e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door JDW » 17 mei 2022, 17:14

Hallo

In navolging van mijn topic over bandenmaten waarop ik leuke onderbouwde reacties heb gekregen, hierbij mijn volgende vraag over het corrigeren van het roll center bij een verlaagde e36 voor circuit.

Je zou haast denken dat het verlagen van de wagen enkel goed kan zijn. Lager bij de grond = lager zwaartepunt = beter toch? Helaas gaat in theorie een deel van deze winst al verloren aan het veranderen van de geometrie.

Daarom bestaat er “roll center correctie”-onderdelen zoals dit:
https://www.ecstuning.com/b-turner-moto ... 1tms09kt3/
en dit:
https://mrtengineering.fi/products/bmw- ... -angle-kit

Heeft iemand al ervaring heeft met een roll center correctie op een e36?
Lijkt dit enkel cool of is er echt een meerwaarde?
Is dit eerder “driftwagen-georiënteerd” en niet zinvol op een relatief verlaagde trackday-wagen?
Is dit betrouwbaar? Ik zou niet willen dat een bout breekt.

De specs:

KW Clubsport
PU overal behalve op de stabi’s
Standaard 318is-stabi’s, wordt binnenkort M3 3.0 met PU-bussen
BBS RC304 met Nankang AR1 235/40/17
Leeg interieur met 2 kuipstoelen

Zoals zovelen ben ik bezig met het omvormen van een e36 tot ware tracktool / ringtool. Ik zal hem binnenkort voorstellen in de juiste rubriek.

Groetjes

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2022, 18:21

Heeft voor de meeste auto's geen meerwaarde. Als je echt heel veel tijd in de setup van je auto steekt misschien ja maar verder kan je beter gewoon meer rijden en vaker nieuwe banden kopen.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door Djessey » 18 mei 2022, 10:59

Ik kan MRT zeker aanraden, het is juist van belang bij een circuit auto en totaal niet relevant op een driftauto.

Waar je bij dat soort setjes goed op moet letten is dat je geen flinke dosis bumpsteer krijgt door het veranderen van de spoorstang hoek.

Als de rest van je setup in orde is, en je alle kleinere dingen al gehad hebt dan is het best leuk om te proberen. Ik merkte in ieder geval wel degelijk verschil.

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door JDW » 18 mei 2022, 11:39

Merci voor de input.

Ivm met bumpsteer zouden de spoorstangen zo horizontaal mogelijk moeten lopen. Het lijkt erop dat dat met de huidige hoogte eigenlijk al het geval is en er daarom net niét gecorrigeerd moet worden. Van die optie zou ik dus geen gebruik maken.

Het roll centrum lijkt me wel interessant maar dat hangt louter af van wat de ideale rijhoogte van een circuit-e36 is. Het heeft misschien geen zin om lager te gaan en dat dan te gaan corrigeren..

Op welke hoogte rijdt een e36 in jullie optiek het fijnst?

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door TLRS » 18 mei 2022, 13:57

Is het niet zo dat de beweging van de spoorstang moet kloppen in relatie tot de draagarmen? Horizontaal is niet per definitie goed toch..

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door JDW » 20 mei 2022, 11:59

Je hebt gelijk. Als de draagrmen niet horizontaal lopen moeten de stuurstangen dat dus ook niet

Iemand nog input over ideale rijhoogte e36?

Gijzert
Berichten: 4993
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door Gijzert » 20 mei 2022, 14:04

Wat wil je gaan doen? Dakar?

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door JDW » 20 mei 2022, 15:14

Graag maar dan niet met de e36. Ik ben benieuwd wat het meest gekozen compromis is voor een circuit-e36 die veel Nurburgring doet

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3279
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door Martijn M » 20 mei 2022, 15:58

Bel Custom Racetec eens, die maken setups voor hele snelle E36's voor de Nürburgring.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: e36 tracktool = roll center correctie na verlagen?

Bericht door Marc Sierra » 23 mei 2022, 14:53

Ik heb dan geen ervaring met roll center correctie op een E36, maar wel op mijn Sierra. Daarbij had ik het geluk dat het niet hoefde met een roll center correctie kit, maar dat er 'gewoon' andere fusees bestaan waardoor het roll center weer een stuk gunstiger komt te liggen.

Ik ging van dit:

Afbeelding

Naar dit:

Afbeelding

De auto ging hiermee echt verschrikkelijk veel fijner rijden. Met het te lage roll center voelde het alsof de auto 'over het buitenste voorwiel heen wilde vallen' en zat er weinig gevoel in het stuur. Na de aanpassing stuurde de auto veel directer, gaf meer vertrouwen en ook met veel meer gevoel in het stuur.

Wat betreft het bump steer moet de stuurarm meestal niet exact onder dezelfde hoek staan als de draagarm. Het hangt er namelijk van af op welke hoogte de stuurarm gemonteerd is tov de draagarm. Het idee is dat ook de stippellijn door de stuurarm in exact hetzelfde punt uitkomt als de andere lijnen als je kijkt naar onderstaand plaatje.

Afbeelding

Om het echt goed te doen zou je de auto op een uitlijnbank moeten zetten en dan de auto een stukje opkrikken en inveren en kijken of de sporing niet/weinig verandert.

Wat ideaal is qua roll center hoogte weet ik niet. Het roll center is ook niet een vast punt, maar beweegt (omhoog en naar beneden, maar ook van links naar rechts) tijdens het in- en uitveren van de auto in een bocht. Hoe meer het roll center beweegt des te 'vager' voelt de auto in het stuur. Naar mijn mening ligt het roll center dus het beste op een plek waar het zo min mogelijk beweegt en dat is meestal op een manier dat de draagarmen van de auto naar de wielen toe lichtjes naar beneden lopen (zoals op mijn tweede foto). Op die manier blijven ze in een bocht redelijk 'recht' tegen de bevestiging aan het chassis te staan, waardoor de kracht van het wiel via de draagarm naar de auto loopt en niet via de veer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten