BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij
Dat eerst in elkaar draaien doe ik idd ook altijd, dan de bout aan de onderkant tegen het gedraaide stuk houden en tin vanaf boven aanvoeren. Vloeit het zo mooi en snel in het gedraaide stuk draad.
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij
P12; gefeliciteerd met het huwelijk.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij
Ik doe draden solderen meestal zo:
Tussendoor de verbrande flux even schoonmaken. Loodvrij soldeert gemiddeld minder vind ik dus heb ik wat rolletjes met lood liggen, zeker voor draden en bepaalde printplaten.
Tussendoor de verbrande flux even schoonmaken. Loodvrij soldeert gemiddeld minder vind ik dus heb ik wat rolletjes met lood liggen, zeker voor draden en bepaalde printplaten.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: uitlaat
Dank voor de extra tips & tricks
Ben nu in afwachting van een paar ontbrekende onderdelen, laatste horde met het begrijpen van de inlaat ombouw
en dan kan het samengebouwd worden en kijken of er iets gebeurd als je 12V aanhangt en benzine in stopt...
Dus moet ook al vast wat vooruit kijken en dat is het komen tot een gesloten uitlaat systeem.
Ik heb Schmiedmann uitlaat spruitstuk, e36 kat en wil een [cheap] standaard einddemper. Geen rvs of zoiets.
Ik heb die schuine stalen dubbele eindpijp van een 325i altijd zo gaaf gevonden, dus die look wil ik hebben.
Er zal dus iets gefabriceerd moeten worden om de kat aan de demper aan te sluiten en er moeten 2 pijpen komen tussen het spruitstuk
en de kat. Online vind ik alleen maar bevrijven die custom rvs maatwerk aanbieden. dat is dus overkill voor mij, maar ik moet wel iemand hebben die de materialen heeft om er iets van te maken. Hebben jullie mss tips? Liefst omgeving Arnhem
Ben nu in afwachting van een paar ontbrekende onderdelen, laatste horde met het begrijpen van de inlaat ombouw
en dan kan het samengebouwd worden en kijken of er iets gebeurd als je 12V aanhangt en benzine in stopt...
Dus moet ook al vast wat vooruit kijken en dat is het komen tot een gesloten uitlaat systeem.
Ik heb Schmiedmann uitlaat spruitstuk, e36 kat en wil een [cheap] standaard einddemper. Geen rvs of zoiets.
Ik heb die schuine stalen dubbele eindpijp van een 325i altijd zo gaaf gevonden, dus die look wil ik hebben.
Er zal dus iets gefabriceerd moeten worden om de kat aan de demper aan te sluiten en er moeten 2 pijpen komen tussen het spruitstuk
en de kat. Online vind ik alleen maar bevrijven die custom rvs maatwerk aanbieden. dat is dus overkill voor mij, maar ik moet wel iemand hebben die de materialen heeft om er iets van te maken. Hebben jullie mss tips? Liefst omgeving Arnhem
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
http://www.nmparts.nl/
Niet in de buurt maar dit adres heb ik zelf paar keer dingen laten maken en aanpassen.
Altijd naar volle tevredenheid, niet duur en alles wat je wil is mogelijk
Eenmanszaak dus soms wel lastig bereikbaar
Niet in de buurt maar dit adres heb ik zelf paar keer dingen laten maken en aanpassen.
Altijd naar volle tevredenheid, niet duur en alles wat je wil is mogelijk
Eenmanszaak dus soms wel lastig bereikbaar
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
Ik heb zoiets een blauwe maandag er onder gehad:
https://www.sportauspuff-store.de/ta-te ... t/a-133952
Alleen even kijken hoe je uitkomt met de demper grootte en beugels. Eventueel een paar van die unversele schuifstukken op laten lassen?
Aanbevelingen van bedrijven heb ik helaas niet
https://www.sportauspuff-store.de/ta-te ... t/a-133952
Alleen even kijken hoe je uitkomt met de demper grootte en beugels. Eventueel een paar van die unversele schuifstukken op laten lassen?
