BMW 540i G31 upgrades
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 dec 2020, 17:35
- Auto: BMW 540i G31
BMW 540i G31 upgrades
Ik leer/lees met veel plezier de onderwerpen hier.
Wat ik echter nog niet goed heb kunnen vinden is een onderwerp over upgrades van een BMW Touring. Dit gaf mij te denken: zijn de upgrades van motor, onderstel en remmen weinig zinvol omdat je met een Touring toch een wat lomper apparaat onder je hebt als je het vergelijkt met bv een m140i.
Ik hou er van om redelijk sportief te rijden, van dijkweggetjes word ik erg blij, alleen trackdays ga ik never nooit niet doen. Dus voor dat ik een hoop geld ga uitgeven vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met aanpassing aan een Touring, liefst de G31 540i.
Greetz,
Wat ik echter nog niet goed heb kunnen vinden is een onderwerp over upgrades van een BMW Touring. Dit gaf mij te denken: zijn de upgrades van motor, onderstel en remmen weinig zinvol omdat je met een Touring toch een wat lomper apparaat onder je hebt als je het vergelijkt met bv een m140i.
Ik hou er van om redelijk sportief te rijden, van dijkweggetjes word ik erg blij, alleen trackdays ga ik never nooit niet doen. Dus voor dat ik een hoop geld ga uitgeven vroeg ik me af of jullie ervaring hebben met aanpassing aan een Touring, liefst de G31 540i.
Greetz,
-
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: BMW 540i G31 upgrades
Denk dat je een van de weinigen bent die zijn G31 wil aanpassen. Verder lijkt mij het altijd hetzelfde. Onderstel, remmen en vermogen. Neem aan dat je het interieur niet gaat strippen
Beste is overstappen naar iets kleiners. M340i niet wat?
Beste is overstappen naar iets kleiners. M340i niet wat?
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW 540i G31 upgrades
Welkom.. zulke wagens aanpassen is iets wat de meesten beschouwen als onlogisch, oneconomisch en meer van dat soort irrationele excuses. Zal het iets lastiger maken om voorbeelden te vinden.. Maar de vraag is, heb je die voorbeelden nodig?
Voor op straat zou ik het zoeken in modificaties die je rijplezier geven onder verschillende rijomstandigheden. Zelf ben ik voorstander van een goed geluid onder de juiste omstandigheden.. Een goed onderstel kan je zowel extra comfort als handling bieden.. maar is misschien zonde als het allemaal nog fris is..?
Voor op straat zou ik het zoeken in modificaties die je rijplezier geven onder verschillende rijomstandigheden. Zelf ben ik voorstander van een goed geluid onder de juiste omstandigheden.. Een goed onderstel kan je zowel extra comfort als handling bieden.. maar is misschien zonde als het allemaal nog fris is..?
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 540i G31 upgrades
NL is natuurlijk sws al niet echt een mod-land vergeleken met USA of UK, maar voor mogelijke aanpassingen zou ik hier eens een kijkje nemen:
https://g30.bimmerpost.com/forums/forum ... .php?f=667
Is trouwens genoeg te verkrijgen hoor voor de G31, en voor de motor al helemaal. Zowel origineel (m-performance) als aftermarket.
https://g30.bimmerpost.com/forums/forum ... .php?f=667
Is trouwens genoeg te verkrijgen hoor voor de G31, en voor de motor al helemaal. Zowel origineel (m-performance) als aftermarket.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW 540i G31 upgrades
Hier een G31 touring maar ondanks ik een sportieve rijder ben, heb ik niet de behoefte om (muv remap) de auto aan te passen. Auto is perfect als het gaat om gezin te vervoeren in alle rust en comfort. Als je een auto zoekt om af en toe een dijkweg te pakken zou ik eerder voor de 3 touring gaan.
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: BMW 540i G31 upgrades
Voor performance upgrades kun je kijken bij de andere Bimmers met de B58 motor. Met een beetje zoeken is er heel wat te vinden op het al genoemde bimmerpost forum of bv op het bmwdriversforum. Veel discussie over de voor en tegens van de verschillende tuners zoals Mosselman, Beek en BR Performance en DIY tunes zoals BM3, MHD etc. Ikzelf heb destijds bewust de keuze gemaakt voor de 340 ipv de 540 of 550. Op dit moment goede ervaringen met DIY tune van MHD stage 1 en dit jaar staan voor mij een andere downpipe en MHD stage 2 op de planning en ook de xHP voor de automaat.
-
Online
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW 540i G31 upgrades
Sper is toch het standaard advies?
Verder zou ik inderdaad eens overwegen of je niet een brave standaard station neemt (allicht iets kleiner gemotoriseerd) en daarnaast een speeltje als een Clio RS.
Verder zou ik inderdaad eens overwegen of je niet een brave standaard station neemt (allicht iets kleiner gemotoriseerd) en daarnaast een speeltje als een Clio RS.
- R728i
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 11:15
- Auto: BMW M135i | Renault Clio RS182
Re: BMW 540i G31 upgrades
Ik heb wel eens een stuk in een G31 540i xDrive Touring gereden met Eibach verlagingsveren en spacers, maar echt sportief wordt het er niet van. Als je dat zoekt is een 3 Touring de betere keuze.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW 540i G31 upgrades
Er bestaat al een geupgrade 540i G31 af fabriek.
De Alpina B5
Alle denk en upgrade werk al voor jou gedaan.
De Alpina B5
Alle denk en upgrade werk al voor jou gedaan.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: BMW 540i G31 upgrades
Ik dacht dat alpina juist de comfortabelere uitvoering was van de M uitvoering van BMW zelf. Dus of het dan behalve sneller veel sportiever wordt ...
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW 540i G31 upgrades
Als je hem in Comfort+ zet is die comfortabeler.
Maar in Sport+ heb je toch wel M5 materiaal bij.
(Zij het nog altijd met meer comfort)
Dus zowieso pak sportiever dan een stnd 540i.
(Maar was meer grappend )
Maar in Sport+ heb je toch wel M5 materiaal bij.
(Zij het nog altijd met meer comfort)
Dus zowieso pak sportiever dan een stnd 540i.
(Maar was meer grappend )
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: BMW 540i G31 upgrades
Zelf een G31 540i gehad. Zoals al eerder hier geschreven: andere auto kiezen als het sportiever moet. G21 is echt groot verschil qua rijden. Maar recent zelf een M5 (F90) gereden en dat viel me goed mee. Maar twijfel of dat het nou echt gaat doen voor me lange termijn.
Overigens is sportief een lastig begrip. De 540i viel niet mee te driften, geen hyper alert stuurgevoel maar wel mooi te positioneren, ding deed altijd wat ik wilde, mooi neutraal. Hebben er in de zomer met gezin en bagage echt prachtige vlotte ritten door de Alpen mee gemaakt. Had op driften na eigenlijk net zo veel lol, en minder gemopper vanaf de achterbank. Zeker in vergelijk met de M2 .
Zo’n M5 is alles harder, gaat ook harder en in 2WD wel prima te driften. Maar ja, die lengte, vindt dat ook met huidige 3 eigenlijk al, dat het een te lange auto is, stoepranden komen wel snel dichtbij zeg maar.
Geen ervaring met B5 helaas. Misschien ook nog eens proberen.
Voor maximale sportiviteit helpt meesturende achteras wel iets trouwens (minder dan bij de F11), maar die lijkt me niet zomaar achteraf te monteren. En er is een andere uitlaat te koop vanuit BMW, kun je ‘m wat sportiever laten klinken. Vindt dat zelf er niet echt bij passen, wordt nooit een M2 hè.
Overigens is sportief een lastig begrip. De 540i viel niet mee te driften, geen hyper alert stuurgevoel maar wel mooi te positioneren, ding deed altijd wat ik wilde, mooi neutraal. Hebben er in de zomer met gezin en bagage echt prachtige vlotte ritten door de Alpen mee gemaakt. Had op driften na eigenlijk net zo veel lol, en minder gemopper vanaf de achterbank. Zeker in vergelijk met de M2 .
Zo’n M5 is alles harder, gaat ook harder en in 2WD wel prima te driften. Maar ja, die lengte, vindt dat ook met huidige 3 eigenlijk al, dat het een te lange auto is, stoepranden komen wel snel dichtbij zeg maar.
Geen ervaring met B5 helaas. Misschien ook nog eens proberen.
Voor maximale sportiviteit helpt meesturende achteras wel iets trouwens (minder dan bij de F11), maar die lijkt me niet zomaar achteraf te monteren. En er is een andere uitlaat te koop vanuit BMW, kun je ‘m wat sportiever laten klinken. Vindt dat zelf er niet echt bij passen, wordt nooit een M2 hè.
- Martijn 327i
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
- Auto: X3 M40i // M Performance
- Locatie: viewtopic.php?t=42978
Re: BMW 540i G31 upgrades
Dat was voor mij ook precies de reden dat ik een 340i Touring heb gekocht.
Dat rijdt gewoon sportiever als een 5.
Maar ik denk dat de 540i met een setje lichte velgen met agressievere ET, Michelin PS4s en een goede schroefset toch al heel anders stuurt als standaard al blijft het natuurlijk een grote zware auto. Maar zo’n update kost al gelijk veel geld natuurlijk dus of dat de bedoeling is weet ik niet.
Dat rijdt gewoon sportiever als een 5.
