Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Mark 320iS » 19 aug 2022, 11:23

Gloeiende gloeiende, even de frustratie van me af tikken 🤬.

De ruitenwisser van de 130i hapert af en toe in de automatische stand. Beetje googelen levert op dat dat het relais is. Zekeringkast zit achter het handschoenenkastje, dus ik dacht die verwissel ik wel even… nou, no way, dat ding zit gewoon moervast. Weer drie kwartier van mijn leven weggegooid en achterblijvend met het gevoel wat een ongelooflijk onhandige hork ik ben…

Herkenbaar? Of ben ik de enige? 😂

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Crookie » 19 aug 2022, 11:27

Mwa ligt aan de klus wat mij betreft. Sommige dingen kunnen echt tegen zitten. Zo heb ik ook 2 relais vervangen met mijn handen achter de pedalen en in een hele onprettige houding te liggen. De aanhouder wint.
Laatst gewijzigd door Crookie op 19 aug 2022, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door HJ2 » 19 aug 2022, 11:28

Gewoon vaker doen, dat prutsen, dan wordt je vanzelf handiger en heb je minder gloeiende gloeiende momenten 😁

Ja, herkenbaar dus van vroegah.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door RS-Ron » 19 aug 2022, 11:34

Zo is dat oefening baart kunst. Ik ben bij de EVroemer twee afstandbusjes vergeten……… nou ja vergeten, die zouden er niet tussen horen. Nu blijkt dat ze er wel tussen moeten met een schroefset……….. was ST vergeten mee te leveren. dus dit weekend “even” monteren. Ik hoop dat het lukt zonder de veerpoten uit de fusees te hoeven halen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door JP » 19 aug 2022, 11:37

Die ongelooflijk onhandige hork herken ik wel….maar niet tijdens autoklusjes…..meer met strijken, wassen, stofzuigen….jeweetwel.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Mark 320iS » 19 aug 2022, 11:53

Nou ik kan en doe best wel wat zelf. Remblokjes en schijven aan de m3 doe ik zelf, heb het hele interieur uit de m3 gehaald etcetera. Maar soms heb je van die ogenschijnlijk eenvoudige klusjes die je even tussendoor doet en dan enorm tegenvallen… extreem frustrerend 🤬😇🙂 .

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Crookie » 19 aug 2022, 11:58

Laatst heb ik een reparatie aan een kleppendeksel van een 2010 twingo gedaan. M6 boutjes rondom, vloeibare pakking op de hoeken en rubber rondom. Afin, boutjes netjes gelijkmatig met de hand aangedraaid, nagetrokken met de chinesium momentsleutel op 12nm. Trek ik ineens een boutje kapot… heerlijk! Dus het hele spul er weer af, alu folie over de kop heen, en uitboren maar, tappen en een nieuw boutje erin en het spul weer dicht. Wat een gedoe. Inmiddels een helicoil setje op voorraad liggen :tooth:

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Kadett » 19 aug 2022, 12:02

Oude boutjes of was het schroefdraad niet meer fris?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Crookie » 19 aug 2022, 12:04

Kadett schreef: 19 aug 2022, 12:02 Oude boutjes of was het schroefdraad niet meer fris?
Gewoon de boutjes van Renault. Ik vermoed dat de chinesium momentsleutel van €25 niet echt acuraat meer is en gewoon doortrekt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Martijn_bmw » 19 aug 2022, 12:06

Ik herken de frustraties ook wel, zelf vooral door het gebrek van juist gereedschap.
Heb je altijd weer net die andere maat nodig of type wat je niet hebt liggen :bag:

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Joël D. » 19 aug 2022, 12:13

Yup. Regelmatig.

Schokdempers eruit gehaald om te wisselen. Kom ik er achter dat de veerspanner die ik had liggen niet past. Gelukkig nog een back-up auto. Andere veerspanners geregeld. Heb ik geen goed gereedschap om te moer van het toplager eraf te halen. Grmbl.

Of niet opletten onder de auto liggend, momentsleutel op het verkeerde koppel ingesteld en een bout kapot gedraaid.

Of even een motorkapscharnier vervangen. 3/4 bouten braken af. Dan kost iets ineens de hele dag in plaats van een uurtje. Hoort er bij.

Ohja, of de slotbout in de velg laten zitten. En dan er de volgende dag achter komen als je de andere kant wil doen. Al het gereedschap gepakt. Krik eronder, oh shit....

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Knot » 19 aug 2022, 12:35

JP schreef: 19 aug 2022, 11:37 Die ongelooflijk onhandige hork herken ik wel….maar niet tijdens autoklusjes…..meer met strijken, wassen, stofzuigen….jeweetwel.
autoklusjes ben ik vaak niet handig in als het te technisch wordt of kans op te vieze handen, het huishouden gaat me daarentegen prima af, dat neem ik sowieso grotendeels op me.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Arthur » 19 aug 2022, 12:45

Heb ik ook wel, was laatst bij de Shell Express en was de Vpower op. Wat een gepruts, weer opnieuw de code intoetsen en pomp selecteren. Heb dus nu maar de SmartPay-app gedownload ;)
:tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Martijn_bmw » 19 aug 2022, 13:10

Arthur schreef: 19 aug 2022, 12:45 Heb ik ook wel, was laatst bij de Shell Express en was de Vpower op. Wat een gepruts, weer opnieuw de code intoetsen en pomp selecteren. Heb dus nu maar de SmartPay-app gedownload ;)
:tooth:
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Ferdi » 19 aug 2022, 13:15

Martijn_bmw schreef: 19 aug 2022, 12:06 Ik herken de frustraties ook wel, zelf vooral door het gebrek van juist gereedschap.
Heb je altijd weer net die andere maat nodig of type wat je niet hebt liggen :bag:
Precies daardoor is de verzameling uit de hand gelopen.
Tegenwoordig een wand en een kast vol met gereedschap.
Ik kan me nog herinneren dat dat 5 jaar terug nog 1 kist was :bag:

Overigens tegenvallende klusjes?
Ja laatst de bevestigingsstangen en rubbers van de stabilisatorstang voor aan de Pajero vervangen.
Dacht dat het zoals altijd een vlot klusje zou worden, maar na 15 jaar waren deze redelijk 1 geworden met de auto...

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door HJ2 » 19 aug 2022, 13:16

Crookie schreef: 19 aug 2022, 11:58 Laatst heb ik een reparatie aan een kleppendeksel van een 2010 twingo gedaan. M6 boutjes rondom, vloeibare pakking op de hoeken en rubber rondom. Afin, boutjes netjes gelijkmatig met de hand aangedraaid, nagetrokken met de chinesium momentsleutel op 12nm. Trek ik ineens een boutje kapot… heerlijk! Dus het hele spul er weer af, alu folie over de kop heen, en uitboren maar, tappen en een nieuw boutje erin en het spul weer dicht. Wat een gedoe. Inmiddels een helicoil setje op voorraad liggen :tooth:
Zo had ik ineens een haakse boormachine liggen nadat een tapeind van het uitlaatspruitstuk afbrak bij demontage.
Gloeiende gloeiende momenten zijn dus alleen maar enorm positief!

Je houdt er gereedschap en kennis aan over, en soms kapotte knokkels :lol:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Knot » 19 aug 2022, 13:17

Oh ja, toen ik even snel de remblokken van de Fiesta achter wilde wisselen had ik die terugdraai gereedschappen niet en met een waterpomptang was ook niet ideaal, daarna maatje van me het laten doen voor 20 piek dat had ik beter meteen moeten bedenken.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door tomgtr » 19 aug 2022, 13:22

Pfff niet aan mij besteed dat klussen. Pas 1 van auto’s mat lege accu (fijn zo’n lion accu en klasse 5 alarm). Youtube kijken hoe auto open krijgen, mooie jumpstarter in aanslag. En gewoon niet open geprust krijgen. Dealer stuurde iemand, 10 seconden 🙄.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Eric Z » 19 aug 2022, 14:32

Joël D. schreef: 19 aug 2022, 12:13
Ohja, of de slotbout in de velg laten zitten. En dan er de volgende dag achter komen als je de andere kant wil doen. Al het gereedschap gepakt. Krik eronder, oh shit....
Hé, die ken ik. :bag:
Een keer op de oprit en een keer 2straten verder teruggevonden.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Crookie » 19 aug 2022, 15:10

HJ2 schreef: 19 aug 2022, 13:16
Crookie schreef: 19 aug 2022, 11:58 Laatst heb ik een reparatie aan een kleppendeksel van een 2010 twingo gedaan. M6 boutjes rondom, vloeibare pakking op de hoeken en rubber rondom. Afin, boutjes netjes gelijkmatig met de hand aangedraaid, nagetrokken met de chinesium momentsleutel op 12nm. Trek ik ineens een boutje kapot… heerlijk! Dus het hele spul er weer af, alu folie over de kop heen, en uitboren maar, tappen en een nieuw boutje erin en het spul weer dicht. Wat een gedoe. Inmiddels een helicoil setje op voorraad liggen :tooth:
Zo had ik ineens een haakse boormachine liggen nadat een tapeind van het uitlaatspruitstuk afbrak bij demontage.
Gloeiende gloeiende momenten zijn dus alleen maar enorm positief!

Je houdt er gereedschap en kennis aan over, en soms kapotte knokkels :lol:
Jep: moerensplijters, tapsetjes, ratel tapkruk, centreerponsen, goede kwaliteit staalboortjes, loctite verzameling en vast nog wel wat. De volgende wordt een 1/4e of 3/8e goede kwaliteit (hazet/gedore/sonic/gedore red) momentsleutel van 5 tm 25 of 10-60nm voor het kleine werk waar lompe handen niet gewenst zijn.


Maar net zo goed dat ik wel eens iets fout doe, zijn er mensen die eerder aan de auto gewerkt hebben dat ook frustrerend kan zijn. Zoals het schroefdraad van de wiellager (wielbout) bevestiging. Auto zo gekocht totdat de wielen er een x af gaan en 2 van de vier bouten opgevreten waren door het interne draad met kans op loslopen etc. Dus zelf kunnen herstellen met een nieuw m14 tapje en een uurtje geduld. Bespaart een hoop gedoe van een nieuw lager naaf etc.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Ferdi » 19 aug 2022, 16:08

Dat is net zo k#dt inderdaad.
Aan beide auto's al genoeg dingen tegen gekomen van zowel dealer als gewone garage dat je denkt "waarom dan...."
Zorgt er bij mij voor dat ik geen enkele waarde meer hecht aan dealer onderhoud of wat ook.

Pajero zat een geleidepen van de remklauw linksachter scheef. Ook dat is weer zoiets, ik heb het in ieder geval nog nooit voor elkaar gekregen...
En zo weet ik ook garages die de remblokken wel eens verkeerdom geplaatst hebben (jawel, het frictie materiaal naar buiten), of de wielbouten vergeten aan te draaien.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Mark 320iS » 19 aug 2022, 16:39

tomgtr schreef: 19 aug 2022, 13:22 Pfff niet aan mij besteed dat klussen. Pas 1 van auto’s mat lege accu (fijn zo’n lion accu en klasse 5 alarm). Youtube kijken hoe auto open krijgen, mooie jumpstarter in aanslag. En gewoon niet open geprust krijgen. Dealer stuurde iemand, 10 seconden 🙄.
Ja DAT dus, ik weet zeker dat ze dat relais er bij de garage in 10 seconden eruit hebben. Dan voel je je toch een nitwit of niet (ik wel)?

Ben in elk geval blij dat ik niet de enige ben 😎

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Crookie » 19 aug 2022, 16:59

Pechbusjes/mobility service hebben volgens mij wel een dikke booster in de bus toz van wat de consument in huis heeft staan.

Een lege auto incl alarm is drama inderdaad… zo was ik vorige week bezig om een Lexus is250 met lege accu aan de praat te krijgen, met een schreeuwend alarm want kap open en sleutelfob leeg dus geen centrale ontgrendeling. Uiteindelijk de accu maar meegenomen en thuis opgeladen 😂 en de key fob een nieuwe knoopcel. De eigenaar wilde al de dealer inschakelen met bijbehorende kosten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door Niels » 19 aug 2022, 21:46

Gelukkig…. Gedeelde smart. :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Frustraties als je zelf prutst aan je auto….

Bericht door RJK » 19 aug 2022, 22:14

RS-Ron schreef: 19 aug 2022, 11:34 Ik hoop dat het lukt zonder de veerpoten uit de fusees te hoeven halen.

Gr Ron
Haha dat is dus net zo’n herkenbare. Uiteindelijk lukt dat dus niet, heb je een uur verkloot door het “op de makkelijke manier” te proberen en moet je uiteindelijk toch alles uit elkaar halen. Wat je beter meteen had kunnen doen? :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Richardt., RJK en 110 gasten