Bmw e46 330i rubbers vervangen
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 31 jan 2020, 21:29
- Auto: BMW e46 330i
- Locatie: Zuid holland
Bmw e46 330i rubbers vervangen
Goede avond allen!
Binnenkort wil ik de subframe/diff rubbers vervangen van mn e46 330i. De auto is nu redelijk comfortabel (koni special active dempers met M veren) en ik wil het iets sportiever.
Overal lees ik dat PU rubbers het rijden directer maken maar ook minder comfortabel. Ook lees ik dat de originele rubbers vervangen door oem rubbers al zorgt voor een grote verbetering.
Dus mijn vraag is: zijn PU rubber echt een toegevoegde waarde of kan ik het beter bij oem bmw rubbers houden?
Auto wordt dagelijks gebruikt en in het weekend worden er leuke ritjes mee gereden ik hoor graag naar jullie ervaringen
Binnenkort wil ik de subframe/diff rubbers vervangen van mn e46 330i. De auto is nu redelijk comfortabel (koni special active dempers met M veren) en ik wil het iets sportiever.
Overal lees ik dat PU rubbers het rijden directer maken maar ook minder comfortabel. Ook lees ik dat de originele rubbers vervangen door oem rubbers al zorgt voor een grote verbetering.
Dus mijn vraag is: zijn PU rubber echt een toegevoegde waarde of kan ik het beter bij oem bmw rubbers houden?
Auto wordt dagelijks gebruikt en in het weekend worden er leuke ritjes mee gereden ik hoor graag naar jullie ervaringen
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Net klaar, 325k km en wiellager ging stuk. Omdat we dan toch al aan de slag moesten achter zijn subframe en voorste rubbers van de draagarmen achter vervangen. Diff wel los gehad i.v.m. keerringen maar niet de rubbers van vervangen.
Verschil is zeker merkbaar tussen oud en nieuw rubber.
Onderschat niet de tijd die het kost, je bent er best even zoet mee. Mocht je nog andere dingen aan je onderstel willen doen gelijk meenemen, scheelt weer een keer uitlijnen.
Reken ook dat je nog wat ellende tegen kan komen. Grootste probleem wat je kan tegenkomen zullen scheuren zijn bij de ophangpunten.
Verder ging er bij mij een handrem kabel stuk en kwamen we een gescheurd handrem blok tegen. Dat is niet erg, maar kost wel tijd allemaal.
Daily heb ik dus rubber gehouden maar ik heb er al een naast staan die volledig in de PU staat. Dus dan is die noodzaak er ook niet echt.
Verschil is zeker merkbaar tussen oud en nieuw rubber.
Onderschat niet de tijd die het kost, je bent er best even zoet mee. Mocht je nog andere dingen aan je onderstel willen doen gelijk meenemen, scheelt weer een keer uitlijnen.
Reken ook dat je nog wat ellende tegen kan komen. Grootste probleem wat je kan tegenkomen zullen scheuren zijn bij de ophangpunten.
Verder ging er bij mij een handrem kabel stuk en kwamen we een gescheurd handrem blok tegen. Dat is niet erg, maar kost wel tijd allemaal.
Daily heb ik dus rubber gehouden maar ik heb er al een naast staan die volledig in de PU staat. Dus dan is die noodzaak er ook niet echt.
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Recent alle rubbers van de achteras vervangen van mijn e46 320. Daar knapte hij enorm van op. Heb meyle genomen en een paar waren hd. Voor straatgebruik zonder harde schroefsets prima.
Met pu kun je een stukje comfort inleveren, maar het stuurt strakker. De hardheid van de bussen in shore is ook van belang.
Pu is wel super duurzaam. 40k circuit km's en het is nogsteeds goed.
Met pu kun je een stukje comfort inleveren, maar het stuurt strakker. De hardheid van de bussen in shore is ook van belang.
Pu is wel super duurzaam. 40k circuit km's en het is nogsteeds goed.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Als je geen gekke dingen doet, gewoon oem erin persen. Mocht je strakker willen gaan begin dan met andere bushings. Subframe is idd een k werk en ik zou idd het lasapparaat, plaatjes en handremkabel alvastvbij de hand hebben, anders sta je daar op de (dhz)?brug. Autootje is dan niet meer verrijdbaar
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Matthijs (Bokkepoot) en ik weten er alles vanaf.. (ff doen als voorwaarde bij verkoop 323i)
Had ik die kar trouwens nog maar met lpg
Had ik die kar trouwens nog maar met lpg
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Kan beamen dat het een flinke klus is, maar met de juiste gereedschappen pers je ze er zo in.
Heb geluk gehad dan met de remkabel. Was blij dat de subframe bevestigingspunten heel waren. Maar de "jongere" schijnen daar minder last van te hebben.
Heb geluk gehad dan met de remkabel. Was blij dat de subframe bevestigingspunten heel waren. Maar de "jongere" schijnen daar minder last van te hebben.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Ik heb op mijn E46 sedan destijds de orginele rubbers in het subframe vervangen voor Powerflex zwart en ik heb het niet als oncomfortabel ervaren. De arbeid was wel intensief.. Oude rubbers moesten er soms echt uitgestookt worden.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Je kan uiteraard ook een mix van pu en origineel rubber doen. Daarnaast zijn er limiters te koop die het doorbuigen beperken van de RTAB (achterste kantelarm) icm origineel rubber. Met oog op uitscheuren van de achtervloer zou ik die origineel rubber houden en evt bepaalde punten die van geometrie veranderen in pu doen. Persoonlijk was ik vrij snel genezen van de PU rijstijl. Heel strak en stug alleen tja je kan het niet uitzetten Ik leverde een hoop comfort er mee in. Er zijn draadbus setjes te koop die het wisselen van alle rubbers echt een peulenschil maken.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Apart dat die ervaringen zo uiteen lopen. Is het afhankelijk van het chassis hoe veel impact het heeft op het comfort?
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Ik denk vooral wat je persoonlijk als comfortabel ervaart. Snelweg en provociaal zit weinig verschil, maar binnendoor en woonwijken wel. Met name richels en grovere ondergronden worden minder gedempt met PU.
Heb zelf een vijzel met holle plunjer cilinder, dat werkt perfect.
Heb zelf een vijzel met holle plunjer cilinder, dat werkt perfect.
- Emiel
- Berichten: 3866
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Kun je er geen M3 Rubbers in zetten?
Zou overwegen een 2e subframe te regelen voor weinig, die te stralen, coaten en dan alles erin persen.
Zo zou ik het volgende keer doen namelijk
Zou overwegen een 2e subframe te regelen voor weinig, die te stralen, coaten en dan alles erin persen.
Zo zou ik het volgende keer doen namelijk
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
OP de E36 racer scheelde het een hoop, kunstof bussen in het subframe vs standaard. Wat je vooral merkt is dat de achterkant beter volgt, als je een bocht in draait zet de achterkant zich sneller doordat je geen twist tussen subframe en chassis hebt.
Dat is voor auto's op keiharde veren, voor straat zou ik gewoon origineel M3 rubbers pakken.
Polyurethane is voor een subframe eigenlijk niet het juiste materiaal. Tenzij het massief PU is zoals Powerflex zwart. Als je het gaat doen ook meteen de M3 verstevingsplaten op de bodem lassen.
Dat is voor auto's op keiharde veren, voor straat zou ik gewoon origineel M3 rubbers pakken.
Polyurethane is voor een subframe eigenlijk niet het juiste materiaal. Tenzij het massief PU is zoals Powerflex zwart. Als je het gaat doen ook meteen de M3 verstevingsplaten op de bodem lassen.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Is de (verkeerde) poly te veerkrachtig?Bert ///M3 schreef: ↑17 jun 2022, 07:46 Polyurethane is voor een subframe eigenlijk niet het juiste materiaal.
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Bij poly word de stijfheid bepaald door het percentage luchtbelletjes welke meegebakken word. Dus in een subframe kan zachter poly zijwaards bewegen en kan op en neer bewegen.
Zoals de originele M3 bus in elkaar zit, stalen insert en massief rubber. Dan heb je vrij weinig zijwaardse beweging maar wel trillingsdemping omdat er verticaal wat flex in zit.
Dus als je wat anders in je subframe wilt zou ik alleen hard kunststof of aluminium nemen en dan alleen voor racewagens. Al het andere gewoon M3 rubber gebruiken.
Zoals de originele M3 bus in elkaar zit, stalen insert en massief rubber. Dan heb je vrij weinig zijwaardse beweging maar wel trillingsdemping omdat er verticaal wat flex in zit.
Dus als je wat anders in je subframe wilt zou ik alleen hard kunststof of aluminium nemen en dan alleen voor racewagens. Al het andere gewoon M3 rubber gebruiken.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Op straat is wat zijwaardse complience wel nuttig toch?Bert ///M3 schreef: ↑17 jun 2022, 13:41 Bij poly word de stijfheid bepaald door het percentage luchtbelletjes welke meegebakken word. Dus in een subframe kan zachter poly zijwaards bewegen en kan op en neer bewegen.
Zoals de originele M3 bus in elkaar zit, stalen insert en massief rubber. Dan heb je vrij weinig zijwaardse beweging maar wel trillingsdemping omdat er verticaal wat flex in zit.
Dus als je wat anders in je subframe wilt zou ik alleen hard kunststof of aluminium nemen en dan alleen voor racewagens. Al het andere gewoon M3 rubber gebruiken.
Bedoel je dat de flens van de poly bush wordt gesandwiched tussen chassis en subframe, en zo voor een directere verticale verbinding zorgt dan de gevulkaniseerde m3 bush?
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Zijwaarts wil je juist niet omdat het de stijfheid te koste gaat. Ook niet heel lekker voor je ophangpunten van het subframe.
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Die poly bus zit in het subframe, maar vast ook met een metal insert. Als je dus een zachtere variant neemt dan kunnen ze omhoog/omlaag en zijwaards bewegen.TLRS schreef: ↑17 jun 2022, 14:19Op straat is wat zijwaardse complience wel nuttig toch?Bert ///M3 schreef: ↑17 jun 2022, 13:41 Bij poly word de stijfheid bepaald door het percentage luchtbelletjes welke meegebakken word. Dus in een subframe kan zachter poly zijwaards bewegen en kan op en neer bewegen.
Zoals de originele M3 bus in elkaar zit, stalen insert en massief rubber. Dan heb je vrij weinig zijwaardse beweging maar wel trillingsdemping omdat er verticaal wat flex in zit.
Dus als je wat anders in je subframe wilt zou ik alleen hard kunststof of aluminium nemen en dan alleen voor racewagens. Al het andere gewoon M3 rubber gebruiken.
Bedoel je dat de flens van de poly bush wordt gesandwiched tussen chassis en subframe, en zo voor een directere verticale verbinding zorgt dan de gevulkaniseerde m3 bush?
Als je rubber neemt. Rubber is niet samendrukbaar dus door de bus een bepaalde vorm te geven kan je iets heel erg stijf zijwaards maken maar wat meer meegevend in verticale richting voor trillingsdemping. Zo zit het originele M3 ontwerp in elkaar.
Wat je subframe ophanging sloopt is voornamelijk de verticale richting omdat je hier de aandrijfkrachten op het chassis overbrengt, in standaard setup.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Bmw e46 330i rubbers vervangen
Voor een flinke oneffenheid in een snelwegbocht.. geef mij maar wat zijdelingse compliency any day of the week. Bij flinke bochtensnelheid is het naar mijn gevoel een belangrijk onderdeel van je vering/demping.
Ah, ik dacht dat rubber wel samen te drukken was. Is dus eigenlijk altijd vervorming?Bert ///M3 schreef: ↑17 jun 2022, 14:45 Die poly bus zit in het subframe, maar vast ook met een metal insert. Als je dus een zachtere variant neemt dan kunnen ze omhoog/omlaag en zijwaards bewegen.
Als je rubber neemt. Rubber is niet samendrukbaar dus door de bus een bepaalde vorm te geven kan je iets heel erg stijf zijwaards maken maar wat meer meegevend in verticale richting voor trillingsdemping. Zo zit het originele M3 ontwerp in elkaar.
Alle rubbers in of aan het subframe die worden overbelast, veroorzaken problemen lijkt me?Bert ///M3 schreef: ↑17 jun 2022, 14:45 Wat je subframe ophanging sloopt is voornamelijk de verticale richting omdat je hier de aandrijfkrachten op het chassis overbrengt, in standaard setup.
Versleten rubbers, onzorgvuldig schakelen, input van draagarmen en andere grote lastwissels..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten