semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Bericht door JDW » 30 jan 2022, 09:20

Hallo iedereen

Ik overweeg een echte semislick (AR1 / R888R / Interstate Race DNRT...) te gebruiken dit seizoen. Momenteel rijd ik op een Yokohama AD08RS, nu de sterkst beperkende factor in het verbeteren van de rondetijd. Ik heb er spijt van niet meteen een echte semi te hebben gekozen.
  • e36 325i met bescheiden standaard 190pk
  • leeg met kooi +- 1175 kg rijdklaar
  • circuitophanging
  • BBS RC304 8J
  • Yokohama AD08RS 225/45/17
  • trackdays en uitstapjes Nurburgring
Ik wil de maximale grip uit de wagen halen maar twijfel welke bandbreedte te gebruiken. Veel e36's rijden op 235/40-rubber. In principe moet dat passen op een velg met breedte van 8". Maar zouden deze dan niet bol staan waardoor niet het hele potentieel van de band wordt aangesproken (grip en stuurfeedback?

Indien er wel meerwaarde is aan een 235/40 ga ik ervoor zonder twijfel. In het andere geval blijft 225/45 de betere keuze door het grotere aanbod, het prijsverschil en het lager gewicht met vermoedelijk lagere rolweerstand die overwonnen moeten worden.

+ extra vraag voor de sport:

Hoe verhoudt de Interstate Race DNRT-band zich tot de gekende semi's? Lijkt op een Nankang NS-2R maar dan met zachter rubber?

Groetjes
Laatst gewijzigd door JDW op 17 mei 2022, 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Kasteel » 30 jan 2022, 11:01

Kan niet veel voor je beantwoorden, maar bmw doet zelf std op een 8J velg van de f20 1 serie een 245/35-18 en 225/40-18 op de 7,5J voorvelg.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Bert ///M3 » 30 jan 2022, 11:38

Het is heel lastig om daar een exacte waarde aan te hangen aangezien elke band anders is en ook de codering niet altijd overeen komt met de maat. Een 225/45/17 kan bijvoorbeeld ook een echte breedte hebben van 240mm.

Verder maakt het ook uit hoe stijf de banden zelf zijn enz.

In principe zijn bredere banden beter en bredere velgen ook. Zo'n 235/40/17 zit vaak bijvoorbeeld beter op 9J wielen ipv 8J en geeft ook meer grip op de bredere velg. Als je het de andere kant op gaat doen dus bredere banden op een smallere velg dan gooi je inderdaad een deel van het potentieel weg.

Ik zou beiden gewoon een keer proberen en kijken wat bevalt. Dit soort kwesties is ook vaak gevoel tov harde getallen.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door StefanW » 30 jan 2022, 11:44

235mm op 8j kan zonder problemen. Voor maximale grip je kun je beter met 8,5j rijden. Zit de band er net lekkerder omheen.
Verschil in 225 en 235 in semi's ga je ook wel merken.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door TLRS » 30 jan 2022, 12:12

Het lijkt makkelijk te beredeneren, maar is het dat ooit? Elke verandering heeft z’n weerslag op het geheel.

Bijvoorbeeld, meer grip, hogere bochtensnelheid, meer overhellen. Als overhellen in jouw situatie een betere wielstand geeft.. dan krijg je misschien meer grip van de band en de wielstand. Gaat het voorbij de optimale wielstand, dan is de winst misschien nihil.

Zo zijn er nog tal van invalshoeken die voor of tegen een bredere band spreken zoals massa of het effect op de vering..kosten..

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Maupie916 » 30 jan 2022, 13:03

Hier de exacte breedte en omtrek,
Samen met de velgbreedte advies van nankang


Door de afwijking in exacte breedte zie je een verschillend beeld in 225/40r18 of 225/45r17
Beide noemen 225 maar zijn toch anders
Bijlagen
631F90F8-D3B2-44A5-A06F-5890F03EA672.jpeg
631F90F8-D3B2-44A5-A06F-5890F03EA672.jpeg (229.01 KiB) 5826 keer bekeken
FD91867C-EB7C-499F-8351-88F80113FAC3.jpeg
FD91867C-EB7C-499F-8351-88F80113FAC3.jpeg (226.6 KiB) 5826 keer bekeken

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door JDW » 30 jan 2022, 21:35

Goedenavond

Bedankt voor de snelle en goede antwoorden.

Dat het verschil tussen de codering van de band en de werkelijkheid zo groot was had ik niet verwacht. Dat betekent dat er ook tussen verschillende types ook een groot verschil zal zijn. Naar verluidt heeft de AR1 een relatief hoge rand ivg met andere banden.

De tabel geeft aan dat ik met mijn 8J-velg net tussen beiden val:
225/45 -> 7.5
235/40 -> 8.5
Dan maar beter de 235/40 nemen lijkt mij.

Meer input altijd welkom! Er spelen inderdaad zoveel variabelen op in. Dat maakt het interessant :)

Iemand die wat meer kan zeggen over die DNRT race band? https://www.tracktires.nl/a-40559833/ra ... escription

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Maupie916 » 30 jan 2022, 22:05

Geen persoonlijke ervaring mee.
Band is gemaakt om in een gelijk startveld “betaalbaar” te kunnen racen, niet per se om een snelle band te zijn.

Zal er dus volledig aan liggen wat je wensen zijn.

Kwa maat, theoretisch zou je met de 235 beter af zijn.
Kleinere omtrek, sneller optrekken, lagere topsnelheid
Iets breder dus meer contact met de weg
Laatst gewijzigd door Maupie916 op 30 jan 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Jan Terwolde » 30 jan 2022, 22:06

Denk dat een ar1 echt wel sneller zal zijn voor niet veel meer geld.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Rolf205 » 31 jan 2022, 15:33

Ik zit even naar het tabelletje te kijken en wat met opvalt (vanuit eigen interesse):

215/40 R17 (218mm) -> 7.5"
215/45 R17 (213mm) -> 7.0"
maar dan:
205/40 R17 (212mm) -> 7.5"??

Doet die 45 hoogte zo veel dat je smallere velgen moet?
Ik was net van plan 215/45 R17 op 7,5" velgen te leggen......

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door MartijnGizmo » 31 jan 2022, 15:43

Ook Toyo heeft dit soort tabellen, dan zou je nog fabrikanten onderling kunnen vergelijken qua advies.

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Maupie916 » 31 jan 2022, 19:13

Rolf205 schreef: 31 jan 2022, 15:33 Ik zit even naar het tabelletje te kijken en wat met opvalt (vanuit eigen interesse):

215/40 R17 (218mm) -> 7.5"
215/45 R17 (213mm) -> 7.0"
maar dan:
205/40 R17 (212mm) -> 7.5"??

Doet die 45 hoogte zo veel dat je smallere velgen moet?
Ik was net van plan 215/45 R17 op 7,5" velgen te leggen......
Ik zou het niet weten,
Maar verwacht dat de stijfheid van de wang door de load index hier de bepalende factor is. (Voor de 205 op 7.5”)

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Maupie916 » 31 jan 2022, 19:21

Bierbij 2 niet heel duidelijke fotos van 225/45R17 op 7,5” velg
Kan vrijdag een goede foto van de zijkant maken als je wilt
Bijlagen
5C09FEBD-66D6-4288-9631-401A52F5704D.jpeg
5C09FEBD-66D6-4288-9631-401A52F5704D.jpeg (257.33 KiB) 5622 keer bekeken
FDE39BED-8A05-4BCD-8B0B-359575DE6C50.jpeg
FDE39BED-8A05-4BCD-8B0B-359575DE6C50.jpeg (100.16 KiB) 5622 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Vanreijmersdal » 31 jan 2022, 19:28

Ik rij al jaren met 8j velgen en 235 of 240, gaat prima.
Op de e36 nog wel eens met de eerste toyo r888 gereden. Veel grip maar ook snel smeren.

Daarna op de e46 meerdere setjes dnrt band gereden. Mooie allround band, doet het op droog als nat prima. Lekker rijden en niet te veel bezig hoeven zijn met banden, maar toen koste deze band nog 100,-. Dat is helaas niet meer en is de verhouding qua prijs en performance voor mij uit balans. Ik zocht afgelopen seizoen een semi slick naast de full slicks en heb de ar1 aangeschaft en ben er super blij mee.

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door JDW » 01 feb 2022, 14:23

Vanreijmersdal schreef: 31 jan 2022, 19:28 Ik rij al jaren met 8j velgen en 235 of 240, gaat prima.
Op de e36 nog wel eens met de eerste toyo r888 gereden. Veel grip maar ook snel smeren.

Daarna op de e46 meerdere setjes dnrt band gereden. Mooie allround band, doet het op droog als nat prima. Lekker rijden en niet te veel bezig hoeven zijn met banden, maar toen koste deze band nog 100,-. Dat is helaas niet meer en is de verhouding qua prijs en performance voor mij uit balans. Ik zocht afgelopen seizoen een semi slick naast de full slicks en heb de ar1 aangeschaft en ben er super blij mee.
Top! Ik ben eruit en zal voor een 235/40-band gaan.
Wat bedoel je met veel grip "en snel smeren" van de r888? Afhankelijk van de prijzen zal het de AR1 en de R888R worden.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Vanreijmersdal » 01 feb 2022, 19:39

Ze werden snel warm op de e36 en daardoor wordt het rubber een beetje stroperige en gaan ze glijden en krijg je veel beweging in de band zelf, zonder dat ze gaan piepen.

Sorry, beter uitleggen lukt mij niet. 😀

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door JDW » 03 feb 2022, 20:03

Ik denk wek dat ik het begrijp. Misschien gevoelig aan oververhitten?