Maar ik denk dat de 540i met een setje lichte velgen met agressievere ET, Michelin PS4s en een goede schroefset toch al heel anders stuurt als standaard al blijft het natuurlijk een grote zware auto. Maar zo’n update kost al gelijk veel geld natuurlijk dus of dat de bedoeling is weet ik niet.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 dec 2020, 17:35
- Auto: BMW 540i G31
Re: BMW 540i G31 upgrades
Tnx voor de snelle reacties! Ben stiekem met een scheef oog ook naar een Apline A110 aan het kijken, maar ik vind ze nog behoorlijk aan de prijs (voor erbij). ECU remap wil ik zowiezo gaan doen (MHD of Mosselman, ben er nog niet uit), vnl voor wat meer koppel, liefst onderin. Dacht dat het dan ook misschien slim is om de remmen wat te upgraden (gezien meer vermogen etc) dus was al aan staalomvlochten/RVS remleidingen, andere blokken (Hawk/Ferodo) aan het denken. Voor het onderstel Bilstein 4 met Eibach Pro veren. Uitlaat: Miltek of Remus. Moeilijk, moeilijk, maar met dit soort dingen is je de vraag stellen of het verstandig is hem ook meteen beantwoorden Heb trouwens voor dat ik de 540 kocht ook gekeken naar de m340, maar dat ging maxi-cosi technisch erg lastig (toen 1 kind en een 2ling op komst).
Groetjes,
Groetjes,
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
- Locatie: W-Vl
Re: BMW 540i G31 upgrades
Hoe is het hiermee? Ben ook wat aan het oriënteren in deze richting. Op zich is een 5 touring een mooie wagen, en tweedehands heb je veel waar voor je geld vind ik. 3 touring vind ik net te klein. Volgens mij kan je er een heerlijke auto van maken met wat aanpassingen aan het onderstel.
Op autoblog is een test te zien van de alpina B5 touring. Onderstel is toch vrij drastisch aangepakt. Hoe zet dat eigenlijk met zo’n bilstein set, dempers en veren als je achteraan luchtvering hebt?
Op autoblog is een test te zien van de alpina B5 touring. Onderstel is toch vrij drastisch aangepakt. Hoe zet dat eigenlijk met zo’n bilstein set, dempers en veren als je achteraan luchtvering hebt?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 dec 2020, 17:35
- Auto: BMW 540i G31
Re: BMW 540i G31 upgrades
Een kleine update:
Heb inmiddels aantal dingen aangepast:
- MHD stage 2 (Evolution Racewerks DP 200 cell) bij Mosselman. Mn in Sport en Sport+ erg goede upgrade. Geluid is door de DP er ook op vooruit gegaan.
- XHP stage 2. Fijne aanvulling op de MHD.
Het zal hier denk ik wel bij blijven (héél misschien nog middendemper er uit óf Remus einddemper). Ik ben rustig aan het sparen voor iets kleins en wendbaars.
Groetjes,
Heb inmiddels aantal dingen aangepast:
- MHD stage 2 (Evolution Racewerks DP 200 cell) bij Mosselman. Mn in Sport en Sport+ erg goede upgrade. Geluid is door de DP er ook op vooruit gegaan.
- XHP stage 2. Fijne aanvulling op de MHD.
Het zal hier denk ik wel bij blijven (héél misschien nog middendemper er uit óf Remus einddemper). Ik ben rustig aan het sparen voor iets kleins en wendbaars.
Groetjes,
-
Online
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW 540i G31 upgrades
Nog een vermogensmeting gedaan?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 dec 2020, 17:35
- Auto: BMW 540i G31
Re: BMW 540i G31 upgrades
@ Kadett: nog niet, maar zit wel in de planning. Ook nog geen fatsoenlijke 0-100 kunnen doen. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Greetz,
Greetz,
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20 dec 2020, 17:35
- Auto: BMW 540i G31
Re: BMW 540i G31 upgrades
@ Fred:
Volgens mij ga je bij de 5 touring achter de originele schokdemper + vering niet vervangen, maar wordt softwarematig de achtervering verlaagd naar hoeveel mm jij wil. Je hebt volgens mij dan nog wel 2 tal koppelstangetjes voor achter nodig. Mosselman doet tegenwoordig ook aanpassingen aan het onderstel. Ik heb ze een tijd geleden een mail gestuurd om te vragen over hoe en wat bij mijn auto, maar heb nog geen antwoord gehad.
Volgens mij ga je bij de 5 touring achter de originele schokdemper + vering niet vervangen, maar wordt softwarematig de achtervering verlaagd naar hoeveel mm jij wil. Je hebt volgens mij dan nog wel 2 tal koppelstangetjes voor achter nodig. Mosselman doet tegenwoordig ook aanpassingen aan het onderstel. Ik heb ze een tijd geleden een mail gestuurd om te vragen over hoe en wat bij mijn auto, maar heb nog geen antwoord gehad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 421 gasten