verrast door een 123d !

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Tom

Bericht door Tom » 08 okt 2007, 19:05

Tja toen ik nog m'n S2000 had ging ik vaak op zondag de wegen onveilig maken samen met een maat. Hij heeft een SLK230 kompressor met automaat. Op papier is de S2000 toch wel wat sneller maar in de praktijk moet je met een toerenmotor gewoon erg bij de les zijn (onder de 6000rpm gebeurd er weinig).
Hij trapt het gaspedaal in, die bak schakelt terug en de kompressor hakt erin. Ik moet boven de 6000rpm zitten en goed blijven schakelen. Op circuit geen probleem, op de openbare weg ook niet als je je koppie erbij hebt, maar in de praktijk is het gewoon lastig tegen een auto met automaat en turbo/compressor.

Zal bij de 123d ook zo zijn.. rap ding..

maar het blijft een diesel. :lol:

Joy

Bericht door Joy » 08 okt 2007, 19:24

Dieselmotoren zijn gewoon krachtiger in het gebied waar een benzinemotor niks te zoeken heeft. Simpel. Hier thuis een VW Transporter 2000 kg, 130 pk TDI en iets van 350 nm koppel. In de 1e 2 versnellingen lanceert dat ding zich gewoon vanaf krap 1500 toeren met een bak wielspin. Met mijn trage 318is ben ik sneller op 100 maar daar moet ik dan wel tot 7000 toeren voor rammen. Dus dat wat Rico aangeeft heb ik ook regelmatig, dat er een Passat Tdi simpel optrekt terwijl ik dan zoiets heb van shit zeg ik moet gewoon tot 5000 doortrekken om bij te blijven.
Daarbij moet ik ook zeggen dat boven de 150 veel diesels met fors vermogen toch makkelijk zijn bij te benen met minder vermogende benzineauto's. Laatst ook een Ibiza Cupra D. Vanaf 100 kwam dat als een raket voorbij, om daarna vanaf 160 ineens goed volgbaar te zijn.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 08 okt 2007, 19:25

Sander Spoolder schreef:
ErikKramer schreef:
Robin schreef:Totdat Niels in een auto van het type Sander/Robin rijdt, kracht onderin en 7000rpm en benzine. :P
Pas maar op als de plannen van de auto van Niels gaan slagen ;)
wattan ?

Z3 Coupe RWD ombouwen tot FWD :P
Bijna,
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat zijn Golf Wolfsburg een wolf in schaapskleren gaat worden :lol:
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=6080
In dat soort Golfjes kun je dan lelijk in verkijken :shock:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 okt 2007, 20:18

Robin schreef:Totdat Niels in een auto van het type Sander/Robin rijdt, kracht onderin en 7000rpm en benzine. :P
De 335i is een diesel die op benzine loopt en tot 7000RPM gaat idd. maar ik dacht dat we het over de M3 hadden. Daarbij wil wel eens zien hoe een 335i een 335D degradeert :wink:

Enne nee dan heb ik het niet over een wagenlengte voorsprong...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 08 okt 2007, 20:36

Wat Sander tikt....D-Cat is 400Nm en 177pk

Waar ik me over verbaas is de tijden 0-100 en top van de 123D *(wat een naam....)

Onze demo Auris D-CAt heeft 220pk en 460Nm lijkt me een keer leuk om te vergelijken...

Louis

Bericht door Louis » 08 okt 2007, 21:00

Diesel en benzine is altijd even snel bij zelfde vermogens/gewicht. Maar in de praktijk zit je met een benzine nooit in je ideale versnelling tijdens het normale cruisen. Wie rijdt nou 100km/h in de 3 constant ? Dat is eerder de 5, een 100pk mindere diesel zal gehakt maken van een turboloze benzinemotor. (bij zelfde vermogen)

Vandaar ook mijn voorkeur voor diesel, een 100pk benzine zal net zo snel zijn als een 100pk diesel, maar doe mij die diesel maar, met m'n huidige TDI s het 2sec gas geven in een te hoge versnellig en toch stevige duw in de rug en je rijdt weer 20km/h sneller (bij wijze van) Met een benzine rij je nog net zo snel in die te hoge versnelling.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 08 okt 2007, 21:09

ik ben ook al een 123d tegen gekomen en die moest gewoon plaatsmaken voor mijn 470Nm/210pk

het verschil was niet groot maar hij moest aan de kant

in mn slipstream bleef hij wel hangen

8)

E

Femme

Bericht door Femme » 08 okt 2007, 22:07

Ik heb eens op dezelfde dag in een 118i en een 118d gereden. Motorisch is het beide niet fantastisch. Wat me na het overstappen in de 118d vooral opviel was het zeer nadrukkelijk aanwezige dieselgenagel als je rustig rijdt met een snelheidje van 50km/h. Buitengewoon storend.

Het koppel van een diesel en benzinemotor vergelijken is zinloos omdat een vergelijkbare benzinemotor bij gelijke snelheid in een gelijke versnelling meer toeren zal maken waardoor het koppel op de wielen groter is dan de vergelijking op motorkoppel doet vermoeden. 400Nm in een diesel is heel wat anders dan in een benzinemotor.

Verder vind ik die vergelijking in tijdschriften van tussenacceleraties in de vierde versnelling ook volkomen nutteloos. Wat moet je nou in IV als je van 80 naar 120 wilt? Als je geen haast hebt doe je het in de vijf of zes en als je wel wilt doorkarren doe je het in drie, maar in vier?

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2007, 23:24

De discussie slingert weer mooi alle kanten op :wink:

Ik wist verder ook niet dat het een 123d was, daarnaast vind het niet interesant om tegens auto een sprintje te trekken die een stuk minder vermogen hebben.

En het belangrijkste.. die 123d rijder wilde mij wel even een poepie laten ruiken door laten zien hoe snel ie was, alleen was ik op dat moment daar niet echt mee bezig. Pas toen hij volgas wegscheurde de oprit op werd ik pas nieuwsgierig.

Ik maak bijna elke dag wel mee dat een diesel me op de een of andere manier probeert te triggeren met zijn koppel, passats , 3 liter tdi's van audi.. daar reageer ik eigenlijk nooit op.

een klein kind pak je tenslotte ook geen snoep af :lol:

Louis

Bericht door Louis » 08 okt 2007, 23:39

Rico v Velzen schreef:, 3 liter tdi's van audi.. daar reageer ik eigenlijk nooit op.

een klein kind pak je tenslotte ook geen snoep af :lol:

http://www.chipmeister.nl/ViewProduct.a ... 20233%20pk

Hmmm, met chippie mag je aardig doorstampen denk ik :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 08 okt 2007, 23:41

245 km/h ?

Rico's M3 stopt pas dicht tegen de 300 :wink:

RVV

Bericht door RVV » 08 okt 2007, 23:49

Ik ken mijn plaats wel met de M3.. Maar ik ken ook de 130i.. en die is gewoon sneller dan elke diesel behalve .35d uitvoeringen..

Laat het nou die 130i zijn die ik tijdens een autbahnrit echr zwaar op afstand zette boven 250.. En dan heb ik het niet over een paar honderd meter ofzo.

Ik wil er geen M3 opschep draadje van maken.. want als een M3 op 260 zit, zit een Corvette Z06 op 300 km/h om het even in perspectief te plaatsen en die krijgt zelfs klop van een Japans broodtrommeltje.

Maar diesels, daar maak ik me echt dus niet druk om.. Die zijn altijd nog langzamer dan mijn M3 :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 08 okt 2007, 23:50

precies.

Marc R

Bericht door Marc R » 09 okt 2007, 05:38

Helemaal waar,maar diezelfde 3.0TDI van daarnet was ik juist zwaar van onder de indruk van een kennis van me.
Hij wilde wat meer power en ik heb hem toen laten chippen bij JD voor hem.

Dolle pret voor een diesel dan he..

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 okt 2007, 08:22

Sander Spoolder schreef:precies.
idd.geen enkele stock diesel vandaag op de markt is sneller thru gears dan een M3 E46/335i, en zelfs dik getunede grotere diesels moeten 't nóg afleggen.

We hebben 't hier over sprinten en niet:
Ff kijken wat die A6 3.0tdi uitloopt als ik nu gewoon 70 in z'n 4 blijf want er draait nét Abba met Waterloo op 538 en ik wil ff meeneuriën en geen gezeik aan m'n kop en m'n rechter hand zit nu 't volume een paar tandjes hoger te zetten en kan niet schake...euh was dit nu de Kerkstraat of is dat pas de volgende afslag?

iets in die richting.

Als de Viper van Harry B. niet thru gears voluit was gegaan was ik 'm op z'n staart letterlijk gebleven, maar hij móest om mij op een klein afstandje te zetten.

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2007, 08:28

Laatst bij een verkeerslicht stond ik achter zo'n CLK 270CDI coupe Mercedes. Groen. Hij schokt plankend weg, tikkie rook uit z'n uitlaatjes, tot 140 had ik 't gas voor de helft(bij wijze van) in en schakelde tegen de 4500/5000 denk ik, mooi op hetzelfde meters achter hem blijvend, no sweat. Man kwam mooi niet van me af. 8) :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 okt 2007, 11:39

Het begint bij "verassen" en nu gaat het ineens om "winnen"......zucht.....

Er is helemaal niemand die zegt dat diesels het snelste zijn :?

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2007, 11:42

In Pompeï waren ze zo'n 2000 jaar geleden ook onaangenaam verast, Niels. :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 okt 2007, 14:56

Die is wel scherp zeg :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 09 okt 2007, 15:30

@Arthur: ik bedoelde natuurlijk Allen in die zin, niet Arthur ! Opletten ;)

Robin, je doet inderdaad een beetje "vervelend". Niet lullig bedoeld, maar de laatste post van Niels is inderdaad (wederom) de spijker op zijn kop.

Niemand had het hier over sneller zijn, maar over het verrassingselement. Is dit nu zo moeilijk te bevatten ???

Kan iemand anders even quoten waar iemand ook maar gesuggereerd heeft dat een diesel sneller is ?

Nee lukt niet, want daar ging het niet om. Het ging ook NIET om cijfers met elkaar te vergelijken en verschillende versnellingen.

Het ging erom dat in theorie een bepaalde auto weliswaar sneller is in ALLE versnellingen die je maar kan verzinnen (zo u wilt) maar dat je in de praktijk nooit altijd in de juiste versnelling staat.

Je rijdt met je M3 niet altijd 80 in zijn III. Je rijdt niet altijd 100 in zijn IV. Je rijdt gewoon vaak in je V of VI als je ergens tourt.

En kom je dan een diesel tegen die niet de vlag heeft uithangen met daarop de tekst: "ik ga sprinten, alle M3's aub in de juiste versnelling gereed staan" dan kun je van een koude kermis thuiskomen.

Je pompeï-opmerking was geniaal overigens :) haha

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2007, 16:41

ik ken alleen 'vervelende'(dooie) (ex-)advocaten ,Iljia. :lol: :twisted: 8) :( :roll:

Door mij als 'vervelend' te bestempelen, geef je jezelf al gewonnen. Geen ENKELE diesel verRast mij, want:

a) ik ga er niet op in.
b)ik jens 'm VOL thru gears.

klaar.

Bepaalde EVO's/Stis en bepaalde turbo benzines(VAG etc) kunnen in jouw optiek dan óók voor een verrassingseffect zorgen. Waarom die zogenaamd snelle diesels erbij worden gehaald is mij een raadsel, want een goede benzinemotor(al dan niet turbo) is altijd de betere soort, meer toeren, sneller.

Een MTM A5 3.0TDI getuned naar 300pk en 600Nm + 20 inch jetsers oid rijdt de kleine Kurs Hockenheim exact zo snel als mijn standaard auto.

En een 745d of S420CDI trekken gewoon in 6,8 naar de 100 en in resp. 28 en 26 naar de 200.

Echt supersnelle diesels moeten nog uitgevonden worden denk ik... :twisted: :lol:

Brava

Bericht door Brava » 09 okt 2007, 16:52

Ach Robin is, en ik citeer: "een 'bijzondere' poster qua 'alles weten'. En dat in meer een negatieve zin. Het zal zijn 'stijl' van schrijven wel zijn. Die heb ik ook. "

:P

Macboy

Bericht door Macboy » 09 okt 2007, 16:59

:) Arthur

even voor de duidelijkheid: Robin en ik kennen elkaar best lang dus we weten tegen wie we het hebben :)

Wat ik vertelde over het verrassingseffect gaat ook zeker niet op voor Robin, want als er iemand is die constant in de toeren rijdt, is hij het wel :)

Robin zal ook nooit verrast zijn, want hij zit altijd als een hongerige luipaard zijn territorium (Friesland) af te struinen naar een prooi (dieselrijders)

;)

Robin

Bericht door Robin » 09 okt 2007, 17:22

In het land der blinden is éénoog koning, Brava, terwijl hier op DF toch een stuk know how zit, waarvoor hulde, moet ik soms ff in het toetsenbord klimmen om er ff een draai aan te geven, zoniet goedschiks, danwel 'kwaadschiks', voor sommigen hier. :lol:

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2007, 17:25

haha ff ingrijpen tot zover dat nodig is :wink: Ik snap Robin en ik snap Macboy, beide hebben jullie gelijk.. er is wel een wezenlijk verschil tussen Robin zijn auto en mijn auto en dat is dat ik echt toeren moet rijden om een forse snelheid te maken.

Robin kan meer ala daiselstyle, met veel koppel onderin diesels opvreten.

Aan de andere kant zijn Robin en ik met 340plus pk ook best verwend en vreten we ook letterlijk diesels op.

Maar een average benzine auto met toch een leuk vermogen is weer de pineut als die een diesel treft IRL, mijn 325i heeft 192pk toch niet echt kinderachtig, maar IRL is een 130/140 tdi apparaat gewoon sneller.. mijn toenmalige 120d die ik naast de 325i had, verslond hem gewoon op deze manier.

Met een niet benzine toeren motor toch toeren rijden is niet echt een lekkere bezigheid, helemaal niet als een beetje snelheid voor de heldeuren moet worden weggehaald.

Eigenlijk weten we allemaal wel hoe het zit, maar rekenen teveel naar ons eigen straatje.

De 123d het onderwerp van het verhaal waarvan ik dacht dat het een 120d was laat zien dat een diesel vandaag de dag gewoon een erg snelle auto kan zijn.

Maar 1 ding blijft en dat vond ik de grootste kutterigheid bij mijn 120d.. na 4000 toeren is het feest alweer afgelopen.. en dan ga je toch weer ergeren aan de korte powerband.

Overigens werd ik als dieselrijder indertijd ook eens flink op mijn nummer gezet hoor, EN terecht.. :lol: Post van mij een paar jaar terug.

Vanochtend op de A7 richting Gru'n rij ik een gangetje van 140, nadert er redelijk vlot een SAAB-achtig ding in mijn spiegel. Ik heb nooit een flauwe notie om welk type het gaat want ik niet echt kijk op die SAAB dingen. Maar ach ik weet wel dat er wat snelle jongens van rondrijden.

Dus ff testen terug van de 6 naar 4 en brombrombrom hup door naar de 180 hhmm. SAAB ding blijft makkelijk achter mij.

Nog maar eens een sessie (moesten weer afremmen) En hup vol doorpoken van de 4 naar 6 er was ruimte op de rechterbaan dus ging ik daarheen.. Zo dacht ik en nu maar eens zien of dat SAAB ding mij ook voorbij gaat..
En ja hoor daar ging die, hhmmmmm met een vies snelheidsverschil ook nog.
Ik trapte zowat het pedaal door de vloer heen maar het schoot maar niet op, weg was het king of the road gevoel. slome kutdiesel ;-)

Die SAAB vloog me fluitend voorbij alsof ik stil stond richting de horizon, ik zag nog ergens 9-3 staan maar niks geen motoraanduiding ofzo..
Later haakt ik weer aan, ik ging er af en seinde met de lichten, zo sportief was ik natuurlijk wel weer, hij knipperde even met zijn linker en rechter knipperlicht.

Man het wordt de hoogste tijd voor weer echt iets snels ;-)
Aan het eind van de rit baalde ik toch weer van de beperkingen van een diesel :wink:

Plaats reactie