De federal banden test.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De federal banden test.

Bericht door HJ2 » 03 jul 2017, 19:10

Ik heb ze onder de Lotus liggen nu. Alleen... al een Heule tijd geen circuit meer gezien.
Wel stevig straatgebruik. Banden zijn nog prima, maar hebben nog niet veel ervaring. De tijd zal het leren!

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De federal banden test.

Bericht door JWtje » 07 jul 2017, 13:34

18 juli ga ik op CPZ kijken of mijn Federal's scheuren tijdens het scheuren. Van burnouts scheuren ze in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: De federal banden test.

Bericht door e30touring1990 » 12 jul 2017, 15:19

JWtje schreef: 07 jul 2017, 13:34 18 juli ga ik op CPZ kijken of mijn Federal's scheuren tijdens het scheuren. Van burnouts scheuren ze in ieder geval niet.
zijn dat de 595 rsr's?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De federal banden test.

Bericht door JWtje » 14 jul 2017, 19:26

Ja. Ben er best tevreden over hoor. Komen niet in de buurt van slicks natuurlijk maar ook voor dagelijks prima te doen. Hebben wel wat temp nodig maar gewoon 15 min rechtuit op de snelweg is voldoende om ze beter te laten presteren dan topmerk zomerbanden. Ook in de regen beter dan zomerbanden tot je echte plassen tegenkomt. Op droog geven ze de grenzen goed aan en breekt voorspelbaar uit.
En in mijn geval 205/45/16 kost een burnout van nieuw tot dubbelplof ongeveer €160,- excl. brandstof. Je hoeft er in ieder geval niet zuinig mee te zijn.
Wil hierna de Nankang AR-1 is uitproberen.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De federal banden test.

Bericht door JWtje » 19 jul 2017, 16:39

Gisteren een top dag gehad met Driversdays op Zandvoort.

Aangezien ik op Federals rij dacht ik de ervaringen even te delen. E30 weegt ongeveer wat een volledig aangeklede E30 weegt maar dan met een blok dat ergens tussen de 70 en de 100kg zwaarder is schat ik zo. Bandenmaat 205/45-16 met voorin 2.1 bar warm(snoeiheet) en achter 2.2 bar.

's-ochtends toen het nog niet zo heel warm was 2:00.52 gereden. 's-middags beetje rond de 2:08 blijven hangen maar toen zaten we ook met z'n tweëen in de auto dus dat scheel weer een kilootje of 90. Niet dat 90 kilo voor 8 seconden staat natuurlijk maar het was na de middag aanmerkelijk warmer en na een rondje of 2 gingen de Federals behoorlijk smeren.

Al met al best wel tevreden met de banden. Maar het verschil met auto's die op slicks reden is echt enorm. Auto's die met ongeveer dezelfde snelheid aan het eind van het rechte stuk aankwamen konden denk ik bijna 40-50 meter later remmen en ik zat dan echt tegen blokkeren aan.

Qua bochtensnelheid vergeleken met andere E30's schat ik in dat je op slicks ca 10-15% harder door de bocht kan. Maximale G-kracht in de bocht gehaald volgens Harry's Laptimer is 1.2G wat denk ik niet heel verkeerd is voor banden van 8 tientjes per stuk.

Slijtage viel ook reuze mee. Zou er zo nog een dagje op kunnen redden denk ik. En heb toch een goeie 300 circuitkilometers gemaakt. En daarbij echt nergens naar gekeken. Veel uitbreken en met flink onderstuur gewoon doorgedouwd tot de kont omging. Het nieuwe asfalt op Zandvoort is trouwen merkwaardig verschillend qua grip viel mij op.
Verder gaven de banden zowel voor als achter zeer duidelijk aan waar het ophield en brak ie uit dan was dit super controleerbaar.

Wat me op de terugweg wel op viel was de herrie die van de redelijk verkrachte Federals af kwam. Had er al eerder wat over gelezen maar de straatkilometers die ik er ondertussen mee gemaakt heb waren bijzonder comfortabel. Nu klinken ze een beetje alsof je op offroadbanden met dikke noppen rijdt. Maar gedurende de terugreis werd ook dit wel minder.

Overigens geen last van de vaakgenoemde scheurvorming in de band.

Zou hierna graag de Nankang AR-1 eens proberen. Wellicht alleen op de vooras om de balans wat beter te krijgen.

Hier een automatisch door mijn telefoon in elkaar gezet filmpje van de dag. Heb er nog geen "on-track" footage in geknald omdat ik dit bestand eerst nog moet uitpakken.

https://youtu.be/v1UPoJ2uD-c

Maar goed. Leuke dag gehad. Meer hierover --> viewtopic.php?f=2&t=33733&start=25

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3562
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: De federal banden test.

Bericht door HJ2 » 12 sep 2022, 09:24

Intussen zijn het al oude banden en ben ik aan de beurt hoor. Ik denk dat ik er nog geen 10k km's mee heb weggezet en qua profiel zijn ze niet versleten, ook niet hard of zo, maar ik zie wel de bekende fijne scheur ontstaan in het loopvlak, over de geheel breedte van de band. :duh:

En dat voor een autootje van net over de 1000 kg...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 244 gasten