Aanbevelingen van bedrijven heb ik helaas niet
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
Dat is nou net een Einddemper die ik niet wil
Gewoon basic van staal
https://www.uitlaatsetje.nl/a-25722049/ ... escription
Die flex delen kunnen idd een oplossing zijn
Van het spruitstuk naar de kat is de afstand echter te groot
Gewoon basic van staal
https://www.uitlaatsetje.nl/a-25722049/ ... escription
Die flex delen kunnen idd een oplossing zijn
Van het spruitstuk naar de kat is de afstand echter te groot
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
Alles even bijgelezen, goed bezig! Lekkere voortgang.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
Oh zo, dacht dat je het sport achtige met 2 pijpjes bedoelde.Milka schreef: ↑24 jun 2022, 12:34 Dat is nou net een Einddemper die ik niet wil
Gewoon basic van staal
https://www.uitlaatsetje.nl/a-25722049/ ... escription
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: soldere & uitlaat
Ik dacht weg te komen zonder aanpassing van de peilstok buis, maar mag de uitloop van olie damp scheider omhoog lopen ?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW E30 Project B28cs: 1e start & elektra zoektocht
Zo werd wel weer tijd voor een update.
Ik ben hier gebleven met een een olie peilstok die toch aangepast moest worden.
Dat vertraagde het allemaal weer voordat ik de inlaat er op kon zetten.
Sowieso gaat het wat langzaam, de nodige andere leuke dingen die tijd kosten en niet voorruit kunnen omdat je toch een onderdeel mist of alsnog nodig hebt.
Ook even de IRP proef gepast omdat ik het tapijt er vast in wilde gaan leggen
Het mooie is...
Aanpassing van de schakelstang was niet nodig .
In de vakantie lekker op een warme dag een tapijtreiniger gehuurd en mij gestort op de bekleding
Links al 1x gedaan rechts nog niet.
Eind resultaat, echt een heel stuk frisser
Mijn vrouw vind het verschrikkelijk lelijk, maar gelukkig mag ik doen wat ik zelf mooi vind
ook nog een bruine achterbank gescooord, handig zo'n cabrio
Ander irritant punt, E36 stuurhuis past met met wat spacers zo onder een E30
Not, in ieder geval niet bij mij met eenM52
Ik had een grotere olie koelleiding op het stuurhuis. Je hebt ook een enkele leiding, 2e hands niet te vinden dus 100,- overgemaakt aan de dealer.
Past het verdomme nog niet. Tussen het stuurhuis en en mijn carter zit te weinig ruimte, dus de hele koelleiding maar laten vervallen.
Toen werd het eindelijk tijd voor een belangrijk moment, benzine terug in de tank
Eventuele troep even direct er uit spoelen door even accu rechtstreeks op de pomp. Werkte prima, alleen had een klem de benzine leiding doorboord. Was daar dus al zwak, dus maar goed dat het nu gebeurde.
Dit is echt zo'n dingetje dat vervolgens veel vertraging opleverde.
Online 8mm, 5m lengte besteld van ATE. ATE vind het echter slim om het niet op te rollen.
Dus dat weekend kon ik er niets aan doen. Want lokale winkel heeft het ook niet. Wel even de cardan as lager omgezet, hij zat idd verkeerd, nu een stuk rechter:
En bezig gegaan met de luchtinlaat.
Had een verkeerde inlaat 'elleboog' besteld. Blijkbaar heb je al een eerste tractioncontrol versie op de E36. Die heeft een andere diameter.
Je raad het al per ongeluk een TC versie besteld, terwijl ik die niet heb. Zonde want kreng kost 60-70 euro.
Dus nagedacht hoe ik em alsnog kon gebruiken.... dat werd dus nog voor de luchtmassa meter. Even afdoppen met een dop van de bouwmarkt.
Alleen nog een alu pijp tussen filter en rubberen elleboog fixen.
Dus weer naar de bouwmarkt.
Om 2h later er achter te komen dat de lasnaad de spanning van de klem niet aankan.
Dus weer naar de bouwmarkt en een koppelstuk genomen, die dikker is uitgevoerd en geen lasnaad had. Likje zwart er op
En tadaa ziet er netjes uit al zeg ik het zelf
Van de week kwam de leiding op rol binnen, dus twee weken nadat het lek zich openbaarde kon ik weer verder met het proberen te starten van de motor.
Bij de e36 zit de accu achterin en heeft een pluspunt in de motorruimte. Dat betekent dat er dus geen klem aan de kabelboom zit voor direct op de accu. Dus daar moest ik wat voor bedenken...dus dat werd de klem bij de e36 eraf knippen, draad getapt daar waar de kabel zat voor extra verbinding en resulteerde in dit:
Ga het allemaal nog wat ranker en veiliger maken, maar voor nu is het goed.
Dus werd het tijd voor een eerste keer ronddraaien op alleen de startmotor, rustig aan opbouwen
Dus toen ik door naar met de bougies er in, begint al vertrouwder te klinken:
Daarna kon de ECU er aan en een eerste poging om de auto echt te laten lopen....
Maar daar stopt het voor nu, want het aansluiten van de ecu veranderde niets.
Begonnen met stap 1, krijgt het blok benzine.
Slang bij filter afgekoppeld en geen druppel.
Dus de ECU stuurt de benzine pomp niet aan, EWS zou er uit geprogrammeerd zijn.
Dus aan de slag met mijn meest favo stuk gereedschap, de multi meter
Dus na wat eerste meeting snel wat andere dingen gedaan die wel mechanisch zijn.
Nieuwe spoorstangen gemonteerd
Wel een duidelijk verschilletje
en de bumper van de 02 moest ook nog steeds een keer opnieuw gespoten worden
Ik ben hier gebleven met een een olie peilstok die toch aangepast moest worden.
Dat vertraagde het allemaal weer voordat ik de inlaat er op kon zetten.
Sowieso gaat het wat langzaam, de nodige andere leuke dingen die tijd kosten en niet voorruit kunnen omdat je toch een onderdeel mist of alsnog nodig hebt.
Ook even de IRP proef gepast omdat ik het tapijt er vast in wilde gaan leggen
Het mooie is...
Aanpassing van de schakelstang was niet nodig .
In de vakantie lekker op een warme dag een tapijtreiniger gehuurd en mij gestort op de bekleding
Links al 1x gedaan rechts nog niet.
Eind resultaat, echt een heel stuk frisser
Mijn vrouw vind het verschrikkelijk lelijk, maar gelukkig mag ik doen wat ik zelf mooi vind
ook nog een bruine achterbank gescooord, handig zo'n cabrio
Ander irritant punt, E36 stuurhuis past met met wat spacers zo onder een E30
Not, in ieder geval niet bij mij met eenM52
Ik had een grotere olie koelleiding op het stuurhuis. Je hebt ook een enkele leiding, 2e hands niet te vinden dus 100,- overgemaakt aan de dealer.
Past het verdomme nog niet. Tussen het stuurhuis en en mijn carter zit te weinig ruimte, dus de hele koelleiding maar laten vervallen.
Toen werd het eindelijk tijd voor een belangrijk moment, benzine terug in de tank
Eventuele troep even direct er uit spoelen door even accu rechtstreeks op de pomp. Werkte prima, alleen had een klem de benzine leiding doorboord. Was daar dus al zwak, dus maar goed dat het nu gebeurde.
Dit is echt zo'n dingetje dat vervolgens veel vertraging opleverde.
Online 8mm, 5m lengte besteld van ATE. ATE vind het echter slim om het niet op te rollen.
Dus dat weekend kon ik er niets aan doen. Want lokale winkel heeft het ook niet. Wel even de cardan as lager omgezet, hij zat idd verkeerd, nu een stuk rechter:
En bezig gegaan met de luchtinlaat.
Had een verkeerde inlaat 'elleboog' besteld. Blijkbaar heb je al een eerste tractioncontrol versie op de E36. Die heeft een andere diameter.
Je raad het al per ongeluk een TC versie besteld, terwijl ik die niet heb. Zonde want kreng kost 60-70 euro.
Dus nagedacht hoe ik em alsnog kon gebruiken.... dat werd dus nog voor de luchtmassa meter. Even afdoppen met een dop van de bouwmarkt.
Alleen nog een alu pijp tussen filter en rubberen elleboog fixen.
Dus weer naar de bouwmarkt.
Om 2h later er achter te komen dat de lasnaad de spanning van de klem niet aankan.
Dus weer naar de bouwmarkt en een koppelstuk genomen, die dikker is uitgevoerd en geen lasnaad had. Likje zwart er op
En tadaa ziet er netjes uit al zeg ik het zelf
Van de week kwam de leiding op rol binnen, dus twee weken nadat het lek zich openbaarde kon ik weer verder met het proberen te starten van de motor.
Bij de e36 zit de accu achterin en heeft een pluspunt in de motorruimte. Dat betekent dat er dus geen klem aan de kabelboom zit voor direct op de accu. Dus daar moest ik wat voor bedenken...dus dat werd de klem bij de e36 eraf knippen, draad getapt daar waar de kabel zat voor extra verbinding en resulteerde in dit:
Ga het allemaal nog wat ranker en veiliger maken, maar voor nu is het goed.
Dus werd het tijd voor een eerste keer ronddraaien op alleen de startmotor, rustig aan opbouwen
Dus toen ik door naar met de bougies er in, begint al vertrouwder te klinken:
Daarna kon de ECU er aan en een eerste poging om de auto echt te laten lopen....
Maar daar stopt het voor nu, want het aansluiten van de ecu veranderde niets.
Begonnen met stap 1, krijgt het blok benzine.
Slang bij filter afgekoppeld en geen druppel.
Dus de ECU stuurt de benzine pomp niet aan, EWS zou er uit geprogrammeerd zijn.
Dus aan de slag met mijn meest favo stuk gereedschap, de multi meter
Dus na wat eerste meeting snel wat andere dingen gedaan die wel mechanisch zijn.
Nieuwe spoorstangen gemonteerd
Wel een duidelijk verschilletje
en de bumper van de 02 moest ook nog steeds een keer opnieuw gespoten worden
Laatst gewijzigd door Milka op 13 aug 2022, 21:34, 12 keer totaal gewijzigd.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW E30 Project B28cs: 1e start & elektra zoektocht
Maar goed, zo krijg ik nooit een lopende E30 dus hierbij mijn bevindingen.
Ik ben hier echt een dummie in dus mss zeg ik hieronder rare dingen, wijs me er gerust op daar leer ik van van
maar wees wel een beetje lief voor me
Omdat de benzinepomp niet wordt aangestuurd, eerst maar eens kijken of de ecu wel spanning krijgt.
In de Bentley staat het pin schema zo kan ik achterhalen waar ik spanning moet hebben en waar massa zit.
Daarop meet ik geen 12V, maar slechts 0,2 Volt. Maar ik meet die alleen die punten waar ook spanning op moet staan.
Ik weet niet of de ecu ook 12v moet krijgen, maar 0,2 is wat weinig.
Op 1 pin waar wel spanning op zou moeten staan, meet ik echter niets.
Die pin heeft als omschrijving: Battery voltage main relay [terminal 87]
Geen idee wat er mee bedoelt wordt met die terminal 87.
Voor nu lijkt het iig op dat de ecu geen spanning krijgt.
Vraag aan de kenners / e36 rijders.... ik heb 1 kabel waar ik de functie niet van weet.
Ik heb nog een kabel over waar ik de functie niet van weet. Daarom had ik die even apart gelegd om te voorkomen dat ik iets fout zou doen. Onder het mom eerst doorgaan tot ik in de 'problemen' kom. Nu dus.
Ik twijfel over deze kabel:
Ik weet niet meer of deze op het plus punt in de motorruimte zat of op een massa punt daar in de buurt
Mede omdat de kabel een zwart label heeft.
De kabel loopt de kabelboom in en maakt direct een knik.
en gaar richting de bobines en uitlees stekker.
Niet een direct link met de ECU dat volgens mij dat probleem verklaard, maar hier zal ik toch ook wat mee moeten.
Verdere tips hoe nu verder, heeeeel graag.
Ik ben hier echt een dummie in dus mss zeg ik hieronder rare dingen, wijs me er gerust op daar leer ik van van
maar wees wel een beetje lief voor me
Omdat de benzinepomp niet wordt aangestuurd, eerst maar eens kijken of de ecu wel spanning krijgt.
In de Bentley staat het pin schema zo kan ik achterhalen waar ik spanning moet hebben en waar massa zit.
Daarop meet ik geen 12V, maar slechts 0,2 Volt. Maar ik meet die alleen die punten waar ook spanning op moet staan.
Ik weet niet of de ecu ook 12v moet krijgen, maar 0,2 is wat weinig.
Op 1 pin waar wel spanning op zou moeten staan, meet ik echter niets.
Die pin heeft als omschrijving: Battery voltage main relay [terminal 87]
Geen idee wat er mee bedoelt wordt met die terminal 87.
Voor nu lijkt het iig op dat de ecu geen spanning krijgt.
Vraag aan de kenners / e36 rijders.... ik heb 1 kabel waar ik de functie niet van weet.
Ik heb nog een kabel over waar ik de functie niet van weet. Daarom had ik die even apart gelegd om te voorkomen dat ik iets fout zou doen. Onder het mom eerst doorgaan tot ik in de 'problemen' kom. Nu dus.
Ik twijfel over deze kabel:
Ik weet niet meer of deze op het plus punt in de motorruimte zat of op een massa punt daar in de buurt
Mede omdat de kabel een zwart label heeft.
De kabel loopt de kabelboom in en maakt direct een knik.
en gaar richting de bobines en uitlees stekker.
Niet een direct link met de ECU dat volgens mij dat probleem verklaard, maar hier zal ik toch ook wat mee moeten.
Verdere tips hoe nu verder, heeeeel graag.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: 1e start & elektra zoektocht
embedden van video's ben ik duidelijk ook verleerd
dit is het blok van de e36
Hier mis ik dus de zwarte kabel, maar kan geen fotos vinden waar die wel op staat en of die naar het punt gaat dat ik denk dat ie gaat.
Kan er iemand van de e36 rijders mss even onder de motorkap kijken en een fototje schieten?
dit is het blok van de e36
Hier mis ik dus de zwarte kabel, maar kan geen fotos vinden waar die wel op staat en of die naar het punt gaat dat ik denk dat ie gaat.
Kan er iemand van de e36 rijders mss even onder de motorkap kijken en een fototje schieten?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: 1e start & elektra zoektocht
en dankzij een 'live feed' met crookie zeker kunnen vaststellen dat het een massa kabel is.
Die aangekoppeld en tada 12V op de ECU pinnen, ECU er op, op contact en de benzine pomp gaat lopen
Dus nieuwe start poging, maar geen nieuw teken van leven.
Had benzine al tot voorbij het filter gekregen dus hoefde niet veel afstand meer af te leggen. Ook ontluchting ventiel van de fuel rail open gehouden tijdens start poging, maar geen succes.
Uiteindelijk kwam ik een lekje tegen de bestaande leiding gekoppeld aan de fuel rail. Dus die moet ik eerst fixen alvorens verder te kunnen. Maar dit was een goede stap.
Die aangekoppeld en tada 12V op de ECU pinnen, ECU er op, op contact en de benzine pomp gaat lopen
Dus nieuwe start poging, maar geen nieuw teken van leven.
Had benzine al tot voorbij het filter gekregen dus hoefde niet veel afstand meer af te leggen. Ook ontluchting ventiel van de fuel rail open gehouden tijdens start poging, maar geen succes.
Uiteindelijk kwam ik een lekje tegen de bestaande leiding gekoppeld aan de fuel rail. Dus die moet ik eerst fixen alvorens verder te kunnen. Maar dit was een goede stap.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET
Vandaag weer verder gegaan met het project.
Eerst dus maar eens de oude verbinding tussen hard en flex benzine leiding weggeknipt en nieuw cunifer stukjes gemaakt.
Bij het afkoppelen vielen me twee dingen op, sissend geluid van luchtdruk dat ontstapte bij afkoppelen en de leidingen van binnen waren droog
Het is dan gewoon stapje voor stapje verder kijken tot waar de benzine komt
Wel tot het benzine druk ventiel
Maar niets uit de injectoren
Ook niets uit het ontluchtingsventiel
Ikke nie snap nie
Info in de E30club groepsapp gegooid en kwam al snel een antwoord, benzine druk word na de rail gereguleerd niet voordat het naar de injectoren gaat. Wat ik had aangenomen, fout dus
Dus leidingen omwisselen en het ontluchtingsventiel spuwde weldra wat benzine
Dus tijd om ....
Man wat gaat en wat ben ik trots
En hij loopt al behoorlijk mooi rond, kleine schommeling maar voor nu niets om me zorgen om te maken
Nu er wat meer druk was ook de eerste wat meer duidelijke olie druppels. Dus
luchtfilter er weer af want de onderste twee aansluitingen waren niet strak genoeg aangedraaid.
Gewoon een mooi gezicht, maar hopelijk nu voor de laatste keer
Dus we kunnen beginnen met het fatsoeneren van de motorruimte
off topiv
ook nog tijd gehad om de bumper op de 02 terug te zetten
en jullie snappen wel dat ik inmiddels aan een pilsje zit met een big smile
Eerst dus maar eens de oude verbinding tussen hard en flex benzine leiding weggeknipt en nieuw cunifer stukjes gemaakt.
Bij het afkoppelen vielen me twee dingen op, sissend geluid van luchtdruk dat ontstapte bij afkoppelen en de leidingen van binnen waren droog
Het is dan gewoon stapje voor stapje verder kijken tot waar de benzine komt
Wel tot het benzine druk ventiel
Maar niets uit de injectoren
Ook niets uit het ontluchtingsventiel
Ikke nie snap nie
Info in de E30club groepsapp gegooid en kwam al snel een antwoord, benzine druk word na de rail gereguleerd niet voordat het naar de injectoren gaat. Wat ik had aangenomen, fout dus
Dus leidingen omwisselen en het ontluchtingsventiel spuwde weldra wat benzine
Dus tijd om ....
Man wat gaat en wat ben ik trots
En hij loopt al behoorlijk mooi rond, kleine schommeling maar voor nu niets om me zorgen om te maken
Nu er wat meer druk was ook de eerste wat meer duidelijke olie druppels. Dus
luchtfilter er weer af want de onderste twee aansluitingen waren niet strak genoeg aangedraaid.
Gewoon een mooi gezicht, maar hopelijk nu voor de laatste keer
Dus we kunnen beginnen met het fatsoeneren van de motorruimte
off topiv
ook nog tijd gehad om de bumper op de 02 terug te zetten
en jullie snappen wel dat ik inmiddels aan een pilsje zit met een big smile
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET!!!!
Lekker hoor! Mooie update weer
-
Online
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET!!!!
Gefeliciteerd
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET!!!!
Mooi hoor, altijd kroon op je werk als hij (weer) start!
Gefeliciteerd
Gefeliciteerd
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET!!!!
Inderdaad een kroon op je werk als de auto start! Goed bezig en tof!
-
OnlineRJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E30 Project B28cs: HIJ DOET HET!!!!
Lekker bezig geweest hoor. En herkenbaar dat verkeerd om aansluiten van de brandstofleidingen.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt
Het is al weer even geleden dat ik van me heb laten horen.
Na het kunnen starten van de motor was het lastig wat progressie te maken en ik had ook wat vrees voor de volgende stap,
het proberen rijden. Dus kijken of het schakelen wil, de koppeling los kopt etc. Kortom meer dingen die fout konden gaan.
Na mezelf een schop onder de kont te hebben gegeven, je wilt er toch immers ooit mee rijden dus dan zul je wel moeten...
Dus hup oorkappen op en paar keer de oprit op en af
Test geslaagd
Nog wel wat dingen gedaan, maar het werd ook tijd om een belofte in te lossen en vrienden te helpen met hun woning.
Hoi Wossel [hij leest hier mee ] Daar zijn we 7 weken druk geweest dus moest de E30 even wachten.
Wel nog handig gebruik gemaakt van de functie van een cabrio
Nog een leuk attribuut gevonden in t dashboard kastje
Verder nog wat kleine dingen kunnen doen en wat afmontage van het front
Met fijne polish de teller unit verbeterd, van die kleine dingen die veel voldoening geeft
Ander ding wat me ook irriteerde was de Mtech 2 spoiler. Originieel BMW, maar hoort op een type 2 en is veel te lomp voor een type 1.
Wilde een mooi ranke spoiler, eentje voor een paar 10tjes gekocht die nog wat tlc nodig heeft, maar nu al een hele verbetering
Het ranke silhouet weer in ere hersteld
In die tijd nog wel op zoek gegaan naar een adres die de uitlaat kon fabriceren. Veel dingen kunnen opgelost worden met het samenstellen van oem onderdelen. Maar voor een M52 in de E30 moet er minimaal maatwerk vanaf het blok naar de midden demper zijn.
De adressen die ik contacteerde wilden allemaal volledig rvs systemen aanbieden tegen aanzienlijke prijzen. 2k terwijl er al een rvs spruitstuk op zit, heb ik er niet voor over. Maar ook net zo belangrijk, ik wilde geen shiny rvs einddemper, ook al kun je die in oem look krijgen.
Maar ik wilde echt oem, de mat stalen look.
Uiteindelijk uitgekomen bij HJT Performance op maar een 40km van mijn huis en die had er wel zin in.
De Schmiedman spruitstukken moesten worden aangepast omdat er anders een te strakke bocht moest worden gemaakt om het subframe voor te ontwijken. De flensen zijn daarom verder verplaats naar onder de auto
Resulterend in
Afspraak was dat ik zelf het spruitstuk weer zou afmonteren, wat er niet makkelijker op geworden was met het verlengen van het spruitstuk. Maar het zit er inmiddels weer op, na dik 4 uur
Komend weekend wat andere dingen afronden en dan hopelijk voor het eerst starten en horen of het ook zo lekker klint als dat het er uit ziet.
Na het kunnen starten van de motor was het lastig wat progressie te maken en ik had ook wat vrees voor de volgende stap,
het proberen rijden. Dus kijken of het schakelen wil, de koppeling los kopt etc. Kortom meer dingen die fout konden gaan.
Na mezelf een schop onder de kont te hebben gegeven, je wilt er toch immers ooit mee rijden dus dan zul je wel moeten...
Dus hup oorkappen op en paar keer de oprit op en af
Test geslaagd
Nog wel wat dingen gedaan, maar het werd ook tijd om een belofte in te lossen en vrienden te helpen met hun woning.
Hoi Wossel [hij leest hier mee ] Daar zijn we 7 weken druk geweest dus moest de E30 even wachten.
Wel nog handig gebruik gemaakt van de functie van een cabrio
Nog een leuk attribuut gevonden in t dashboard kastje
Verder nog wat kleine dingen kunnen doen en wat afmontage van het front
Met fijne polish de teller unit verbeterd, van die kleine dingen die veel voldoening geeft
Ander ding wat me ook irriteerde was de Mtech 2 spoiler. Originieel BMW, maar hoort op een type 2 en is veel te lomp voor een type 1.
Wilde een mooi ranke spoiler, eentje voor een paar 10tjes gekocht die nog wat tlc nodig heeft, maar nu al een hele verbetering
Het ranke silhouet weer in ere hersteld
In die tijd nog wel op zoek gegaan naar een adres die de uitlaat kon fabriceren. Veel dingen kunnen opgelost worden met het samenstellen van oem onderdelen. Maar voor een M52 in de E30 moet er minimaal maatwerk vanaf het blok naar de midden demper zijn.
De adressen die ik contacteerde wilden allemaal volledig rvs systemen aanbieden tegen aanzienlijke prijzen. 2k terwijl er al een rvs spruitstuk op zit, heb ik er niet voor over. Maar ook net zo belangrijk, ik wilde geen shiny rvs einddemper, ook al kun je die in oem look krijgen.
Maar ik wilde echt oem, de mat stalen look.
Uiteindelijk uitgekomen bij HJT Performance op maar een 40km van mijn huis en die had er wel zin in.
De Schmiedman spruitstukken moesten worden aangepast omdat er anders een te strakke bocht moest worden gemaakt om het subframe voor te ontwijken. De flensen zijn daarom verder verplaats naar onder de auto
Resulterend in
Afspraak was dat ik zelf het spruitstuk weer zou afmonteren, wat er niet makkelijker op geworden was met het verlengen van het spruitstuk. Maar het zit er inmiddels weer op, na dik 4 uur
Komend weekend wat andere dingen afronden en dan hopelijk voor het eerst starten en horen of het ook zo lekker klint als dat het er uit ziet.
-
OnlineRJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!
Netjes hoor. Véél beter die spoiler zo!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E30 Project B28cs: hij rijdt!!
Mooie update en idd veel beter zo die spoiler, die is alleen mooi op een lci icm een mtech-2 pakket