Optimisme autonoom rijden verdampt

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7258
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Elise » 02 feb 2022, 17:30

TLRS schreef: 02 feb 2022, 16:24 Elke oplossing met dure systemen is een ondermijning van onze vrijheid en capaciteiten.
Capaciteiten die bij mensen op leeftijd schromelijk overschat worden...

Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Gijzert » 02 feb 2022, 21:20

Elise schreef: 02 feb 2022, 17:30
TLRS schreef: 02 feb 2022, 16:24 Elke oplossing met dure systemen is een ondermijning van onze vrijheid en capaciteiten.
Capaciteiten die bij mensen op leeftijd schromelijk overschat worden...
Op elke leeftijd.

TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door TLRS » 02 feb 2022, 22:26

Dit ^..

Theoretisch alles tot achter de komma dicht timmeren verschuift vroeg of laat het probleem alleen maar.

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Robin » 03 feb 2022, 08:54

In 90% van de gevallen heb ik het idee dat de gemiddelde weggebruiker (van elke leeftijd) inderdaad denkt dat hij/zij de controle heeft(want rechtuit met '100') totdat er iemand voor hem/haar vol in de remmen gaat, mist opdoemt, natheid , gladheid, onoplettendheid(!) een bocht of een combo daarvan. Ik zie zoveel treintjes rijden (op zondag) met 99kmh en één remactie(zie zondag dat Truckers for Freedom gedoe) en je hebt door onoplettenheid de poppen aan het dansen. Sinds gordels/airbags/kreukelzones, ABS en traction control/ESP nannies hun intrede deden zijn er zeker relatief minder(dodelijke) slachtoffers gevallen. Maar men rijdt toch ook 'sneller' en vooral onoplettender. Noodsituaties anno nu zorgen niet meteen voor 'drie maal in de rondte en klabam' en vroeger zéker wel. Alhoewel, met een beetje natheid/gladheid/sneeuw is Nederland al bijna verloren, qua logistiek.
Zoals ook bij The Voice is het adagium: Als de boel maar uit kan.

:coffee:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door G Kolkman » 07 feb 2022, 14:55

In dit kader:
https://jalopnik.com/this-nyt-story-abo ... 1848482117

Ik denk dat autonoom rijden an sich wel haalbaar is in de eindvorm (waarbij alle voertuigen gecontroleerd met elkaar interacten) maar niet in hybride-vorm waarbij er:
1) ofwel noodzaak is dat er nog een bestuurder ook moet opletten aangezien deze zich stierlijk zal vervelen (workload gaat met een factor 10 achterui, skillset om tijdig in te grijpen wordt kwalitatief ook minder want het komt vrijwel nooit voor)
2) er nog weggebruikers zijn zonder assistente (inclusief fietsers, brommers, landbouwvoertuiren, wandelaars, dieren). Lomp gezegd kun je straks rustig door rood lopen als voetganger omdat de zelf-rijdende auto toch wel stopt.... dat betekent dus ook dat je op bepaalde plekken met je zelfrijdende auto nooit meer van de plek komt :D .

Aangezien zo'n hybride-tijdperk (wat technisch gesproken veel lastiger is vanwege het hoge aantal onvoorziene omstandigheden) realistisch gezien zeker 20-25 jaar duurt (het hele wagenpark moet gepurged worden) lijkt me dit volkomen onhaalbaar... untill proven wrong ben ik een fervent nay-sayer :) .

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Jan Terwolde » 07 feb 2022, 15:42

Beter iets doen dat op de snelweg volledig werkt en dat je iets anders kan doen dan, en als de afrit komt zelf weer overnemen.

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Robin » 19 apr 2022, 14:07

https://www.nu.nl/auto/6195505/steeds-m ... evaar.html

Verbaast me niks.....

Buruh zegt:
1 uur geleden
Ik zal nooit meer een auto kopen zonder adaptive cruise control. Ik merk dat ik nu veel uitgeruster op de eind bestemming kom. Zeker bij lange ritten. Het rijden is veel minder vermoeiend als je niet continue op de voorligger moet letten of die remt. Uiteraard moet je blijven opletten, maar minder actief. En 9 van de 10 keer hoef je niet te reageren.
Respect2
Zoals ik dit lees vind ik dit een zeer, maar dan ook zeer kwalijke zaak.....

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Jan Terwolde » 19 apr 2022, 14:30

Hahaha en die van bart penders:

''Het is gewoon super handig om te appen achter het stuur.''

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Jan Terwolde » 19 apr 2022, 14:31

Ik denk toch dat je iets alleen op de snelweg zou moeten laten werken maar dan met alle voertuigen die met elkaar communiceren.
En dat je dan gewoon even kan gaan tukken oid, en bij de afrit weer vrolijk zelf verder rijd.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door RS-Ron » 19 apr 2022, 15:49

Jan Terwolde schreef: 19 apr 2022, 14:31 Ik denk toch dat je iets alleen op de snelweg zou moeten laten werken maar dan met alle voertuigen die met elkaar communiceren.
En dat je dan gewoon even kan gaan tukken oid, en bij de afrit weer vrolijk zelf verder rijd.
Goed idee, kan ik met de oude Giulia lekker mijn eigen gang gaan…….. lekker direct via het stuur en gaspedaal met de andere auto’s communiceren. De Alfa communiceert dan hoofdzakelijk dat ie er langs moet…….. Is niks voor mij, een tukkie doen voor de afrit…… als ik eenmaal slaap moet ik een soort taser in mijn stoel hebben om snel wakker te worden…… Moet al wennen aan cruise controle…… :oops: :oops:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4089
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Philipoo » 19 apr 2022, 15:50

Bij de tesla is het alleen fijn als het echt traag rijdend verkeer is. Op het moment dat ik adaptieve systemen aanzet reageert die vaak veel te overdreven als ik of een voorganger bijvoorbeeld van baan wisselt. Dan rijd ik eigenlijk altijd met m'n voet boven het gaspedaal om dat weer op te kunnen vangen; erg irritant

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Marc Sierra » 20 apr 2022, 09:29

Adaptieve cruisecontrol wordt onder de zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) geschaard die vanaf dit jaar verplicht zijn in alle nieuwe Europese voertuigen
Dus een auto kopen die zich niet bemoeit met je rijstijl is straks niets eens meer mogelijk. :dood: Europa kennende zal het dan ook wel niet uitgeschakeld mogen worden. Maar meteen na aankoop de halve kabelboom eruit knippen dan. :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door tomgtr » 20 apr 2022, 09:41

Zolang je het maar kan uitzetten (wat nu zelfs al niet kan bij VAG. Macan maar inruilen voordat dat erop komt…

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4089
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Philipoo » 20 apr 2022, 10:44

Alles valt eruit te programmeren tegenwoordig!

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door tomgtr » 20 apr 2022, 11:15

Weet ik niet. Wordt ook wel steeds meer dichtgezet heb ik het idee

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26687
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2022, 11:48

tomgtr schreef: 20 apr 2022, 11:15 Weet ik niet. Wordt ook wel steeds meer dichtgezet heb ik het idee
Dat en probleem is je verzekering.
Als je in een zwaar ongeluk komt en ze kunnen ook maar een strohalm vinden om niet uit te keren... (lees ADAS voorzieningen hard uitgecodeerd) zullen ze het niet laten

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Fabian » 20 apr 2022, 11:58

Het is wel een echt issue hoor. Probeer het "oudere" (en ook veel jongeren) maar eens uit te leggen hoe een adaptieve CC werkt, of keep your lane, of laneassist, of of of.....als je denkt dat je weet hoe het werkt, maar het is toch net anders, dan kan je giga de fout in gaan. En in iedere auto werkt het weer net anders (je merkt vooral vooruitgang/verfijning bij nieuwe modellen). Ik rij bijna wekelijks wel met een nieuwe model auto om te testen/ervaren, dus ben er redelijk in thuis hoe alles werkt in de verschillende merken, maar soms moet ik ook echt een goed nadenken waarom de auto nu iets totaal anders deed als ik verwachtte.....

