Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3419
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Booooh » 06 aug 2022, 01:18

Je zou toch verwachten dat iemand met 5000+ rondjes het niet meer zou moeten hebben van lucky escapes ...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 06 aug 2022, 03:24

Of je gaat op gegeven moment op een soort auto-pilot modus. Routine/gamakzucht/overmoed(ig).

En hoe meer rondjes, hoe groter de kans dat er een keer iets mis gaat.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 07:05

MParallel schreef: 06 aug 2022, 03:24 Of je gaat op gegeven moment op een soort auto-pilot modus. Routine/gamakzucht/overmoed(ig).

En hoe meer rondjes, hoe groter de kans dat er een keer iets mis gaat.
Dat ook inderdaad. Soms praat hij (relatief) zó veel tijdens een rap rondje om te laten zien dat hij het 'met twee vingers in de neus' kan (heb ik 't idee). Dat schiet niet op. Ik weet ook wel dat je je content moet voorzien van wat commentaar, maar tijdens zo'n snelle lap moet je je gewoon iig méér focussen en beter 'niks zeggen'. Hij is geen Derek Bell of Lars Kern of noem een andere corifee.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 09:43

Deze is vers van de pers. Misha rijdt RHD dus schakelen gaat minder trefzeker, geen probleem.

Prima rondje, relaxed, weinig 'gelul'.
Wat mij opvalt:
-sound valt mij erg mee!
-hij rijdt (alweer) met TC uit. De hele wereld roept in het algemeen: "Doe dat nou niet op de Nordschleife!" Hij trekt zich er niks van aan.
-derde verzet is vreselijk lang. Wat een waardeloos gebeuren een E9x met handbak. Been there done that. Echt zo 'traag' zelfs bij T13 heeft hij moeite om die 130ps Streckensicherung Focus station bepakt en bezakt voorbij te komen. Totaal overrated auto wat mij betreft, ok er zitten drie man in, maar dan nog....>400pk....in zo'n lame zwaar loeder....helaas

Maar goed, mooi rondje! :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door JP » 06 aug 2022, 09:55

Head Marshall Oliver Schmitt zei het zelf ook vorige week in zijn rijdende interview.
“Laat je TC aan staan !” Had ik van Misha toch wel een reactie verwacht. Al hoewel er stukken zijn, zoals de Karussell, waar abs, esp, tc helemaal van slag raakt, waardoor sommige auto’s dan vol in de ankers gaan….niet iets wat je wil met een GT3 in je nek….. :coffee:

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 10:25

Inderdaad JP. Die marshall zei dat ook!

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark 320iS » 06 aug 2022, 11:08

Ooh ik zet de TC altijd direct uit en als ik dat niet doe, doe ik het wel bij de oude pits omdat ie dan al drie keer ingegrepen heeft. Heb natuurlijk wel een oude auto, dus wellicht is het met een nieuwe auto beter.

@iedereen die die filmpjes van Mischa ‘bijna dagelijks’ kijkt… Ik snap de fascinatie niet zo, kan iemand me dat uitleggen? Het enige filmpje dat ik langer dan 20sec heb gekeken was dat met Kubica. Verder vind ik het maar saai eerlijk gezegd.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 11:17

Mark 320iS schreef: 06 aug 2022, 11:08 Ooh ik zet de TC altijd direct uit en als ik dat niet doe, doe ik het wel bij de oude pits omdat ie dan al drie keer ingegrepen heeft. Heb natuurlijk wel een oude auto, dus wellicht is het met een nieuwe auto beter.

@iedereen die die filmpjes van Mischa ‘bijna dagelijks’ kijkt… Ik snap de fascinatie niet zo, kan iemand me dat uitleggen? Het enige filmpje dat ik langer dan 20sec heb gekeken was dat met Kubica. Verder vind ik het maar saai eerlijk gezegd.
Ik reed in 2005 daar voor 't eerst met een 330i E90 met TC aan, ding heeft nooit ingegrepen: Want ik gaf nergens meteen overal volgas(eerste keer) en 't was droog:)

Nu rij ik daar in MDM, waarbij hij slip en beetje overstuur toelaat, maar de voorkant niet rechttrekt, dat werkt prima en met mijn 70% gang nooit een moment van ingrijpen daarvan. Ook niet in Karussell (ik heb 't over droog) , want ik ga daar niet vol op 't gas staan midbend, hangt dus ook van je eigen gasvoet af. Moduleren. Dat heb ik wel 'n beetje onder de knie sinds jaartjes Papenburg en dergelijke:)
Je moet dus eigenlijk ervoor zorgen dat je niet in TC/MDM/ABS komt. En dat kun je jezelf aanleren.

Verder vind ik 't sfeertje bij APEX/de tech/ auto's op Parkplatz altijd wel inspirerend. Hijzelf niet meteen.

Z'n vriendin dan weer wel:-)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 06 aug 2022, 12:19

Ik vond hem als Boosted Boris leuker.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door StefanW » 06 aug 2022, 12:30

Mark 320iS schreef: 06 aug 2022, 11:08 Ooh ik zet de TC altijd direct uit en als ik dat niet doe, doe ik het wel bij de oude pits omdat ie dan al drie keer ingegrepen heeft. Heb natuurlijk wel een oude auto, dus wellicht is het met een nieuwe auto beter.
Same met de 130i idd.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door JP » 06 aug 2022, 12:36

MParallel schreef: 06 aug 2022, 12:19 Ik vond hem als Boosted Boris leuker.
Nee toch ? Dan kan niet in Duitsland….iets met humor… :coffee:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark 320iS » 06 aug 2022, 13:09

StefanW schreef: 06 aug 2022, 12:30
Mark 320iS schreef: 06 aug 2022, 11:08 Ooh ik zet de TC altijd direct uit en als ik dat niet doe, doe ik het wel bij de oude pits omdat ie dan al drie keer ingegrepen heeft. Heb natuurlijk wel een oude auto, dus wellicht is het met een nieuwe auto beter.
Same met de 130i idd.
Ik denk dat we het ‘gevoel’ niet hebben Stefan 🙂.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 13:24

Zo bedoel ik 't niet hoor. :)
Aan de andere kant lees ik door de toon(sarcasme I know) dat 'jullie' dat 'gevoel' dan wel hebben en 'ik' niet. Want ik durf niet irl met TC uit op de Nordschleife.... helaas:)
Maar waarom zou je met TC uit rijden op de Nordschleife? Vanwege TC interventie alleen?

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark 320iS » 06 aug 2022, 13:44

Robin schreef: 06 aug 2022, 13:24 Zo bedoel ik 't niet hoor. :)
Aan de andere kant lees ik door de toon(sarcasme I know) dat 'jullie' dat 'gevoel' dan wel hebben en 'ik' niet. Want ik durf niet irl met TC uit op de Nordschleife.... helaas:)
Maar waarom zou je met TC uit rijden op de Nordschleife? Vanwege TC interventie alleen?
Zo kwam het eerlijk gezegd wel een beetje over 🙂🍻

Op een e46 m3 is de TC/ESP op z’n zachtst gezegd primitief, hij (of zij 😇) grijpt dan zo snel en abrupt/ruw in terwijl er nog niets aan de hand is dat het geen doen is, op geen enkel circuit. Als het minder belemmerend zou zijn zou ik het als extra vangnet zeker aan laten staan.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 06 aug 2022, 13:55

Mark 320iS schreef: 06 aug 2022, 13:44
Robin schreef: 06 aug 2022, 13:24 Zo bedoel ik 't niet hoor. :)
Aan de andere kant lees ik door de toon(sarcasme I know) dat 'jullie' dat 'gevoel' dan wel hebben en 'ik' niet. Want ik durf niet irl met TC uit op de Nordschleife.... helaas:)
Maar waarom zou je met TC uit rijden op de Nordschleife? Vanwege TC interventie alleen?
Zo kwam het eerlijk gezegd wel een beetje over 🙂🍻

Op een e46 m3 is de TC/ESP op z’n zachtst gezegd primitief, hij (of zij 😇) grijpt dan zo snel en abrupt/ruw in terwijl er nog niets aan de hand is dat het geen doen is, op geen enkel circuit. Als het minder belemmerend zou zijn zou ik het als extra vangnet zeker aan laten staan.
Ok dan:)
Jij rijdt met TC uit op de NS en ik durf dat niet op de Nordschleife dus dat lijkt me toch duidelijk :beer:

Wél had ik ook 'n E46 M3 een handbak. Shiftlock op Assen. DSC sensor was kapot, heb weken in druilerig herfst/winterweer zonder TC gereden. Paar tailhappy uitstapjes bij accelleratie. Soms even hart in keel. Maar kon me op Assen enzo niet herinneren dat TC zo echt waardeloos ingreep. Is ook een auto die je niet meteen laat schrikken door een overvloed aan kracht(want irl best mak als een lammetje toch?) , ja bij 4000+ had je wel eens dikke wielspin.

En ook met de 1M op Assen een paar laps met alles uit gereden. Even 'n minimaal overstuur moment in Ramshoek met 140 ofzo. Dat was even 'schrikken', maar 'with a flick of the wrist' en gas blijven houden ging dat prima.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Mark 320iS » 06 aug 2022, 14:04

Nee opzich is een e46 m3 best vriendelijk, sowieso gaat ie standaard natuurlijk altijd eerst ondersturen. Nu is die van mij natuurlijk verre van standaard meer, dus hij kan best nog listig zijn met 265 rondom, flink wat camber voor en het vrij harde onderstel.

BartMS
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door BartMS » 06 aug 2022, 15:05

Ik rij wel is in die halve stand (DSC) in de 130i. Helemaal uit is voor mij ook te spannend. Maar helemaal aan grijpt hij soms in terwijl er niks aan de hand is.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door MParallel » 06 aug 2022, 17:36

Bij de E46 M3 is de CSL/CS trackmode coderen een must.

Nog steeds een vangnet, maar pas als echt nodig is.

Alleen remmen/stuur rack settings niet meenemen, tenzij je die natuurlijk hebt geretrofit.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Jan Terwolde » 06 aug 2022, 19:03

Gewoon uit met eigen auto toch. Juist leuk als die een keer komt. Al is het net als met het aantal rondjes. Hoe vaker hij uitbreekt hoe groter de kans is dat je hem wel te laat/ verkeerd inschat en de zooi stuk hebt.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Jan Terwolde » 06 aug 2022, 19:04

Scheelt ook erg veel achterremblokken in ieder geval haha

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Kasteel » 06 aug 2022, 20:31

Robin schreef: 06 aug 2022, 13:55
Mark 320iS schreef: 06 aug 2022, 13:44
Robin schreef: 06 aug 2022, 13:24 Zo bedoel ik 't niet hoor. :)
Aan de andere kant lees ik door de toon(sarcasme I know) dat 'jullie' dat 'gevoel' dan wel hebben en 'ik' niet. Want ik durf niet irl met TC uit op de Nordschleife.... helaas:)
Maar waarom zou je met TC uit rijden op de Nordschleife? Vanwege TC interventie alleen?
Zo kwam het eerlijk gezegd wel een beetje over 🙂🍻

Op een e46 m3 is de TC/ESP op z’n zachtst gezegd primitief, hij (of zij 😇) grijpt dan zo snel en abrupt/ruw in terwijl er nog niets aan de hand is dat het geen doen is, op geen enkel circuit. Als het minder belemmerend zou zijn zou ik het als extra vangnet zeker aan laten staan.
Ok dan:)
Jij rijdt met TC uit op de NS en ik durf dat niet op de Nordschleife dus dat lijkt me toch duidelijk :beer:

Wél had ik ook 'n E46 M3 een handbak. Shiftlock op Assen. DSC sensor was kapot, heb weken in druilerig herfst/winterweer zonder TC gereden. Paar tailhappy uitstapjes bij accelleratie. Soms even hart in keel. Maar kon me op Assen enzo niet herinneren dat TC zo echt waardeloos ingreep. Is ook een auto die je niet meteen laat schrikken door een overvloed aan kracht(want irl best mak als een lammetje toch?) , ja bij 4000+ had je wel eens dikke wielspin.

En ook met de 1M op Assen een paar laps met alles uit gereden. Even 'n minimaal overstuur moment in Ramshoek met 140 ofzo. Dat was even 'schrikken', maar 'with a flick of the wrist' en gas blijven houden ging dat prima.
Robin, mijn ervaring is wel dat door diverse verkanting, hobbels, hoogte verschillen en verschillen in asfalt de Nordschleife irritanter voor tc is :).
Ingrijpen voelt zo kut/frustrerend + vind beetje vegen wel leuk :).

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Robin » 07 aug 2022, 07:57

@Bart, bij mij merkte ik het ingrijpen ook wel eens daar natuurlijk (Bij M2/M2C viel dat héél erg mee), maar vond dat niet meteen irritant. Ben me dan aan 't concentreren. En rij op 70-80% max.
En heb meer dan diep respect voor de Nordschleife(want gaat 't fout dan gaat 't fout daar), dus voor mij dan graag een beetje een vangnet: ook al weet ik m'n autootje redelijk te corrigeren, het is daar allemaal gewoon zo krap:)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Knot » 07 aug 2022, 10:38

Ik heb het met oudere auto's op de NS ook altijd uit, keertje gebeurd dat ik pflanzgarten 2 met blokkeren achterwiel links neerkwam, geen drama maar fijn is anders. Moderne auto's zijn de systemen stukken beter.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door StefanW » 07 aug 2022, 11:16

Brunnchen is ook een mooi voorbeeld. Met DTC aan gaat de auto inhouden,knipperen bij bocht uit. Voor je gevoel zit je dan met je neus op het stuur. Met alles uit leg je daar vol gas ook heel makkelijk een drift neer. Daar heb je niet veel vermogen voor nodig. Je ziet op youtube ook wel auto's met weinig vermogen daar een drift neer leggen. Door de verkantingen in de baan gaat het DTC systeem ingrijpen.

Vorige maand ging het nog fout in Brunnchen. Rode Seat Leon zat net te dicht op een Duitse M4. Bocht uit remt die BMW ineens, ik denk door de veiligheidssystemen. Hij tikt de achterbumper aan en mocht 4000 euro betalen aan de Duitser.

Staat op beeld; bij 2:05


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door Knot » 07 aug 2022, 12:17

Zit er ook een beetje dicht op he voor TF... Het is geen race voor het grote geld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten