Het grote 'DF racefiets' topic
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bandenspanning ligt heel erg aan de breedte van de velg en band + rijders gewicht. Met of zonder binnenband zit ook nog verschil in.
Ik rij met 28mm banden, met binnenbandje weeg 79kg op 5 bar voor en 5,5bar achter. Paar jaar oud met triple zit vermoedelijk 25mm brede bandjes op met smalle velgen. dan zou ik tussen de 6-8 bar gaan zitten.
betreft het schakelen, een fiets van een paar jaar oud met weinig kilometer vermoed ik dat de kabels een beetje zwaar gaan. ik zou even bij iemand langs gaan met ervaring of even een snelle check-up bij de fietsenmaker doen hoeft niet veel te kosten. Met een een systeem wat fijn schakelt waardeer je meteen.
https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp hier staat veel info over het juiste zadel en hoe simpel te meten.
Maar heel veel is ook even wennen, 70 minuten de eerste keer in een nieuwe positie is al best lang
Ik rij met 28mm banden, met binnenbandje weeg 79kg op 5 bar voor en 5,5bar achter. Paar jaar oud met triple zit vermoedelijk 25mm brede bandjes op met smalle velgen. dan zou ik tussen de 6-8 bar gaan zitten.
betreft het schakelen, een fiets van een paar jaar oud met weinig kilometer vermoed ik dat de kabels een beetje zwaar gaan. ik zou even bij iemand langs gaan met ervaring of even een snelle check-up bij de fietsenmaker doen hoeft niet veel te kosten. Met een een systeem wat fijn schakelt waardeer je meteen.
https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem-keuzehulp hier staat veel info over het juiste zadel en hoe simpel te meten.
Maar heel veel is ook even wennen, 70 minuten de eerste keer in een nieuwe positie is al best lang
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Zadelpijn is ook wel even wennen denk ik, dat kun je na 1 a 2 ritten nog niet echt zeggen. Eerste rit van het jaar voel ik altijd 3 dagen lang, daarna eigenlijk niks meer, ook bij langere ritten. Met een goede fietsbroek is zadelpijn zelfs grotendeels te voorkomen, al vind ik ze persoonlijk dan weer erg strak/krap.
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dat kan heel goed wennen zijn. Maar indien de maat niet goed is dan kun je wennen wat je wil maar dan wordt het niet beter.Zed240 schreef: ↑01 jun 2022, 23:16 Zadelpijn is ook wel even wennen denk ik, dat kun je na 1 a 2 ritten nog niet echt zeggen. Eerste rit van het jaar voel ik altijd 3 dagen lang, daarna eigenlijk niks meer, ook bij langere ritten. Met een goede fietsbroek is zadelpijn zelfs grotendeels te voorkomen, al vind ik ze persoonlijk dan weer erg strak/krap.
De betere merken hebben testzadels liggen bij dealers zodat je een weekend erop kunt fietsen of het wat voor je is.
- Eeuwe
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Merci voor de tips! Ik ga er zo, voordat ik weer 'n rondje doen ga, nog even mee aan de slag (zitpositie en bandendruk). Zadelpijn en schakelen zal ik even aanzien.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
https://www.autoblog.nl/nieuws/politie- ... jes_MTjbFU
Ik voel wat krasjes aankomen voor de KD-960-L Mercedes.....
Ik voel wat krasjes aankomen voor de KD-960-L Mercedes.....
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Zakken de prijzen van gebruikte racefietsen inmiddels weer keihard?
Zit al een tijdje te kijken naar een Ridley, nieuw echter een beetje buiten budget. Nu komt er een 1 jaar oude langs, top spec met Di2 voor bijna de helft van de prijs. Gewoon bij een handelaar.
Zit al een tijdje te kijken naar een Ridley, nieuw echter een beetje buiten budget. Nu komt er een 1 jaar oude langs, top spec met Di2 voor bijna de helft van de prijs. Gewoon bij een handelaar.
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Das gek.
Er komt wel wat meer voorraad her en der.
Half geld na een jaar is te gek.
Er komt wel wat meer voorraad her en der.
Half geld na een jaar is te gek.
- Joop
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Fietsen en met name onderdelen zijn nog steeds erg schaars... Dan lijkt het me een goede deal die Ridley.
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik vond het ook opvallend. Merk wel dat bij Canyon (m'n huidige) de voorraad/leverbaarheid wel een stuk beter is geworden t.o.v. 6-12 maanden geleden.
Nog verbazingwekkender vind ik dat Canyon echter nog steeds dezelfde prijzen hanteert, waar Rose in maart '22 alle prijzen met 20-30% omhoog heeft gegooid (en ik vond Rose al duur).
Nog verbazingwekkender vind ik dat Canyon echter nog steeds dezelfde prijzen hanteert, waar Rose in maart '22 alle prijzen met 20-30% omhoog heeft gegooid (en ik vond Rose al duur).
- Joop
- Berichten: 8887
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Toch nog veel fietsen bij Canyon waarbij je pas eind 2e of 3e kwartaal kan rijden, blijf ik nog wel zot vinden hoor, op die paar die dan een paar dagen wel direct leverbaar zijn...
Rose is inderdaad flink duurder geworden de laatste jaren. De kracht zat ooit in de flexibiliteit, waarbij je de fiets tot op het laatste stuurlintje nog kon customizen tegen hele scherpe prijzen. Daar is echt weinig van over. Bovendien heeft Rose op dit moment ook een aardig probleem aangezien ze een hoop bestelde fietsen niet kunnen afbouwen als gevolg van problemen in de levering van onderdelen:
https://www.gelderlander.nl/duitsland/f ... ~acdbb51e/
Rose is inderdaad flink duurder geworden de laatste jaren. De kracht zat ooit in de flexibiliteit, waarbij je de fiets tot op het laatste stuurlintje nog kon customizen tegen hele scherpe prijzen. Daar is echt weinig van over. Bovendien heeft Rose op dit moment ook een aardig probleem aangezien ze een hoop bestelde fietsen niet kunnen afbouwen als gevolg van problemen in de levering van onderdelen:
https://www.gelderlander.nl/duitsland/f ... ~acdbb51e/
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ook in fiets aandacht voor de verstoorde supply chains en het modellen beleid van verschillende merken: https://www.fiets.nl/materiaal/de-fiets ... r-normaal/.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Heb deze week mijn Canyon Grail carbon gravelbike verkocht met 20% afschrijving in 4 jaar tijd.... dus nog een prima tijd om te verkopen.
Nieuwe gravelbike (Ridley Kanzo Fast) gekocht met 30% korting, direct leverbaar en morgen ophalen.
Nieuwe gravelbike (Ridley Kanzo Fast) gekocht met 30% korting, direct leverbaar en morgen ophalen.
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Grappig, ik heb vandaag ongeveer hetzelfde gedaan.
Ben bij bovengenoemde Ridley Kanzo Fast gaan kijken. Wel wat gebruikerssporen (12 maanden oud), maar prijs was ongeveer 45% afgeschreven t.o.v. huidige nieuwprijs. M.a.w. voor de nieuwprijs van een instapper Kanzo Fast, nu eentje met Di2, classified naaf en carbon Vardar velgen.
Behalve een heel klein proefritje in de straat nog niet mee gereden, maar hij voelt echt bizar veel lichter dan m'n huidige Canyon Grizl CF SL 7, nog veel meer dan verwacht en dat is ook de reden waarom ik hem gekocht heb.
De Grizl is voor het geld echt een topfiets, 6 maanden met veel plezier mee gefietst. Maar waar ik woon heb je veel heuvels, en klimmen zijn vaak wel 8-12%, en daar merkte je gewoon echt het gewicht. En 1-2x per jaar bikepacking krijg ik ook wel met de Ridley voor elkaar.
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb er ook een gravelfiets bij gekocht.
Een stalen Specialized sequoia.
Ligt nu uit elkaar om te zandstralen en opnieuw te spuiten.
Opbouw met nieuwe wielset en wat tassen.
Plan is om in de zomer naar Berlijn te fietsen via de Radweg R1. Een mooie 1000km.
Als de fiets klaar is komen de foto's.
Een stalen Specialized sequoia.
Ligt nu uit elkaar om te zandstralen en opnieuw te spuiten.
Opbouw met nieuwe wielset en wat tassen.
Plan is om in de zomer naar Berlijn te fietsen via de Radweg R1. Een mooie 1000km.
Als de fiets klaar is komen de foto's.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dat is echt een mooi avontuur zeg! Vind een gravelbike echt een top uitvinding. In principe kan je wat je nu met een gravelbike doet natuurlijk voorheen ook al doen met een CX fiets (wel wat minder comfort, maargoed).
Ik vind de houding op een gravelbike veel fijner dan op een MTB en het rijdt op de makkelijke stukken gewoon veel relaxer. Natuurlijk moet je er geen MTB parcoursen mee gaan rijden. Het kan een klein beetje, maar daar is een gravelbike gewoon veel minder leuk.
De racefiets komt in de winter amper van de Kickr af, heb twee wielsets voor de gravelbike, daar kan ik dan dus echt alles mee. Ridley bevalt echt top! Grail CF SL was ook een top fiets, grootste verschil is de houding. Ik hou van een smal stuur, heb op de Ridley Kanzo Fast dan ook een stuur laten zetten van de Noah fast (40cm bij de shifters). Had liever nog smaller gehad, maar die was niet leverbaar.
Ik vind de houding op een gravelbike veel fijner dan op een MTB en het rijdt op de makkelijke stukken gewoon veel relaxer. Natuurlijk moet je er geen MTB parcoursen mee gaan rijden. Het kan een klein beetje, maar daar is een gravelbike gewoon veel minder leuk.
De racefiets komt in de winter amper van de Kickr af, heb twee wielsets voor de gravelbike, daar kan ik dan dus echt alles mee. Ridley bevalt echt top! Grail CF SL was ook een top fiets, grootste verschil is de houding. Ik hou van een smal stuur, heb op de Ridley Kanzo Fast dan ook een stuur laten zetten van de Noah fast (40cm bij de shifters). Had liever nog smaller gehad, maar die was niet leverbaar.
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
1000 kilometer is wel een flinke rit hoor. Heel gaaf.
Zelf afgelopen zomer vanuit Vlissingen hier naar de Duitse Domstad gefietst; 4 etappes van ongeveer 110km + een rustdag in Zuid-Limburg waar ik nog 60km aan gravelpaden heb gereden. Zuid-Limburg is wel echt een droom om te fietsen. Infrastructuur top, eindeloos veel gravelweggetjes, perfect asfalt. Dat is toch wel anders hier in Duitsland.
Overweeg voor deze zomer om de 'Flanders Divide' te rijden. Ik denk wel dat ik dit keer kortere etappes (+/-80-85km) ga rijden, zodat ik iets meer tijd heb om wat te ondernemen naast het fietsen. Het tempo lag met bepakking en wat sightseeing niet zo hoog.
Kanzo Fast bevalt hier ook top, merkbaar sneller en lichter dan m'n Grizl - en geheel onverwacht - een stuk comfortabeler over wortels/kuilen/richels. Overweeg alleen nog iets als Panaracer Gravelkings er op te monteren, aangezien ik toch naar tubeless wil wisselen. Ik rij nu nog met de originele Vittoria Dry's.
Zelf afgelopen zomer vanuit Vlissingen hier naar de Duitse Domstad gefietst; 4 etappes van ongeveer 110km + een rustdag in Zuid-Limburg waar ik nog 60km aan gravelpaden heb gereden. Zuid-Limburg is wel echt een droom om te fietsen. Infrastructuur top, eindeloos veel gravelweggetjes, perfect asfalt. Dat is toch wel anders hier in Duitsland.
Overweeg voor deze zomer om de 'Flanders Divide' te rijden. Ik denk wel dat ik dit keer kortere etappes (+/-80-85km) ga rijden, zodat ik iets meer tijd heb om wat te ondernemen naast het fietsen. Het tempo lag met bepakking en wat sightseeing niet zo hoog.
Kanzo Fast bevalt hier ook top, merkbaar sneller en lichter dan m'n Grizl - en geheel onverwacht - een stuk comfortabeler over wortels/kuilen/richels. Overweeg alleen nog iets als Panaracer Gravelkings er op te monteren, aangezien ik toch naar tubeless wil wisselen. Ik rij nu nog met de originele Vittoria Dry's.
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
2 jaar geleden naar de Alpe d huez gefietst.1350km Weet wel een beetje wat ik kan verwachten. Grote verschil gaat een stuk van de ondergrond zijn. Naar Frankrijk was alleen asfalt. Nu grote delen onverhard.Zed240 schreef: ↑08 feb 2023, 16:35 1000 kilometer is wel een flinke rit hoor. Heel gaaf.
Zelf afgelopen zomer vanuit Vlissingen hier naar de Duitse Domstad gefietst; 4 etappes van ongeveer 110km + een rustdag in Zuid-Limburg waar ik nog 60km aan gravelpaden heb gereden. Zuid-Limburg is wel echt een droom om te fietsen. Infrastructuur top, eindeloos veel gravelweggetjes, perfect asfalt. Dat is toch wel anders hier in Duitsland.
Overweeg voor deze zomer om de 'Flanders Divide' te rijden. Ik denk wel dat ik dit keer kortere etappes (+/-80-85km) ga rijden, zodat ik iets meer tijd heb om wat te ondernemen naast het fietsen. Het tempo lag met bepakking en wat sightseeing niet zo hoog.
Kanzo Fast bevalt hier ook top, merkbaar sneller en lichter dan m'n Grizl - en geheel onverwacht - een stuk comfortabeler over wortels/kuilen/richels. Overweeg alleen nog iets als Panaracer Gravelkings er op te monteren, aangezien ik toch naar tubeless wil wisselen. Ik rij nu nog met de originele Vittoria Dry's.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Overweeg ook de Schwalbe G-One R banden. Heb redelijk wat gravel banden getest en vind dit echt een top band. Comfort, snel op de weg, fijn op hard gravel, nog redelijk te doen als het wat slechter wordt en lineair (niet dat je ineens op de noppen aan de zijkant komt).
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik ben ook nog op zoek naar gravel banden. Wordt ook door de bomen gek in het bos.....k33z schreef: ↑08 feb 2023, 20:49 Overweeg ook de Schwalbe G-One R banden. Heb redelijk wat gravel banden getest en vind dit echt een top band. Comfort, snel op de weg, fijn op hard gravel, nog redelijk te doen als het wat slechter wordt en lineair (niet dat je ineens op de noppen aan de zijkant komt).
Niet in 650b helaas.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hier ging het voor mij mis. M'n MTB-maatje ook een gravelbike aangepraat, zijn Soma Wolverine toch tikje ruiger dan mijn Surly Straggler, en dan gaat het natuurlijk steeds gekker. Niet hele MTB-routes, maar o.a. na tochten in Roergebied en Zuid-Limburg toch wel beetje de grenzen van m'n fiets bereikt. Voor lokale gravelrondjes één van m'n fixies verbouwd (frame vervangen door Surly Steamroller, 700x33 gravel-tubulars, plan is 650b eronder), dus daar had ik hem ook al niet meer zo hard voor nodig.
Frame van de Straggler vervangen door een Soma Jawbone, waar banden in 29x2.25 (of 700x57 zo u wenst) onder passen, tevens wat minder steiler hoek van balhoofd en chainstays zo kort mogelijk gehouden. Had nog een Schwalbe-combo liggen van de MTB van m'n vriendin (Racing Ralph + Racing Ray), dus die er eerst maar op gegooid, voor de rest alle onderdelen overgezet. Afgelopen weekend MTB-route Apeldoorn + Rheden groen mee gedaan, helemaal te gek natuurlijk!
Maar toen ik van de week richting Gooi toog over asfalt, bleken die gekke XC-banden ook prima met 27-30 over de weg te rollen... In een week tijd al bijna 300km mee weggetrapt, wel precies de fiets die ik zocht voor het soort gravel-avonturen dat wij leuk vinden.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik snap die gravelbikes niet. Maar ja, ik ben dan ook een verstokte MTB'er....Dat is de enige echte 'one can do it all' fiets voor mij.
-
- Berichten: 1766
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dikke fietsen (en banden) zo Martijn!
Ik heb het gravellen ook helemaal ontdekt. Mooie combi van zowel bos als de verbindingsstukken vanuit huis, en ook een goede ronde over asfalt mid winter.
Mocht iemand nog mooie routes hebben rondom Utrecht houd ik me aanbevolen
Ik heb het gravellen ook helemaal ontdekt. Mooie combi van zowel bos als de verbindingsstukken vanuit huis, en ook een goede ronde over asfalt mid winter.
Mocht iemand nog mooie routes hebben rondom Utrecht houd ik me aanbevolen
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ten Noorden van Utrecht heb je het Gooi, maar algemene tendens UHR is toch dat je beter verder naar het oosten of zuiden kunt gaan om minder drukte en verbodsbordjes tegen te komen.
Verstokte MTB'er hier, maar 10-20km rechtdoor stoempen doe ik toch liever met een bukstuur.
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gristus te paard, 57mm en single speed. Zo hardcore ben ik bij lange na niet.
Ik vind een gravelbike ideaal aangezien ik graag afstanden fiets (heb alleen al 10-20km enkele rit nodig om de stad uit te komen ). Presteert goed op de weg, klimt prima gaat loeihard de berg af - ook onverhard en rijdt niet snel lek.
Ik rij dan ook wel zelden trails, hooguit wat kleine stukjes af en toe als het op de route ligt. Maar hier in de buurt heb je eindeloos veel gravelwegen. Veel fijner dan de megadrukke asfaltwegen die hier zelden fietspaden hebben. En een gewone straatband rij je door het grove gravel zo kapot. Heb een setje Schwalbe Lugano's van m'n oude fiets, die zien er na +/- 50 km gravel uit als een gatenkaas.
Ik vind een gravelbike ideaal aangezien ik graag afstanden fiets (heb alleen al 10-20km enkele rit nodig om de stad uit te komen ). Presteert goed op de weg, klimt prima gaat loeihard de berg af - ook onverhard en rijdt niet snel lek.
Ik rij dan ook wel zelden trails, hooguit wat kleine stukjes af en toe als het op de route ligt. Maar hier in de buurt heb je eindeloos veel gravelwegen. Veel fijner dan de megadrukke asfaltwegen die hier zelden fietspaden hebben. En een gewone straatband rij je door het grove gravel zo kapot. Heb een setje Schwalbe Lugano's van m'n oude fiets, die zien er na +/- 50 km gravel uit als een gatenkaas.
-
- Berichten: 1766
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Het gooi (lage vuursche) ken ik uiteraard. Op een regenachtige dag prima, maar op een mooie winterdag is het slalommen om de wandelaars inderdaad. Dit weekend een stuk bij Uddel fietsen, benieuwd hoe dat is.MartijnGizmo schreef: ↑10 feb 2023, 15:10 Ten Noorden van Utrecht heb je het Gooi, maar algemene tendens UHR is toch dat je beter verder naar het oosten of zuiden kunt gaan om minder drukte en verbodsbordjes tegen te komen.
Verstokte MTB'er hier, maar 10-20km rechtdoor stoempen doe ik toch liever met een bukstuur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fabian, Majestic-12 [Bot], MarcF, Martijn_bmw, Tom V en 126 gasten