Dat is inderdaad zeker een hele goede optie! Hoe werkt dat zo'n diff bestellen bij die Portugees? Heeft ie een website of hoe kom je in contact?matthyssie schreef: ↑23 mei 2022, 11:31 Onderaan de streep is er maar 1 beste oplossing: Bestel een compleet sperdifferentieel bij "de portugees." Kost tegenwoordig ca €1700. Dan heb je een compleet differentieel, gereviseerd met een ZF platensper welke je naar wens kan laten afstellen. Deze zet je onder de auto en dan bewaar je je originele diff. Verkoop je de auto is het weer even wisselen en verkoop je het sper weer. Levert in mijn beleving altijd weer €1250 op, misschien zelfs meer.
Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8003
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Het % is je mate van sperren. Waarbij 0% open is en 100% een starre achteras. Dat heeft niks te maken met hoe krachtig die inkomt. Dat is juist wat de ramp angles bepalen.matthyssie schreef: ↑23 mei 2022, 14:56 Preload is bij alle uitvoeringen gelijk. Verschil zit hem in het moment dat je gas geeft, een 75% bouwt dan sneller en krachtiger sperwerking op dan bijv een 25%. ...
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ja, dat is wat ik zeg. Een sper heeft vermogen nodig om sperwerking te genereren. Geef je meer gas, gaat de sperwerking omhoog. Bij een 75% (scherpere rampangles) neemt dit sneller toe dan bij een 25%. De hoeveelheid sperwerking is niet een constant iets.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Heeft geloof ik ook een website, maar ik heb wel een emailadres voor je. Ik stuur je een pb.Jesper schreef: ↑23 mei 2022, 17:30Dat is inderdaad zeker een hele goede optie! Hoe werkt dat zo'n diff bestellen bij die Portugees? Heeft ie een website of hoe kom je in contact?matthyssie schreef: ↑23 mei 2022, 11:31 Onderaan de streep is er maar 1 beste oplossing: Bestel een compleet sperdifferentieel bij "de portugees." Kost tegenwoordig ca €1700. Dan heb je een compleet differentieel, gereviseerd met een ZF platensper welke je naar wens kan laten afstellen. Deze zet je onder de auto en dan bewaar je je originele diff. Verkoop je de auto is het weer even wisselen en verkoop je het sper weer. Levert in mijn beleving altijd weer €1250 op, misschien zelfs meer.
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Met al dat gepraat over sper en rampangles ga ik het zelf maar eens proberen
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Rampangles, klinkt als Spaanse tapas. Ben benieuwd!
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik heb ook wel interesse in een sper van '''De Portugees''. Geen idee waarom die man zijn gegevens niet op het forum geplaatst mogen worden maar ik zou dan ook wel een PB willen ontvangen als het u niet ontrieft.matthyssie schreef: ↑23 mei 2022, 18:42Heeft geloof ik ook een website, maar ik heb wel een emailadres voor je. Ik stuur je een pb.Jesper schreef: ↑23 mei 2022, 17:30Dat is inderdaad zeker een hele goede optie! Hoe werkt dat zo'n diff bestellen bij die Portugees? Heeft ie een website of hoe kom je in contact?matthyssie schreef: ↑23 mei 2022, 11:31 Onderaan de streep is er maar 1 beste oplossing: Bestel een compleet sperdifferentieel bij "de portugees." Kost tegenwoordig ca €1700. Dan heb je een compleet differentieel, gereviseerd met een ZF platensper welke je naar wens kan laten afstellen. Deze zet je onder de auto en dan bewaar je je originele diff. Verkoop je de auto is het weer even wisselen en verkoop je het sper weer. Levert in mijn beleving altijd weer €1250 op, misschien zelfs meer.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Persoonlijk nooit zo’n fan vam om andermans gegevens te plaatsen. Kan resulteren in een boel spam etc. Als het door iets opgepikt word.
Maar https://www.ebay.nl/sch/i.html?isRefine ... bsandparts deze verkoper is het dacht ik.
Maar https://www.ebay.nl/sch/i.html?isRefine ... bsandparts deze verkoper is het dacht ik.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik heb hem gisteravond een mail gestuurd. Reactie even afwachten. Als het bevalt, dan bestel ik er gelijk ene bij hem en kan ie er gelijk onder als de noodzakelijke puntjes aan de 130 aangepakt worden.
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Eric Z schreef: ↑06 jun 2022, 22:11 Persoonlijk nooit zo’n fan vam om andermans gegevens te plaatsen. Kan resulteren in een boel spam etc. Als het door iets opgepikt word.
Maar https://www.ebay.nl/sch/i.html?isRefine ... bsandparts deze verkoper is het dacht ik.
Thanks!
Maare, die man staat met zijn hebben en houden op Ebay producten te verkopen. Waarom zou je dat niet mogen delen onder koperspubliek?
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Als hij daar zelf besluit zijn email of contact info te delen vind ik dat prima.
Dat kan bij dan zelf beheren.
In zijn advertenties kan je lezen over diverse keuzes die mogelijk zijn. Dus kan je zelf al even voorsorteren op wat je wel/niet wil hebben. Hoeft hij dat niet aan alle DF’ers opnieuw uit te leggen.
Dat kan bij dan zelf beheren.
In zijn advertenties kan je lezen over diverse keuzes die mogelijk zijn. Dus kan je zelf al even voorsorteren op wat je wel/niet wil hebben. Hoeft hij dat niet aan alle DF’ers opnieuw uit te leggen.
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik heb prive mail adres van hem. Reageert hij snel op.
@jesper je hebt pb met dat adres
@jesper je hebt pb met dat adres
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Vanavond een aanvraag gedaan via ebay en al meteen antwoord. Hij heeft het wel erg druk..
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Gisteravond ook een reactie ontvangen. Zijn advies is onderstaande. Maar heb het idee dat hij denkt dat ik er nog het circuit mee op ga. Maar dat is dus niet de bedoeling, enkel een paar driftdagjes . Mij zeggen die percentages (ja meer lock bij gas of geen gas), wel/niet asymmetrisch, preload, etc niet zo veel. Mij lijkt 75% veel, maar misschien is het wel heel logisch?
Your car uses 3.46 ratio from factory. I suggest slightly shorter 3.73 or 3.91 ratio for performance increase.
See attached speed chart.
50%/50% locking is ok but I think assimetrical 75%/30% locking works best on the road/rain/track because 30% low lock on deceleration keeps the car more controlable when braking and prevents rearend whiplash when suddendly taking the foot of the trottle on an emergency maneuvre or powerslide. This is important specially on shorter wheelbase cars like the E87.
It also allows for braking later into the corner (nearer the apex) without oversteering.
I set with low pre-load(less than 80NM) so it is road friendly and very efficient on the track.
You won´t have any problems daily driving it even with the electronics disconnected.
Your car uses 3.46 ratio from factory. I suggest slightly shorter 3.73 or 3.91 ratio for performance increase.
See attached speed chart.
50%/50% locking is ok but I think assimetrical 75%/30% locking works best on the road/rain/track because 30% low lock on deceleration keeps the car more controlable when braking and prevents rearend whiplash when suddendly taking the foot of the trottle on an emergency maneuvre or powerslide. This is important specially on shorter wheelbase cars like the E87.
It also allows for braking later into the corner (nearer the apex) without oversteering.
I set with low pre-load(less than 80NM) so it is road friendly and very efficient on the track.
You won´t have any problems daily driving it even with the electronics disconnected.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik had de 50/50 versie op mijn 130i. Beviel me super. Ik wilde juist niet te weinig sperwerking bij decceleratie zodat juist de kont wat eerder uit zou breken bij aanremmen/inremmen vd bocht. Maakt de auto juist speels en leuk.
Stefan rijdt en glijdt nu met die auto met dat diff eronder.
Stefan rijdt en glijdt nu met die auto met dat diff eronder.
- ADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik heb met de 125i van Oof gereden en die heeft volgens mij de 75%/30% versie. Dat was op acceleratie mooi agressief, beetje enthousiast met gas de rotonde over en hij komt al, ook op droog. Zie ook zijn filmpje van vorige pagina. Denk dat het inderdaad is hoe je ermee wilt rijden.
@Thys, grijpt DTC/DSC ook gewoon in bij afremmen? Kan me voorstellen dat als de vrouw erin rijdt en je opeens van het gas gaat in een bocht dat je niet wilt dat hij om komt met DSC nog aan. Wellicht dat je nog wat met die preload kunt voor dit soort gevallen dan.
@Thys, grijpt DTC/DSC ook gewoon in bij afremmen? Kan me voorstellen dat als de vrouw erin rijdt en je opeens van het gas gaat in een bocht dat je niet wilt dat hij om komt met DSC nog aan. Wellicht dat je nog wat met die preload kunt voor dit soort gevallen dan.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ik neem aan dat de auto niet eerder grip verliest en uitbreekt(of one tire fire zonder sper) als zonder sper toch? Dat de balans veranderd snap ik.
Klinkt alsof voor de ring je toch wel de 75/30 moet hebben als ik matthijs zo hoor. Met bochten van 200km/u wil ik graag dat hij stabiel is als ik alsnog moet remmen als er iets aan de hand is. Dat met de achterkant sturen bij trailbraking doet de e90 nu al flink en ik heb er echt opnieuw mee moeten leren rijden. Dan is die 30% al zat om niet straks iedere bocht een reverse entry te doen lijkt mij
Klinkt alsof voor de ring je toch wel de 75/30 moet hebben als ik matthijs zo hoor. Met bochten van 200km/u wil ik graag dat hij stabiel is als ik alsnog moet remmen als er iets aan de hand is. Dat met de achterkant sturen bij trailbraking doet de e90 nu al flink en ik heb er echt opnieuw mee moeten leren rijden. Dan is die 30% al zat om niet straks iedere bocht een reverse entry te doen lijkt mij
Laatst gewijzigd door Jan Terwolde op 08 jun 2022, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Die 75% waarden etc dat is meestal gewoon natte vinger werk.
Je kan ook nog meer platen gebruiken tov origineel bijvoorbeeld, met dezelfde hoeken heb je dan meer sperwerking.
Ik heb op mijn E36 racer volgens mij 45/30 graden met 4 ipv 2 platen wat volgens mij zogenaamd iets van 45/25% was als ik het me goed herinner.
Je kan ook nog meer platen gebruiken tov origineel bijvoorbeeld, met dezelfde hoeken heb je dan meer sperwerking.
Ik heb op mijn E36 racer volgens mij 45/30 graden met 4 ipv 2 platen wat volgens mij zogenaamd iets van 45/25% was als ik het me goed herinner.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Ja die 75/30 zouden dan 8 platen zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Platen zijn alleen niet gewoon platen. Net als met koppelingen etc hebben andere merken ook een andere frictiefactor. Daarom is % redelijk natte vinger werk, je kan dat niet echt nameten of zo.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Dus 75/30 is wel een veilige keuze ook voor op straat? En wat is handig mbt verhouding. Met 3.73 of 3.91 zit je misschien op de snelweg wel veel in hoge toeren te 'jengelen'?
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Jongens een E87 is geen moordenaar hoor. Hij is ongeveer 1000000x minder overstuurd op gas los dan een 206. Ik zou persoonlijk gewoon voor de 50/50 gaan. Niet megaveel sperwerking wat weer fijn is op het circuit (anders krijg je bocht uit weer snel overstuur en wordt het een 'zwijn'), maar wel lekker direct voor bij driften en glijdt ie in de drift ook mooi door als je gas los laat.
Meer sperwerking bij decc brengt in rechte lijn remmen overigens meer stabiliteit (er zal immers minder snel 1 vd 2 wielen blokkeren omdat ze aan elkaar 'gelockt' zijn), hij wordt alleen iets overstuurder als je remmend de bocht in gaat.
Ik zou ook geen kosten maken aan een korter diff. 130i gaat al lekker door z'n verzetten heen imo, maar dat is persoonlijk.
Dat de E90 van Jan sneller de kont omzet bij ingaan vd bocht komt omdat een E9x of E8x tov een E46 gewoon wél instuurt door de nieuwe type ophanging. Juist leuk en als je er ervaring mee krijgt ook sneller en minder zwaar voor je voorbanden.
Meer sperwerking bij decc brengt in rechte lijn remmen overigens meer stabiliteit (er zal immers minder snel 1 vd 2 wielen blokkeren omdat ze aan elkaar 'gelockt' zijn), hij wordt alleen iets overstuurder als je remmend de bocht in gaat.
Ik zou ook geen kosten maken aan een korter diff. 130i gaat al lekker door z'n verzetten heen imo, maar dat is persoonlijk.
Dat de E90 van Jan sneller de kont omzet bij ingaan vd bocht komt omdat een E9x of E8x tov een E46 gewoon wél instuurt door de nieuwe type ophanging. Juist leuk en als je er ervaring mee krijgt ook sneller en minder zwaar voor je voorbanden.
Zeker. En nogmaals: het wordt nooit een moordenaar hoor, al helemaal niet met DSC aan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Wat ik qua verhoudingen gezien heb is dat BMW het zelf al redelijk goed voor elkaar heeft. Plus het geeft geen extra performance.
Toen ik 3.62 op mijn M3 3,2 zette werd hij niet sneller van 0 naar 100 of 0 naar 200. Puur omdat je ook steeds eerder schakelen moet. Alleen een tussensprintje in bijvoorbeeld 4 is natuurlijk wel sneller. Maar bijvoorbeeld inhalen op een 80/100 weg deed je met origineel in 3 en nu vaak in 4 zodat het niet al te veel uit maakt. Je hebt ook minder tractie uit stilstand want meer koppel naar de wielen.
Over die sper percentages. Is afhankelijk per auto. Ik zou 75/30 wel aandurven op straat. Hij kan wat heftig reageren op het gas als je met veel vermogen rijd.
Toen ik 3.62 op mijn M3 3,2 zette werd hij niet sneller van 0 naar 100 of 0 naar 200. Puur omdat je ook steeds eerder schakelen moet. Alleen een tussensprintje in bijvoorbeeld 4 is natuurlijk wel sneller. Maar bijvoorbeeld inhalen op een 80/100 weg deed je met origineel in 3 en nu vaak in 4 zodat het niet al te veel uit maakt. Je hebt ook minder tractie uit stilstand want meer koppel naar de wielen.
Over die sper percentages. Is afhankelijk per auto. Ik zou 75/30 wel aandurven op straat. Hij kan wat heftig reageren op het gas als je met veel vermogen rijd.
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
matthyssie schreef: ↑08 jun 2022, 12:01
Dat de E90 van Jan sneller de kont omzet bij ingaan vd bocht komt omdat een E9x of E8x tov een E46 gewoon wél instuurt door de nieuwe type ophanging. Juist leuk en als je er ervaring mee krijgt ook sneller en minder zwaar voor
Ik vind de vooras van de e46 racer van een nurburgring vriend al een hele klap beter dan mijn eigen e36 racer. Dat ding stuurde super strak in. Nieuwer heb ik nooit op het circuit gereden.
- Danish
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39
Re: Iemand ervaring met Racing diff LSD/sper conversie?
Veel animo voor de portugees: groupbuy? Kan ook wel een sperretje gebruiken voor de 335d.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten