130i Ringtool + 535D individual
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Update 130i
Ook maar eens afstoffen...
130i nog steeds in bezit en nog steeds erg blij mee. In de tussentijd ook wel een aantal zaken aangepast. Eerst begonnen om het onderhoud op pijl te krijgen om met een basis mee te beginnen. Bougies, vloeistoffen, koelslangen, pakkingen, disa kleppen... the usual N52 stuff dus....
Auto netjes gemaakt door m te polijsten en goed in de wax te zetten.
Aantal keer naar de ring geweest vorig jaar
In de winter begonnen de aanpassingen, te beginnen met het zwart maken van de hemel. Op marktplaats of ebay gezocht naar een zwarte hemel maar bleek toch redelijk prijzig voor wat het is... Paar spuitbussen als probeersel, en voor mijn doen een succes!
In september 2021 de rolbeugel bij Wiechers besteld en na een levertijd van een halfjaar in december gemonteerd. Gekozen voor de Chromoly versie met gordelbuis en zwarte coating.
Daarna werd het tijd om de vooras aan te pakken. Ik merkte een zoekerig gevoel tijdens het hard aanremmen, auto ging van recht naar links.. Complete vooras gedemonteerd, maar bijna alles op het fusee bleek allemaal muur en muur vast te zitten. Veel bussen kruipolie en geduld zijn uiteindelijk de oplossing.
Nu alles los ligt, gelijk maar even de kans pakken om het goed schoon te maken.
Nieuwe wiellagers studs
Alle draagarmen vervangen voor de M3 versie + stuurstangen.
De dempers weggebracht voor revisie en met dit als resultaat.
Uiteindelijk net optijd afgekregen voor de eerste ringtrip van het jaar, totdat ik een lekke band had rechtsvoor. Bleek een scheur in de OZ velg... maar ook de rechtachter velg had precies hetzelfde. Waarschijnlijk iets te hard de curbs gepakt en velgen die al 7 jaar oud zijn. Uiteindelijk met de velgen van de daily gegaan op straatbanden, maar dan mis je wel gelijk een bult grip. Vooral zonder sper, breidscheid omhoog een spinnend binnenwieltje.
Inmiddels had ik ook een sper van een mede 130i rijder overgenomen. Van 'de portugees' en die ook gelijk maar even opgeknapt door een likje verf. Gelijk nieuwe olie en hij kan er weer tegen aan!
Nieuwe set OZ velgen gekocht en gelijk maar een trackday gedaan op Zandvoort. Auto en het sper werken perfect en hopelijk in september weer richting de ring en nog een trackday op assen + spa. De federal RSR's die er nu onder zitten zijn niet helemaal top dus volgende op het lijstje is een setje 17 inch + AR1/Direzza etc
130i nog steeds in bezit en nog steeds erg blij mee. In de tussentijd ook wel een aantal zaken aangepast. Eerst begonnen om het onderhoud op pijl te krijgen om met een basis mee te beginnen. Bougies, vloeistoffen, koelslangen, pakkingen, disa kleppen... the usual N52 stuff dus....
Auto netjes gemaakt door m te polijsten en goed in de wax te zetten.
Aantal keer naar de ring geweest vorig jaar
In de winter begonnen de aanpassingen, te beginnen met het zwart maken van de hemel. Op marktplaats of ebay gezocht naar een zwarte hemel maar bleek toch redelijk prijzig voor wat het is... Paar spuitbussen als probeersel, en voor mijn doen een succes!
In september 2021 de rolbeugel bij Wiechers besteld en na een levertijd van een halfjaar in december gemonteerd. Gekozen voor de Chromoly versie met gordelbuis en zwarte coating.
Daarna werd het tijd om de vooras aan te pakken. Ik merkte een zoekerig gevoel tijdens het hard aanremmen, auto ging van recht naar links.. Complete vooras gedemonteerd, maar bijna alles op het fusee bleek allemaal muur en muur vast te zitten. Veel bussen kruipolie en geduld zijn uiteindelijk de oplossing.
Nu alles los ligt, gelijk maar even de kans pakken om het goed schoon te maken.
Nieuwe wiellagers studs
Alle draagarmen vervangen voor de M3 versie + stuurstangen.
De dempers weggebracht voor revisie en met dit als resultaat.
Uiteindelijk net optijd afgekregen voor de eerste ringtrip van het jaar, totdat ik een lekke band had rechtsvoor. Bleek een scheur in de OZ velg... maar ook de rechtachter velg had precies hetzelfde. Waarschijnlijk iets te hard de curbs gepakt en velgen die al 7 jaar oud zijn. Uiteindelijk met de velgen van de daily gegaan op straatbanden, maar dan mis je wel gelijk een bult grip. Vooral zonder sper, breidscheid omhoog een spinnend binnenwieltje.
Inmiddels had ik ook een sper van een mede 130i rijder overgenomen. Van 'de portugees' en die ook gelijk maar even opgeknapt door een likje verf. Gelijk nieuwe olie en hij kan er weer tegen aan!
Nieuwe set OZ velgen gekocht en gelijk maar een trackday gedaan op Zandvoort. Auto en het sper werken perfect en hopelijk in september weer richting de ring en nog een trackday op assen + spa. De federal RSR's die er nu onder zitten zijn niet helemaal top dus volgende op het lijstje is een setje 17 inch + AR1/Direzza etc
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26915
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Project Ringtool - E46 330i
Leuke update! En mooie vorderingen gemaakt
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: Project Ringtool - E46 330i
Top man! Mooi dat het sper bevalt!
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: Project Ringtool - E46 330i
Leuke update
- Jan Terwolde
- Berichten: 2862
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Project Ringtool - E46 330i
Leuke update!
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Project Ringtool - E46 330i
Lekker bezig geweest. Best wat werk allemaal, maar dan kun je er ook weer een tijdje van genieten.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 jul 2022, 13:45
- Auto: BMW E82 135i & Clio 3 RS
Re: Project Ringtool - E46 330i
Dikke wagen, mooie mods! Ben benieuwd naar het volgende
Heb je achter ook de M3 armen?
Heb je achter ook de M3 armen?
- Emiel
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Project Ringtool - E46 330i
Tof!
Ik was zeer tevreden over het sper (en de m3 armen, subframe rubbers, e46 m3 baksteunen, etc) , had alleen agressiever gemogen achteraf.
Ik was zeer tevreden over het sper (en de m3 armen, subframe rubbers, e46 m3 baksteunen, etc) , had alleen agressiever gemogen achteraf.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2862
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Project Ringtool - E46 330i
Het sper met meer lock ofzo bedoel je?
- Emiel
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Project Ringtool - E46 330i
Ik had 45/25 (8 plaats)
Volgende keer 50/50 of iets in die richting.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: Project Ringtool - E46 330i
Ik heb ook 50/50 sper maar bij nader inzien had ik graag een kortere eind overbrenging willen hebben. Net iets meer power kan ie wel gebruiken zegmaar
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
130i nieuwe remmen, nieuwe daily
Inmiddels weer een tijdje verder en ook is het wagenpark deels veranderd. De 130i is na bijna 3 jaar nog in bezit en ondanks dat ie niet veel gebruikt wordt heb ik er nog steeds ontzettend veel plezier van. Vorig jaar een aantal trackdays gedaan op Assen en Zandvoort. De laatste op Zandvoort verliep niet helemaal top. Na de eerste sessie heb mijn linkerremklauw weggefikt, ik denk door een combinatie van goed gebruikte klauwen en te heet wordende remblokken (CL6).
Eerder had ik al het plan om de klauwen te vervangen voor F2X m klauwen. Mooi setje gescoord op marktplaats (gloednieuw) en een set Endless ME20 remblokken erbij.
In de winter ook weer het nodige onderhoud uitgevoerd zoals vloeistoffen en olie, maar ook eindelijk de M3 armen voor de achteras. Toch wel een stuk strakkers als het orginele spul wat er nog onder zat en het oogt ook nog eens veel beter.
Daarnaast de ovestap gemaakt naar 10w60 ipv 5w40, om de hoge olietemperatuur tegen te gaan. Op de baan gaat dit al snel naar 120/130. Met 10w60 iets lager maar nog steeds rond de 120. Grote verschil is wel constantheid in temperatuur, 5w40 had soms ook uitschieters naar 130+. Toch maar eens kijken naar een oliekoeler.
Begin februari een trackday gedaan op Assen. Remmen zijn top, alsof je een anker uit goed, en de balans in de auto is perfect met het sper.
Ik kwam een 1K2 intrax set tegen en de KW Clubsports waren ook al 9 jaar oud (ondanks revisie vorig jaar voelde het toch niet helemaal lekker). Intrax set gekocht en zit er inmiddels onder. De bouw en materiaal kwaliteit van Intrax is wel minder dan KW, het is een licht gebruikte set maar er zit al roest op... Daarnaast zijn de camberplates ook onhandiger met het verstellen.
Vorig jaar februari van daily driver gewisseld. De E91 320d tikte inmiddels de 300k aan en probleemloos 40k in een jaar erbij gezet. In de buurt stond een leuke en ietjes aangepaste 123D te koop die onlangs veel onderhoud heeft gehad. (ketting, koppeling, onderstel, remmen, banden). Inmiddels meer dan een jaar verder en onlangs is deze ook verkocht na 60k probleemloze kilometers (wel 4x de olie gewisseld in een jaar ) De 123D rijdt nu in Portugal rond, aangezien er ontzettend weinig animo is in Nederland door ons rare dieselbeleid...
De 123D was toch wel klein en stuiterig als dagelijkse auto. ST XTA schroefset en korte wielbasis is geen top combinatie maar wel ontzettend speels en vermakelijk op de achterafwegen (voelt soms sneller aan dan de 130i door het dieselkoppel). Verbruik lag rond de 1/16 met stevig doorrijden. De 320 was toch wel een stuk zuiniger op hogere snelheid ondanks dat de 123D kleiner en lichter is.
Er moest dus een grotere en zuinige diesel weer komen. Groter is wel gelukt, maar zuiniger niet helemaal. Langere tijd al een zwak gehad voor de E60 reeks, maar ook voor individual uitvoeringen. Binnen DF kwam een hele bijzondere uitvoering te koop. Mondstein met Merino leder en witte hemel.
De 535D van Arjan (Vliet) overgenomen en inmiddels in 2.5 maand al 15k km verder. Niet helemaal probleemloos, beide thermostaten vervangen en een vacuĆ¼mslang van de turbo gaven helaas de geest. De thermostaten (motor en EGR) stonden open en hierdoor ging de DPF niet regenereren. In een van de vacuĆ¼mslangen van de turbo zat een scheurtje waardoor er maar de helft van het morgen vrij kwam. Al met al niet heel schokkend en ook niet gek voor een auto van 17 jaar oud maar toch jammer.
De 535D is wel de ultieme autobahn cruiser, komt eigenlijk pas goed tot zijn recht vanaf 130 km/h en brengt je in alle rust naar de bestemming. Weekendje Parijs en week wintersport heeft dit ook wel bewezen. Je stapt net zo fris uit als je erin stapt door de comfortstoelen en relaxte rijgedrag van de 5er. Dwars door Duitsland met 170+ voelt aan als 100.
De 535 gaat helaas binnenkort wel de deur uit wegens wisseling van baan.
Eerder had ik al het plan om de klauwen te vervangen voor F2X m klauwen. Mooi setje gescoord op marktplaats (gloednieuw) en een set Endless ME20 remblokken erbij.
In de winter ook weer het nodige onderhoud uitgevoerd zoals vloeistoffen en olie, maar ook eindelijk de M3 armen voor de achteras. Toch wel een stuk strakkers als het orginele spul wat er nog onder zat en het oogt ook nog eens veel beter.
Daarnaast de ovestap gemaakt naar 10w60 ipv 5w40, om de hoge olietemperatuur tegen te gaan. Op de baan gaat dit al snel naar 120/130. Met 10w60 iets lager maar nog steeds rond de 120. Grote verschil is wel constantheid in temperatuur, 5w40 had soms ook uitschieters naar 130+. Toch maar eens kijken naar een oliekoeler.
Begin februari een trackday gedaan op Assen. Remmen zijn top, alsof je een anker uit goed, en de balans in de auto is perfect met het sper.
Ik kwam een 1K2 intrax set tegen en de KW Clubsports waren ook al 9 jaar oud (ondanks revisie vorig jaar voelde het toch niet helemaal lekker). Intrax set gekocht en zit er inmiddels onder. De bouw en materiaal kwaliteit van Intrax is wel minder dan KW, het is een licht gebruikte set maar er zit al roest op... Daarnaast zijn de camberplates ook onhandiger met het verstellen.
Vorig jaar februari van daily driver gewisseld. De E91 320d tikte inmiddels de 300k aan en probleemloos 40k in een jaar erbij gezet. In de buurt stond een leuke en ietjes aangepaste 123D te koop die onlangs veel onderhoud heeft gehad. (ketting, koppeling, onderstel, remmen, banden). Inmiddels meer dan een jaar verder en onlangs is deze ook verkocht na 60k probleemloze kilometers (wel 4x de olie gewisseld in een jaar ) De 123D rijdt nu in Portugal rond, aangezien er ontzettend weinig animo is in Nederland door ons rare dieselbeleid...
De 123D was toch wel klein en stuiterig als dagelijkse auto. ST XTA schroefset en korte wielbasis is geen top combinatie maar wel ontzettend speels en vermakelijk op de achterafwegen (voelt soms sneller aan dan de 130i door het dieselkoppel). Verbruik lag rond de 1/16 met stevig doorrijden. De 320 was toch wel een stuk zuiniger op hogere snelheid ondanks dat de 123D kleiner en lichter is.
Er moest dus een grotere en zuinige diesel weer komen. Groter is wel gelukt, maar zuiniger niet helemaal. Langere tijd al een zwak gehad voor de E60 reeks, maar ook voor individual uitvoeringen. Binnen DF kwam een hele bijzondere uitvoering te koop. Mondstein met Merino leder en witte hemel.
De 535D van Arjan (Vliet) overgenomen en inmiddels in 2.5 maand al 15k km verder. Niet helemaal probleemloos, beide thermostaten vervangen en een vacuĆ¼mslang van de turbo gaven helaas de geest. De thermostaten (motor en EGR) stonden open en hierdoor ging de DPF niet regenereren. In een van de vacuĆ¼mslangen van de turbo zat een scheurtje waardoor er maar de helft van het morgen vrij kwam. Al met al niet heel schokkend en ook niet gek voor een auto van 17 jaar oud maar toch jammer.
De 535D is wel de ultieme autobahn cruiser, komt eigenlijk pas goed tot zijn recht vanaf 130 km/h en brengt je in alle rust naar de bestemming. Weekendje Parijs en week wintersport heeft dit ook wel bewezen. Je stapt net zo fris uit als je erin stapt door de comfortstoelen en relaxte rijgedrag van de 5er. Dwars door Duitsland met 170+ voelt aan als 100.
De 535 gaat helaas binnenkort wel de deur uit wegens wisseling van baan.
-
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE
Re: 130i Ringtool + 535D individual
De 535 mis ik nog "elke dag". Wat was het een fijne (en in ons geval betrouwbare) combinatie. Comfortstoelen met verwarming, ventilatie en massage. Heerlijk geluid via de logic7, beul van een motor en na wat aanpassingen echt heel vlot. Vond het voor het formaat ook serieus goed sturen. Maar uiteraard het beste op z'n plek in die heimat op de autobahn.
De deur uit gegaan met meer dan 6 ton op de teller, denk niet dat ik dat nog een keer ga halen.
De deur uit gegaan met meer dan 6 ton op de teller, denk niet dat ik dat nog een keer ga halen.
- Dimitri
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: 130i Ringtool + 535D individual
Die 123D heb ik wel een tijdje te koop zien staan, mooie spec. De 535 is helemaal een super spec, kan me de foto's van de vorige verkoper nog herinneren.. Wat een beauty.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 130i Ringtool + 535D individual
Zo, je hebt hem aardig goed gebruikt. Jammer dat hij weg gaat. Bijzonder van die thermostaten, die zijn allebei vervanger door de vorige eigenaar vlak voordat ik hem kocht. Die hebben het dan niet lang uitgehouden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: frankie, Rogerb, SlowCo, Streamline en 5 gasten