En uitzetten van de systemen is bij sommige redelijke easy (sommige blijven na 1x uitzetten ook uit, maar de meesten na opnieuw starten staat het weer aan), maar vaak moet je door 10 menu's heen om iets uit te kunnen zetten. Dan neemt je motivatie om dat elke keer uit te zetten ook wel van af...

Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Richardt. » 20 apr 2022, 12:45

Het zijn ook systemen waar aan je je moet aanpassen inderdaad. Wil/kun je dat dan werkt het, naar mijn mening, in veel gevallen best prettig. Al verschilt het ook erg per auto inderdaad.

Ik ben in elk geval fan van ACC. Wel even leren dat je tijdig op zij gaat en/of je richting aangeeft, of even ligt je gaspedaal aanraakt om het systeem te overrulen. In de spits is het wellicht niet altijd even handig, op drukke N-wegen waar niemand zijn snelheid weet vast te houden of in een file is het een verademing.

De eerste weken met lane assist kwam ik er pas achter hoever ik links op een rijstrook reed en de auto dus telkens terug stuurde, tsja dat went ook wel. Op een gegeven moment was ik er van onder de indruk dat de auto ook bij 200+ op de Autobahn gewoon stuurde in een flauwe bocht, niet gek voor een licht assisterend syteem :tooth:

Heb je pertinent een afkeer tegen dit soort systemen en/of neem je niet de moeite/tijd om je aan te passen dan is het allemaal kut inderdaad :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31167
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door JP » 20 apr 2022, 12:50

Sommige systemen kun je best uitzetten, maar vaak is het ook rtfm. Ik vond lane-assist op de snelweg wel leuk en aardig, maar niet bij spitsstroken omdat je dan in/uitvoeglijnen overschrijdt, wat mag als de spitsstrook open gaat en dan begint het stuur wat te trekken. Blijkt gewoon 2.1sec werk te zijn om uit te zetten.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26687
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2022, 12:53

JP schreef: 20 apr 2022, 12:50 Sommige systemen kun je best uitzetten, maar vaak is het ook rtfm. Ik vond lane-assist op de snelweg wel leuk en aardig, maar niet bij spitsstroken omdat je dan in/uitvoeglijnen overschrijdt, wat mag als de spitsstrook open gaat en dan begint het stuur wat te trekken. Blijkt gewoon 2.1sec werk te zijn om uit te zetten.
Dit ervaar ik idd ook veel met spitsstroken.

ACC op drukke N weg e/o in de file wel fijn maar verder gerbruik ik het niet. (houdt teveel afstand :tooth: )

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Spijkerhard » 25 apr 2022, 22:12

Philipoo schreef: 19 apr 2022, 15:50 Bij de tesla is het alleen fijn als het echt traag rijdend verkeer is. Op het moment dat ik adaptieve systemen aanzet reageert die vaak veel te overdreven als ik of een voorganger bijvoorbeeld van baan wisselt. Dan rijd ik eigenlijk altijd met m'n voet boven het gaspedaal om dat weer op te kunnen vangen; erg irritant
Dit is een van de hoofdredenrn waarom de Tesla eruit is. Terwijl het in de ID.4 prima werkt. Dus ik kan me er zeker aan aanpassen.

Tom
Berichten: 21716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Optimisme autonoom rijden verdampt

Bericht door Tom » 16 dec 2022, 18:07



Leuke video van MKBHD.
Ondanks het ingrijpen en soms wat rare keuzes toch erg indrukwekkend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Spinazie, Wimo en 63 gasten