Ervaring met papieren pakkingen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Marc Sierra » 24 mei 2022, 14:28

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van papieren pakkingen? Toen ik mijn motor weer opbouwde heb ik een complete pakkingset van eBay gehaald aangezien de originele van Ford in de meeste (alle?) gevallen niet meer leverbaar zijn. De aftermarket pakkingen zijn echter compleet van papier, in tegenstelling tot de originele groene pakkingen waar toch een soort plaklaagje op zit. De papieren pakkingen heb ik er gewoon droog tussen gestopt. Maar blijkbaar was dat niet zo'n goed plan, want in ieder geval lekken de pakkingen van de waterpomp en die aan de achterkant van de thermostaat naar de cilinderkoppen koelvloeistof. Daarnaast heb ik ook het vermoeden dat de pakking van de kettingspanner een beetje olie lekt, maar dat is niet direct te zien vanwege de steun voor de dynamo en stuurbekrachtingspomp die voor de kettingspanner zit. Op zich wordt die ook wel flink belast, want daar staat 4 bar oliedruk op.

Hoe moet je nou eigenlijk zo'n papieren pakking monteren? Eerst leek me droog de goede manier en op internet heb ik vaker gelezen dat mensen dat doen, maar ik las ook dat je ze een beetje vet moet maken zodat ze beter afsluiten. Vloeibare pakking op de papieren pakking kan natuurlijk ook en sluit misschien wel het beste af, maar dat is vaak zo'n geklieder. En met vloeibare pakking heb je de papieren pakking misschien niet eens meer nodig lijkt me.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 522
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Rolf205 » 24 mei 2022, 14:46

Ik doe er een dun laagje vloeibare pakking er op. Papieren pakkingen zijn niet altijd nodig, maar dat hangt een beetje af van de situatie. Bij een stalen carterpan op een alu blok dient het ook om het verschil in uitzetten van materiaal op te vangen. Alu op alu wil vaak ook goed gaan met alleen tjap en geen pakking.

Nadeel van tjap op een papieren pakking is wel dat de bij demontage altijd de pakking stuk is en je iets meer werk hebt om het schoon te krijgen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Andry » 24 mei 2022, 15:57

Bij het vervangen van een waterpomp en thermostaathuis icm een papieren pakking gebruikten we vroeger altijd een heel dun laagje van dit:

https://pakkingmateriaal.nl/elring-dirk ... 50121.html

Geheid geen lekkage.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Crookie » 24 mei 2022, 23:26

Wel eens een gebruikt voor een differentieel en dat lekte niet. Maar wat Andry zegt: de vloeibare voor olie en evt een blauwe urethane voor een waterpomp fles. Als het pasvlak tenminste zuiver is aan beide zijden en geen ongelijke delen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door HJ2 » 25 mei 2022, 19:05

Ik gebruikte altijd een dun laagje RTV. NIET vergeten om even te laten drogen voordat je het monteert!
Tegenwoordig heb ik een oude Engelse bekende: Hylomar. Dat werkt wel fijn, en in beide gevallen heb ik nooit lekkage gehad.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Marc Sierra » 29 mei 2022, 13:07

Bedankt voor de reacties. Heb nu een beetje vloeibare pakking op de papieren pakking van de waterpomp gedaan. Zal vast onhandig zijn als hij er ooit weer af moet, maar wel zo fijn als het niet lekt.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Ervaring met papieren pakkingen?

Bericht door Milka » 29 mei 2022, 18:11

idem hier, de diff van een BMW e30 heeft ook een papieren pakking, netjes er tussen gezet, maar begon direct al te zweten door de rest olie die nog in het diff zat. Komt was door de oneffenheden in de deksel. Er weer af getrokken, papieren pakking in de prullenbak gegooid, alleen maar vloeibare pakking gebruikt, 1.7 liter olie er op en geen druppel olie die er uit loopt. Schoonmaken zien we tzt wel weer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten