Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / inrijden...p27
- Rolf205
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Laten we het geen caravan topic maken....
Ik ben benieuwd of je nu voor Direzza of AR-1 gaat....
Ik ben benieuwd of je nu voor Direzza of AR-1 gaat....
- Arthur
- Berichten: 39759
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- JdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Als die 106 idd 900kg weegt kun je hem inderdaad trekken zonder BE rijbewijs. Belangrijk is wel dat de maximaal toegelaten massa van de auto + maximaal toegelaten gewicht van de aanhanger totaal niet meer dan 3500 kg is. In mijn geval met m'n 330d van 2200 kg max. gewicht mag ik een aanhanger van 1300kg trekken. Heb een aantal keer een Anssems AMT 1300 (max 1000 kg laadgewicht) gehuurd, bevalt prima. Flinke aanhanger wel, enkelasser maar heb geen issues gehad met dat ie niet stabiel zou zijn. Met een lichtere auto zou je een zwaardere aanhanger kunnen trekken, let wel op dat het max gewicht van de aanhanger niet hoger is dan het max trekgewicht van de auto ook al zet je er iets lichts op, dat mag alleen met BE geloof ik.StefanW schreef: ↑04 jul 2022, 13:39 C4 is wel geinige auto, maar zoek echt een station. Gisteren zat ik even te zoeken op de lichtste trekauto. Een Volvo V50 2.0 is niet zwaar en mag redelijk trekken. 106 op een ambulance zal inderdaad niet zwaar zijn. Je zou hem zelfs nog zonder BE rijbewijs kunnen rijden geloof ik.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Dat laatste wat je zegt is volgens mij niet zo. Echt nog nooit ergens gelezen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Was vroeger wel een beperking bij B zonder E maar inmiddels is dat los gelaten.Jan Terwolde schreef: ↑08 jul 2022, 14:40 Dat laatste wat je zegt is volgens mij niet zo. Echt nog nooit ergens gelezen.
Nu is de enige regel t.b.v. rijbewijs B met aanhanger: max toelaatgewicht auto + max toelaatgewicht aanhanger moet lager dan 3.500kg zijn. Wat er werkelijk op of in zit boeit niet voor rijbewijsregel. (dus bijv. een lege autoambu die 3.500kg mag laden en leeg 400kg weegt mag je toch niet rijden)
(Daarnaast moet het technisch natuurlijk mogen, dus niet overbeladen e.o. meer gewicht aan de haak dan de auto volgens kenteken mag hebben)
- JdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
O, nou ja dat laatste dan misschien niet nee. Maar dat is met een beetje trekauto en alleen B-rijbewijs sowieso niet een probleem waar je snel tegenaan zult lopen.
-
Online
- Berichten: 3980
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
E rijbewijs haal je in een dagje. Als je al een beetje gevoel hebt in rijden met een aanhangwagen met 2vingers in je neus.
Sinds ik het heb snap ik niet meer waarom mensen zwaar tillen aan het E rijbewijs wat ze nog niet in bezit hebben.
Sinds ik het heb snap ik niet meer waarom mensen zwaar tillen aan het E rijbewijs wat ze nog niet in bezit hebben.
- Ferdi
- Berichten: 3045
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Eens met Eric, ik heb hem nu 9 jaar en gehaald in een dag.
Je hoeft je nergens meer druk om te maken wat een hoop gemak geeft.
Je hoeft je nergens meer druk om te maken wat een hoop gemak geeft.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Dunlop, maar mijn maat ligt niet op voorraad
Ook eens! Ik haal hem als het nodig is binnen een dag.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Het zijn uiteindelijk de Nankang AR1's geworden. Eigenlijk mijn derde keuze, want had liever weer de Yokohama A052 of Dunlop Direzza gehad, maar beide hadden leveringsproblemen (direzza is inmiddels opgelost).
Met de AR1's durf ik niet over de openbare weg te rijden (in de regen), dus op zoek naar een ander setje velgen. Door de brembo's kan ik kiezen uit maar een paar velgen. Ik wil namelijk geen spacers gebruiken. Met stom toeval stond er een setje op marktplaats. Dezelfde wielen. Snel geboden en gelijk opgehaald. Er zitten Federal 595 RS pro banden op, ik vind het de grootste rommel, zodra ze op zijn, dan zal ik er gewone straatbanden op monteren.
De looks zijn niet slecht, maar op een Rallye horen gewoon witte velgen. Voorlopig hou ik ze gewoon zwart. Voor het poetsen zou het beter zijn om de zwarte wielen als circuitset aan te houden, maar nee. Gewoon lekker met de witte velgen op het circuit. Heb deze opnieuw in de glasscoating gezet.
Met AST contact gehad en de veren van de schroefset hebben we verwisseld van 40Nm naar 55Nm, zodat de auto ook iets harder aan de voorkant wordt.
Nieuwe veren aan de voorkant, van de winter is de achterkant 1cm verhoogd, dus ik vond het nodig om hem weer even bij Jan Steverink goed uit te lijnen.
Gewicht is iets hoger dan de vorige keer, maar dat kwam door de 3/4 volle tank. Dit gewicht is zonder bestuurder. 140pk op 892kg.
Met de AR1's durf ik niet over de openbare weg te rijden (in de regen), dus op zoek naar een ander setje velgen. Door de brembo's kan ik kiezen uit maar een paar velgen. Ik wil namelijk geen spacers gebruiken. Met stom toeval stond er een setje op marktplaats. Dezelfde wielen. Snel geboden en gelijk opgehaald. Er zitten Federal 595 RS pro banden op, ik vind het de grootste rommel, zodra ze op zijn, dan zal ik er gewone straatbanden op monteren.
De looks zijn niet slecht, maar op een Rallye horen gewoon witte velgen. Voorlopig hou ik ze gewoon zwart. Voor het poetsen zou het beter zijn om de zwarte wielen als circuitset aan te houden, maar nee. Gewoon lekker met de witte velgen op het circuit. Heb deze opnieuw in de glasscoating gezet.
Met AST contact gehad en de veren van de schroefset hebben we verwisseld van 40Nm naar 55Nm, zodat de auto ook iets harder aan de voorkant wordt.
Nieuwe veren aan de voorkant, van de winter is de achterkant 1cm verhoogd, dus ik vond het nodig om hem weer even bij Jan Steverink goed uit te lijnen.
Gewicht is iets hoger dan de vorige keer, maar dat kwam door de 3/4 volle tank. Dit gewicht is zonder bestuurder. 140pk op 892kg.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / 24u trip Nurburgring
Afgelopen weekend was het tijd om alles te testen op de Ring. Zaterdagochtend vertrokken, 's middags de zwarte wielen gewisseld naar de witte. Mijn witte wielen blijven liggen bij de Ring. Dus elk weekend ff wisselen, maar dat is in half uurtje geregeld. Zaterdagavond was de baan een uurtje open. Rondje gereden, bandenspanning verlaagd en weer rondje gereden. Met de Nankang's moet je wel echt met de juiste bandenspanning rijden. De Yoko's zetten ik aan het begin van het weekend op lage spanning en reed ik de rest van het weekend mee.
Zondagochtend was het heerlijk rijden. Temperatuur was nog goed, niet te warm en tot 12uur geen enkele baansluiting. Wel heel veel toeristen, vele Engelsen en Spanjaarden. In de ochtend 8 rondjes kunnen rijden. Ook een aantal passenger laps gegeven en dat blijft toch wel erg leuk om te doen. De leukste was van een Marokaanse guy. Was voor een weekend naar de Nurburgring gevlogen, voor de eerste keer ooit. Hij had van tevoren al een berichtje gestuurd, maar had nooit gedacht mij daadwerkelijk te ontmoeten. Ik heb hem een passenger lap aangeboden en hij moest aan het einde van het rondje bijna huilen haha. Hij vond het zo gaaf! Ik mag nu naar Casablanca komen...racen op een circuit daar hahahah....geweldig! Alsof je een held voor ze bent
De auto was echt geweldig. De balans door de stijvere veren is geweldig. De auto voelt stabieler aan (ook icm de dikkere torsie). Over de Nankang's ben ik tevreden. Ik heb het idee dat ze net iets meer grip geven dan de A052. De banden zijn goedkoper, dus ik denk wel dat het een blijvertje is. Zeker nu de wielen gestald worden bij de Ring, waardoor ik met een iets meer hardcore band kan rijden.
's ochtends heb ik nog geprobeerd om een lekkere tijd neer te zetten, maar het is moeilijk. Er was wel redelijk wat verkeer op de baan en ik moet echt pushen.
De auto voelt sneller aan met iets koudere temperaturen. In oktober en november wil ik nog gaan. Ik hou van de herfst bij de ring. De eifel, minder toeristen en koudere weer. Al met al een geweldige weekend gehad! Ik blijf het geweldig vinden om de 106 over de ring te jagen en alle reacties van andere autoliefhebbers.
Klik erop voor de filmpjes:
Deze is ook wel leuk. Wordt gefilmd vanuit een MB C63s Prior Design. Vooral commentaar van de kleine
Je ziet mij vanaf 2:40min
Zondagochtend was het heerlijk rijden. Temperatuur was nog goed, niet te warm en tot 12uur geen enkele baansluiting. Wel heel veel toeristen, vele Engelsen en Spanjaarden. In de ochtend 8 rondjes kunnen rijden. Ook een aantal passenger laps gegeven en dat blijft toch wel erg leuk om te doen. De leukste was van een Marokaanse guy. Was voor een weekend naar de Nurburgring gevlogen, voor de eerste keer ooit. Hij had van tevoren al een berichtje gestuurd, maar had nooit gedacht mij daadwerkelijk te ontmoeten. Ik heb hem een passenger lap aangeboden en hij moest aan het einde van het rondje bijna huilen haha. Hij vond het zo gaaf! Ik mag nu naar Casablanca komen...racen op een circuit daar hahahah....geweldig! Alsof je een held voor ze bent
De auto was echt geweldig. De balans door de stijvere veren is geweldig. De auto voelt stabieler aan (ook icm de dikkere torsie). Over de Nankang's ben ik tevreden. Ik heb het idee dat ze net iets meer grip geven dan de A052. De banden zijn goedkoper, dus ik denk wel dat het een blijvertje is. Zeker nu de wielen gestald worden bij de Ring, waardoor ik met een iets meer hardcore band kan rijden.
's ochtends heb ik nog geprobeerd om een lekkere tijd neer te zetten, maar het is moeilijk. Er was wel redelijk wat verkeer op de baan en ik moet echt pushen.
De auto voelt sneller aan met iets koudere temperaturen. In oktober en november wil ik nog gaan. Ik hou van de herfst bij de ring. De eifel, minder toeristen en koudere weer. Al met al een geweldige weekend gehad! Ik blijf het geweldig vinden om de 106 over de ring te jagen en alle reacties van andere autoliefhebbers.
Klik erop voor de filmpjes:
Deze is ook wel leuk. Wordt gefilmd vanuit een MB C63s Prior Design. Vooral commentaar van de kleine
Je ziet mij vanaf 2:40min
- Godspeed
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Gaaf Stefan!
Ik krijg al geregeld opmerkingen over het wassen van de auto, maar jouwe heb ik echt nog nooit vies gezien…
Ik krijg al geregeld opmerkingen over het wassen van de auto, maar jouwe heb ik echt nog nooit vies gezien…
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
#poetstik
Nee, de kleur is gewoon zo makkelijk. Zelfs na 15 ronden Ring glimt ie nog
Zwart is gewoon geen fijne kleur, merk dat ook met de BMW. Die kleur kan je elke week wassen.
Nee, de kleur is gewoon zo makkelijk. Zelfs na 15 ronden Ring glimt ie nog
Zwart is gewoon geen fijne kleur, merk dat ook met de BMW. Die kleur kan je elke week wassen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Leuke filmpjes weer om te zien
- Dimitri
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Leuke update!
- Godspeed
- Berichten: 2027
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
- Rolf205
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Mooie update!
Welke diameter torsies heb je er nu onder? Ik ben ook met de vering/torsies bezig en twijfel nog ff over de spec van de voorveren. Ik heb nu 300lbs veren gekocht (redelijk vergelijkbaar met de 325lbs/55Nm veren van jou).
De leveringsproblemen met de A052 zijn nog niet over hoor. Mijn maat (195/45 R16) zijn 2 weken leverbaar geweest en nu al niet meer...
Welke diameter schijven heb je bij je Brembo's? Ik heb dezelfde velgen in 16" en twijfel of 15" uberhaupt zou passen over mn Brembo's met 283mm schijven.
Welke diameter torsies heb je er nu onder? Ik ben ook met de vering/torsies bezig en twijfel nog ff over de spec van de voorveren. Ik heb nu 300lbs veren gekocht (redelijk vergelijkbaar met de 325lbs/55Nm veren van jou).
De leveringsproblemen met de A052 zijn nog niet over hoor. Mijn maat (195/45 R16) zijn 2 weken leverbaar geweest en nu al niet meer...
Welke diameter schijven heb je bij je Brembo's? Ik heb dezelfde velgen in 16" en twijfel of 15" uberhaupt zou passen over mn Brembo's met 283mm schijven.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Thanks!
Standaard zit er 19mm torsiestaaf onder. Nu heb ik 21mm.
Op de ring wil je ook niet te hard zijn. Ik kon kiezen tussen 55Nm en 60Nm. Wellicht voor CPZ en Assen is 60Nm beter.
Leveringsproblemen voor de A052 blijven voor de rest van het jaar. De Direzza is wel weer leverbaar.
Ik rij met 288mm schijven, Xantia V6 schijven. Met 15 inch past dat over de bekende lichte velgen zoals OZ en Teamdynamics.
Standaard zit er 19mm torsiestaaf onder. Nu heb ik 21mm.
Op de ring wil je ook niet te hard zijn. Ik kon kiezen tussen 55Nm en 60Nm. Wellicht voor CPZ en Assen is 60Nm beter.
Leveringsproblemen voor de A052 blijven voor de rest van het jaar. De Direzza is wel weer leverbaar.
Ik rij met 288mm schijven, Xantia V6 schijven. Met 15 inch past dat over de bekende lichte velgen zoals OZ en Teamdynamics.
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Gave update weer en ...
That fitment
That fitment
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Wat een heerlijke ringtool. Best wel wat verschil in gewicht tussen voor en achter. (Misschien is dat juist wat hem het speelse karakter geeft) Is er nog veel gesteld aan het onderstel om de hoekgewichten te stellen?
Mijn e36 weegt 1175 kg incl volle tank en bestuurder. Zonder stellen al een heel behoorlijke 50-50 gewichtsverdeling. Ik reed ongeveer dezelfde ronde tijden met +-225pk.
Mijn e36 weegt 1175 kg incl volle tank en bestuurder. Zonder stellen al een heel behoorlijke 50-50 gewichtsverdeling. Ik reed ongeveer dezelfde ronde tijden met +-225pk.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Ja past echt net als daar lood wordt geplakt
De auto moest linksvoor 0,5cm lager. Was echt minimaal. Achter kan ik helaas niks wijzigen.yorick schreef: ↑30 aug 2022, 12:16 Wat een heerlijke ringtool. Best wel wat verschil in gewicht tussen voor en achter. (Misschien is dat juist wat hem het speelse karakter geeft) Is er nog veel gesteld aan het onderstel om de hoekgewichten te stellen?
Mijn e36 weegt 1175 kg incl volle tank en bestuurder. Zonder stellen al een heel behoorlijke 50-50 gewichtsverdeling. Ik reed ongeveer dezelfde ronde tijden met +-225pk.
1175kg met volle tank en bestuurder icm 225pk is wel erg lekker. Weggedrag van een e36 is veel beter.
Ik wil in de winter het blok aan laten passen, zodat ik van 140pk naar 165pk ga. Bijrijders zeggen vaak dat ie kwa beleving/snelheid al prima is, maar mijn ultieme doel blijft een 8min rondje rijden.
- Rolf205
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Torsieas kan je redelijk fijn stellen door de torsiestangen er helemaal uit te trekken. Ze hebben niet evenveel tanden aan beide kanten, dus de resolutie is fijner dan veel mensen denken.
Bij de 205jes is de rule of thumb dat je ongeveer 1,5cm rake (dorpel achter 1,5cm hoger dan voor) moeten hebben om lekker te sturen. Als je hm achter te laag doet, wil ie niet insturen. Heeft iets met roll centre te maken... (klok-klepel... maar uit eigen ervaring klopt het)
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Ja precies de 8 min btg was/is ook mijn doel. Met 25 paarden erbij, dan ga je het wel halen.
Is de 106 in deze trim ook nog gevoellig voor lift off oversteer?
Is de 106 in deze trim ook nog gevoellig voor lift off oversteer?
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Ja, dat gebruik ik om de auto in de bocht te zetten.
Het is wel minder geworden met de dikkere torsie as, de auto is stabieler geworden. Maar ga je over de grens, dan is ie lastiger te corrigeren dan voorheen.
Het is wel minder geworden met de dikkere torsie as, de auto is stabieler geworden. Maar ga je over de grens, dan is ie lastiger te corrigeren dan voorheen.
-
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
- Auto: Megane RS Tracktool
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Ringracer / Nankang AR1
Waar heb jij de AR1's besteld als ik vragen mag Stefan?
Bandenleader had op de site staan op voorraad maar na ze besteld te hebben kreeg ik gelijk annulering met 'out of stock' als reden.
Bandenleader had op de site staan op voorraad maar na ze besteld te hebben kreeg ik gelijk annulering met 'out of stock' als reden.