Maupie916
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2021, 11:17
Auto: Alfa romeo GTV(916) 3.0 v6
Locatie: Neerpelt

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door Maupie916 » 05 feb 2022, 07:48

JDW schreef: 03 feb 2022, 20:03 Ik denk wek dat ik het begrijp. Misschien gevoelig aan oververhitten?
Klopt ja,
“Smeren” van de banden is eigenlijk als de band wat begint te glijden doordat hij te warm word.

Iets met een chemische reactie in het rubber bij verwarming waardoor semi of full slicks zoveel grip hebben als ze warm zijn.

Eigenlijk een paar puntjes die belangrijk zijn om te weten maar moeilijk te vinden.
-krijg je de banden warm genoeg
-worden ze niet te warm
-hoe snel worden ze warm (van enkele bochten tot zelfs enkele rondes)
-hoe vaak kan de band warm worden

Sommige banden hebben na enkele heatcycles hun beste tijd al gehad, dat is jammer als je korte sessies rijd, of ze zelfs op straat gebruikt

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd

Bericht door JDW » 24 feb 2022, 14:03

Bedankt voor de duiding!

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd -- UPDATE + vraag bandendruk AR1

Bericht door JDW » 17 mei 2022, 17:05

Hierbij een update.

Het besluit om de 235/40 te proberen was gemaakt. Ondertussen is het ook uitgevoerd.

De AR1 is in 235/40 iets minder hoog, iets lichter en heeft meer loopvlak dan in 225/45.
Op de velg past het perfect, ondanks dat het een smalle velg is voor deze band. Ook onder de wagen past het net.
Jammer genoeg heb ik geen foto gemaakt van de beide wielen naast elkaar.

oude band:
Afbeelding

nieuwe band:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gemonteerd met 10mm spacer voor en 5mm achter (zelfde als met de Yoko's). Vooraan is de spacer nodig om de veerpoot niet te raken, achteraan om het verschil met vooraan te zo klein mogelijk te houden zonder de wielboog te raken.

De vraag zal blijven of ik het volledige loopvlak aanspreek of dat er meer potentieel in de band zit met een bredere velg. Een kameraad van me heeft dezelfde banden op een Protrack One 9j-velg gelegd. Hopelijk kunnen we binnenkort een vergelijking maken.
Mijn wielbogen moesten alvast niet worden bijgewerkt i.t.t. tot de combinatie met de Protrack. Het zal dus met mijn wielen op zijn wagen worden.
Hopelijk kan ik ook nog eens testen of er wel degelijk een voordeel is tov een 225/45.

Ik heb er 1 uurtje Zolder mee gereden. Het was daar vooral de bedoeling om na te kijken of de wagen voor de rest heel bleef.
Over de banden kan ik zeggen dat ik enorm veel grip voelde en een potentieel dat ik nog niet aanspreek. Over het algemeen was ik wat ontgoocheld: wagen voelde wat vaag en door de drukte en de beperkte tijd had ik niet echt de mogelijkheid om wat uit te proberen. Banden werden héél snel warm.
Ik merkte wel dat het verhogen van de demping een gunstig effect had. Misschien ben ik te laag gegaan in bandendruk en zou het wat preciezer voelen met meer druk. Ik reed met 2kg warm.

Heeft iemand andere ervaring met de bandendruk van de AR1?

Binnenkort test ik m3 3.0 stabi’s met PU-zittingen ipv de originele 325i’s met versleten rubbers. En ik ben nieuwsgierig of een roll center correctie nuttig zou zijn. Daarover maak ik straks een apart topic. Ik zal de wagen ook eens voorstellen in een eigen topic.

Groeten!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2022, 18:19

Als je bredere velgen gebruikt dan zit de band wat stijver om de velg, en kan je een lagere druk gebruiken. Zelfde band op bredere velgen geeft ook meer grip. 2.0 bar warm kan wat aan de lage kant zijn voor die banden. Ik heb met andere banden zoals de Kuhmo V70A wel gehad dat ik op 2,5 bar moest zitten en dan 2.0 ook veel te laag was.

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Bericht door JDW » 18 mei 2022, 11:22

Bedankt voor het antwoord. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik ga proberen met wat meer bandendruk.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Bericht door beske » 18 mei 2022, 12:04

Nankang heeft zelf op de website staan tussen de 27 en 37 PSI = 1,9 tot 2,5 bar ongeveer met warme banden en voor een auto van 1000 tot 1400kg.

https://www.nankangtyre.co.uk/products/motorsport/ar-1/

Nog steeds een vrij grootte range, maar misschien heb je er iets aan.

JDW
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jan 2022, 08:57
Auto: e36 325i

Re: semislick: bandenmaat VS velgbreedte VS rondetijd --> UPDATE + ideale bandendruk AR1?

Bericht door JDW » 18 mei 2022, 16:05

Bedankt! ik zou dan eerder aan de bovengrens kunnen zitten met de eerder smalle velg.

Binnenkort volgt een echte trackday met meer tijd en zal ik er de pyrometer bijnemen om de temperaturen te bekijken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten