Shortshifters - verzamel draadje
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Shortshifters - verzamel draadje
In het kader van mijn projectje ben ik bezig mij te verdiepen in de mogelijkheden do's en don't voor shortshift kits.
Voor mij is de aanleiding dat omdat ik een motorswap doe, ik [blijkbaar] stangen moet vervangen en tel daarbij op dat ik direct wat bussen
wil / moet vervangen en dat ik dan ook op bijna de helft van een premium shortshifter zit. Aangezien die toch al wel op de wishlist staat
voor wanneer het budget het toelaat, is dit mss wel de reden om deze investering toch nu te doen.
Op zoek naar info en ervaringen vind ik hier slechts wat versnipperde meldingen, maar weinig ervaringen. Daarom dit draadje om ea eens samen te brengen, niet sec BMW maar algemeen.
Van wat ik tot nu toe zo al gevonden heb op mijn zoektocht op het web.
om makkelijk te beginnen:
Shortshifter uit China, 15-25 euro, had het zitten in de E30 die ik kocht en dit is gewoon ruk, korter ja maar stroever en geen gevoel.
Dan heb je een stapje hoger 150-250 euro en kom je uit op dit type shortshifter
Specifiek BMW heeft Garagistic eentje dat nog een OEM look houd en ook enige afstelmogelijkheid heeft in slag
Hierna ga je direct een stap hoger: en zit je op 400-600,-
IRP al dan niet zelf centrerend.
Coolerworx [vaker gehoord als zijnde een kopie van de CAE
Coolerworx pro = langere arm en zelf centrerend
Top of the range >800,-
CAE
Nog andere suggesties / merken?
Voor mij is de aanleiding dat omdat ik een motorswap doe, ik [blijkbaar] stangen moet vervangen en tel daarbij op dat ik direct wat bussen
wil / moet vervangen en dat ik dan ook op bijna de helft van een premium shortshifter zit. Aangezien die toch al wel op de wishlist staat
voor wanneer het budget het toelaat, is dit mss wel de reden om deze investering toch nu te doen.
Op zoek naar info en ervaringen vind ik hier slechts wat versnipperde meldingen, maar weinig ervaringen. Daarom dit draadje om ea eens samen te brengen, niet sec BMW maar algemeen.
Van wat ik tot nu toe zo al gevonden heb op mijn zoektocht op het web.
om makkelijk te beginnen:
Shortshifter uit China, 15-25 euro, had het zitten in de E30 die ik kocht en dit is gewoon ruk, korter ja maar stroever en geen gevoel.
Dan heb je een stapje hoger 150-250 euro en kom je uit op dit type shortshifter
Specifiek BMW heeft Garagistic eentje dat nog een OEM look houd en ook enige afstelmogelijkheid heeft in slag
Hierna ga je direct een stap hoger: en zit je op 400-600,-
IRP al dan niet zelf centrerend.
Coolerworx [vaker gehoord als zijnde een kopie van de CAE
Coolerworx pro = langere arm en zelf centrerend
Top of the range >800,-
CAE
Nog andere suggesties / merken?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen met dit soort producten, alternatieven
Al dan niet combineren met andere aanpassingen.
Wat ik vaker terug hoor komen is dat met een chassis bevestiging het nu ook zaak wordt hardere rubbers te plaatsen omdat het anders te veel tordeert en zo je mechnisme beschadigd.
heb nog meer vragen en opmerkingen maar moet nu verder met het avond programma
Al dan niet combineren met andere aanpassingen.
Wat ik vaker terug hoor komen is dat met een chassis bevestiging het nu ook zaak wordt hardere rubbers te plaatsen omdat het anders te veel tordeert en zo je mechnisme beschadigd.
heb nog meer vragen en opmerkingen maar moet nu verder met het avond programma
-
OnlineEstoque
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Zelf alleen ervaring met de eerste en de laatste optie. Waarbij ik je ervaring van de eerste deel.
De CAE is gewoon fantastisch <3
Die maakte gewoon dat je zin had om te schakelen. Dus ik wist het wel.
De CAE is gewoon fantastisch <3
Die maakte gewoon dat je zin had om te schakelen. Dus ik wist het wel.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik ben van plan met een Samsonas short shifter te gaan rijden. Zelf nog geen ervaring mee, maar zou qua gevoel net iets minder dan de CAE moeten zijn. Ik denk dat het met de kwaliteit wel goed zit. Samsonas bouwt zelf ook sequentiële versnellingsbakken e.d. De prijs is ongeveer de helft van een CAE en vindt hem persoonlijk ook mooier.
https://www.qvickmotors.be/product-page ... gearleaver
https://www.qvickmotors.be/product-page ... gearleaver
- Vanreijmersdal
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb in mijn e46 tracktool een pmc motorsport gehad (lijkt op de 2e foto) en ben 2 jaar geleden overgestapt op de irp zelf centrerend. Dit is echt de investering waard. Erg groot verschil in gevoel en precisie. Zelf centrerend is ook een fijne optie. Dus ik zou minimaal voor zo iets gaan. De duurdere varianten heb ik geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 23 feb 2022, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jlijp
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb er inmiddels drie in de verzameling.
De eerste die ik kocht was echt al wel een hele fijne voor circa €150,-
https://www.swagier.com/shiftery/121-sh ... inium.html
De tweede heb ik nog niet gebruikt en komt t.z.t. in mijn E30. Ik denk dat het een hele goede prijs-kwaliteitverhouding heeft.
https://www.swagier.com/shiftery/122-ul ... salny.html
De derde is een goed exemplaar van IRP wat natuurlijk iets duurder was maar zonder meer gewoon erg prettig spul.
De eerste die ik kocht was echt al wel een hele fijne voor circa €150,-
https://www.swagier.com/shiftery/121-sh ... inium.html
De tweede heb ik nog niet gebruikt en komt t.z.t. in mijn E30. Ik denk dat het een hele goede prijs-kwaliteitverhouding heeft.
https://www.swagier.com/shiftery/122-ul ... salny.html
De derde is een goed exemplaar van IRP wat natuurlijk iets duurder was maar zonder meer gewoon erg prettig spul.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12743
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb in mijn MINI een CoolerWorx (wat volgens mij idd een CAE-kopie is, maar dat was alweer een VW-Motorsport-kopie) en dat is nog altijd een erg fijne upgrade. Maar da's FWD en met kabels, zelf geen ervaring met shortshift-systemen waarbij je wat directer in de bak roert, al zou ik de slagen in mijn Einser graag wat korter zien.
- Djessey
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb zelf van alles gehad.
De "goedkope" varianten, dus met een unibal in de tunnel die zijn goedkoop te vinden en kan je net zo goed op aliexpress bestellen. Heb ik in de driftauto zitten en werkt prima.
Dan het hogere segment, ik heb zowel de IRP V3 CS gehad als de CoolerWorx PRO. Ik moet zeggen dat ik de IRP aanzienlijk fijner vond. (kan natuurlijk aan mn setup hebben gelegen).
Het verschil tussen de IRP en de CAE heb ik ook geprobeerd, en dit is echt zo waanzinnig minimaal....dat is (naar mijn mening) weggegooid geld. Ja de CAE voelt ietsjes beter....maar is dat het echt waard?
De "goedkope" varianten, dus met een unibal in de tunnel die zijn goedkoop te vinden en kan je net zo goed op aliexpress bestellen. Heb ik in de driftauto zitten en werkt prima.
Dan het hogere segment, ik heb zowel de IRP V3 CS gehad als de CoolerWorx PRO. Ik moet zeggen dat ik de IRP aanzienlijk fijner vond. (kan natuurlijk aan mn setup hebben gelegen).
Het verschil tussen de IRP en de CAE heb ik ook geprobeerd, en dit is echt zo waanzinnig minimaal....dat is (naar mijn mening) weggegooid geld. Ja de CAE voelt ietsjes beter....maar is dat het echt waard?
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb een keer in een 996 gezeten, helaas niet mogen rijden, waarin een CAE was gemonteerd.
Wat een briljant gevoel, soepel en heel precies, if money wasn't an issue
Daar is denk ik ook wel het zaadje gepland voor de wens dat ook te willen hebben.
De Samsonas, zit dan in de range van IRP en Coolerworx en in feite zijn dit allemaal CAE copiën en blijkbaar heeft CAE het weer van VW gekopieerd.
Smaken verschillen, zelf niet zo'n fan van de grote inscriptie aan de zijkant bij Samsonas en de vorm van de 'knop' .
Ik zag van het weekend een installatie video van een coolerwork zonder zelf centrering en blijkbaar waren die van de bak ook al wat moet
en in de neutral zag je de pook dus ook uit het midden gaan. Er zijn revisie setjes voor de centrering van de bak, maar die zijn ook 5-6 tientjes dus dan lijkt het me wijzer voor mij om idd een geïntegreerde centrering te nemen.
Nadeel is dat de Coolerworx dit alleen bij de Pro heeft, die is 7 cm hoger en dat vind ik voor mij weer een beetje over de top.
Dit past bij een Drifter / Full trackday auto, maar dat wordt de mijne niet.
In begin was ik niet zo gechameerd van de look van de IRP, vind het jammer dat je niet een eigen knop op kunt zetten.
Maar ondertussen begint ik de cleane slyling meer te waarderen. Zeker bij de V3 is de kabel voor de achteruit ontgrendeling intern doorgevoerd en is de bediening met een druk knop en niet een hendel. Dat maakt em echt strak.
Moet nog even de hoogte vergelijken met de CW maar ook dit lijkt me niet de lengte van een 'Drifter versie'
Hebben jullie ook nog de motor/bak rubers vervangen voor hardere versies.
Bij Garagistic zeggen ze echt dat een moetje is [a voor de handel] en b omdat de bewging van de bak met zachtere rubbers kan gaan wringen met de stangen aan de short shifter.
Bij Hardeman benoemen ze het meer als een optie, als in een puntje op de i.
BMW rijders mss ook nog de stang vervangen voor een versie die tweezijdig inklemt om die speling ook te elimineren?
Wat een briljant gevoel, soepel en heel precies, if money wasn't an issue
Daar is denk ik ook wel het zaadje gepland voor de wens dat ook te willen hebben.
Deze komt me bekend voor en is ook bij Bimmerproducts te verkrijgenJlijp schreef: ↑22 feb 2022, 23:12 Ik heb er inmiddels drie in de verzameling.
De eerste die ik kocht was echt al wel een hele fijne voor circa €150,-
https://www.swagier.com/shiftery/121-sh ... inium.html
De Samsonas, zit dan in de range van IRP en Coolerworx en in feite zijn dit allemaal CAE copiën en blijkbaar heeft CAE het weer van VW gekopieerd.
Smaken verschillen, zelf niet zo'n fan van de grote inscriptie aan de zijkant bij Samsonas en de vorm van de 'knop' .
Ik zag van het weekend een installatie video van een coolerwork zonder zelf centrering en blijkbaar waren die van de bak ook al wat moet
en in de neutral zag je de pook dus ook uit het midden gaan. Er zijn revisie setjes voor de centrering van de bak, maar die zijn ook 5-6 tientjes dus dan lijkt het me wijzer voor mij om idd een geïntegreerde centrering te nemen.
Nadeel is dat de Coolerworx dit alleen bij de Pro heeft, die is 7 cm hoger en dat vind ik voor mij weer een beetje over de top.
Dit past bij een Drifter / Full trackday auto, maar dat wordt de mijne niet.
In begin was ik niet zo gechameerd van de look van de IRP, vind het jammer dat je niet een eigen knop op kunt zetten.
Maar ondertussen begint ik de cleane slyling meer te waarderen. Zeker bij de V3 is de kabel voor de achteruit ontgrendeling intern doorgevoerd en is de bediening met een druk knop en niet een hendel. Dat maakt em echt strak.
Moet nog even de hoogte vergelijken met de CW maar ook dit lijkt me niet de lengte van een 'Drifter versie'
Hebben jullie ook nog de motor/bak rubers vervangen voor hardere versies.
Bij Garagistic zeggen ze echt dat een moetje is [a voor de handel] en b omdat de bewging van de bak met zachtere rubbers kan gaan wringen met de stangen aan de short shifter.
Bij Hardeman benoemen ze het meer als een optie, als in een puntje op de i.
BMW rijders mss ook nog de stang vervangen voor een versie die tweezijdig inklemt om die speling ook te elimineren?
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Ik heb met mn E30 en E36 met een PMC pook gereden, dus vast op de tunnel.
Bij de E30 rubberen steunen met wat extra beugels met stugge trillingsdempers zodat het blok nauwelijks van links naar rechts kon kantelen.
En bij de E36 met aluminium blokken dr tussen (ergo: vast)
Bij de E30 had ik het nogal eens dat je onder bepaalde lastwissels niet lekker naar een versnelling kon, bij de E36 nergens last van.
Dus ja, een moetje in mijn ogen
Verder schakelt het overigens wel een stuk prettiger dan een originele pook.
Kunt natuurlijk ook zo'n ali pook bestellen (dat is een PMC kopie, wat ongetwijfeld ook een kopie is van iets) en daar een beetje mee klooien om de slag etc aan te passen zodat je weet wat je echt wil.
Ik vond een lange pook ook maar niks voor ik er mee gereden had, maar in de praktijk bleek dat superfijn te zijn omdat de afstand van stuur naar pook een klap korter is.
Bij de E30 rubberen steunen met wat extra beugels met stugge trillingsdempers zodat het blok nauwelijks van links naar rechts kon kantelen.
En bij de E36 met aluminium blokken dr tussen (ergo: vast)
Bij de E30 had ik het nogal eens dat je onder bepaalde lastwissels niet lekker naar een versnelling kon, bij de E36 nergens last van.
Dus ja, een moetje in mijn ogen
Verder schakelt het overigens wel een stuk prettiger dan een originele pook.
Kunt natuurlijk ook zo'n ali pook bestellen (dat is een PMC kopie, wat ongetwijfeld ook een kopie is van iets) en daar een beetje mee klooien om de slag etc aan te passen zodat je weet wat je echt wil.
Ik vond een lange pook ook maar niks voor ik er mee gereden had, maar in de praktijk bleek dat superfijn te zijn omdat de afstand van stuur naar pook een klap korter is.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Shortshifters - verzamel draadje
@martijn kwam deze tegen, al bekend?
@harrie, alu steunen is voor mij geen optie, dat is te hardcore.
Door de swap heb ik ook weer niet te gek veel keuzen in rubbers. Van wat ik begrijp is alleen de bak rubbers ook weer een nogo
@harrie, alu steunen is voor mij geen optie, dat is te hardcore.
Door de swap heb ik ook weer niet te gek veel keuzen in rubbers. Van wat ik begrijp is alleen de bak rubbers ook weer een nogo
- Jlijp
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Hiermee heb je denk ik een hele leuke/goede prijs-kwaliteitverhouding.
https://www.bmwcornermotorsport.com/pro ... ifter-lang
De kortere versie is gek genoeg niet goedkoper.
https://www.bmwcornermotorsport.com/pro ... rt-shifter
https://www.bmwcornermotorsport.com/pro ... ifter-lang
De kortere versie is gek genoeg niet goedkoper.
https://www.bmwcornermotorsport.com/pro ... rt-shifter
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Een andere optie is nog een oem Bmw combinatie van stock shifters. Arm, stang en schakelbal zoals de 328 en ingekorte schakel stang bv.. Samen met de schakel detents vervangen van de 328 bak en je hebt een origineel strak schakelgevoel.
- Oof
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: XC60 T8 #IKEA
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Komen hierboven al mooie tips en oplossingen voorbij.
Iemand ook ervaring op het E8*/E9* platform?
Ik heb een E82 125i als weekend speeltje en dit zou een fijne toevoeging zijn.
Ik neig op dit moment naar de Coolerworx pro
Iemand ook ervaring op het E8*/E9* platform?
Ik heb een E82 125i als weekend speeltje en dit zou een fijne toevoeging zijn.
Ik neig op dit moment naar de Coolerworx pro
- 2226cc
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Heb deze nu 1.5 jaar in de E92. Erg tevreden mee schakelt goed. Geeft wel veel geluid door omdat hij op het chassis gemonteerd is. Levertijd was wel eindeloos lang herinner ik me nu.
https://rtd-motorsports.com/
https://rtd-motorsports.com/
- Bijlagen
-
- 78F63A41-4661-4393-B373-E2B1820847B9.jpeg (320.52 KiB) 6075 keer bekeken
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Dit heb ik gedaan op m'n E30 - uit m'n hoofd met die van een Z3 of Z3M ofzo. Daar stond destijds (10 jaar geleden...) - dacht ik - op de e30fansite een heel uitgebreid artikel over en volgens mij de onderdelen hier op dit forum een keer gebruikt gescoord en daarna voor een paar euro bij de dealer verse bushes gehaald.
Verder wel mooi spul
Edit: inderdaad, spul 3 jaar geleden hier op DF gekocht .
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Zo kan het ook ja zie topic e30 RJK v8 in de e30.
- JdBn
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Of je kunt gaan knutselen
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Shortshifters - verzamel draadje
ah nice ken het project wel
maar zal het nu met hernieuwde e30 interesse eens gaan lezen
viewtopic.php?t=36807
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Shortshifters - verzamel draadje
En wie voor de budget shortshifter gaat: Ik ben er zelf wel blij mee op een E46 vanwege de kortere slag, iets kortere pooklengte en vooral vanwege het sportieve klik-klak geluid bij het schakelen. Alleen isoleert BMW z'n poken niet voor niets, want er komt een hoop resonantie door de pook heen. Maar wat enorm helpt is dit: de pook dik intapen met isolatietape
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Shortshifters - verzamel draadje
na wat navraag bij Hardemann over de relatie met de bak/motor rubbers en een chassis gemonteerde short shiter, wat hun antwoord duidelijk. Wanneer je blok / bak zoveel beweegt dat het je short shifter beschadigd heb je een ander probleem
Dus mezelf nog maar een kadootje gedaan en bestelling geplaatst voor een IRP V3 met zelf centering veer.
Dus hopeljk snel hierover meer.
Dus mezelf nog maar een kadootje gedaan en bestelling geplaatst voor een IRP V3 met zelf centering veer.
Dus hopeljk snel hierover meer.
- Jlijp
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
- Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
- Locatie: Ede
- Contacteer:
- Vanreijmersdal
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Shortshifters - verzamel draadje
Dat is een hele fijne, weet ik uit persoonlijke ervaring.