BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door beske » 02 mei 2022, 09:13

Interessante vraag, ik heb het even terug moeten zoeken in mijn archief want ik heb ook een E36 328i aandrijfas in een E30 type 1. (lager is anders bij een type 2 namelijk)

Bij mij zat ie er zo onder bij een proefmontage in 2017, ik kan me niet herinneren dat ik hem erna nog een keer er vanaf heb gehad.
32126664754_91ae3092e5_h.jpg
32126664754_91ae3092e5_h.jpg (351.59 KiB) 3143 keer bekeken
Het kan aan de foto liggen, maar het achterste deel lijkt onder een aardige hoek te staan. Wellicht dat daar die ene trilling onder acceleratie vandaan komt :hmmm: Binnenkort maar eens even naar kijken als ie weer op de brug hangt.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Milka » 02 mei 2022, 09:28

Je hebt het lager ook zo zitten, zoals ik het nu heb en dan zit het achterdeel idd onder aan zichtbare hoek.
Vraag is dus wanneer je het lager toch normaal zet, of de hoek zich dan niet alleen naar voren verplaatst

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Crookie » 02 mei 2022, 10:38

Even uit mn hoofd… zit er niet een lange en korte kant aan de lager bevestiging? Hoe zat het origineel?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Marc Sierra » 02 mei 2022, 10:41

Het lager moet zo zitten dat het recht in lijn is (ook in de hoogte) met de uitgaande as van de versnellingsbak. Anders vervormt de hardy schijf bij elke omwenteling van de cardanas, wat niet erg lekker voor het rubber is. De kruiskoppeling vlak achter de steun en die bij het diff zijn gemaakt om een hoek in de cardanas te maken, dus daar moet je eventuele verschillen in uitlijning mee opvangen.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Milka » 02 mei 2022, 11:11

Afbeelding

@crookie, klopt je ziet op bovenstaande foto dat het lager iets rechts van het midden van de steun zit.
Ik weet niet meer hoe het origineel op de E30 zat. Via google heb ik het vermoeden, andersom. Maar daar moet je ook uitkomen op een ander type bak.

Ik gebruik de E36 as en heb daar het lager van verwijderd en op basis van die oriëntatie het lager inderdaad 180 graden gedraaid.

@marc, thx dat is een duidelijke uitleg. dan is het nog mogelijk dat dit wel goed is. Eerst dus de bak er onderzetten alvorens te bepalen hoe het lager moet zitten of het 'binnenkort' van Beske is dit voor ;-)
Laatst gewijzigd door Milka op 22 mei 2022, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Crookie » 02 mei 2022, 21:44

Wat Marc zegt is idd technisch gezien de enige manier. Anders klopt er iets niet bij het monteren.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: positionering tussen lager

Bericht door Milka » 22 mei 2022, 20:53

zo even tijd voor een update, maar de vorderingen zijn wat traag.
Allereerst omdat we de nodige festiviteiten na corona hebben in te halen, weekendjes weg, concertern ed.
Leuk, maar gaat dus ten kosten van de tijd voor de E30.
Ten tweede gaat het niet meer zo snel omdat de werkzaamheden voor mij moeilijker zijn en dus ook voor uitzoek werk
en wordt je voorzichtiger voordat je iets doet.

Tip voor de e36 rijders, maak af en toe de ruimte achter je dynamo schoon :shock:
Afbeelding

Beugeltjes netjes weer zwart gespoten
Afbeelding Afbeelding

Inmiddels zit het M50 inlaat er ook op, maar de vacuum leidingen roepen daar nog wat vraagtekens op, maar die plaats ik wel even onder een topic daarover.

Ook had ik wat problemen met de multi riem, ik dacht toch de verkeerde gekocht te hebben mede omdat ik een rol over had van de set.
Dus twee dagen geleden even wat fotos gemaakt om hier te delen en navraag te doen.
Afbeelding Afbeelding
Tot ik vanmorgen richting het blok liep en dacht, die kop zit er niet voor niets en die ookgjes ook niet, zou je die naar elkaar kunnen brengen om de spanner te blokkeren. Eerdere acties met de hand had niets in beweging gebracht, maar zou daarom die 'bout kop' er op zitten. Dop 16, wringrijzer en de bultiriem zit er perfect op :blink:
Altjd leuk als je het zelf ontrafelt en oplost.
Ratio is nog wel 1:5 ten opzichte van domme dingen doen :tooth:

Ik heb de hardemann E28 M5 motorsteunen gekocht, maar daar doe ik ook nog iets niet goed. want het komt nu te smal uit.
Afbeelding Afbeelding
Ik heb even een mail uitstaan naar ze omdat ik het niet zie wat ik wel moet doen.
Samen met dat mailtje ook de bestelling geplaatst voor deze jongen:
Afbeelding
:ken ik jou:
Bonus 2021 viel positief uit, dus kadootje mocht wel weer :mrgreen:

Ook nog wat gedaan aan de rembekrachtiger, maar daar nog wat fout gedaan, dus dat moet ik fixen.
Daarover de volgende keer meer.

Ik heb deze week twee dagen extra op te sleutelen dus hopelijk goede vorderingen en mss de eerste voorbereidingen om het blok terug te plaatsen, oh ja en de bak moet er nog achter

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Crookie » 22 mei 2022, 23:45

Zo, die dynamo heeft flink gruis lopen happen ja. Mijn dynamo had ik gereviseerd met 2 nieuwe lagers en de koperspoelen (tip doe het niet) en koop liever een nieuwe mochten de lagers gaar zijn.

De motorsteunen lijken mij alleen geschikt voor een m5? S38? Op je foto zie ik een draadeinde en een kort bultje… normaal gesproken valt van onder het puntje in het subframe en draadeind er door heen. Zou het kunnen dat het andersom gemonteerd is?

Ze moeten zoals op deze foto vermoed ik

https://www.motorsportparts.nl/images/p ... elrin.jpeg

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Milka » 23 mei 2022, 07:05

aan de andere kant zit een rubberen nokje die precies in het centreer gat valt van het subframe, dus dit zou goed moeten zijn. maar dat is het dus niet. Misschien dat er toch 1 op de kop moet. Maar ik zal het ongetwijfeld van Hardemann gaan horen.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Milka » 23 mei 2022, 10:18

en het antwoord is:
Het nokje van de steun moet in het gat waar normaal het draadeind in steekt, en het draadeind in het sleufje waar normaal het nokje in zit. Dus in weze een halve slag verdraait t.o.v standaard.

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Crookie » 23 mei 2022, 13:44

Dat zou een hoop verklaren

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Milka » 27 mei 2022, 15:59

De week een paar dagen vrij dus weer wat kunnen doen.
Was later van plan nog een keer een aparte olie druk setje te kopen, maar omdat ik ervaarde hoe krap het allemaal is
onder de inlaat was het nu of nooit. Dus nu.
Is een mooi setje die voltage, water temp, olie temp en druk meet en een signaal afgeeft wanneer die onder of boven grenswaarden komt.
Mooiste is, display ziet er uit als een standaard E30 knop, zie hieronder het voorbeeld.
Afbeelding

Snel geleverd dus woensdag kon ik er gelijk mee door. Fijne is dat ik nu de bekabling via de kabelgoot en door de mantel van de kabelboom
naar binnen kan brengen. Dus geen losse kabel door het motorruim.
Past allemaal netjes.
Afbeelding

tot ik de inlaat terug wilde zetten.
Afbeelding
De unit komt te ver naar binnen en zit in de weg voor de klepdeksel beluchting.

Er is wel plek naar boven, dus dan maar 'even' daar draad tappen.
Heeft de unit een specifieke USA spoed, een 1/8"-27npt, tja die heb ik natuurlijk niet. :wtf:
Dus zo kan ik daar niet verder tot ik die geritseld of besteld heb.

Dus verder met het voorbereiden om de motor er in te hangen.
Behuizing voorzien van nieuwe pen en voor voor de gaffel, nieuwe cilinder er op.
blok van de bok en het vliegwiel er op gezet.
Afbeelding Afbeelding

Ook weer zo'n leuk momentje waarom het bij een volgende keer het de helft van de tijd gaat kosten:
Ik kreeg de bestaande 'kogelpen' er niet uit getrokken. Even gekeken bij de nieuwe, achterzijde is hol, dus ik kan de oude doorboren.
Dat voorzichtig gedaan en daarna nog een keer met een dikkere om ook de laatste plastic randje weg te krijgen.
Om vervolgens te zien dat er aan de achterizijde een gaatje in de behuizing zit.
Daar kun je een stipt doorheen zetten, tik met de hamer en in 10 sec ben je klaar, ipv de 5 minuten die het nu kostte. :shithappens: :lol:
Afbeelding

Nog een vraagje trouwens, ik zie verschillende theorien over het vliegwiel.
Ik heb de bestaande hergebruikt en goed gereinigd. Sommige gaan er daarna nog met korrel 200 schuurpapier overheen voor meer frictie.
Komt alleen ook wat lomp over. Jullie gedachten.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Vanreijmersdal » 27 mei 2022, 18:46

Weer lekker bezig.
De kleppen deksel behuizing zit toch aan je inlaat vast? Is dat dan geen pvc systeem? Als dat zo is, heb je hier volgens mij ook delete setjes voor.

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Crookie » 27 mei 2022, 20:29

Hoe is het afgelopen met de motorsteun?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Milka » 27 mei 2022, 20:43

oja, zie één na laatste foto.
inderdaad 180 graden draaien, was er zelf niet op gekomen omdat de draad einden er niet in pasten.
dus moest het iets opboren; bleek het vooral te komen door de hammerrite die er wat dik in was gelopen :-)
Met de nieuwe positie kwam het al beter in de buurt, beetje dwingen en t paste :-)

Online
Crookie
Berichten: 4294
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E30 Project B28cs: update

Bericht door Crookie » 27 mei 2022, 22:42

Top 👍🏼

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: getrouwd

Bericht door Milka » 29 mei 2022, 19:54

zo een lekkere dag en ochtend achter de rug.
Gisteren eerste een paar kleine dingen gedaan, diff voorzien van vloeibare pakking zodat het wel dicht blijft ipv met de papieren versie.
Direct nieuwe olie op gezet. Benzine leidingen aangesloten. Na een eerder poging met een zelf gemaakte koppeling tool, toch maar even in de auto gesprongen naar een mede DF-er die wel het juiste tooltje heeft.
Met dat was het een eitje.
Afbeelding Afbeelding
Ik had bovenin twee langere draadeinden gezet, zo kon ik makkelijk de bak er voor krijgen en de bak ook kunnen laten rusten.
Door de langere einden, kon ik de bak even loslaten en opnieuw pakken om deze er goed voor te krijgen, kort wiggelen en hoppakee de bak zat er achter .
Afbeelding

Vervolgens alles klaar gezet om het geheel in de E30 te krijgen, lampen uitgedaan en de volgende dag met verse energie er aan beginnen.
Afbeelding

Blok en bak op hondjes zo goed mogelijk er onder gezet.
Auto laten zakken, kraan er weer van boven af bij
Afbeelding

en zo het geheel omhoog de carrosserie ingetrokken.
Ging perfect en letterlijk in een half uur zat het er in:
Afbeelding Afbeelding
Super trots :ken ik jou:

tussen lager moet nog wel anders:
Afbeelding
en vreemd maar lijkt of het blok er een beetje scheef in staat, maar alles heeft centreer nokjes dus feitelijk kan het niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door jos_br » 29 mei 2022, 20:01

Mooi werk!!

Jos.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Martijn_bmw » 29 mei 2022, 20:45

Lekker bezig! Altijd mooi gevoel als je het blok er weer in lepelt :)

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Milka » 19 jun 2022, 16:21

Zo er valt wel weer wat te delen.
Er gaat nu veel tijd zitten in het fabriceren en uitzoeken van dingen.

Alleerst het inpassen van de radiator. Ik heb een VFL [chomen bumpers] en die heeft weer andere steunen dan een FL.
Ik wil mijn e36 radiator hergebruiken en advies vanuit e30 club leden was om steunen weg te slijpen en die van een e36 er in te zetten.
Maar zelf zag ik dat niet zo zitten. Dus mijn eigen route gekozen. Bij de VFL rust de radiator op rubbers, die zich in de het radiator profiel klemmen. Alleen bij de E36 komt dit niet overeen met de postie van de carrosserie steunen. Dus dan maken we dat maar passend.

Alu 60x20 hoek profiel uit de bouwmarkt en een 20x20 alu koker omdat de radiator anders te laag komt. Beter is 15x20 maar dat was bij de bouwmarkt niet te krijgen. Nu kom ik iets te hoog uit en de rubbers aan de bovenzijde inkorten valt wat tegen. Dus steun staat nu nog wat omhoog, aandachtspunt voor later. Maar de oplossing is al met al goed gelukt. Bij de E30 zitten de onderrubers met splitpennen vast. maar omdat ik door de profielen heen moet, een paar overgebleven bussen van een kleppendeksel gebruikt. Blijft het toch een beetje OEM :blink:
Elektrische fan ook omgebouwd van achterzijde naar voorzijde. Al met al ben je zo 3 - 4 avonden verder voordat je dit er in hebt zitten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ook nog even wat kippengaas voor de dynamo koeling gemaakt.
Afbeelding

Nu werd het tijd voor een serieuze opgave, het aanpassen van de kabelboom. Iets waar ik als non elektra iemand nogal tegen op zie. Ik snap het niet, dus dan is allemaal extra spannend #padoempats :tooth:
Vanuit E30 club tip gekregen dat krimpkousen met daarin tin goed werkt voor de niet solderdeers onder ons. Idd ook 1 van de skills die ik niet bezit. Dus bups van die dingen gekocht.
Afbeelding gezien het belang niet voor de alibaba aanbieders gegaan en voor 5 o6 tientjes dit gekocht. Eerst maar even getest. Ok, dit is het niet. Handig voor onderweg als je niets anders hebt dan dit en een aansteker. Maar nee.
Dus maar weer eens youtube aangeslingerd en tips & trics van solderen bekeken.
Tja had ik eerst moeten doen, had me 50,- gescheeld. Ik probeerde altijd tin op de punt aan te brengen en het dan over de draden het in te werken. Eigenlijk zoals je ook lijm of kit aanbrengt. Terwijl als je de tip van de bout gebruikt om de aders te verwarmen en wat meer geduld hebt zodat het materiaal ook echt warm wordt, dan loopt de tin er in. Easy. :D Weer wat geleerd.
Afbeelding

Veel tijd gespendeerd aan vele schema's bekijken en alles goed labelen.
Afbeelding Was een kwestie van rustig blijven, maar zal niet ontkennen dat ik allemaal een beetje eng vind en dat je dan denkt waar ben ik aan begonnen.

Mijn mannetjes C101 van een donor kabelboom had niet op alles een pin zitten die ik nodig had, maar had die kabelboom wel meerder stekkers. Eentje voorzichtig doch vakkundig gesloopt en de pinnen daar uit geoogst en overgezet op de stekker voor de motor.

Ondanks alles wel 1 fout gemaakt. Een e36 pin had twee groene kabels aangesloten, een dikke en een dunne. Had ik van de te voren gezien. Geen probleem. Aan de motorzijde niets gelabeld want alles heeft een unieke kabelkleur. NOT er is nog een derde groene....
Afbeelding
Pin 7 voor de EWS is ook groen en dun. maar ja welke dunne moet nu bij de dikke.....
Naar de bouwmarkt multi meter halen, uitvogelen hoe dat werkt, uitzoeken op welke pin het uit moet komen[18] en zo het weer uitgezocht. Dit zijn van die foutjes die je 25,- kost en 2-3 uur. Balen, maar iets met leren van je fouten.

Inmiddels is de kabelboom voor 99% klaar en kan het proef passen beginnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Bert ///M3 » 19 jun 2022, 19:51

Volgens mij kon je destijds gewoon conversiestekkers krijgen welke je tussen de E36 en E30 hoofdaansluitingen kon zetten.

Zoiets: https://www.ebay.co.uk/itm/143011243304

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Milka » 19 jun 2022, 22:36

Klopt
Dacht ik an t begin ook
Dat ga ik doen
Maar 250.- is best veel geld.
Ik heb nu al een 25cm vd kabelboom ingekort omdat de aansluiting elders zit. Met een plug wordt ie nog eens een 25cm langer. Dus nu ben ik voor 40.- klaar die ik betaald heb voor de donor kabelboom met de juiste stekker. Mooier en goedkoper (als je het leergeld even niet mee rekent ;-))

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2022, 07:08

Mooie vorderingen weer!

Wbt dat solderen, de draden zo warm maken dat tin er zelf in vloeit gaat bij zo’n kabelboom ver weg van de print / electronica wel goed. Maar mocht je nog eens wat te solderen hebben dicht bij een print of electronica zou ik dat niet doen. De warmte gaat ook die kant op en voor je het weet laat de boel aan die kant los omdat de tin vloeibaar wordt van de warmte.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3027
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door 328Ti » 20 jun 2022, 07:32

Mooie stappen maak je! Herkenbaar die lessons learned waarbij je achteraf denkt: hoe dan!

Uithoudingsvermogen is het sleutelwoord (lekker dubbel) maar is jou wel toevertrouwd. En als je geen tijd/hebt, gewoon niet aan beginnen.

erg benieuwd naar het resultaat man.

Keep up the good work

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: BMW E30 Project B28cs: p12 trouwerij

Bericht door Rolf205 » 20 jun 2022, 09:58

Lekker aan de knutsel!

Ik draai de draden ook altijd ff in elkaar, voordat ik ze soldeer. Dan heb je iets minder een dik blok tin.
Als de boel oud wordt, dan zal je de draadbreuk krijgen op de rand waar de tin ophoudt, omdat ie daar dan kan knikken na een star stuk.
Daarom kun je kabelbomen ook het beste solderen op de plekken waar ze recht lopen en niet bewegen.

Keep up the good work!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Eeuwe, EmielS60, Godspeed, Jan-BMW-Suzuki, Majestic-12 [Bot], MarcH, Rogerb, Rolf205 en 34 gasten