spa. De federal RSR's die er nu onder zitten zijn niet helemaal top dus volgende op het lijstje is een setje 17 inch + AR1/Direzza etc

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Martijn_bmw » 11 aug 2022, 21:51

Leuke update! En mooie vorderingen gemaakt :)

JdvPolo
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
Auto: BMW M2

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door JdvPolo » 11 aug 2022, 23:16

Top man! Mooi dat het sper bevalt!

looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door looney16v » 12 aug 2022, 23:46

Leuke update šŸ˜

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Jan Terwolde » 14 aug 2022, 08:56

Leuke update!

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Martin* » 14 aug 2022, 23:16

Lekker bezig geweest. Best wat werk allemaal, maar dan kun je er ook weer een tijdje van genieten.

_dvh
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door _dvh » 15 sep 2022, 14:46

Dikke wagen, mooie mods! Ben benieuwd naar het volgende :)

Heb je achter ook de M3 armen?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Emiel » 15 sep 2022, 14:48

Tof!

Ik was zeer tevreden over het sper (en de m3 armen, subframe rubbers, e46 m3 baksteunen, etc) , had alleen agressiever gemogen achteraf.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Jan Terwolde » 16 sep 2022, 12:03

Het sper met meer lock ofzo bedoel je?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door Emiel » 16 sep 2022, 12:29

Jan Terwolde schreef: ā†‘16 sep 2022, 12:03 Het sper met meer lock ofzo bedoel je?
Ik had 45/25 (8 plaats)
Volgende keer 50/50 of iets in die richting.

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Project Ringtool - E46 330i

Bericht door bleu_dust » 16 sep 2022, 13:42

Ik heb ook 50/50 sper maar bij nader inzien had ik graag een kortere eind overbrenging willen hebben. Net iets meer power kan ie wel gebruiken zegmaar

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

130i nieuwe remmen, nieuwe daily

Bericht door bleu_dust » 18 apr 2023, 11:58

Inmiddels weer een tijdje verder en ook is het wagenpark deels veranderd. De 130i is na bijna 3 jaar nog in bezit en ondanks dat ie niet veel gebruikt wordt heb ik er nog steeds ontzettend veel plezier van. Vorig jaar een aantal trackdays gedaan op Assen en Zandvoort. De laatste op Zandvoort verliep niet helemaal top. Na de eerste sessie heb mijn linkerremklauw weggefikt, ik denk door een combinatie van goed gebruikte klauwen en te heet wordende remblokken (CL6).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Eerder had ik al het plan om de klauwen te vervangen voor F2X m klauwen. Mooi setje gescoord op marktplaats (gloednieuw) en een set Endless ME20 remblokken erbij.

Afbeelding
Afbeelding

In de winter ook weer het nodige onderhoud uitgevoerd zoals vloeistoffen en olie, maar ook eindelijk de M3 armen voor de achteras. Toch wel een stuk strakkers als het orginele spul wat er nog onder zat en het oogt ook nog eens veel beter.

Daarnaast de ovestap gemaakt naar 10w60 ipv 5w40, om de hoge olietemperatuur tegen te gaan. Op de baan gaat dit al snel naar 120/130. Met 10w60 iets lager maar nog steeds rond de 120. Grote verschil is wel constantheid in temperatuur, 5w40 had soms ook uitschieters naar 130+. Toch maar eens kijken naar een oliekoeler.

Afbeelding

Begin februari een trackday gedaan op Assen. Remmen zijn top, alsof je een anker uit goed, en de balans in de auto is perfect met het sper.

Ik kwam een 1K2 intrax set tegen en de KW Clubsports waren ook al 9 jaar oud (ondanks revisie vorig jaar voelde het toch niet helemaal lekker). Intrax set gekocht en zit er inmiddels onder. De bouw en materiaal kwaliteit van Intrax is wel minder dan KW, het is een licht gebruikte set maar er zit al roest op... Daarnaast zijn de camberplates ook onhandiger met het verstellen.

Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar februari van daily driver gewisseld. De E91 320d tikte inmiddels de 300k aan en probleemloos 40k in een jaar erbij gezet. In de buurt stond een leuke en ietjes aangepaste 123D te koop die onlangs veel onderhoud heeft gehad. (ketting, koppeling, onderstel, remmen, banden). Inmiddels meer dan een jaar verder en onlangs is deze ook verkocht na 60k probleemloze kilometers (wel 4x de olie gewisseld in een jaar :coffee: ) De 123D rijdt nu in Portugal rond, aangezien er ontzettend weinig animo is in Nederland door ons rare dieselbeleid...

Afbeelding

De 123D was toch wel klein en stuiterig als dagelijkse auto. ST XTA schroefset en korte wielbasis is geen top combinatie maar wel ontzettend speels en vermakelijk op de achterafwegen (voelt soms sneller aan dan de 130i door het dieselkoppel). Verbruik lag rond de 1/16 met stevig doorrijden. De 320 was toch wel een stuk zuiniger op hogere snelheid ondanks dat de 123D kleiner en lichter is.

Er moest dus een grotere en zuinige diesel weer komen. Groter is wel gelukt, maar zuiniger niet helemaal. Langere tijd al een zwak gehad voor de E60 reeks, maar ook voor individual uitvoeringen. Binnen DF kwam een hele bijzondere uitvoering te koop. Mondstein met Merino leder en witte hemel.

De 535D van Arjan (Vliet) overgenomen en inmiddels in 2.5 maand al 15k km verder. Niet helemaal probleemloos, beide thermostaten vervangen en een vacuĆ¼mslang van de turbo gaven helaas de geest. De thermostaten (motor en EGR) stonden open en hierdoor ging de DPF niet regenereren. In een van de vacuĆ¼mslangen van de turbo zat een scheurtje waardoor er maar de helft van het morgen vrij kwam. Al met al niet heel schokkend en ook niet gek voor een auto van 17 jaar oud maar toch jammer.

Afbeelding

De 535D is wel de ultieme autobahn cruiser, komt eigenlijk pas goed tot zijn recht vanaf 130 km/h en brengt je in alle rust naar de bestemming. Weekendje Parijs en week wintersport heeft dit ook wel bewezen. Je stapt net zo fris uit als je erin stapt door de comfortstoelen en relaxte rijgedrag van de 5er. Dwars door Duitsland met 170+ voelt aan als 100.

Afbeelding

De 535 gaat helaas binnenkort wel de deur uit wegens wisseling van baan.

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: 130i Ringtool + 535D individual

Bericht door Woppa » 18 apr 2023, 23:25

De 535 mis ik nog "elke dag". Wat was het een fijne (en in ons geval betrouwbare) combinatie. Comfortstoelen met verwarming, ventilatie en massage. Heerlijk geluid via de logic7, beul van een motor en na wat aanpassingen echt heel vlot. Vond het voor het formaat ook serieus goed sturen. Maar uiteraard het beste op z'n plek in die heimat op de autobahn.

De deur uit gegaan met meer dan 6 ton op de teller, denk niet dat ik dat nog een keer ga halen.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: 130i Ringtool + 535D individual

Bericht door Dimitri » 19 apr 2023, 12:27

Die 123D heb ik wel een tijdje te koop zien staan, mooie spec. De 535 is helemaal een super spec, kan me de foto's van de vorige verkoper nog herinneren.. Wat een beauty.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: 130i Ringtool + 535D individual

Bericht door Vliet » 26 apr 2023, 09:50

Zo, je hebt hem aardig goed gebruikt. Jammer dat hij weg gaat. Bijzonder van die thermostaten, die zijn allebei vervanger door de vorige eigenaar vlak voordat ik hem kocht. Die hebben het dan niet lang uitgehouden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten